Про  виконання  Плану  роботи

Комітету  з  питань державного  будівництва та  місцевого  самоврядування

за  вересень  2010р. - січень 2011р. та  затвердження  Звіту

сьома сесія Верховної Ради України шостого скликання

 

Впродовж сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання членами Комітету та працівниками його секретаріату було здійснено роботу з підготовки і проведення 10 засідань Комітету, на яких розглянуто 89 питань.

Порівняльні дані

 

 

проведено засідань

розглянуто питань

прийнято

законів України

прийнято постанов

I сесія

листопад 2007р.- січень 2008р.

7

46

5

112

II сесія

лютий-липень 2008р.

25

199

7

176

III сесія

вересень 2008р. - січень 2009р.

17

103

10

246

IV сесія

лютий-липень 2009р.

20

179

8

190

V сесія

вересень 2009р. - січень 2010р.

16

87

6

51

VI сесія

лютий-липень 2010р.

16

118

6

174

VII сесія

вересень 2010р. - січень 2011р.

10

89

4*

4

 

На виконання доручень керівництва Верховної Ради України та Комітету, були своєчасно підготовлені та подані на розгляд парламенту проекти законодавчих актів з питань реформування системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, опрацьовані законопроекти щодо внесення змін до виборчого законодавства, законодавства про Центральну виборчу комісію, політичні партії та об’єднання громадян, державну службу, призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування, правового статусу депутатів місцевих рад та інше.

Станом на 12.01.2011 р. на опрацюванні в Комітеті знаходиться 137 законопроектів, з них 33 – було підготовлено для розгляду.

За звітний період Верховною Радою України за пропозицією Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянуто 53 проекти законодавчих актів, з них: прийнято в цілому 8 законів України та постанов Верховної Ради України, схвалено в першому читанні - 3, направлено на доопрацювання та врахування в інших законопроектах - 1, відхилено та знято з розгляду – 41 проект.

 

*Прим.

Проект Закону України про Кабінет Міністрів України (реєстр. №7208) поданий Кабінетом Міністрів України, в ході опрацювання Тимчасовою спеціальною комісією Верховної Ради України (з правами головного Комітету Верховної Ради України) було розподілено на два окремих законопроекти з наступним розглядом і голосуванням по кожному з них. Внаслідок цього 7 жовтня 2010 року Верховною Радою України було прийнято два Закони України – «Про Кабінет Міністрів України», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України».

 

Законопроектна діяльність з питань, де Комітет було визначено головним

 

Підписані Президентом України та Головою Верховної Ради України

Закон України “Про внесення змін до Закону України "Про столицю України- місто-герой Київ" щодо порядку утворення районних рад”№2500-VI від 07.09.2010 р.

Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний реєстр виборців” №2536-VI від 21.09.2010 р.

Закон України “Про Кабінет Міністрів України” №2591-VI від 07.10.2010 р.

Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України” №2592-VI від 07.10.2010 р.

Постанова Верховної Ради України про встановлення меж міста Шостка і Шосткинського району Сумської області № 2627-VI від 21.10.2010 р.

Постанова Верховної Ради України про зміну і встановлення меж міста Комсомольськ Полтавської області №2873-VI від 23.12.2010 р.

 

У період з вересня по грудень 2010 року прийнято в першому читанні

Проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (Постанова № 2588-VI від 06.10.2010 р.).

Проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо порядку утворення районних рад) (Постанова   № 2882-VI від 23.12.2010 р.).

Проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо повноважень місцевих державних адміністрацій) (Постанова № 2826-VI від 21.12.2010 р.).

 

Серед тих, які не були підтримані парламентом

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр. № 5419 від 08.12.2009 р.). Розглянуто 5.11.2010 р. в першому читанні та не прийнято.

Проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори народних депутатів України” щодо порядку заміщення народних депутатів України, повноваження яких були достроково припинені (Постанова № 2629-VI від 21.10.2010 р.). Підготовлений та поданий у вигляді порівняльної таблиці на розгляд парламенту у другому читанні законопроект був розглянутий 04.11.2010 р. проте не був підтриманий Верховною Радою України (“за” - 0 голосів).

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо утворення рад) (реєстр. № 7069). Проект не прийнято 07.09.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо порядку утворення районних рад) (реєстр. № 7069-1). Проект не прийнято 07.09.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування) (реєстр. №5500) . Прокт не прийнято 15.12.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо забезпечення влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування) (ресєтр. №4292). Відкликано автором та знято з розгляду 01.12.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до статті 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. №4669). Проект не прийнято 01.12.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України "Про державні нагороди" (щодо встановлення почесних звань) (реєстр. №5182). Проект не прийнято 05.11.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо свідоцтв про реєстрацію партійних організацій та декларацій про майно і доходи) (реєстр. №7083-1). Проект не прийнято 21.09.2010 р.;

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (щодо декларації про доходи депутатів місцевих рад) (реєстр. №3196). Проект не прийнято 02.11.2010 р.;

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо об'єднання політичних партій) (реєстр. № 2002-1, 2002-д);

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про об'єднання громадян" (щодо найменування) (реєстр. №3312) та інші.

Під час роботи сьомої сесії Комітетом було розглянуто та підготовлено до розгляду два проекти Постанов Верховної Ради України «Про довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» – реєстр. |№7395, внесений народними депутатами В.Сінченком,  В.Демчишеним та реєстр. № 7395-1, внесений народним депутатом Ю.Кармазіним, які були відхилені та зняті з розгляду. Комітетом відзначались актуальність і своєчасність законодавчих ініціатив, їх практична необхідність. Зазначені пропозиції не знайшли підтримки Верховною Радою України, проте на пленарному засіданні відзначалася важливість порушеної проблеми, яка може бути вирішена в робочому порядку.

 

Станом на 12.01.2011 р. за поданням Комітету підготовлено до розгляду Верховною Радою України 31 законопроект, серед яких також проекти законів України:

- про звання “Місто-герой” (реєстр. №6016), поданий народними депутатами України Б.Дейчем, О.Черноморовим;

- про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права висування кандидатів на виборах) (реєстр. №3603), поданий народним депутатом України В.Даниленком;

- про упорядкування сільської поселенської мережі (реєстр. №4028), поданий народними депутатами України Ю.Одарченком, В.Сідельником;

- про внесення змін до деяких законів України щодо місцевого самоврядування у сільських населених пунктах (реєстр. №4028-1), поданий народними депутатами України Ю.Одарченком, В.Сідельником;

- про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо запровадження почесного звання України "Місто військової слави") (реєстр. №7078), поданий народним депутатом України П.Цибенком;

- про почесне звання України "Місто військової слави" (реєстр. №7079), поданий народним депутатом України П.Цибенком;

- про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр.№1467) - знаходиться на експертизі у Головному юридичному управлінні;

- про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр.№2518) - готується на експертизу до Головного юридичного управління.

 

На виконання пункту 1 Постанови Верховної Ради України від 06.10.2010 р. №2585-VI «Про забезпечення виконання Рішення Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року № 2222-IV», яким комітетам Верховної Ради України було доручено протягом місяця проаналізувати прийняті Верховною Радою України з 1 січня 2006 року закони та інші нормативно-правові акти на предмет їх відповідності положенням Конституції України в редакції, що існувала до внесення до неї змін Законом України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року, та внести пропозиції щодо приведення законів та інших нормативно-правових актів у відповідність із Конституцією України від 28 червня 1996 року, Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування проаналізував закони, які належать до його предмета відання, та відповідно до рішення Комітету від 20.10.2010 р. надіслав до Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України (з правами головного Комітету Верховної Ради України) для підготовки пропозицій щодо змін до чинного законодавства у зв'язку з прийняттям Конституційним Судом України Рішення щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року аналіз зазначених законів щодо вищезазначеного питання листом від 21.10.2010 р. №04-15/9-3619.

Законопроектна діяльність з питань, де Комітет не було визначено головним.

