ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Протокол засідання № 136/10 14 грудня 2011 року 10 год. 00 хв. м. Київ, вул. Садова, 3 а, к. 416 Голова Комітету Омельченко О.О. Секретар Комітету Гордієнко С.В. Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Петренко В.М., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Павленко В.В., Фомін О.В. Відсутні: Демчишен В.В., Подгорний С.П., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В. Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П. Запрошені: Краснолуцький О.В. – Директор Департаменту землеустрою Державного агентства земельних ресурсів України; Скопненко Г.П. – Керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України; Пітцик М.В. – Віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”; Гончарук Л.М. – Перший заступник Голови Державної служби геології та надр України; Андрійчук Ю.М. – Керівник Секретаріату Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад»; Іщук Б.Г. – головний спеціаліст Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України; Рябошук Я.О. – Аналітик Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”; Язловицька-Михайлова О.М. – головний спеціаліст Департаменту конституційно-адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України; Бережницький Я.В. – завідувач відділу територіального устрою та виборчих прав Секретаріату Кабінету Міністрів України; Вітка В.Л. – начальник відділу Державного агентства рибного господарства України. ПОРЯДОК ДЕННИЙ1. Про призначення позачергових місцевих виборів. 2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення процедури голосування на виборах та референдумах (реєстр. №8100, н.д. Ю.В.Одарченко). 3. Про проект Постанови про зміну меж Радомишльського району Житомирської області, меж Макарівського району Київської області, меж Житомирської та Київської областей (реєстр. №3048, н.д. В.В.Писаренко). 4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо заробітної плати) (реєстр. №8756, н.д. Н.Ю.Королевська). 5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо розповсюдження агітаційних матеріалів) (реєстр. №7123, н.д. А.В.Шевченко, Є.І.Суслов, Р.П.Князевич, В.В.Каськів). 6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості) (реєстр. №7062, н.д. М.Д.Катеринчук). 7. Про проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць (реєстр. №9408, н.д. В.Ф.Бевзенко, С.М.Терещук, Є.Я.Сігал). 8. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. №9405, н.д. Ю.В.Каракай). *** СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього. Секретар Комітету С.Гордієнко поінформував присутніх, що відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про утворення робочої групи з опрацювання законодавчих пропозицій з питань інвентаризації об’єктів нерухомості», прийнятої 9 грудня 2011 року, Комітету необхідно запропонувати своїх представників до складу цієї групи, яка за дорученням Верховної Ради України утворюється у Комітеті з питань економічної політики. Тому відповідне питання необхідно включити до розділу «Організаційні питання» порядку денного засідання Комітету. Пропозицію підтримано. Голова підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренко запропонував включити до порядку денного засідання Комітету питання про створення Робочої групи Комітету з опрацювання і підготовки до другого читання проекту Закону про адміністративні послуги (реєстр. № 9435). Пропозицію підтримано. Заступник голови Комітету В.Сінченко поінформував присутніх про те, що роботу над питанням про зміну і встановлення меж міста Маріуполь, Володарського, Новоазовського і Першотравневого районів Донецької області, яке було предметом розгляду на засіданні Комітету від 19 жовтня 2011 року (Протокол № 131/05) остаточно завершено. Надійшло оновлене рішення Донецької обласної ради з цього питання, а також відомості про склад земель лісогосподарського призначення, що планується включити в межі. Тому є всі підстави зареєструвати відповідний Постанови та запропонувати Верховній Раді України розглянути його під час найближчого тижня пленарних засідань. Пропозицію підтримано. Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський запропонував звернутися від Комітету до Державного агентства з питань земельних ресурсів України з проханням про надання інформації стосовно підстав визначення та основних складових собівартості розробки проектів землеустрою щодо встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць. Пропозицію підтримано Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдук повідомив, що народним депутатом України, заступником Голови Комітету О.