ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 127/01
07 вересня 2011 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3 а, к. 416
Перший заступник Голови Комітету Боднар О.Б.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Павленко В.В., Трайдук М.Ф., Єгоров О.М., Горбатюк А.О., Касянюк О.Р., Надоша О.В., Фомін О.В.
Відсутні: Омельченко О.О., Подгорний С.П., Петренко В.М.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., старші консультанти Гарбуз Ю.П., Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Толкованов В.В. – Голова Національного агентства України з питань державної служби;
Яценко В.М. – представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
Солодка І.В. – помічник Міністра юстиції України;
Фугель Л.М. – заступник Керівника управління з питань кадрової політики Адміністрації Президента України;
Вовченко О.Л. – заступник директора Департаменту – начальник управління фінансів органів державного управління Міністерства фінансів України;
Полякова Ю.Г. – заступник начальника відділу в складі Департаменту з питань правового забезпечення Рахункової палати;
Плотник Н.А. – заступник начальника Управління реєстрації та обліку платників податків Департаменту інформації та обліку платників податків Державної податкової адміністрації України;
Скопненко Г.П. – керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Кравченко В.В. – директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;
Кожина А.В. – позаштатний консультант Комітету;
Тимкович Б.Р. – головний спеціаліст Департаменту забезпечення взаємозв’язків з Верховною Радою Україною України Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Цибитовський С.Ю. – представник Української асоціації місцевих та регіональних влад.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про пропозиції до проекту Закону про державну службу (реєстр. №8306, друге читання) у зв’язку із прийняттям Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» та виданням Указу Президента України «Питання управління державною службою в Україні» від 18.07.2011 р. № 769.
2. Про проект Закону про внесення зміни та доповнень до деяких законів України щодо передвиборної агітації та висвітлення виборчого процесу у засобах масової інформації (реєстр. № 2764, н.д. А.Шевченко).
3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення процедури реєстрації політичних партій) (реєстр. № 7253, н.д. С.Власенко)
4. Різне.
***
СЛУХАЛИ: Перший заступник Голови Комітету О.Боднар ознайомила членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонувала внести свої зауваження і пропозиції до нього.
О.Боднар поінформувала присутніх про лист Голови Верховної Ради України В.Литвина на адресу Комітету з проханням визначити позицію відносно проекту Закону України про всеукраїнський референдум (реєстр. № 6278), прийняття якого дасть можливість вирішити питання щодо проведення референдуму, запропонованого у проекті Постанови Верховної Ради України про призначення Всеукраїнського референдуму стосовно земельної реформи (реєстр. № 9055), поданому народним депутатом України Н.Королевською.
Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський зазначив, що проект Постанови Верховної Ради України про призначення Всеукраїнського референдуму стосовно проведення земельної реформи (реєстр. № 9055) не узгоджується з положеннями Конституції України. Верховна Рада України відповідно статей 73, 85 Конституції України може призначати лише всеукраїнський референдум з питань про зміну території України. І жодним новим законом про всеукраїнський референдум ці норми не можна доповнити, оскільки повноваження парламенту визначаються виключно Конституцією України, на що, до речі, неодноразово вказував у своїх рішеннях Конституційний Суд України.
О.Боднар нагадала, що Головою Комітету О.Омельченком направлено листи до комітетів з питань правової політики і з питань аграрної політики та земельних відносин з проханням розглянути відповідно до предметів відання проект постанови з реєстр. № 9055 та поінформувати Комітет про свої висновки щодо нього.
Перший заступник Голови Комітету також повідомила, що Планом роботи Комітету на дев’яту сесію Верховної Ради України шостого скликання, затвердженого на засіданні Комітету 06.07.2011 р., передбачено розгляд проекту Закону України про всеукраїнський референдум (реєстр. № 6278) у січні 2012 року.
З метою оперативного виконання доручення Голови Верховної Ради України було запропоновано розглянути проект Постанови з реєстр. № 9055 одразу після надходження висновків комітетів з питань правової політики і з питань аграрної політики та земельних відносин.