Значне місце в діяльності Комітету, його секретаріату займає робота над проектами законодавчих актів, котрі доручається опрацьовувати іншим комітетам як головним, проте вони містять положення, що безпосередньо стосуються сфери відповідальності Комітету та пов’язані з питаннями виборів, державної служби, адміністративно-територіального устрою, тим чи іншим чином торкаються діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або зачіпають їхні інтереси. Положення законопроектів ретельно вивчаються та аналізуються. Наявні зауваження та пропозиції оперативно передаються до головних комітетів та надсилаються розробникам. За звітній період опрацьовано і подано 5 попередніх висновків на такі законопроекти.

 

Відповідно до статті 42 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» формами роботи комітетів також є круглі столи, конференції, слухання в комітетах.

Загалом планувалося провести 7 заходів відповідного спрямування, однак було проведено 4 з них, що пов’язано з причинами перш за все процедурного характеру. Зокрема, на розгляд Парламенту так і не надійшов законопроект з питань організації і правового забезпечення діяльності центральних органів виконавчої влади, що не дало можливості провести круглий стіл на тему «Про концептуальні положення законопроекту про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади України». Схожа ситуація не сприяла проведенню круглих столів щодо правового статусу міста Севастополя та державних символів України.

Разом із тим, 14 вересня 2010 року Комітет спільно з Інститутом виборчого права за підтримки Координатора проектів ОБСЄ в Україні провели круглий стіл «Проблеми функціонування Державного Реєстру виборців та шляхи їх розв’язання». Захід ініціювався для можливості проаналізувати у колі фахівців, які представляють різні державні органи, практику застосування зазначеного Закону, обговорити проблеми, що виникають у роботі з базою даних Реєстру та знайти оптимальні шляхи їх вирішення. У заході взяли участь народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції України, Центральної виборчої комісії тощо. З огляду на те, що Верховна Рада України 10 липня 2010 року прийняла за основу проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний реєстр виборців», який готувався Комітетом до розгляду парламентом у другому читанні, проведення «круглого столу» було надзвичайно актуальним та корисним.

4 жовтня 2010 року відбулися комітетські слухання з питань впровадження Європейської Хартії місцевого самоврядування в Україні. Під час слухань учасників заходу було ознайомлено з експертним висновком Ради Європи щодо відповідності національного законодавства України положенням Європейської Хартії місцевого самоврядування, який розроблено експертами програми Ради Європи "Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні". На засіданні обговорювалися також Рекомендації 102 (2001) та Резолюція 123 (2001) Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи про стан місцевої і регіональної демократії в Україні та рекомендації Ради Європи до Національної Стратегії реформування місцевого самоврядування в Україні. За підсумками обговорення було ухвалено Рекомендації комітетських слухань.

12 жовтня 2010 року Комітет провів круглий стіл на тему “Регулювання політичних партій в Україні: сучасний стан і напрями реформ”. Під час роботи "круглого столу" відбулася презентація дослідження "Регулювання політичних партій в Україні: сучасний стан і напрями реформ", здійсненого співробітниками Лабораторії законодавчих ініціатив за підтримки Європейського Союзу в рамках спільного проекту ЄС та Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ. Дане дослідження стало результатом обговорень ключових проблем регулювання діяльності політичних партій в Україні, у тому числі, пов’язаних з участю партій у виборах, фінансуванням виборчих кампаній, визначення шляхів і перспектив удосконалення українського законодавства, яке регулює діяльність політичних партій. У рамках презентації Лабораторією законодавчих ініціатив було представлено Національний Звіт щодо регулювання політичних партій в Україні.

17 грудня 2010 року  Комітетом спільно з Програмою Ради Європи “Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні” за підтримки Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Країні, делегації України в Конгресі місцевих і регіональних влад Ради Європи, Проекту Німецького товариства технічного співробітництва GTZ “підвищення якості муніципальних послуг в Україні”, Фонду “Європа ХХІ” було організовано Конференцію з питань законодавчого забезпечення міжмуніципального співробітництва. Учасники конференції, серед яких були народні депутати України, представники центральних та місцевих органів виконавчої влади, представники наукових установ, міжнародних фінансових та донорських організацій. У рамках конференції були обговорені стан реалізації Плану заходів щодо розвитку міжмуніципального співробітництва в Україні, ознайомлено з досвідом європейських країн та рекомендаціями Ради Європи, а також визначено можливі шляхи законодавчого забезпечення міжмуніципального співробітництва.

 

Комітет згідно статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» при здійсненні законопроектної функції має право створювати робочі групи і призначати їх керівників із числа членів Комітету для підготовки проектів актів Верховної Ради України, питань, що обговорюються на засіданнях комітетів, проектів рішень, рекомендацій, висновків комітетів.

Так, за наслідками комітетських слухань «Впровадження Європейської Хартії місцевого самоврядування в Україні» при Комітеті 10 листопада 2010 року було утворено постійно діючу Робочу групу з питань впровадження Європейської Хартії місцевого самоврядування в Україні. Під час роботи першого засідання робочої групи його учасниками були визначені основні напрями діяльності та план роботи на 2011 рік.

З огляду на численні звернення ветеранів військової служби та праці, жителів військового містечка Макарів-1, констатуючи необхідність попередньої підготовки та вивчення питання щодо можливості утворення населеного пункту на базі зазначеного містечка, розташованого на межі Київської та Житомирської областей, Комітет для з’ясування ситуації 1 грудня 2010 року створив відповідну Робочу групу, залучивши до участі в її роботі представників Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства оборони України, Міністерства юстиції України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Державного комітету із земельних ресурсів України, працівників Апарату Верховної Ради України, органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування. 20 грудня 2010 року Робоча група провела виїздне засідання у вищезгаданому військовому містечку, зустрівшись з його жителями та командуванням військової частини, та визначила напрямки і плани подальшої роботи.

З метою забезпечення громадського та експертного обговорення основних принципів та засад врегулювання лобіювання в Україні, ознайомлення із відповідним закордонним досвідом, Комітет 22 грудня утворив Робочу групу з питання підготовки до проведення комітетських слухань “Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269)”.

Розпорядженням Голови Верховної Ради України №700 від 26 серпня 2010 року було створено Робочу групу Апарату Верховної Ради України з надання методичної допомоги органам місцевого самоврядування під час підготовки та проведення місцевих виборів і узагальнення матеріалів про хід виборчого процесу та результатів виборів. В роботі Робочої групи брала участь Завідувач сектератіату Комітету А.Малюга. Під час роботи вказаної групи здійснювався аналіз звернень громадян на предмет виконання суб’єктами виборчого процесу норм закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», надавались відповіді та роз’яснення.

 

Комітет постійно здійснює аналіз практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів та їх посадових осіб з питань, віднесених до предмету відання Комітету, та прийнятих з початку шостого скликання Верховної Ради України.

Так, пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” передбачені були наступні доручення Кабінету Міністрів України, виконання яких необхідно було здійснити  у місячний строк після  опублікування вказаного Закону, а саме: привести нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України у відповідність із цим Законом; забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом; затвердити обсяги фінансування видатків на реалізацію першочергових заходів, необхідних для реалізації цього Закону, за поданням Центральної виборчої комісії; забезпечити фінансування першочергових заходів, необхідних для реалізації цього Закону.

За інформацією КМУ станом на вересень 2010 року було прийнято: Постанову від 13 вересня 2010 р. №833, якою затверджено Порядок закупівлі товарів і послуг, необхідних для підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів; Постанову від 15 вересня 2010 р. №839, якою затверджено Порядок фінансового забезпечення підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів за рахунок коштів місцевих бюджетів, отриманих як субвенція з державного бюджету; Постанову від 15 вересня 2010 р. №843, якою установлено, що під час підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів Центральна виборча комісія та територіальні виборчі комісії виплачують винагороди фахівцям і технічним працівникам, залученим до роботи у зазначених виборчих комісіях для організаційного, правового і технічного забезпечення здійснення повноважень комісій, в розмірі та порядку, встановленими постановою Кабінету Міністрів від 24 лютого 2003 р. №213 "Про розміри та порядок виплати винагороди спеціалістам, експертам і технічним працівникам, залученим до роботи у виборчих комісіях по виборах народних депутатів України для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень цих комісій".