Черноморовим внесено на розгляд парламенту надзвичайно важливий для системи місцевого самоврядування проекту Закону «Про місцеві ініціативи» (реєстр. №9404). Законопроектом пропонується запровадити єдину для всіх органів місцевого самоврядування процедуру щодо внесення та розгляду місцевою радою питань в порядку місцевої ініціативи. Даний проект було надіслано до Інституту законодавства Верхової Ради України, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціації міст України», Національної академії державного управління при Президентові України та Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні для надання фахової експертизи. Голова підкомітету звернув увагу присутніх, що проектом зацікавилися також представники з Ради Європи, партнери Комітету – програма Ради Європи «Посилення місцевої демократії в Україні», оскільки навіть для них це питання є новацією. Зважаючи на зазначене, пропонується від імені Комітету надіслати проект Закону «Про місцеві ініціативи» (реєстр. №9404) до Ради Європи для вивчення та надання експертних висновків. Пропозицію підтримано. Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський запропонував повторно звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозицією щодо розробки законопроекту про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою і можливості його включення до Національного плану дій з реалізації програми економічних реформ на 2012 рік. Аналогічного характеру звернення доцільно було б направити до Адміністрації Президента України. Пропозицію підтримано. Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань: 1. Про призначення позачергових місцевих виборів. 2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення процедури голосування на виборах та референдумах (реєстр. №8100, н.д. Ю.В.Одарченко). 3. Про проект Постанови про зміну меж Радомишльського району Житомирської області, меж Макарівського району Київської області, меж Житомирської та Київської областей (реєстр. №3048, н.д. В.В.Писаренко). 4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо заробітної плати) (реєстр. №8756, н.д. Н.Ю.Королевська). 5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо розповсюдження агітаційних матеріалів) (реєстр. №7123, н.д. А.В.Шевченко, Є.І.Суслов, Р.П.Князевич, В.В.Каськів). 6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості) (реєстр. №7062, н.д. М.Д.Катеринчук). 7. Про проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць (реєстр. №9408, н.д. В.Ф.Бевзенко, С.М.Терещук, Є.Я.Сігал). 8. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. №9405, н.д. Ю.В.Каракай). 9. Про представників Комітету у складі Робочої групи з опрацювання законодавчих пропозицій з питань інвентаризації об’єктів нерухомості, яка за дорученням Верховної Ради України створюється у Комітеті з питань економічної політики. 10. Про створення Робочої групи Комітету з опрацювання і підготовки до другого читання проекту Закону про адміністративні послуги (реєстр. № 9435, Президент України В.Ф. Янукович). УХВАЛИЛИ: 1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому. ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно. Рішення прийнято. 1. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про призначення позачергових місцевих виборів. Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів щодо питання призначення позачергових місцевих виборів та відповідний проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 18 березня 2012 року. Загалом на розгляд подається 6 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням повноважень сільських голів, а саме: 5 – за власним бажанням на підставі поданих заяв, 1 – у зв’язку зі смертю. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори: Ворошилівського сільського голови (Ворошилівська сільська рада Тиврівського району Вінницької області), Оляницького сільського голови (Оляницька сільська рада Тростянецького району Вінницької області), Кадомського сільського голови (Кадомська сільська рада Кагарлицького району Київської області), Великочернігівського сільського голови (Великочернігівська сільська рада Овруцького району Житомирської області), Восходненського сільського голови (Восходненська сільська рада Красногвардійського району Автономної Республіки Крим), Рудницького селищного голови (Рудницька селищна рада Піщанського району Вінницької області) на неділю 18 березня 2012 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 2. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення процедури голосування на виборах та референдумах (реєстр. №8100, н.д. Ю.В.Одарченко). Доповідач нагадав членам Комітету, що даним законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, до законів України «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» та заборонити виборцям користуватися під час голосування пристроями фото- та відеозйомки з метою фіксування змісту виборчого бюлетеня та свого волевиявлення, а також встановити адміністративну відповідальність за фотографування заповненого виборчого бюлетеня виборцем під час виборів чи референдуму, за передання фотографії заповненого виборчого бюлетеня іншим особам та за отримання фотографії заповненого виборчого бюлетеня від виборців. Пропонується також передбачити додаткові вимоги для кабін для таємного голосування та встановити, що кабіна для голосування має бути