Пропозицію підтримано.
В.Демчишен поінформував членів Комітету та запропонував взяти участь у міжнародному колоквіуму на тему: “Удосконалення впровадження стандартів етики в публічному управлінні на місцевому та регіональному рівнях”, який буде проведено 15 вересня 2011 року Національним агентством України з питань державної служби, Департаментом місцевої та регіональної демократії та належного урядування Генерального директорату з питань демократії та політичних справ Ради Європи та Державним фондом сприяння місцевому самоврядуванню в Україні.
Пропозицію підтримано.
Ю.Ключковський нагадав присутнім, що 6 липня 2011 року на засіданні Комітету (Протокол №126/14) було утворено Робочу групу Комітету з підготовки проекту Закону про громадські організації (реєстр. № 7262-1) до другого читання під його керівництвом та запропоновано сформувати її персональний склад за участі представників і фахівців широкого кола органів державної влади, неурядових організацій. Пропонується такий персональний склад затвердити та провести перше засідання Робочої групи 13 вересня 2011 року для вирішення організаційних питань та концептуальних підходів до розгляду законопроекту.
Пропозицію підтримано.
Секретар Комітету С.Гордієнко повідомив членів Комітету, що ситуація конфліктного характеру навколо діяльності органів місцевого самоврядування у селі Софіївська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області, про яку йшлося на засіданні Комітету два місяці тому, продовжує розвиватися. Надходять листи та інша інформація, котра вимагає безпосереднього з’ясування. У зв’язку із цим необхідно створити відповідну Робочу групу Комітету, призначивши її керівником голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного та залучивши до роботи народних депутатів України, в тому числі з інших комітетів, зокрема С.Шмельову, працівників секретаріату Комітету, Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України.
УХВАЛИЛИ:
1. Утворити Робочу групу Комітету з вивчення ситуації в Софіївсько-Борщагівській сільській раді Києво-Святошинського району Київської області у складі:
Керівник Робочої групи –
Подгорний Сергій Петрович – народний депутат України, голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян;
Члени Робочої групи:
Сінченко Віктор Миколайович – народний депутат України, заступник Голови Комітету;
Трайдук Микола Федорович - народний депутат України, голова підкомітету з питань місцевого самоврядування;
Шмельова Світлана Олександрівна - народний депутат України, голова підкомітету Комітету з питань соціальної політики та праці (за згодою);
Дмитрук Людмила Валентинівна – головний консультант секретаріату Комітету;
Гарбуз Юрій Петрович – старший консультант секретаріату Комітету;
Колісніченко Володимир Євгенович – завідувач сектору з питань адміністративно-територіального устрою та виборчих систем Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України.
2. Робочій групі вивчити з виїздом на місце ситуацію в Софіївсько-Борщагівській сільській раді Києво-Святошинського району Київської області, підготувати пропозиції з цього питання та подати їх на розгляд Комітету.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
***
У розділі організаційні питання Перший заступник Голови Комітету О.Боднар запропонувала розглянути пропозицію Завідувача секретаріату Комітету А.Малюги щодо питання про призначення Федоренко Юлії Володимирівни на посаду головного консультанта секретаріату Комітету, як таку, що перебувала в кадровому резерві.
Пропозицію підтримано.
Перший заступник Голови Комітету О.Боднар запропонувала присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:
1. Про пропозиції до проекту Закону про державну службу (реєстр. №8306, друге читання) у зв’язку із прийняттям Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» та виданням Указу Президента України «Питання управління державною службою в Україні» від 18.07.2011 р. №769.
2. Про проект Закону про внесення зміни та доповнень до деяких законів України щодо передвиборної агітації та висвітлення виборчого процесу у засобах масової інформації (реєстр. №2764, н.д. А.Шевченко).
3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення процедури реєстрації політичних партій) (реєстр.№7253, н.д. С.Власенко).
4. Про призначення Ю.В.Федоренко на посаду головного консультанта секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про пропозиції до проекту Закону про державну службу (реєстр. №8306, друге читання) у зв’язку із прийняттям Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» та виданням Указу Президента України «Питання управління державною службою в Україні» від 18.07.2011 р. №769.