Постановою Центральної виборчої комісії від 20 серпня 2010 р. №315 затверджено подання щодо обсягів фінансування видатків на здійснення першочергових заходів, необхідних для виконання Закону.

Ураховуючи необхідність економного та раціонального використання бюджетних коштів Мінфіном разом з Центральною виборчою комісією проведено роботу з оптимізації обсягу видатків на зазначену мету, в результаті якої згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 13 вересня 2010 р. №348 для підготовки та проведення чергових місцевих виборів розподілено між бюджетами областей кошти субвенції в обсязі  1 024 230,8 тис. гривень.

Мінфіном і Центральною виборчою комісією підписано спільний протокол, відповідно до якого сторони визнали зазначений обсяг субвенції достатнім для забезпечення підготовки та проведення у 2010 році чергових виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Мінфіном 14 вересня ц. р. внесено зміни до помісячного розпису асигнувань загального фонду Державного бюджету України на 2010 рік, відповідно до яких Державним казначейством буде здійснено фінансування видатків на проведення чергових місцевих виборів.

Також Верховною Радою 23 вересня ц. р. було прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік", відповідно до якого бюджетні призначення Центральної виборчої комісії за бюджетною програмою "Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів" збільшуються на 8531 тис. гривень з метою оплати праці залучених Комісією спеціалістів на період виборчого процесу, оплати послуг за виготовлення та доставку до територіальних виборчих комісій нормативно-правових актів, оплати послуг за розробку та супровід інформаційно-аналітичної системи "Місцеві вибори" тощо, як і передбачено постановою Центральної виборчої комісії від 20 серпня 2010 р. № 315. Питання щодо виділення коштів за бюджетною програмою "Функціонування Державного реєстру виборців" для погашення кредиторської заборгованості минулих років розглянуто під час формування показників проекту Державного бюджету України на 2011 рік.

Секретаріат Кабінету Міністрів України поінформував Комітет про хід виконання Урядом покладених на нього відповідно до Закону України від              21 вересня 2010 р. №2536-УІ «Про Державний реєстр виборців» завдань щодо встановленя правил транслітерації прізвищ, іменн, по батькові та інших власних назв, затвердження системних класифікаторів, необхідних для функціонування Державного реєстру виборців та забезпечення приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади у відповідність із цим Законом. Було затверджено план організації підготовки проектів актів, необхідних для реалізації законодавчих приписів, а 5 січня 2011 року прийнято відповідне урядове розпорядження. Таким чином, на сьогодні відсутні нормативно-правові акти органів виконавчої влади, які суперечать Закону України «Про Державний реєстр виборців».

Комітет включно по 10 вересня 2010 року здійснював аналіз практики застосування органами місцевого самоврядування норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (пункту 11 частини 1 статті 43 та частини 3 статті 45) та Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (статей 2, 16, 17) щодо визначення загального складу (кількості депутатів) місцевих рад 6 скликання з урахуванням кількості районів, міст обласного значення, що входять до складу областей. Так, до Комітету у цей період надійшла інформація з 3-х місцевих рад щодо врегулювання даного питання згідно із законами України.

Законом України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» (Розділ IV) чітко визначено засади взаємодії асоціацій з центральними та місцевими органами виконавчої влади. Так, на виконання норм Закону України «Про комітети Верховної Ради України» (стаття 24), Комітет здійснюючи аналіз практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами законів України, надіслав до Кабінету Міністрів України зверення щодо врахування висновків та позицій  всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування під час підготовки проектів законів України, інших нормативно-правових актів з питань, що стосуються місцевого та регіонального розвитку. Міністерством регіонального розвитку та будівництва України було поінформовано Комітет, що з представниками асоціацій проведено консультації з питань обговорення показників місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин на плановий бюджетний період. Представники асоціацій брали участь у розробці проекту закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», були залучені до обговорення проекту Податкового кодексу України. З метою залучення органів місцевого самоврядування до участі у формуванні, реалізації основних напрямів державної бюджетної політики при центральних органах виконавчої влади створено громадські ради. Міністром регіонального розвитку та будівництва України В.Яцубою було поінформовано Комітет, що центральні органи виконавчої влади дотримуються положень Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування».

Конструктивну співпрацю з провідними всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування було продовжено при формуванні пропозицій Комітету до прийнятого за основу 14 грудня 2010 року проекту Закону про Державний бюджет України на 2011 рік. Фактично точка зору членів Комітету виявилася співзвучною з позицією асоціацій.

У ході обговорення загальну підтримку отримали пропозиції щодо збільшення загального обсягу дотації вирівнювання на 18,3 млрд. грн., яка у проекті Державного бюджету України на 2011 рік передбачалася в обсягах, менших аніж поточного року і не враховувала низки важливих факторів, у тому числі прогнозованих Кабінетом Міністрів України індексу інфляції (8,90%) та зростання фондів оплати праці (15,3%).

Також йшлося про необхідність збільшення вдвічі обсягів субвенції місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв’язку та інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот) та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, передбачені у додатках №№3, 7 до законопроекту.

Члени Комітету запропонували забезпечити фінансування з Державного бюджету України запланованих на 2011 рік заходів Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2010 року №1090, а також передбачити кошти в обсязі 3 млн. грн. на реалізацію у 2011 році бюджетної програми фінансування підтримки статутної діяльності Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування».

7 вересня 2010 року парламентом будо схвалено в цілому Закон України “Про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо порядку утворення районних рад) №2500-VI від 07.09.2010 р. На виконання підпункту 1 пункту 2 розділу ІІ “Прикінцеві положення” цього Закону Кабінету Міністрів України доручено в місячний строк з дня набрання чинності цим Законом внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо механізму його реалізації. Так, Урядом України 28.10.2010 р. було подано до парламенту проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо порядку утворення районних рад) (реєстр.№7307), який вже 23.12.2010 р. було схвалено Верховною Радою України у першому читанні.

Також, в рамках здійснення контрольної функції та у зв’язку із зверненнями, заявами, листами громадян, організацій, установ, Комітет звертався до органів прокуратури України, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, органів внутрішніх справ, органів виконавчої влади з проханням провести аналіз та інформувати комітет про висновки, пропозиції щодо порушення норм законодавства. На засідання Комітету під час розгляду питань неодноразово запрошувались представники КМУ, Головдержслужби України, Центральної виборчої комісії, Рахункової палати, інших центральних органів виконавчої влади.

Зокрема, 8 вересня 2010 року Комітет заслухав інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках. Було відзначено, що впродовж 2005-2009 років кількість органів державного управління збільшилася на 7 одиниць (утворено 24 та ліквідовано 17), гранична чисельність їх працівників зросла на 23,5 тис. осіб, або 8,9 відсотків, а видатки на забезпечення діяльності - на 6 млрд. грн., або майже вдвічі, та мають сталу тенденцію до збільшення. Внаслідок відсутності єдиної методики планування бюджетних видатків на функціонування органів державного управління, завдання з розроблення якої покладено на Міністерство фінансів України, та суб'єктивного підходу до визначення потреби в коштах у розрізі органів державного управління фінансове забезпечення окремих з них не відповідало потребі для виконання покладених завдань. Реалізація запроваджених Урядом у 2009 році заходів щодо економії коштів державного бюджету здійснювалася без урахування специфіки діяльності кожного органу і функцій та потреб у матеріальному забезпеченні, в результаті чого низку таких органів було майже повністю позбавлено фінансових ресурсів для виконання покладених на них завдань.

За результатами дискусії Комітет прийняв рішення взяти інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках до відома. При цьому члени Комітету зазначали, що висновки фахівців Рахункової палати повинні враховуватися при реформуванні системи органів виконавчої влади, пошуку оптимальних моделей її організації та функціонування.

 

12 січня 2011 року на засіданні Комітету було заслухано інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року. При цьому Колегія Рахункової палати зробила висновок, що ЦВК неналежним чином здійснює планування коштів державного бюджету, що виділяються на підготовку і проведення виборів, і контроль за правильним та цільовим їх використанням.