відкритою для огляду на рівні Під час розгляду попереднього розгляду законопроекту народні депутати України – члени підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян підтримали ініціативу автора та погодились, що її реалізація сприятиме запобіганню використання протизаконних виборчих технологій під час голосування виборців. Однак у разі прийняття законопроекту за основу при його доопрацюванні доцільно визначитися щодо санкцій за фотографування заповненого виборчого бюлетеня, передання та отримання його фотографії, які пропонується передбачити у Кодексі України про адміністративні правопорушення, оскільки запропоновані у законопроекті санкції видаються надмірними. Разом з цим при доопрацюванні законопроекту необхідно врахувати, що 17 листопада 2011 року був прийнятий Закон України «Про вибори народних депутатів України» у новій редакції (№4061-VI), у якому вимоги до приміщення для голосування передбачені у статті 83, а положення щодо організації і порядку голосування – у статті 85, а не відповідно у статтях 81 та 83, як зазначено у законопроекті. Заступник Голови Комітету ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило окремі зауваження до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити та запропонував проект висновку Комітету з цього питання. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення процедури голосування на виборах та референдумах (реєстр. № 8100) за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України та доручити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України С.П. Подгорному. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 3. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка про проект Постанови про зміну меж Радомишльського району Житомирської області, меж Макарівського району Київської області, меж Житомирської та Київської областей (реєстр. №3048, н.д. В.В.Писаренко). Доповідач поінформував присутніх, що зазначеним проектом Постанови пропонується змінити межі Житомирської та Київської областей з метою вирішення проблем жителів військового містечка Макарів-1, розташованого на межі території Макарівського району Київської області та Радомишльського району Житомирської області, які позбавлені конституційних прав обирати та бути обраними до органів місцевого самоврядування. В.Сінченко наголосив, що поділяючи проблеми жителів військового містечка Макарів-1 та підтримуючи необхідність їх нагального врегулювання, доводиться разом із тим констатувати, що в такий спосіб їх вирішити неможливо, оскільки до повноважень Верховної Ради України, які визначенні виключно Конституцією України (на що неодноразово вказував Конституційний Суд України у своїх рішеннях), не віднесено зміну меж областей. Відповідно до пункту 29 статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить лише встановлення і зміна меж районів і міст. З огляду на сказане, заступник Голови Комітету запропонував проект висновку Комітету щодо відхилення проекту Постанови з реєстр. № 3048. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про зміну меж Радомишльського району Житомирської області, меж Макарівського району Київської області, меж Житомирської та Київської областей» (реєстр. № 3048 від 12.08.2008 р.), внесений народним депутатом України В.Писаренком, відхилити. 2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, Заступника Голови Комітету В.Сінченка. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 4. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо заробітної плати) (реєстр. №8756, н.д. Н.Ю.Королевська). Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується шляхом внесення змін до законів України «Про статус народного депутата України» та «Про державну службу» обмежити розмір посадових окладів народних депутатів України та державних службовців, яким присвоєний перший ранг, п’ятьма мінімальними заробітними платами. Він також вказав на низку зауважень до законопроекту, висловлених під час його попереднього розгляду на засіданні підкомітету. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. У ході обговорення наголошувалося, що законопроект фактично спрямований на зниження рівня відповідних гарантій певним категоріям осіб. Також було висловлено ряд зауважень концептуального характеру, в яких, зокрема, зазначалося: - запропоновані у законопроекті зміни до законів не узгоджуються з положенням частини третьої статті 22 Конституції України щодо недопущення звуження обсягу прав при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів, що випливає також з відповідних рішень Конституційного Суду України (№ 5-рп/2002 від 20.03.2002, № 7-рп/2004 від 17.03.2004, № 20-рп/2004 від 01.12.2004); - реалізація зазначених змін в подальшому може призвести до збільшення розміру посадових окладів відповідних категорій осіб у зв’язку із збільшенням розміру мінімальної заробітної плати, оскільки на сьогодні для вищих посадових осіб України, окремих керівних працівників органів державної влади і органів