Доповідач поінформував присутніх, що до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання включено питання щодо розгляду у другому читанні проекту Закону України «Про державну службу» (реєстр. №8306 від 25.03.2011), відповідні порівняльні таблиці (основна та додаткова) до якого були підготовлені та подані на розгляд Верховної Ради України наприкінці попередньої сесії парламенту 5-7 липня 2011 року.
Натомість впродовж липня – вересня 2011 р. відбулися суттєві зміни у правовому регулюванні окремих питань, які безпосередньо відносяться до предмету відання зазначеного законопроекту.
Зокрема, 8 липня 2011 року Верховною Радою України ухвалено Закон України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», який 10 вересня ц.р. підписаний Президентом України. При цьому зазначений Закон містить норми щодо внесення змін до чинного Закону України «Про державну службу» в частині пенсійного забезпечення державних службовців, щомісячного довічного грошового утримання державних службовців, які вийшли у відставку, граничного терміну перебування на державній службі тощо.
Крім того, Указом Президента України «Питання управління державною службою» від 18.07.2011 №769/2011 з метою вдосконалення управління державною службою в Україні шляхом реорганізації Головного управління державної служби України утворено Національне агентство України з питань державної служби як спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з проведення державної політики у сфері державної служби. У зв’язку з цим потребують додаткового розгляду положення законопроекту щодо визначення відповідного органу, з яких Комітет так і не прийняв остаточного рішення.
З огляду на зазначене, слід було б повернутися до розгляду окремих положень законопроекту з реєстр. №8306, надавши для цього відповідні доручення Робочій групі, яка впродовж тривалого періоду готувала його до другого читання.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, В.Толкованов.
Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський зазначив, що до Комітету мають надійти експертні висновки деяких європейських програм, які дійсно можна було б оцінити на предмет можливого врахування.
Голова Національного агентства України з питань державної служби В.Толкованов підтримав аргументацію голови підкомітету В.Демчишена та зауваження Заступника Голови Комітету Ю.Ключковського та підтвердив, що до Комітету впродовж вересня мають надійти узагальнений експертний висновок Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (Програми Sigma, яка діє за спільною ініціативою Організації економічної співпраці та розвитку і Європейського Союзу) та висновок Програми Ради Європи “Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні” до тексту остаточної редакції зазначеного законопроекту.
В.Толкованов звернувся з проханням повернутися до розгляду окремих положень законопроекту.
За результатами дискусії членами Комітету було запропоновано голові підкомітету В.Демчишену провести зустріч з експертами міжнародних інституцій із залученням фахівців Апарату Верховної Ради України та органів державної влади (за згодою) з метою вивчення та оцінки вищевказаних обставин.
Комітет доручив голові підкомітету В.Демчишену після детального ознайомлення з висновками доповісти про результати та додатковий, у разі необхідності, перегляд тексту запропонованої Комітетом остаточної редакції проекту Закону України «Про державну службу» (реєстр. №8306) з метою можливого узгодження окремих його положень із змінами у правовому регулюванні питань щодо державної служби, оперативного доопрацювання та подання на заміну відповідної порівняльної таблиці. Також було запропоновано поінформувати Голову Верховної Ради України В.Литвина про хід роботи над зазначеним законопроектом.
Пропозиції підтримано.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення зміни та доповнень до деяких законів України щодо передвиборної агітації та висвітлення виборчого процесу у засобах масової інформації (реєстр. № 2764, н.д. А.Шевченко).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується викласти у новій редакції розділи, якими у законах України «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України» та «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» регламентується проведення передвиборної агітації. Автор пропонує у виборчих законах відмовитися від визначення поняття «політична реклама»; встановити залежність ефірного часу, що надається партіям (блокам) для агітації у державних та комунальних засобах масової інформації, від результатів їх участі (або неучасті) у попередніх виборах; передбачити право приватних друкованих засобів масової інформації віддавати перевагу окремим політичним партіям (блокам), кандидатам, однак без прямих закликів голосувати за або проти них; заборонити журналістам, які стали кандидатами, вести телерадіопрограми; визначити підстави відмови суб’єктові виборчого процесу у реалізації права на відповідь, а також чіткий перелік випадків, у яких можна тимчасово припинити дію ліцензії телерадіоорганізації або друк газети тощо.