Вказувалося, що це зумовлено відсутністю вичерпного реагування з боку ЦВК на висновки та пропозиції Колегії Рахункової палати з цих питань. Як і раніше, під час виборчого процесу потреба у видатках визначалася за завищеними показниками, а додаткові кошти виборчим комісіям ЦВК виділяла без проведення моніторингу використання ними раніше одержаних. На чергові вибори Президента України з держбюджету витрачено близько 1,1 млрд. грн. – у 2,4 раза більше, ніж на вибори 2004 року.

Понад встановлену норму було виготовлено майже 246 тис. виборчих бюлетенів на суму 131,8 тис. гривень. Незважаючи на альтернативні менш затратні способи інформування, лише дві урядові телеграми окружним комісіям про подання фінансової звітності до ЦВК обійшлися бюджету в 176,2 тис. грн. (вартість одного слова – 243 гривні). Усього неефективно використано 1,1 млн. грн., виділених на підготовку і проведення виборів Президента України 17 січня 2010 року.

Не завершено інвентаризації виборчих скриньок, переданих на відповідальне зберігання до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, яку ЦВК мала здійснити ще до 1 вересня 2007 року. Через це на вибори Президента України понад потребу виготовлено 1373 скриньки на суму 795,5 тис. грн. і 46,2 тис. зайвих одноразових пломб вартістю 28,7 тис. гривень.

У порушення законодавства ЦВК як головний розпорядник бюджетних коштів не забезпечила належного внутрішнього контролю за витрачанням бюджетних коштів виборчими комісіями. Як наслідок, органи Державної контрольно-ревізійної служби України, на які разом із ЦВК законом покладено забезпечення контролю за використанням виборчими комісіями бюджетних коштів на підготовку та проведення виборів Президента України, виявили фінансові порушення на загальну суму 12,2 млн. гривень. Однак для удосконалення планування та використання коштів ЦВК нічого не зробила.

Комітет уважно поставився до наданої Рахунковою палатою інформації, розглянувши одночасно з нею довідку та пояснення присутніх на засіданні членів ЦВК. Було підкреслено, що висновки аудиту не вповні враховують специфіку виборчого процесу, містять окремі недостатньо обґрунтовані вказівки на ефективність витрачання коштів з тих чи інших напрямів фінансування. Члени Комітету взяли до відома матеріали, що надійшли до Комітету, наголосивши на необхідності конструктивної взаємодії та співпраці двох державних органів у ході виконання покладених на них завдань.

Комітет продовжував відслідковувати ситуацію, пов’зану з проблемними питаннями діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах сільських, селищних, міських рад. На адресу Віце-прем’єр-міністра України В.Тихонова було скеровано листа, в якому констатувався неналежний рівень контролю зі сторони органів виконавчої влади за здійсненням виконавчими органами місцевих рад відповідних делегованих повноважень, вказувалося на відсутність на державному рівні методичного забезпечення та застарілість нормативно-правової бази такої діяльності. Комітет вніс пропозицію Кабінету Міністрів України вжити заходів спрямовуючого і координаційного характеру з метою покращення стану контролю за здійсненням виконавчими органами сільських, селищних, міських рад делегованих повноважень щодо утворення адміністративних комісій та розглянути доцільність видання нормативно-правового акту з питань їх утворення і організації роботи.

Також в розрізі виконання контрольних функцій та відповідно до пункту 3 Постанови Верховної Ради України від 6 липня 2005 року №2754-ІУ «Про зміну меж міста Алушта Автономної Республіки Крим», до Ради Міністрів Автономної Республіки Крим було скеровано листа з проханням надати інформацію щодо використання 698,3 гектара земель, включених в межі цього міста згідно із  зазначеною постановою.

 

У відповідності до норм статей 4, 13, 16, 23 Закону України «Про комітети  Верховної Ради України» Комітети взаємодіють з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, їх посадовими особами, беруть участь у заходах міжнародних організацій з питань, віднесених до предметів відання комітетів.

6 вересня 2010 року, у відповідь на лист Голови Верховної Ради України Литвина В.М. щодо висновку до проекту Виборчого кодексу України (реєстр. №4234-1) №17-8/464 від 09.06.2010 р., надісланий на прохання Комітету (лист №04-15/9-2232 від 07.06.2010 р.) до Європейської комісії «За демократію через право» (Венеціанської Комісії), від Генерального Директорату з питань Демократії та Політичних Справ Генерального Секретаріату Ради Європи до Комітету був надісланий висновок Ради Європи до проекту Виборчого кодексу України (в частині організації виборів до органів місцевого самоврядування), а 17-18 грудня 2010 року був ухвалений висновок Венеціанської Комісії щодо проекту Виборчого кодексу України на її 85-ій пленарній сесії.

8 вересня 2010 року Голова Комітету О.Омельченко відвідав у м.Ялта засідання Правління Асоціації міст України в рамках VI Українського муніципального форуму. 9-11 вересня 2010 року Голова Комітету О.Омельченко взяв участь у роботі VI Українського муніципального форуму. У рамках Форуму обговорювалися питання становлення та розвитку місцевого самоврядування в Україні, забезпечення проведення місцевих виборів і формування місцевих бюджетів в умовах оновлення законодавства, політики в сфері забудови міського середовища, ефективного використання земельних ресурсів, реформування житлово-комунального господарства, питання реформування житлово-комунального господарства, застосування енергозберігаючих технологій у міському господарстві, розвитку партнерства між місцевим самоврядуванням та бізнесом з метою забезпечення динамічного економічного зростання, залучення інвестицій в місцеву економіку.

16-20 вересня 2010 року член Комітету О.Надоша у складі делегації Верховної Ради України з метою участі у Других Іграх парламентарів країн Європи перебував у Російській Федерації м.Москві.  

Згідно Розпорядження керівництва Верховної Ради України Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський та заступник завідувача секретаріату Комітету О.Желтова 19-24 вересня 2010 року перебували у відрядженні у м. Берлін (ФРН) з метою стажування на запрошення Центру міжнародних миротворчих місій.

20-21 вересня 2010 року у м. Донецьк відбулися XV Всеукраїнські муніципальні слухання «Стратегія реформування місцевого самоврядування в Україні», у яких взяли участь народні депутати України - члени Комітету О.Касянюк, В.Демчишен. Організаторами зустрічі виступили: Державний фонд сприяння місцевому самоврядуванню в Україні, Донецька обласна рада, Донецька обласна державна адміністрація, національні та місцеві асоціації органів місцевого самоврядування, Програма Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні». Основними завданнями заходу були презентація підходів до розробки стратегії реформування місцевого самоврядування з урахуванням пріоритетів, визначених Президентом України, та рекомендацій Ради Європи, обговорення основних напрямів та етапів реалізації стратегії  реформування місцевого самоврядування в Україні.

27 вересня 2010 року народний депутат України,  Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський провів зустріч з представниками Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) Еріком Руденшольдом, Кітом Шульцем, Олександром Піскуном.

27-28 вересня 2010 року у Верховній Раді АРК відбулося засідання робочої групи з приводу удосконалення законодавства Автономної Республіки Крим, у якому взяла участь головний консультант секретаріату Комітету О.Рибак. Обговорення проходило за результатами навчальної поїздки до Парламенту Великої Британії, що відбулась 19-27 червня 2010 року. Учасниками обговорення виступили депутати ВР АРК, працівники Секретаріату ВР АРК, учасники навчальної поїздки до Парламенту Великобританії.

27-29 вересня 2010 року головний консультант секретаріату Комітету Л.Шкуріна взяла участь у робочій зустрічі гендерних уповноважених комітетів та структурних підрозділів Апарату Верховної Ради у смт. Сімеїз, АР Крим.