місцевого самоврядування та суддів, розміри посадових окладів яких визначаються залежно від кількості розмірів мінімальної заробітної плати згідно з постановами Кабінету Міністрів України, розміри посадових окладів встановлюються виходячи з розміру мінімальної заробітної плати 332 гривні і в подальшому при підвищенні мінімальної заробітної плати перерахунок не провадиться (постанова Кабінету Міністрів України від 21.12.2005 № 1243); - положення законопроекту не узгоджуються з нормами частини другої статті 8 та частини сьомої статті 33 Закону України «Про оплату праці», згідно з якими умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України, а обсяги витрат на оплату праці зазначених працівників затверджуються одночасно з бюджетом; частиною сьомою статті 33 Закону України «Про державну службу», відповідно до якої умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів визначаються Кабінетом Міністрів України; частиною другою статті 33 Закону України «Про статус народного депутата України», в якій встановлено, що народний депутат України в питаннях матеріального і соціально-побутового забезпечення прирівнюється до членів Кабінету Міністрів України; - запропоновані у законопроекті підходи в оплаті праці державних службовців, яким присвоюється перший ранг, суттєво відрізняються від системи оплати праці (схеми посадових окладів), запровадженої в прийнятому 17 листопада Верховною Радою України Закону України «Про державну службу», який набирає чинності з 1 січня 2013 року; - зазначені зміни у раз їх прийняття призводитимуть до змін показників бюджету, тому відповідно до вимог частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України до законопроекту має бути додане фінансово-економічне обгрунтування. В.Петренко ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління вважає, що питання оплати праці відповідних осіб потребують системного упорядкування і узгодження з чинними положеннями законодавства та запропонував до розгляду проект висновку щодо відхилення даного законопроекту, підготовлений підкомітетом з питань органів виконавчої влади. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 № 1861-VІ, проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо заробітної плати) з реєстр. № 8756 від 05.07.2011, внесений народним депутатом України Королевською Н.Ю., за результатами розгляду у першому читанні відхилити. 2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 5. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо розповсюдження агітаційних матеріалів) (реєстр. №7123, н.д. А.В.Шевченко, Є.І.Суслов, Р.П.Князевич, В.В.Каськів). Доповідач зазначив, що даним законопроектом передбачається внести деякі зміни до статей 49 та 50 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, спрямовані на уточнення правил передвиборної агітації. Зокрема, пропонується зняти обмеження щодо розповсюдження агітаційних матеріалів лише у місцях, визначених і обладнаних місцевими органами влади чи органами місцевого самоврядування, з метою запобігання надмірному втручанню цих органів в хід передвиборної агітації, а також скасувати привілеї для кандидатів, які є власниками (засновниками) засобів масової інформації. Заступник Голови Комітету ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило ряд зауважень до законопроекту і вважає, що за результатами розгляду в першому читанні його доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Він повідомив, що підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян також пропонує Комітету підтримати рішення щодо повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання (Пропозиція №1). Окрім цього, Ю.Ключковський зазначив, що він особисто не підтримує точку зору підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян щодо необхідності доопрацювання даного законопроекту і вносить на розгляд Комітету пропозицію щодо його прийняття за основу (Пропозиція №2). В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. Голова Комітету О.Омельченко вніс на голосування для прийняття остаточного рішення Пропозицію №2. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 4 народних депутати України, «Не брали участі у голосуванні» - 7 народних депутатів України. Рішення не прийнято. Голова Комітету О.Омельченко вніс на голосування для прийняття остаточного рішення Пропозицію №1. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 7123), поданий народними депутатами України А.Шевченком, Є.Сусловим, Р.Князевичем, Ю.Мірошниченком, В.Каськівим, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. 2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 7 народних депутатів України, «Проти» – 3 народних депутати України, «Утримався» – 1 народний депутат України. Рішення прийнято. 6. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості) (реєстр. №7062, н.д. М.Д.