Про виконання Плану роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за лютий - липень 2009 р. та затвердження Звіту четверта сесія Верховної Ради України шостого скликання Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування було створено відповідно до Постанови Верховної Ради України вiд 04.12.2007 № 4-VI “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України шостого скликання” у складі 13 народних депутатів України. В ході подальшої роботи Верховної Ради України з різних причин Комітет залишило троє народних депутатів України, натомість двоє увійшло до його складу. Таким чином впродовж четвертої сесії у складі Комітету налічувалося 12 народних депутатів України. Структура Комітету залишилася незмінною порівняно з попередньою сесією і включала 5 підкомітетів: з питань державного будівництва, з питань місцевого самоврядування, з питань органів виконавчої влади, з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, з питань місцевих бюджетів та комунальної власності. Протягом четвертої сесії Верховної Ради України 6-го скликання робота Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування велася відповідно до його повноважень і компетенції, передбачених Конституцією України, законами України “Про комітети Верховної Ради України”, “Про статус народного депутата України”, Регламентом Верховної Ради України, Постановою Верховної Ради України вiд 04.12.2007 № 4-VI Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України шостого скликання та інших законодавчих актів і була спрямована на виконання трьох основних функцій: законопроектної, організаційної та контрольної. Вона носила плановий характер і ґрунтувалася на Плані роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування (лютий – липень 2009 року), затвердженого рішенням Комітету від 02.02.2009 року. Окрім цього, у ході поточного опрацювання питань, віднесених до відання Комітету, виконувалися доручення Верховної Ради України, Голови Верховної Ради України, рішення Комітету та доручення Голови Комітету. Таким чином за звітний період всі п’ять підкомітетів проводили законопроектну роботу, вивчали, попередньо розглядали питання, готували на розгляд Комітету висновки, пропозиції до законопроектів, інших актів Верховної Ради України, забезпечували виконання рішень Комітету та доручень керівництва Комітету, здійснювали попередній аналіз практики застосування законів, інших актів Верховної Ради України. Діяльність Комітету була підпорядкована забезпеченню подальшого розвитку правової бази здійснення державної влади, зміцненню та розширенню прав місцевого самоврядування, вдосконаленню питань організації виборів та референдумів, реформуванню системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, розв’язанню проблем адміністративно-територіального устрою України, унормуванню питань законодавства щодо державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, врегулюванню найбільш гострих матеріально-фінансових проблем громад та регіонів, участі у заходах антикризового характеру. Загалом за період четвертої сесії було проведено 20 засідань Комітету, на яких було розглянуто 179 питань порядку денного. З них 141 стосувалося законопроектної функції, 30 – організаційної, 2 – контрольної, 6 – різного. В плані виконання законопроектної і установчої функцій Комітет розглянув 273 проекти законодавчих ініціатив, 260 з яких стосувалися предмету відання Комітету і з підготовки яких його було визначено головним. З них 182 проекти постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів, 51 проект законів, 12 проектів постанов з кадрових питань, 7 проектів постанов з питань адміністративно-територіального устрою, 7 проектів постанов щодо чергових виборів Президента України, 1 проект постанови – з інших питань. За тематичною спрямованістю 17 законодавчих ініціатив стосувалося виборчого законодавства та референдумів, 12 – кадрових питань щодо посадових осіб, призначення і звільнення яких належить до компетенції Верховної Ради України, 11 – органів виконавчої влади, 11 – адміністративно-територіального устрою, 7 – органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, 7 – державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, 5 – питань нагород та почесних звань, 5 – спеціального статусу міст Києва та Севастополя, а також щодо Автономної Республіки Крим, 2 – об’єднань громадян та політичних партій, 1 – статусу депутатів місцевих рад. Комітет розглянув також 13 проектів законодавчих актів, з опрацювання яких він не був головним. З них 11 проектів законів та 2 проекти постанов Верховної Ради України. При цьому варто зазначити, що планом роботи комітету передбачалося розглянути 