7-8 жовтня 2010 року у м.Вільнюс (Литовська Республіка) Головою Верховної Ради України В.Литвиним було заявлено, що тематика співробітництва у сфері енергетики та енергетичної безпеки є одним з пріоритетів стратегічного партнерства між Україною та Литвою. Для участі у засіданні Міжпарламентської асамблеї Верховної Ради України, Сейму Литовської Республіки та Сейму і Сенату Республіки Польща було делеговано Першого Заступника Голови Комітету О.Боднар.

14-15 жовтня 2010 року за сприяння Вестмінстерської фундації за демократію для працівників  Апарату Верховної Ради України відбулися тренінг «Парламентська демократія» та семінар з аналізу публічної політики для парламенту. Працівники секретаріату комітету активно залучались до даного заходу як у якості доповідачів, так і у якості слухачів.

21 жовтня 2010 року Секретар Комітету С. Гордієнко, Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський та працівники секретаріату Комітету провели зустріч з головами сільських та селищних рад.

29 жовтня 2010 року Заступники Голови Комітету Ю.Ключковський, В.Сінченко та голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен у складі депутатських фракцій парламенту зустрілися з делегацією місії спостерігачів на місцевих виборах в Україні від Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи, яку очолювала п.Гудрон Мослер-Торнштром.

З 1 по 5 листопада 2010 року відповідно до Орієнтовного плану міжнародних обмінів Верховної Ради України на 2010 рік та графіку поточної роботи парламентської асамблеї Організації Чорноморського економічного співробітництва до м.Трабзона (Турецька Республіка) для участі у Тридцять шостому пленарному засіданні Генеральної асамблеї ПАЧЕС було делеговано голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного.

5 листопада 2010 року член Комітету О.Надоша у складі делегації парламенту взяв участь у виїзній частині п’ятнадцятого засідання Комітету з парламентського співробітництва між Україною та Європейським Союзом (КПС) у м. Одесі.

9 листопада 2010 року народні депутати України - члени Комітету: заступник Голови Комітету Ю.Ключковський, голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний, заступник завідувача секретаріату Комітету О. Желтова, головний консультант Л.Дмитрук взяли участь у конференції на тему “Законодавче регулювання фінансування виборчих кампаній в Україні та міжнародний досвід”, яка була проведена Координатором проектів ОБСЄ в Україні. Захід був організований в рамках проекту «Сприяння подальшому зміцненню виборчих процесів в Україні».

10 листопада 2010 року у конференц-залі Посольства США відбувся вебінар з польським науковцем та експертом у сфері лобіювання п. П.Кучмою. Було заслухано досвід Польщі з врегулювання інституту лобіювання на законодавчому рівні. У заході взяла участь головний консультант секретаріату О.Рибак.

11-12 листопада 2010 року працівники секретаріату Комітету О.Желтова, Л.Шкуріна були учасниками засідання фокус-групи “Використання сучасних методик розробки та аналізу законопроектів”, проведеного Програмою сприяння Парламенту ІІ з метою продовження роботи з впровадження новітніх методик, що можуть бути використані у законотворчій діяльності

У рамках співпраці Комітету та Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO 16 листопада 2010 року у засіданні експертної ради проекту взяла участь завідувач секретаріату Комітету А.Малюга. Під час засідання обговорювались проект концепції порталу знань в рамках компоненту “Управління знаннями”, випуск Аналітичного брифу DESPO на регулярній основі силами членів експертної ради, продовження обговорення формату навчальних програм для державних службовців в рамках компоненту “Управління знаннями”.

17 листопада 2010 року завідувач секретаріату Комітету А.Малюга зустрілася з учасниками (100 осіб) Програми парламентського стажування 2010-2011 років та окреслила основні напрямки роботи інтернів у Комітетах, їх законодавчу основу.

18 листопада 2010 р. у нараді представників центральних органів виконавчої влади та всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування під головуванням Віце-прем’єр-міністра України В.М. Тихонова взяв участь Голова Комітету О.Омельченко. На нараді розглядалися питання підготовки до проведення урочистих заходів з нагоди Дня місцевого самоврядування та проведення у 2011 році в Україні 17-ої сесії Європейської конференції міністрів, відповідальних за регіональне та місцеве врядування та головування України в раді Європи з травня по листопад 2011 року.

23 листопада 2010 року відбувся семінар “Шляхи вдосконалення роботи Апарату Верховної Ради України - пріоритетні кроки”, організований за підтримки Програми сприяння Парламенту України ІІ та за участі Вестмінстерської фундації за демократію. У роботі семінару також взяли участь народні депутати, керівництво Верховної Ради України та Апарату Верховної Ради України, керівники секретаріатів комітетів, структурних підрозділів Апарату Верховної Ради, секретаріатів депутатських фракцій, Інституту законодавства Верховної Ради, Національної академії державного управління при Президентові України. Від секретаріату Комітету у роботі семінару взяли участь А.Малюга, О.Данилюк, О.Желтова. Під час заходу було розглянуто питання стосовно заходів щодо вдосконалення роботи Апарату Верховної Ради по забезпеченню діяльності Верховної Ради та її органів, взаємодії Апарату з парламентськими комітетами, депутатськими фракціями, організації роботи помічників-консультантів народних депутатів України щодо покращення якості підготовки суб´єктами права законодавчої ініціативи проектів законів, інших актів Верховної Ради. Також обговорювалися питання щодо підвищення кваліфікації працівників Апарату Верховної Ради як один з головних кроків на шляху до покращення роботи парламенту, особливостей роботи апаратів парламентів світу, організації роботи структурних підрозділів апаратів парламентів (позитивний досвід країн Східної Європи та СНД, рекомендації для парламенту України).

У рамках співпраці Комітету та Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO 24 листопада 2010 року Завідувач Секретаріату Комітету А.Малюга відвідала Презентацію результатів комплексного соціологічного дослідження “Попит на знання та існуючі практики задоволення цього попиту у системі органів місцевої влади”.

25-26 листопада 2010 року старші консультанти Комітету Ю.Федоренко та Ю.Гарбуз взяли участь у семінарі “Робота в Апараті парламенту”, який відбувся в рамках реалізації програми “Зміцнення підготовки кадрів в Апараті Верховної Ради України”. Програма семінару була розроблена спільно фахівцями Палати громад парламенту Великої Британії та експертами Лабораторії законодавчих ініціатив.

З 29 листопада по 1 грудня 2010 року у м.Ялта АРКрим відбулося Річне засідання Національного форуму міст-партнерів. У заході взяли участь міські голови, представники Уряду України, секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування (А.Малюга), Програми розвитку ООН та інших міжнародних організацій, які визначили пріоритети для реформи місцевого самоврядування та децентралізації в Україні. Учасники форуму ділилися кращими практиками та обговорювали перспективи проведення реформи житлово-комунального господарства, децентралізації влади та досягнення сталого розвитку в містах України. Під час заходу було зазначено, що проект ПРООН/МПВСР  спрямований на створення ефективних підходів і механізмів децентралізованого муніципального врядування для ефективного надання громадських послуг. На даному етапі, проект активно поширює досвід, накопичений за 6-річний період в 29 містах і селищах. Цей проект мобілізує місцеві громади об’єднуватися, проявляти лідерство та самоуповноваження. За шість років місцеві громади створили 519 організацій громад, членами яких є більше 100 тисяч мешканців міст. Для надання більшої сили голосу громад в містах України проект плідно співпрацює з Комітетом з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, Міністерством регіонального розвитку та будівництва України. Цього року у містах-партнерах впроваджували Європейську стратегію інновацій, деякі міста брали участь у міжмуніципальній співпраці.  

2 грудня 2010 року Голова Комітету О.Омельченко взяв участь у Конференції делегатів уповноважених представників органів місцевого самоврядування - членів Асоціації міст України. У Конференції взяли участь близько 100 міських голів, виконавчі директори регіональних відділень, представники центральних органів влади, народні депутати України. Конференція затвердила Звіт про діяльність Правління та виконавчої дирекції АМУ, Основні напрями роботи на 2011-2012 роки. Присутні міські голови обрали Президента АМУ, віце-президентів АМУ, склад Правління АМУ.