Катеринчук). Доповідач зазначив, що даним законопроектом передбачається внести зміни до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” з метою обрання міських голів за мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості. Задля цього в законопроекті розмежовані вибори сільських, селищних голів, які і далі пропонується проводити за мажоритарною системою відносної більшості, та вибори міських голів, яких пропонується обирати за мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості. Обраним міським головою буде вважатися кандидат на посаду міського голови, який одержав на виборах більше половини голосів виборців, що взяли участь у голосуванні. Якщо жоден із кандидатів на посаду міського голови не набере абсолютної більшості, в такому випадку пропонується проводити повторне голосування щодо двох кандидатур, які набрали найбільше голосів виборців. В законопроекті також деталізовано порядок проведення повторного голосування. Заступник Голови Комітету ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому наголошується, що прийняття даного законопроекту може сприяти подоланню певних недоліків у мажоритарній виборчій системі відносної більшості, що застосовується в Україні, у тому числі на виборах міських голів. Висловлюючи ряд зауважень щодо змісту законопроекту, Управління при цьому вважає, що за результатами розгляду у першому читанні він може бути прийнятий за основу з врахуванням зазначених у висновку зауважень і пропозицій. Ю.Ключковський запропонував до розгляду проект висновку Комітету щодо прийняття законопроекту з реєстр. № 7062 за основу, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості) (реєстр. №7062), поданий народним депутатом України М.Катеринчуком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу. 2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 7. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка про проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць (реєстр. №9408, н.д. В.Ф.Бевзенко, С.М.Терещук, Є.Я.Сігал). Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується внести зміни до низки законодавчих актів, зокрема, Земельного кодексу України, Законів України «Про землеустрій», «Про державну експертизу землевпорядної документації» та визначити процедуру встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць. При цьому пропонується змінити повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних та районних рад з питань встановлення та зміни меж сіл, селищ, порядок погодження відповідних проектів землеустрою між відповідними органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, а також встановити порядок вирішення спірних питань, пов’язаних із погодженням проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць шляхом утворення погоджувальних комісій відповідного рівня. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. В цілому підтримуючи прагнення суб’єктів законодавчої ініціативи вирішити нагальні проблеми територіального устрою України, зокрема, щодо визначення порядку встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, члени Комітету, разом з тим, наполягали на тому, що внесення до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів, що регулюють земельні відносини в Україні, положень, які стосуються сфери адміністративно-територіального устрою є недоцільним. На переконання членів Комітету, порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України відповідно до пункту 13 статті 92 Конституції України має визначатися спеціальним законом, який повинен передбачати порядок встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, найменування та перейменування населених пунктів, віднесення їх до певних категорій тощо. Окрім того, зазначалося, що назва законопроекту, в якій йдеться лише про проведення робіт із землеустрою, насправді є вужчою і не охоплює усього спектру предмету регулювання відображеного в тексті, котрий містить кардинальний перерозподіл повноважень між обласними і районними радами, в частині вирішення питання про встановлення і зміну меж найбільш численної категорії адміністративно-територіальних одиниць – близько 30 тисяч сіл і селищ. Такі зміни безпідставно звужують повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад, які при вирішенні цих питань використовують ресурсний та висококваліфікованій кадровий, науковий потенціал обласних центрів і здатні ефективно вирішувати питання в масштабі області і Автономної Республіки Крим. В той же час такий порядок закладає конфлікт інтересів між міськими міст республіканського в Автономній Республіці Крим, обласного значення радами та сільськими, селищними, міськими міст районного значення радами, не враховує всі аспекти адміністративно-територіального устрою України. У такий спосіб фактично відбувається узаконення прийнятих з порушеннями законодавства районними радами і районними державними адміністраціями рішень щодо встановлення і зміни меж сіл і селищ, які, очевидно, в силу цього не були подані на розгляд обласних рад та Верховної Ради Автономної Республіки Крим, а також вилучення цих питань з під контролю Верховної Ради Автономної Республіки