126 проектів законодавчих актів, з підготовки яких Комітет було визначено головним, фактично ж було розглянуто 76, або 60% запланованого. Інші ж законопроекти і проекти постанов надходили і розглядалися безпосередньо в ході четвертої сесії. В першу чергу це стосується розгляду постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів. Аналогічним чином у Комітеті планувалося розглянути 73 законодавчих акти, з підготовки яких Комітет не було визначено головним, фактично ж було розглянуто 13. Традиційно робота у сфері змін і розвитку виборчого законодавства є найбільшою за обсягом серед законопроектної роботи Комітету. Для прикладу можна зокрема вказати на діяльність Робочої групи з підготовки проекту Виборчого кодексу України, утвореної за розпорядженням Голови Верховної Ради України у 2008 році, до складу якої увійшло широке коло фахівців у галузі виборчого права, які представляють різні державні органи та наукові установи і яку очолює заступник Голови Комітету, народний депутат України Ю.Ключковський. За час своєї роботи Робоча група провела 30 засідань, у тому числі 2 тривалих виїзних засідання в Івано-Франківській області. На сьогодні зусилля цієї Робочої групи та фахівців секретаріату Комітету, які забезпечують її роботу сконцентровано на підготовці до другого читання проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо виборів Президента України (реєстр. № 4741 від 30.06.2009 р.), поданого народними депутатами України О.Лавриновичем, А.Портновим, О.Лукаш, Р.Зваричем і прийнятого Верховною Радою України за основу 01.07.2009 р. та проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний реєстр виборців" (щодо статусу і здійснення повноважень органів Державного реєстру виборців та складання списків виборців до створення Державного реєстру виборців) (реєстр. № 3469 від 11.12.2008 р.), поданого народним депутатом України Ю.Ключковським і прийнятого Верховною Радою України за основу 25.06.2009 р. Важливе місце у законопроектній роботі Комітету займає удосконалення правового забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування. В першу чергу за рахунок внесення змін до базового Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Таких законопроектів було розглянуто 5. Це проекти законів України: - про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”(щодо утворення районних у містах адміністрацій), внесений народними депутатами України М.Трайдуком, О.Гейманом, О.Черпіцьким (реєстр. № 3240 від 01.10.2009) (пропонується наділити міські ради міст з районним поділом правом утворювати районні у містах адміністрації в разі не утворення районних у містах рад); - про внесення змін до деяких законів України (щодо приведення у відповідність до Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”) (реєстр. №3620 від 15.01.2009), внесений Кабінетом Міністрів України (йдеться про додаткове наділення органів місцевого самоврядування повноваженням здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності в установленому спеціальним Законом порядку); - про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо права сільського, селищного, міського голови зупиняти рішення сільської, селищної, міської ради) (реєстр. №2620 від 19.09.2008), внесений народними депутатами України В.Писаренком та В. Пилипенком (сільський, селищний, міський голова позбавляється права «вето» на рішення відповідної ради); - про внесення змін до деяких законів України щодо участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, вирішенні питань місцевого значення (реєстр. №3654 від 26.01.2009), внесений Кабінетом Міністрів України (запропоновано створення на законодавчому рівні належних правових механізмів реалізації громадянами як безпосередньо, так і через інститути громадянського суспільства своїх конституційних прав на участь в управлінні державними справами, вирішенні питань місцевого значення). На особливу увагу в цьому плані заслуговує проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (реєстр. № 4570 від 29.05.2009), внесений Кабінетом Міністрів України. У ньому пропонується спрощений порядок об’єднання сільських, селищних, міських громад в одну територіальну громаду без проведення місцевого референдуму. Також передбачається нова редакція пункту 34 частини першої статті 26, згідно з якою місцеві ради наділяються правом приймати рішення щодо надання згоди на відведення відповідним органам виконавчої влади земельних ділянок, розташованих на території ради але за межами населеного пункту. Крім того сільський, селищний, міський голова отримає право погоджувати призначення на посаду та звільнення з посади керівників комунальних дошкільних, загальноосвітніх та