2 грудня 2010 року на круглому столі «Місцеве самоврядування: сучасний стан і перспективи розвитку», що був організований Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO у співпраці з Національною Академією Державного Управління з нагоди Дня місцевого самоврядування, доповідачем від комітету виступила  Перший заступник голови комітету О.Боднар. Головною метою круглого столу було визначення та обговорення основних підходів, пріоритетних завдань та перспектив реформування місцевого самоврядування в Україні.  Викладачі, докторанти, аспіранти та слухачі НАДУ обговорили проблеми сучасного стану місцевого самоврядування, кадрового забезпечення розвитку місцевого самоврядування та перспективи реформування системи органів місцевого самоврядування. Обговорення показало, що перешкодою для розвитку дієздатної територіальної громади є не стільки недосконалість законодавчого забезпечення місцевого самоврядування, скільки бездіяльність голів міст чи селищ. Розвиток регіонів, децентралізація влади та професіоналізація служби в органах місцевого самоврядування повинні залишатися не лише на рівні гасел, але й впроваджуватися в життя. За результатами обговорення учасники розроблять рекомендації, які будуть передані на розгляд Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

3 грудня 2010 року відбулося урочисте засідання з нагоди Дня місцевого самоврядування, яке на запрошення Прем’єр-міністра України М.Азарова відвідав Голова Комітету О.Омельченко.

3 грудня 2010 року за підтримки Національних асоціацій органів місцевого самоврядування в Україні, Делегації України в Конгресі місцевих і регіональних влад Ради Європи відбулася конференція «Вплив світової фінансової кризи на діяльність органів місцевого самоврядування. Шляхи реформування місцевих фінансів в Україні». Учасником заходу був голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен. В рамках конференції було обговорено презентацію звіту Ради Європи «Вплив економічної кризи на місцеве самоврядування в Європі», досвід Швеції у реформуванні місцевих фінансів та рекомендації для України, шляхи подолання наслідків фінансової кризи для органів місцевого самоврядування та рекомендації для України, презентація та обговорення інструментарію Ради Європи з питань місцевих фінансів.

6 грудня 2010 року Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський взяв участь у науково-практичному семінарі «Кодифікація виборчого законодавства України: стан, проблеми, перспективи», що був проведений Інститутом законодавства Верховної Ради України. На семінарі обговорювалися питання сучасного стану виборчого законодавства України та основних напрямків його реформування; удосконалення виборчого процесу в контексті адаптації національного законодавства України до європейських стандартів; проблеми та перспективи кодифікації виборчого законодавства України.

9-10 грудня 2010 року працівники секретаріату Комітету Ю.Гарбуз, Ю.Федоренко взяли участь у семінарі на тему “Роль парламенту в дотриманні верховенства права, конституційних прав та зобов’язань щодо прав людини”, який відбувся в рамках реалізації програми “Зміцнення підготовки кадрів в Апараті Верховної Ради України”.

10 грудня 2010 року Українським незалежним центром політичних досліджень, який працює в полі підтримки демократичних трансформацій в Україні, було організовано Всеукраїнську конференцію  «Політичні партії України: представництво та участь». Завданням конференції була оцінка зміни характеру партійної системи в Україні внаслідок реформи політичної системи 2010 року й виборів до органів місцевого самоврядування, оцінка демократичних перспектив взаємодії інститутів громадянського суспільства з партіями та формування основних напрямків державної політики у сфері демократизації партійної системи. В конференції взяла участь головний консультант О.Рибак.

13 грудня  2010 року Голова Комітету О.Омельченко відвідав розширене засідання Ради регіонів, яке відбулося під головуванням Президента України В.Ф.Януковича. В порядку денному засідання були розглянуті питання проведення реформи державної влади в Україні та про підготовку і прийняття Державного бюджету України на 2011 рік.

15 грудня 2010 року Адміністратор ПРООН Хелен Кларк обговорила з представниками українського уряду, представниками країн-донорів, лідерами жіночих організацій, та представниками організацій громадянського суспільства виклики, що постають на шляху досягнення Україною Цілей розвитку тисячоліття та відповідних пріоритетів, що будуть закладені в основу рамкового договору про партнерство ООН та України на 2012-2016 роки. У зустрічі взяв участь голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен.

15 грудня 2010 року у роботі Конференції “Сприяння подальшому зміцненню виборчих процесів в Україні”, організованою Координатором проектів ОБСЄ в Україні, взяли участь народні депутати України - члени Комітету Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський, голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний, заступник завідувача секретаріату Комітету О.Желтова. Основною метою заходу було обговорення результатів проекту “Сприяння подальшому зміцненню виборчих процесів в Україні”, труднощів, пов’язаних з його виконанням, та шляхів майбутньої допомоги у сфері виборів в Україні.

Президентом України В.Ф.Януковичем 2 листопада 2010 року з метою забезпечення додержання  гарантованих  Конституцією України прав громадян  вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, приведення законодавства про вибори у відповідність із загальновизнаними міжнародними демократичними стандартами та прискорення його кодифікації, було створено Робочу групу з питань удосконалення законодавства про вибори. До складу Робочої групи увійшли Голова Комітету О.Омельченко та Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський.

16 грудня 2010 року Голова Комітету О.Омельченко та Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський взяли участь у другому засіданні Робочої групи з питань удосконалення законодавства про вибори. На засіданні було обговорено питання формування виборчих комісій та організації їх діяльності.

22 грудня 2010 року в залі засідань Київської міської ради зібралися 50 секретарів місцевих рад міст-членів Асоціації міст України. З привітаннями до учасників засідання Спілки секретарів місцевих рад виступали заступники Київського міського голови, Віце-президент АМУ з виконавчої роботи та голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування М.Трайдук. На засіданні відповідно до порядку денного вирішувались організаційні питання: формування керівних органів - обрання Правління та Голови Спілки Секретарів місцевих рад АМУ. Також було обговорено насущні проблем місцевого самоврядування з питань «Формування місцевих бюджетів на 2011 рік: проблеми та перспективи».

 

Важливим елементом діяльності Комітету є робота з листами та зверненнями громадян та юридичних осіб – органів державної влади і місцевого самоврядування та їх посадових осіб, асоціацій органів місцевого самоврядування, установ, підприємств, громадських об’єднань та політичних партій, міжнародних та вітчизняних неурядових організацій, наукових інституцій тощо.

Тенденція збільшення надходжень таких звернень до комітету віддзеркалює зростання суспільного запиту на проблематику законотворення, соціальну потребу у зміцненні нормативно-правової бази життєдіяльності суспільства, актуалізує питання підвищення правової культури громадян. Доволі промовистою є статистика листів та звернень, що надходять на адресу Комітету. Впродовж 5 місяців 2010 року їх надійшло близько 800, а саме: 150 від громадян та близько 650 від юридичних осіб. Це означає, що Комітет щодня має розглядати 5-6 матеріалів найрізноманітнішої тематичної спрямованості, в яких йдеться про порушення політичних, громадянських, трудових, соціальних прав та законних інтересів заявників, в тому числі з боку органів влади. Аналіз цих звернень свідчить про те, що причина такого становища не лише в неналежному виконанні законів. У багатьох випадках проблема полягає в тому, що деякі законодавчі акти не вповні узгоджуються з нормами Конституції України, містять прогалини в регулювані, суперечливі положення. Серйозні труднощі в практичній діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування викликає і неоднозначність у розумінні та застосуванні окремих норм законів. У цих випадках Комітет, керуючись Законом України «Про комітети Вероховної Ради України» та відповідно до чинного законодавства, надає ґрунтовні відповіді та роз’яснення.

На підставі звернень представників окремих місцевих організацій політичних партій щодо організації виборчого процесу з місцевих виборів 31 жовтня 2010 року за рішенням Комітету до Центральної виборчої комісії було надіслано листа, щодо необхідності прийняти роз’яснення та чітко затвердити перелік документів, які необхідно додавати до подань щодо кандидатур до складу виборчих комісій або подавати для реєстрації кандидатів у депутати місцевих рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, а також порядок засвідчення копій відповідних документів.