Крим і обласних рад та республіканських в Автономній Республіці Крим, обласних органів виконавчої влади. Члени Комітету наголошували, що законопроектом пропонується дозволити здійснювати встановлення меж населених пунктів відповідно до їх площ, визначених проектами формування територій сільських, селищних рад, без розроблення генеральних планів населених пунктів, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень. Це положення законопроекту не узгоджується з нормами Закону України «Про планування і забудову територій»: таке спрощення призведе до порушень правил і норм забудови територій, нераціонального використання земель і можливих зловживань. Відповідно до статті 133 Конституції у системі адміністративно-територіального устрою зліквідований базовий рівень сільради, які були територіальною основою для організації і діяльності місцевих рад, замість цього у складі районів є окремі «краплинні» території - населені пункти в статусі адміністративно-територіальних одиниць (стаття 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). На сьогодні в Україні відсутні будь-які адміністративно-територіальні утворення, які зазначені в проекті закону (Законом України «Про земельний кадастр» цей термін вилучений), а самі проекти формувань територій сільських, селищних рад не можуть розглядатися як проекти встановлення і зміни меж населених пунктів, оскільки це різні елементи адміністративно-територіального устрою, які мають різний правовий статус. Також відзначалося, що положення законопроекту про те, що рішення про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць не відповідає Конституції України в частині повноважень Верховної Ради України щодо затвердження проектів землеустрою. Заступник Голови Комітету В.Сінченко ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює ряд суттєвих зауважень до законопроекту та вважає доцільним за результатами розгляду в першому читанні повернути його на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи. Він також поінформував присутніх про результати попереднього розгляду законопроекту та висловлені зауваження на засіданні підкомітету з питань державного будівництва і запропонував до розгляду проект висновку Комітету, підготовлений вказаним підкомітетом. УХВАЛИЛИ: 1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць» (реєстр. № 9408 від 03.11.2011 р.), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, С.Терещуком, Є.Сігалом, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити. 2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту. 3. Доручити Голові Комітету О.Омельченку та Заступнику Голови Комітету В.Сінченку, у разі необхідності, представити позицію Комітету під час розгляду законопроекту в Комітеті Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 8. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. №9405, н.д. Ю.В.Каракай). Доповідач поінформував присутніх, що даний законопроект спрямований, за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи, на оптимізацію порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами щодо корисних копалин загальнодержавного значення. Законопроектом вносяться зміни до статей 9-1, 9-2, 16, 18 та 33 Кодексу України про надра та до підпункту 4 пункту “б” частини першої статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” з метою скасування необхідності погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення обласними, Київською та Севастопольською міськими радами, Радою міністрів Автономної Республіки Крим. Голова підкомітету повідомив про точку зору щодо законопроекту з реєстр. № 9405 Української асоціації районних та обласних рад, яка у своєму зверненні до Комітету констатувала, що зазначений законопроект утискує права місцевого самоврядування. Він зазначив, що із законодавчою пропозицією не можна погодитися з наступних міркувань. Законопроект не узгоджується з частиною першою статті 13 Конституції України, відповідно до якої від імені Українського народу права власності на землі, її надра здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Відповідно до статті 140 Основного Закону місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановлену законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Ці органи є повноважними представниками і виразниками інтересів територіальних громад, - тобто людей, які проживають на відповідних територіях і відсторонювати їх від вирішення питань, пов‘язаних з наданням надр у користування - значить усувати самих людей від участі в управлінні державними і місцевими справами. Особливо неприйнятною є спроба відсторонення від вирішення цього питання виконавчих комітетів місцевих рад, оскільки мова йде безпосередньо про територію населених пунктів. М.