позашкільких навчальних закладів і звертатися до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з обов’язковим для розгляду запитом щодо надання відомостей про власника нерухомого майна, яке розташоване на відповідній території, а також про набуття, зміну або передачу прав власності особи на зазначене майно (пункт 21 частини четвертої статті 42). На думку Комітету ініціативи Уряду є практично важливими, хоча було висловлено низку зауважень до змісту окремих положень, які слід врахувати при підготовці до другого читання. Загалом же Комітет на засіданні 24 червня 20009 року висловився за прийняття законопроекту реєстр. №4579 за основу. Одним із найбільш значимих результатів роботи Комітету впродовж четвертої сесії стало доопрацювання і підготовка до другого читання проекту Закону про асоціації органів місцевого самоврядування (реєстр. №2477 від 14.05.2008 р.), внесеного Президентом України і прийнятого за основу Верховною Радою України 23.12.2009 р. Для забезпечення належного виконання доручення парламенту та з метою врахування позицій органів державної влади та місцевого самоврядування у ході підготовки законопроекту, було утворено Робочу групу Комітету на чолі з головою підкомітету з питань місцевого самоврядування, народним депутатом України М.Трайдуком. До участі в Робочій групі було залучено представників Асоціації міст України та громад, Української асоціації місцевих та регіональних влад, Міністерства юстиції України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Секретаріату Президента України. Робоча група провела 7 засідань, розглянувши більше 208 пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи (з яких 36 відхилено, 22 – враховано частково), а також додатково більше 40 пропозицій від обласних рад поданих до законопроекту та зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України. В результаті цієї роботи Робоча група Комітету підготувала всі необхідні матеріали для розгляду питання на засіданнях Комітету та пленарному засіданні Верховної Ради України. Питання підготовки законопроекту реєстр. №2477 розглядалося на чотирьох засіданнях Комітету – 18.02.2009 р., 4.03.2009 р., 1.04.2009 р., 15.04.2009 р. – доки на розгляд Верховної Ради України не було подано остаточний варіант для прийняття в цілому, який кардинально відрізнявся від прийнятої за основу редакції та максимально враховував позиції широкого кола учасників законотворчого процесу. 16 квітня 2009 року Закон України «Про асоціації органі місцевого самоврядування» було прийнято. В аналогічний спосіб Комітет підійшов до удосконалення Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ». Ще 14 січня 2009 року Комітет розглянув на своєму засіданні проекти законів України про внесення змін до Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ», внесені народними депутатами України Кравченком М.В. (реєстр. № 2023 від 07.02.2008 р.), Плотніковим О.В. (реєстр. № 2711 від 03.07.2008 р.), Пилипенком В.П. та Портновим А.В. (реєстр. № 3127 від 08.09.2008 р.), Семиногою А.І. (реєстр.№3127-1 від 10.09.2008 р.), проект Закону України про місто Київ – самоврядну територію, столицю України (реєстр. № 2487 від 15.05.2008 р.), внесений народними депутатами України Донієм О.С. та Мартиненком М.В. Комітет створив Робочу групу Комітету для узгодження положень розглянутих законопроектів (реєстр. №№ 2023, 2487, 2711, 3127, 3127-1), з використанням положень проекту Закону України про внесення змін до деяких Законів України щодо вдосконалення місцевого самоврядування в місті Києві (реєстр. № 3050), внесеного народним депутатом України Куликовим К.Б., та внесення на розгляд Комітету єдиного законопроекту про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ». До участі в роботі Робочої групи Комітету було залучено представників Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Міністерства економіки України, Головного управління державної служби України, Асоціації міст України та громад, Київської міської державної адміністрації, Подільської районної в м. Києві ради, Голосіївської районної у м. Києві ради, Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України, Фонду сприяння місцевому самоврядуванню при Президентові України. Робоча група Комітету провела 10 засідань, розглянувши 139 пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, міністерств, інших організацій (з яких 24 відхилено, 30 – враховано частково), та ще додатково розглянуто пропозиції від Київської обласної ради та Київських міської і обласної державних адміністрацій. В результаті цієї роботи Робоча група Комітету підготувала узгоджений проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» (реєстр. № 4463 від 13.05.2009 р.), внесений народними депутатами України Трайдуком М.