Найбільша кількість звернень містила прохання надати роз’яснення щодо застосування окремих положень прийнятого у новій редакції Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (№2487-VI від 10.07.2010 р.) на виборах до місцевих рад 31 жовтня 2010 року (27 звернень). Продовжують надходити пропозиції щодо удосконалення зазначеного Закону про місцеві вибори в частині, зокрема, виборчої системи тощо (23 звернення).

22 звернення стосувалися внесення змін до інших законів системи виборчого законодавства. Їх автори, зокрема, пропонували на парламентських виборах повернутися до змішаної (50% парламентарів обирається на основі пропорційної виборчої системи за виборчими списками від партій (блоків); 50% -на основі мажоритарної виборчої системи) або до мажоритарної виборчої системи, з метою забезпечення впливу виборців на персональний склад парламенту, посилення персональної політичної відповідальності народних депутатів України перед суспільством (4 звернення).

Надходили пропозиції щодо законодавчого забезпечення на парламентських та місцевих виборах самовисування або висування кандидатів громадськими організаціями (3 звернення).

Автори окремих звернень пропонують за пропорційної виборчої системи на парламентських виборах залишати незмінним виборчий бар’єр, або збільшити виборчий бар’єр для виборчих списків, які висуваються виборчими блоками політичних партій (2 звернення).

Надходили до Комітету і пропозиції щодо кодифікації виборчого законодавства (3 звернення).

Окремі громадяни з метою здешевлення виборчого процесу пропонують змінити порядок проведення голосування на виборах: запровадити голосування поштою, голосування по телефону або електронне голосування, змінити форму виборчого бюлетеня або порядок складання списків виборців (10 звернень).

Після звершення виборів 31 жовтня 2010 року надходять скарги на порушення законодавства про місцеві вибори, зокрема, з боку виборчих комісій як під час виборчої кампанії, так і під час встановлення результатів виборів (15 звернень).

Протягом сесії надходили звернення від членів окремих територіальних громад на порушення Закону “Про місцеве самоврядування в Україні” з боку сільських, селищних, міських голів та місцевих рад (8 звернень). Зокрема, Бучанською міською радою Київської області п’ятого скликання було проігноровано припис прокурора про усунення порушень Земельного кодексу України, законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про державний контроль за користуванням та охороною земель”.

Продовжували надходити звернення окремих місцевих рад та громадян України, пов’язані з указами Президента України В.Ющенка щодо присвоєння звання Героя України С.Бандері та Р.Шухевичу, а також щодо вшанування учасників боротьби за незалежність України в XX столітті (2 звернення).

Значний суспільний резонанс викликає в країні проблема із державними символами України. Зокрема, продовжують надходити пропозиції до законопроектів про Державний Герб, Державний Прапор України, а також пропозиції до чинного Закону про Державний Гімн України (2 звернення).

Так, лише за період сьомої сесії Комітетом було надано 30 відповідей на звернення громадян, які надсилають рукописи, вірші, свої варіанти Гімну України, 9 відповідей стосувалися питань, пов’язаних із Державним Гербом України та 1 відповідь - Державним прапором України.

Незважаючи на нещодавно проведені вибори до місцевих рад, починають надходити клопотання місцевих рад щодо призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів (10 звернень), які на сьогодні вивчаються Управлінням по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України для подальшого їх розгляду на засіданні Комітету.

Також надходили листи від органів влади, юридичних та фізичних осіб такої тематичної спрямованості:

- про законодавче врегулювання питання віднесення осіб, які працювали в органах державного управління до набрання чинності Законом України «Про державну службу», до категорій державних службовців чи посадових осіб місцевого самоврядування, а також питання припинення служби в органах місцевого самоврядування посадовими особами місцевого самоврядування - 25;

- фінансового забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування - 12;

- врегулювання земельних відносин - 10;

- про компетенційні спори, що виникають між місцевою радою та сільським, селищним, міським головою, а також між районними, обласними радами та районними, обласними державними адміністраціями - 6;

- звернення, пов’язані з вирішенням радами їх організаційних питань, що виникли у зв’язку з черговими виборами: обрання секретаря ради та інших посадових осіб, створення та функціонування депутатських фракцій,  про регламент ради та його застосування - 9;

- питання, пов’язані з діяльністю місцевих рад та їх виконавчих органів  по встановленню тарифів на житлово-комунальні послуги та надання пільг окремим категоріям громадян - 3;

- питання діяльності районних у містах з районним поділом рад, рішення міських рад про неутворення районних у місті рад - 3;

- питання, які потребують законодавчого врегулювання, оскільки в чинному галузевому законодавстві існують положення, що не узгоджуються з Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” - 4;

- щодо правового статусу, порядку організації та діяльності органів самоорганізації населення та внесення відповідних змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» - 3;

- щодо удосконалення пенсійного законодавства в частині особливого пенсійного забезпечення всіх депутатів місцевих рад чотирьох і більше скликань - 4;

- щодо порядку формування депутатських груп та фракцій - 4;

- щодо безоплатного проїзду та відшкодування інших витрат на відрядження депутатів місцевих рад до міста Києва та інших обласних центрів - 1;

щодо ефективності державного управління та проведення політичної реформи в Україні - 1;

пропозиції щодо удосконалення місцевого самоврядування у частині внесення змін до Конституції України - 4.

- скарги громадян на дії або бездіяльність органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб - 30;

Також надходили матеріали інформаційно-аналітичного змісту від органів державної влади та місцевого самоврядування, неурядових інституцій, підприємств, установ та організацій, окремих громадян, які було використано в роботі Комітету за тими чи іншими функціональними та предметними напрямами. Загальна кількість документів, які надійшли на адресу Комітету включно зі зверненнями громадян і юридичних осіб та матеріалами законопроектної роботи склала впродовж 7 сесії близько 1500 реєстраційних одиниць.

Нагальними на сьогодні залишаються питання принципового перегляду підходів до роботи із зверненнями громадян, місцевих органів влади та розробка системи їх ефективного розгляду. Так, Комітетом на основі аналізу і узагальнення звернень, що набувають масового характеру у період роботи сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання розроблялись рекомендації, спрямовані на краще вирішення найбільш гострих проблем, з якими стикаються місцеві ради, громадяни в ході реалізації положень законодавчих актів, ухвалювались роз’яснення та правова позиція комітету.

Матеріали та повідомлення з регіонів України щодо практики вирішення органами місцевого самоврядування питання щодо формування мінімального складу депутатських фракцій у місцевих радах на основі застосування окремих норм Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» у їхній пов’язаності із нормами законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» спонукала Комітет до висловлення своєї правової позиції щодо даного питання.

Комітет дійшов висновку, що тільки законом, а не регламентом місцевої ради, може встановлюватися мінімальна кількість депутатів, необхідна для утворення депутатської фракції чи депутатської групи у місцевій раді. На сьогодні закон встановлює лише мінімальну кількість депутатів, необхідну для утворення депутатських груп, однак не передбачає аналогічного обмеження для утворення депутатських фракцій у місцевій раді.

Разом із тим Комітет відзначив, що законодавчі підходи до врегулювання питання мінімального складу депутатських фракцій та депутатських груп у місцевих радах потребують вдосконалення, що стане предметом розгляду на його наступних засіданнях. Дана правова позиція була оприлюднена на офіційному веб-сайті Верховної Ради України та надіслана керівництву обласних рад.

Продовжують залишатися в полі зору Комітету та стали предметом серйозного вивчення і детального аналізу проблемні питання у сфері адміністративно-територіального устрою. Зокрема, у зв’язку з численними зверненнями, які надходять на адресу Верховної Ради України та Комітету, і пов’язані з розбіжностями у розумінні та застосуванні окремих норм чинного законодавства з питань найменування і перейменування населених пунктів, Комітет на своєму засіданні 15 грудня 2010 року схвалив рішення Про правову позицію Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів, яке надіслано Голові Верховної Ради Автономної Республіки Крим, головам обласних рад, Голові Севастопольської міської ради з проханням подати пропозиції щодо найменування і перейменування населених пунктів, які ініційовані на території Автономної Республіки Крим та відповідних областей.