Трайдук ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює ряд суттєвих зауважень до законопроекту та не підтримує запропонований підхід до спрощення процедури погодження клопотань про надання у користування надр, а також запропонував до розгляду проект висновку Комітету, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, визначеного головним з опрацювання законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9405) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити. 2. Направити цей висновок до Комітету екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 9. СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про представників Комітету у складі робочої групи з опрацювання законодавчих пропозицій з питань інвентаризації об’єктів нерухомості, яка за дорученням Верховної Ради України створюється у Комітеті з питань економічної політики. Як зазначив доповідач, відповідно до Постанови Верховної Ради України від 9 грудня 2011 року «Про утворення робочої групи з опрацювання законодавчих пропозицій з питань інвентаризації об’єктів нерухомості» Комітету з питань економічної політики доручено створити відповідну робочу групу із залученням до її складу представників Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування і до 30 березня 2012 року підготувати відповідний проект закону для його розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України. Таким чином Комітету необхідно визначитися з кандидатурами своїх представників у складі вищезгаданої робочої групи. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. Голова Комітету О.Омельченко підкреслив актуальність даного питання та запропонував делегувати до складу робочої групи з опрацювання законодавчих пропозицій з питань інвентаризації об’єктів нерухомості народних депутатів України О.Черноморова і С.Гордієнка та звернутися до Комітету з питань економічної політики з проханням про залучення до її складу Віце-президента Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» з виконавчої роботи М.Пітцика і безпосередньо представників комунальних підприємств бюро технічної інвентаризації, які мають великий практичний досвід роботи та добре обізнані з усіма нюансами складних механізмів реєстрації, обліку та технічної інвентаризації нерухомості: - начальника комунального підприємства «Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об’єкти нерухомості» В.Сенчука; - начальника комунального підприємства «Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації» Т.Кривошеєву; - начальника Луганського міського комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» В.Корнієнка; - голову Української асоціації бюро технічної інвентаризації «Укртехінвентаризація» Л.Черненка. Секретаря Комітету С.Гордієнка також запропонував за рахунок квоти Комітету розмістити в газеті «Голос України» інформаційні матеріали (статтю) щодо проблематики обліку та технічної інвентаризації об’єктів нерухомості. Пропозиції підтримано. 10. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка про створення Робочої групи Комітету з опрацювання і підготовки до другого читання проекту Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435). Доповідач наголосив на необхідності системної і якісної підготовки до другого читання прийнятого Верховною Радою України 9 грудня 2011 року за основу проекту Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435). З цією метою доцільно було б створити відповідну робочу групу Комітету, залучивши до її складу представників Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування, неурядових організацій, науковців, експертів. Підстави для відповідного рішення надає стаття 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України». В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Створити Робочу групу Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування з опрацювання і підготовки до другого читання проекту Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435). 2. Призначити Керівником Робочої групи голову підкомітету з питань державного будівництва Демчишена В.В. 3. Залучити до участі в роботі Робочої групи (за згодою) народних депутатів України, представників Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування, неурядових організацій, науковців, експертів. 4. Доручити Керівнику Робочої групи сформувати персональний склад Робочої групи із залученням народних депутатів України – членів підкомітету з питань органів виконавчої влади та подати його на затвердження Комітету. 5. Доручити Робочій групі здійснити підготовку і опрацювання до другого читання проекту Закону України «Про адміністративні послуги» з врахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та подати його на розгляд Комітету. 6. Контроль за виконанням даного рішення Комітету покласти на Першого заступника Голови Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Боднар О.Б. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. |
Протокол №136/10 від 14.12.11р.
Опубліковано 06 лютого 2012, о 14:30
Ще за розділом
23 квітня 2012 16:01
01 березня 2012 15:14
06 лютого 2012 14:30
19 січня 2012 15:02
19 січня 2012 14:59
19 січня 2012 14:54
19 січня 2012 14:54
11 листопада 2011 14:15
11 листопада 2011 14:14
11 листопада 2011 14:13