Ф., Сінченком В.М., Гордієнком С.В., Черноморовим О.М., Куликовим К.Б., Кравченком М.В., Семиногою А.І. Законопроектом передбачається реорганізація системи міської влади на засадах чіткого організаційного розподілу повноважень між представницьким і виконавчим органами місцевого самоврядування, міським головою, органами державної виконавчої влади через: - усунення практики виконання повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування місцевими державними адміністраціями та суміщення повноважень голови Київської міської державної адміністрації і Київського міського голови; - зосередження виконавчих функцій в єдиному виконавчому органі міського самоврядування міста Києва, який очолює Київський міський голова. Проектом Закону також пропонується одночасне існування двох посад: голови районної в місті Києві ради та голови виконавчого комітету районної в місті Києві ради, які обираються відповідною радою на строк повноважень ради. На засіданні, яке відбулося 20 травня 2009 року, Комітет розглянув законопроект реєстр №4463 та рекомендував Верховній Раді України прийняти його за основу. Відповідне рішення було ухвалено парламентом 10.06.2009 р. з дорученням Комітету доопрацювати його до другого читання. В ході підготовки законопроекту до другого читання станом на 6.07.2009 р. вже проведено 7 засідань Робочої групи Комітету. Слід зазначити, що окрім законопроектів з питань спеціального статусу м.Києва, Комітет веде роботу з відповідної проблематики щодо міста Севастополя. Так на засіданні 11 лютого 2009 року розглядався проект Закону про місто-герой Севастополь (реєстр. №2321 від 03.04.2008 р.), внесений народними депутатами України І.Вернидубовим, В.Колесніченком, В.Литвиним, П.Симоненком. У ході обговорення питання Комітет дійшов висновку про необхідність повернення законопроекту реєстр. №2321 на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи як такого, що суперечить вимогам Основного Закону України та не узгоджується з іншими базовими у відповідних сферах правовідносин законами України. Водночас було утворено Робочу групу Комітету з підготовки проекту закону про спеціальний статус міста Севастополь за участю народних депутатів України – членів Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування і авторів законопроекту, представників центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування міста Севастополя. Зазначена Робоча група Комітету провела два своїх засідання. Перше з них відбулося 20 лютого 2009 року і носило організаційно-методичний характер. На другому засіданні Робочої групи Комітету, яке відбулося 3 березня 2009 року, були розглянуті питання особливостей організації і здійснення місцевого самоврядування і виконавчої влади у місті Севастополі у зв’язку з його спеціальним статусом, можливого статусу і повноважень Севастопольського міського голови і Голови Севастопольської міської державної адміністрації, організації управління районами в місті, необхідності утворення районних у місті рад та державних адміністрацій тощо. Члени Робочої групи Комітету не дійшли єдиної позиції щодо узгодження, поєднання і викладення в одному документі основних ідей, принципів і положень, які містилися у законопроектах, поданих народними депутатами України минулих скликань, концепціях з питань реформування місцевого самоврядування, розроблених Міністерством регіонального розвитку та будівництва України, законопроекті реєстр. №2321. При цьому Робоча група Комітету вирішила призупинити свою діяльність до прийняття рішення Верховною Радою України за результатами розгляду проекту Закону України «Про місто – герой Севастополь» ( реєстр. №2321) у першому читанні. Значна увага в Комітеті надавалася кадровим питанням, які полягали у попередній підготовці до розгляду ініціатив щодо призначення чи звільнення посадових осіб, вирішення яких за Конституцією України віднесено до компетенції Верховної Ради України. Впродовж четвертої сесії Комітет розглянув і визначився щодо питань: - відставки Міністра фінансів України Пинзеника В.М. (за поданою особистою заявою); - про звільнення з посади члена Центральної виборчої комісії (проект Постанови реєстр. №4181, внесений Президентом України В.Ющенком); - заяви Міністра внутрішніх справ України Луценка Ю.В. до Голови Верховної Ради України Литвина В.М. щодо розгляду питання про його відставку та проекту Постанови реєстр. №4455, внесеного народним депутатом України В.Лук’яновим; - звільнення Єханурова Ю.І. з посади Міністра оборони України (проект Постанови реєстр. №4513, внесений народним депутатом України І.Рибаковим); - звільнення Новицького В.