Ю.Ключковський акцентував увагу присутніх на доцільності використання окремих ідей і нормативного матеріалу законопроекту для роботи над новими редакціями виборчих законів, зокрема при їх підготовці до другого читання.
Заступник Голови Комітету повідомив, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку рекомендує за результатами розгляду у першому читанні повернути вищезгаданий законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи та запропонував народним депутатам України проект висновку Комітету, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни та доповнень до деяких законів України щодо передвиборчої агітації та висвітлення виборчого процесу у засобах масової інформації (реєстр. № 2764) за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення процедури реєстрації політичних партій) (реєстр. №7253, н.д. С.Власенко).
Доповідач поінформував присутніх про те, що даним законопроектом передбачається внесення змін до законів України «Про політичні партії в Україні» та «Про об’єднання громадян» щодо законодавчого регулювання процедури державної реєстрації політичних партій.
Доповідач наголосив, що члени підкомітету не підтримують законодавчу ініціативу автора щодо зміни редакції частини першої статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні», яка полягає у заміні положення за яким «реєстрацію політичних партій здійснює Міністерство юстиції України», таким формуванням: «реєстрація політичних партій здійснюється в порядку, передбаченому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом» (пункт 1 Розділу I проекту).
Під час обговорення члени Комітету також зазначили, що вилучення із Закону згаданого положення призведе до виникнення правових колізій, а саме, у розподілі завдань, функцій та повноважень між органами юстиції та державними реєстраторами стосовно державної реєстрації політичних партій.
Також у ході обговорення питання члени Комітету звернули увагу на те, що реєстрація політичної партії у Міністерстві юстиції України зумовлена особливою юридичною природою політичної партії та наданням їй можливості брати участь у політичному житті країни та мати представників у виборних органах влади. Інші юридичні особи, які реєструються у звичайному порядку, такої можливості не мають, а тому й не підлягають державній реєстрації у Міністерстві юстиції України. Водночас, згідно із Положенням про Державну реєстраційну службу України реєстрацію політичних партій здійснює Державна реєстраційна служба України, що затверджено Указом Президента України вiд 6 квітня 2011 року №401/2011.
Ю.Ключковський ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління рекомендує за результатами розгляду у першому читанні повернути даний законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи та запропонував до розгляду проект висновку Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення процедури реєстрації політичної партії) (реєстр. № 7253 від 14.10.2010 р.), внесений народним депутатом України С.Власенком, за результатами розгляду його у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2.Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян - народному депутату України С.П. Подгорному.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію Завідувача секретаріату Комітету А.Малюги щодо кандидатури Федоренко Ю.В. на вакантну посаду головного консультанта секретаріату Комітету.
А.Малюга поінформувала про те, що Ю.Федоренко вже тривалий час обіймає посаду старшого консультанта секретаріату Комітету та перебуває в кадровому резерві на посаду головного консультанта. Завідувач вказала на фаховість знань Ю.Федоренко, її професійні здобутки, відповідальність у ставленні до роботи, виконанні доручень керівництва і народних депутатів України – членів Комітету та запропонувала підвищити старшого консультанта секретаріату Комітету Федоренко Ю.В. за посадою, розглянувши можливість внесення подання Керівнику Апарату Верховної Ради України щодо призначення Ю.Федоренко на посаду головного консультанта секретаріату Комітету як такої, що перебуває у кадровому резерві на цю посаду.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Підтримати дану пропозицію.
2. Доручити Голові Комітету звернутися з поданням про призначення Ю.Федоренко на вакантну посаду головного консультанта секретаріату Комітету до Голови Верховної Ради України.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.