Впродовж сьомої сесії Комітет розглянув 18 подань Верховної Ради Автономної Республіки Крим та обласних рад щодо перейменування окремих населених пунктів, 11 з яких повернуті на доопрацювання для вирішення питання у спосіб та порядок встановлений законодавством України, по 2 матеріалам направлено листи щодо додаткового надання до раніше надісланих матеріалів соціально-економічних характеристик населених пунктів, 5 матеріалів готуються до розгляду Комітетом.

У період роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання Комітетом планується здійснити комплексний аналіз ситуації з проблематики найменування і перейменування населених пунктів, що склалася в регіонах України з можливістю розробки та подання на розгляд парламенту проекту Постанови Верховної Ради України, в якій буде узагальнено пропозиції, подані Верховною Радою Автономної Республіки Крим та обласними радами щодо найменування і перейменування населених пунктів, які ініційовані на території Автономної Республіки Крим та відповідних областей.

Комітетом направлено лист Віце-прем'єр-міністру України - Міністру регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В.Тихонову з проханням сприяти продовженню казначейського обслуговування коштів місцевих бюджетів населених пунктів в назвах яких виявлено розбіжності, що офіційно обліковуються та тими, які використовуються на місцевому рівні.

Поруч із проблематикою найменування і перейменування населених пунктів значна увага приділялася питанням зміни і втановленню меж районів і міст. Зокрема 20 жовтня 2010 року Комітет розглянув порушене Полтавською обласною радою перед Верховною Радою України питання про зміну і встановлення меж міста Комсомольськ Полтавської області, яким пропонувалося збільшити територію міста на 3371,20 гектара земель, що знаходяться у віданні Комсомольської міської ради та затвердити територію міста загальною площею 11096,80 гектара. 23 грудня 2010 року Верховна Рада України підтримала позицію Комітету, прийнявши за основу і в цілому підготовлений народними депутатами України - членами Комітету проект постанови з цього питання. На сьогодні в парламенті на різних стадіях розгляду перебувають питання щодо зміни і встановлення меж міст Глухова і Конотопа Сумської області, Маріуполя і Артемівська Донецької області.

Також Комітетом було розглянуто проект Постанови Верховної Ради України про утворення міста Ірпеня Київської області (реєстр. №6594 від 29.06.2010), поданий народним депутатом України П.Мельником. У ньому пропонувалося утворити у Київській області місто Ірпінь за рахунок об’єднання і в межах існуючих міст Буча, Ірпінь з селищами міського типу Ворзель, Гостомель, Коцюбинське та надати йому статус адміністративного центру області. Даний проект було детально обговорено на засіданні Комітету, що пройшло 1 грудня 2010 року за участі представників територіальних громад.

Результати обговорення засвідчили наявність цілого комплексу питань як правового, так і організаційно-розпорядчого характеру, пов’язаних з проблемою утворення міста Ірпінь на базі існуючих міст і селищ та надання йому статусу адміністративного центру Київської області. Вони потребують значної підготовчої роботи, залучення до вивчення проблеми місцевих і республіканських органів виконавчої влади, в тому числі Кабінету Міністрів України, органів місцевого самоврядування, з’ясування думки населення. Комітет підтримав пропозицію запропонувати народному депутату України П. Мельнику доопрацювати поданий ним проект постанови за реєстр. №6595 із залученням всіх зацікавлених сторін та можливістю повторного його внесення на заміну і подальшого розгляду в Комітеті.

Згідно Розпорядження Голови Верховної Ради України від 6.02.2008 р. №224 «Про порядок організації та проведення особистого прийому громадян у Верховній Раді України» та складеного на його основі графіку, 28 вересня 2010 року було проведено особистий прийом громадян Першим заступником Голови Комітету О.Боднар. В ході прийому, зокрема, було заслухано громадянина О.Однораза, пенсіонера, інваліда II групи Збройних Сил, який оскаржував дії посадових осіб Київської міськой ради, що не вирішують проблем соціального захисту заявника, поліпшення житлових умов тощо. Громадянка О.Науменко, пенсіонерка, яка належить до соціальної категорії дітей війни, звертала увагу на неправомірні дії міської ради та позбавлення її частини земельної ділянки, якою заявниця тривалий час користувалася. А.Веселова, пенсіонерка, оскаржувала дії посадових осіб органів місцевої влади щодо не вжиття заходів стосовно незаконного будівництва на Трухановому острові тощо.

Комітетом здійснено реагування на заяви вищезгаданих громадян. Звернення О.Однораза направлено для розгляду до Київської міської ради, звернення О.Науменко скеровано для розгляду до Бучанської міської ради Київської області, звероенення А.Веселової надіслано для розгляду до Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування обставин порушення Конституції України та законів України, прийняття протиправних рішень посадовими особами Київської міської ради та її виконавчого органу, а також до Адміністрації Президента України.

За клопотаннями вищих навчальних закладів у Комітеті проводяться стажування, надається можливість проходження практики для покращення фахового рівня студентами та магістрантами ВНЗ України. Так, під час роботи сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання у Комітеті пройшли стажування та практику студенти Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г.Сковороди, Інституту державного управління, Київського Національного університету ім.Тараса Шевченка, Інституту міжнародних відносин.

Відповідно до Розпорядження Голови Верховної Ради України №258 від 22 квітня 2010 року  про ”Продовження проведення програми “Помічник Голови Комітету Верховної Ради України” у 2010-2011 роках та Розпорядження Керівника Апарату Верховної Ради України №6311 від 25 жовтня 2010 року, у Комітеті проходять стажування 5 інтернів, які є випускниками Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого, студентами магістратури Київського Національного університету ім.Тараса Шевченка та студентами Національного університету харчових технологій, Національного університету «Києво-Могилянська Академія».

Підсумовуючи результати діяльності Комітету за період чергової сьомої сесії Верховної Ради України УІ скликання, необхідно зазначити, що безпосередньо перед початком її роботи 30 серпня 2010 року відбулася позачергова сесія Парламенту, на якій було розглянуто три проекти законів України про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», подані народними депутатами України Л.Бірюком (реєстр. №7040), А.Яценюком (реєстр. №7043), О.Єфремовим (реєстр. №7043-1).

Зазначені законопроекти попередньо опрацьовувалися на позаплановому засіданні Комітету, за результатами чого Верховній Раді України було рекомендовано прийняти за основу проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (реєстр. №7043-1), внесений народним депутатом України О.Єфремовим. На пленарному засіданні Парламенту цей законопроект було підтримано в цілому як закон голосами 264 народних депутатів України і після підписання Президентом України та опублікування в газеті «Голос України» він набрав чинності.

Секретаріатом Комітету було забезпечено інформаційний, аналітичний, організаційний супровід підготовки до розгляду Верховною Радою України проекту Закону України про Кабінет Міністрів України (реєстр. №7208), яку здійснила Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України (з правами головного Комітету Верховної Ради України) для підготовки пропозицій щодо змін до чинного законодавства у зв'язку з прийняттям Конституційним Судом України Рішення щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року. Цей законопроект було внесено 4 жовтня 2010 року Кабінетом Міністрів України з метою приведення норм базового для сфери діяльності вищого органу виконавчої влади закону та деяких інших законів України у відповідність до положень Конституції України в редакції від 28 червня 1996 року. У ході опрацювання законопроекту було підтримано пропозицію щодо його розподілу на дві частини та окремого розгляду і голосування по кожній із них. Внаслідок цього 7 жовтня 2010 року Верховною Радою України було прийнято як нову редакцію Закону України «Про Кабінет Міністрів України», так і Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України».

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“6 скликання*”

15 жовтня 2014 12:43
15 жовтня 2014 12:24
15 жовтня 2014 10:39
15 жовтня 2014 10:38
15 жовтня 2014 10:34
15 жовтня 2014 10:16
15 жовтня 2014 09:45
15 жовтня 2014 09:44
15 жовтня 2014 09:43
15 жовтня 2014 09:43