С. з посади Міністра промислової політики України (проект Постанови реєстр.№4482, внесений народними депутатами України М.Азаровим, Ю.Бойком); - звільнення Васюника І.В. з посади Віце-прем'єр-міністра України (проект Постанови реєстр. №4498, внесений народними депутатами України Е.Зейналовим, К.Куликовим, В.Іваненком, Ю.Литвиним); - звільнення Оніщука Миколи Васильовича з посади Міністра юстиції України (проект Постанови реєстр.№4583, внесений народним депутатом України Г.Калєтніком); - звільнення Вакарчука І.О. з посади Міністра освіти і науки України (проект Постанови реєстр. №4688, внесений народними депутатами України Д.Табачником, Ю.Бойком, В.Горбалем, А.Толстоуховим); - звільнення Вовкуна Василя Володимировича з посади Міністра культури і туризму України (проект Постанови реєстр. №4701, внесений народним депутатом України В.Дем’янчук); - звільнення Полтавця Віктора Івановича з посади Міністра вугільної промисловості України (за поданням Прем’єр-міністра України Ю.Тимошенко); - призначення Клименка Олександра Івановича Міністром вугільної промисловості України (за поданням Прем’єр-міністра України Ю.Тимошенко); - призначення Віце-прем’єр-міністрами України Згуровського Михайла Захаровича та Любоненка Юрія Вікторовича, Міністром фінансів України Ярошенка Федора Олексійовича, Міністром транспорту та зв’язку України Васадзе Таріела Шакровича, Міністром юстиції України Шемчука Віктора Вікторовича (за поданням Прем’єр-міністра України Ю.Тимошенко). Слід зазначити, що народні депутати України переймаються питаннями вдосконалення законодавчого регулювання діяльності органів виконавчої влади – від Кабінету Міністрів України до місцевих державних адміністрацій. Про це говорять численні ініціативи про внесення змін до відповідних законів, які реєструються у Верховній Раді України і розглядаються Комітетом. Таких проектів за час четвертої сесії було розглянуто 11. Серед тих, які знайшли підтримку у Комітеті, можна вказати на проект Закону про внесення змін до статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (щодо доповнення підстав відновлення дії акту Кабінету Міністрів України, зупиненого внаслідок звернення Президента України до Конституційного Суду України щодо конституційності такого акту) (реєстр. №4089 від 19.02.2009 р.), поданий народними депутатами України А.Фельдманом і О.Гейманом. Завданням законопроекту, за визначенням авторів, було доповнення підстав відновлення дії акту Кабінету Міністрів України, зупиненого внаслідок звернення Президента України до Конституційного Суду України щодо його конституційності. У своєму висновку Комітет відзначив, що законодавча ініціатива спрямована на вдосконалення Закону України «Про Кабінет Міністрів України» і дозволяє охопити інші варіанти рішень Конституційного Суду України за наслідками розгляду звернення Президента України щодо конституційності акту Кабінету Міністрів України, зупиненого на підставі п.15 частини першої статті 106 Конституції України, та рекомендував Верховній Раді України законопроект реєстр. №4089 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу. Серед важливих рішень Комітету, що стосуються як системи місцевого самоврядування так і місцевих органів виконавчої влади можна назвати повернення Комітету до розгляду двох важливих законопроектів, внесених 10.01.2008 р. на розгляд Верховної Ради України Президентом України В.Ющенком: - про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (щодо питань організації, повноважень та порядку діяльності місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №1311); - про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо взаємовідносин між місцевими державними адміністраціями та районними і обласними радами) (реєстр.№1313). Ще 18 березня 2008 року за наслідками розгляду у першому читанні Верховна Рада України прийняла дані законопроекти за основу, доручивши Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування доопрацювати їх та внести на розгляд Верховної Ради України у другому читанні. Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (щодо питань організації, повноважень та порядку діяльності місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №1311) було підготовлено до другого читання та 5 червня 2008 року подано на розгляд Верховної Ради України відповідну порівняльну таблицю. Однак за час, що минув з моменту внесення Президентом України вищезазначених законопроектів та їх розгляду Верховною Радою України, в суспільно-політичному житті України набрали поширення і закріпилися тенденції щодо зміцнення і посилення ролі органів місцевого самоврядування в системі здійснення влади. Про це свідчить задеклароване практично всіма політичними силами і вищими органами державної влади повернення до конституційного процесу щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та зміни функцій місцевих державних адміністрацій. Цю тезу повністю підтверджують положення поданого під час четвертої сесії Президентом України проекту Закону України про внесення змін до Конституції України (реєстр. №4290 від 31.03.2009 р.). Комітет наголосив, що проекти законів реєстр. №1311 та реєстр. №1313 мають іншу спрямованість. Вони передбачають посилення контрольних повноважень органів виконавчої влади щодо органів місцевого самоврядування шляхом запровадження неприйнятних механізму призупинення актів органів місцевого самоврядування рішеннями голів місцевих державних адміністрацій та процедури державної реєстрації актів органів місцевого самоврядування територіальними управліннями юстиції. Крім того пропонується низку важливих повноважень обласних і районних рад вилучити з їхнього відання та передати безпосередньо до власних повноважень місцевих державних адміністрацій. Таким чином обсяг виконавчо-розпорядчої та контрольно-наглядової компетенції місцевих органів виконавчої влади буде суттєво розширено, що не відповідає задекларованим цілям розвитку і вдосконалення системи здійснення влади в Україні на засадах її децентралізації, зміцнення і державного сприяння інституту місцевого самоврядування. Беручи до уваги численні звернення органів місцевого самоврядування, які повсюдно не сприйняли новацій законопроектів, Комітет на засіданні 6 квітня 2009 року ухвалив висновки рекомендувати Верховній Раді України відповідно до частини першої статті 48, частини другої статті 95 Регламенту Верховної Ради України скасувати рішення Верховної Ради України від 18 березня 2008 року «Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (щодо питань організації, повноважень та порядку діяльності місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №1311) та «Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо взаємовідносин між місцевими державними адміністраціями та районними і обласними радами) (реєстр. №1313), та зняти зазначені законопроекти з розгляду як такі, що втратили актуальність. Протягом четвертої сесії Комітет розглянув також 5 законопроектів, пов’язаних зі сферою державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. Серед них можна виділити проект Закону про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. №3080 від 28.08.2008 р.), поданий Кабінетом Міністрів України. Метою законодавчої ініціативи було підвищення рівня відповідальності посадових осіб місцевого самоврядування за порушення Присяги посадової особи місцевого самоврядування та вимог Закону України «Про боротьбу з корупцією», а також у разі відмови від складання Присяги. Комітет підтримав прийняття законопроекту за основу, висловивши низку пропозицій і зауважень. Зокрема йшлося про те, що через відсутність у законопроекті механізму реалізації припинення служби в органах місцевого самоврядування у зв’язку з порушенням Присяги та критеріїв щодо визначення таких порушень відповідна норма не матиме практичного застосування. Водночас незначні порушення в частині, наприклад, виконання особою своїх посадових обов’язків можуть призвести до застосування такої неадекватної санкції як звільнення. Також запропонована редакція абзацу другого частини першої статті 20 Закону потребує редагування з метою уникнення суперечливого тлумачення. Верховна Рада України прийняла законопроект реєстр. № 3080 за основу 30.03.2009 р., доручивши Комітету підготувати його до другого читання. Відповідне опрацювання було здійснено підкомітетом з питань місцевого самоврядування та за результатами розгляду питання на засіданні Комітету 20.05.2009 р. прийнято остаточну редакцію законопроекту для її подання у вигляді порівняльної таблиці на розгляд Верховної Ради України. Одним із важливих напрямків роботи Комітету є підготовка питань з проблематики адміністративно-територіального устрою, що передбачено Постановою Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України шостого скликання». В першу чергу це стосується роботи над базовим законом цієї сфери, необхідність якого випливає безпосередньо з Конституції України. Проте до цього часу такого закону не прийнято, що ускладнює вирішення багатьох конкретних питань практично в усіх регіонах України. Однією зі спроб врегулювання проблеми стала законодавча ініціатива народного депутата України А.Гриценка, який подав проект Закону про територіальний устрій України (реєстр. №4182 від 10.03.2009). Він пропонував визначити у законопроекті засади територіального устрою України, систему адміністративно-територіальних одиниць, їхні види та рівні, а також порядок їх утворення, ліквідації, встановлення та зміни їх меж і назв. При цьому слід відзначити намагання запровадити новий підхід до встановлення адміністративних меж населених пунктів, закріпленні на законодавчому рівні статусу міст-районів та деякі інші новації з максимальним узгодженням положень проекту із вимогами Конституції України та нормами чинних законодавчих актів. У Комітеті ретельно і детально було розглянуто зазначений проект, проведені попередні зустрічі з представниками розробників документу на рівні підкомітету з питань державного будівництва, запропоновано підходи до розв’язання найбільш складних проблем. Однак на засіданні Комітету, яке відбулося 20.05.2009 року, автор не знайшов аргументів, щоб переконати членів Комітету підтримати прийняття законопроекту за основу. В результаті було ухвалено висновок про повернення проекту Закону про територіальний устрій України (реєстр. №4182 від 10.03.2009) на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи. Широкий резонанс в Україні отримали комітетські слухання на тему: «Концептуальні засади реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою», проведені згідно Плану роботи Комітету 12 березня 2009 року за підтримки Кабінету Міністрів України, Секретаріату Президента України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Програми сприяння Парламенту України, Швейцарської агенції Розвитку та Співробітництва в Україні (SDC). У слуханнях взяли участь понад 130 представників органів місцевого самоврядування і їх провідних асоціацій, міністерств і відомств, місцевих органів виконавчої влади, фондів, інститутів, центрів та інших неурядових організацій. В ході роботи обговорювалися не лише концепції реформи місцевого самоврядування та реформи адміністративно-територіального устрою України, розроблені Мінрегіонбудом, але й інші актуальні питання забезпечення подальшого розвитку системи місцевого самоврядування в Україні на засадах децентралізації та деконцентрації повноважень, широкого застосування принципу субсидіарності, кращих світових практик і власного досвіду реформування. Нового змісту отримала робота в комітеті над поточними питаннями щодо встановлення і зміни меж таких адміністративно-територіальних одиниць як міста і райони, яку очолив заступник Голови Комітету, народний депутат України В.Сінченко. Вона отримала чітку методичну складову, було вироблено певні механізми розгляду цих питань, доведено їх до представників регіонів України. Правилом стали попередні зустрічі і обговорення в підкомітеті всіх проблемних питань за участі фахівців органів місцевого самоврядування. Це дозволило підвищити якість підготовки питань на розгляд Комітету і забезпечувати їх проходження на рівні парламенту. Впродовж четвертої сесії Комітет розглянув 7 таких питань. Було підтримано проекти постанов Верховної Ради України «Про встановлення меж міста Путивль Путивльського району Сумської області», «Про встановлення меж міста Кам’янець-Каширський Кам’янець-Каширського району Волинської області», «Про встановлення меж міста Приморськ Приморського району Запорізької області», «Про встановлення меж міста Звенигородка Звенигородського району Черкаської області», «Про меж міста Красноперекопськ Красноперекопського району Автономної Республіки Крим», «Про встановлення меж міста Шостка Шосткинського району Сумської області», «Про встановлення меж міста Охтирка Охтирського району Сумської області». Також Комітетом розглядалися питання щодо найменування чи перейменування населених пунктів із наступним їх поданням Верховній Раді України. За період четвертої сесії було розглянуто і підтримано 3 відповідні проекти постанов: «Про присвоєння найменування населеному пункту Свердловського району Луганської області», «Про відновлення селу Івана Франка Дорогобицького району Львівської області колишнього найменування», «Про перейменування села Берестечко Верховинського району Івано-Франківської області». Серед законопроектів, розглянутих Комітетом, з яких його не було визначено головним, можна звернути увагу на ініціативи зі сфери бюджетного та податкового законодавства. Зокрема, можна згадати питання, яке викликало широкий резонанс на рівні депутатського корпусу і службовців виконавчих апаратів районних і обласних рад. Воно пов’язане з тим, що статтею 57 чинного Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» було запроваджено норму, за якою обласним та районним радам при затвердженні відповідних бюджетів приписано виходити з того, що середньомісячна заробітна плата працівників виконавчого апарату ради не повинна перевищувати середньомісячну заробітну плату працівників апарату відповідної місцевої державної адміністрації. Таке нічим не обґрунтоване порівняння поставило під загрозу діяльність апаратів рад, оскільки майже на третину зменшувало рівень оплати праці їх працівників. При цьому формулювання статті 57 містило ознаки неузгодженостей із п.1 статті 6 Європейської хартії про місцеве самоврядування, де зазначено, що без шкоди для більш загальних законодавчих положень органи місцевого самоврядування мають можливість визначати свої власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління. Також можна було б вказати на невідповідність статті 57 Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” загальним регулятивним принципам організаційної, правової та матеріально-фінансової самостійності, відображеними у ст. 4 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, положенням статті 43 цього ж Закону, яка до повноважень районних і обласних рад, що вирішуються виключно на їх пленарних засіданнях відносить затвердження за пропозицією голови ради структури виконавчого апарату ради, його чисельності, встановленої відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на утримання ради та її виконавчого апарату, затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, статті 61, яка не допускає втручання державних органів у процес складання, затвердження і виконання місцевих бюджетів. Висловлюючи стурбованість з приводу ситуації, яка склалася, Комітет на своєму засіданні 6.03.2009 р. розглянув проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» (щодо відновлення повноважень обласних та районних рад) (реєстр. №4044 від 10.02.2009 р.), поданий народним депутатом України С.Гордієнком. Погоджуючись із автором ініціативи, Комітет підтримав висновок про необхідність вилучення статі 57 із тексту Закону і відновлення у такий спосіб повноважень районних та обласних рад щодо самостійного визначення структури, чисельності та видатків на утримання їх виконавчих апаратів. Досить часто з тих чи інших причин, пов’язаних із неможливістю суб’єктів права законодавчої ініціативи прибути на засідання Комітету, доводилося переносити розгляд проектів законодавчих актів на пізніший термін або ж пропонувати суб’єктам права законодавчої ініціативи доопрацювати проекти в режимі їх повторного внесення на заміну. Всього під час засідань четвертої сесії, такі питання поставали перед Комітетом 45 разів. Впродовж четвертої сесії підготовлені Комітетом питання розглядалися на пленарних засіданнях Верховної Ради України, за наслідками чого було прийнято за основу або в цілому 186 законодавчих актів. Серед них 158 постанов Верховної Ради України про призначення позачергових місцевих виборів. Вони стосуються позачергових виборів депутатів 3-х сільських рад, а також позачергових виборів 9 міських, 20 селищних та 128 сільських голів. В цілому Верховною Радою України прийнято 3 закони України, 13 проектів постанов Верховної Ради України, 13 законопроектів за результатами розгляду у першому читанні прийнято за основу, 2 законопроекти відправлено на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи. Верховна Рада України прийняла 7 законодавчих актів зі сфери адміністративно-територіального устрою, що передбачено п.29 ст.85 Конституції України. Це постанови від 26.06.2009 «Про відновлення селу Івана Франка Дрогобицького району Львівської області колишнього найменування», від 04.06.2009 «Про встановлення меж міста Звенигородка Звенигородського району Черкаської області», «Про встановлення меж міста Приморськ Приморського району Запорізької області», «Про перейменування села Берестечко Верховинського району Івано-Франківської області», «Про присвоєння найменування населеному пункту Свердловського району Луганської області», від 05.03.2009 «Про зміну меж міста Чернівці та Глибоцького району Чернівецької області», від 06.05.2009 «Про присвоєння найменування населеному пункту Свердловського району Луганської області». Народні депутати України – члени Комітету, працівники секретаріату активно співпрацювали з муніципальною громадськістю, представниками неурядових організацій і міжнародних інституцій шляхом організації і участі у роботі «круглих столів», конференцій, семінарів, присвячених питанням розвитку й удосконалення законодавства щодо місцевого самоврядування, державної служби, виборів тощо. Зокрема, на виконання плану роботи Комітету 5 лютого було проведено круглий на тему: «Можливі виборчі системи на виборах народних депутатів України», участь у якому взяли представники Центральної виборчої комісії, Секретаріату Президента України, Міністерства юстиції України, Інституту виборчого права та низки інших неурядових організацій, а також делегація Венеціанської комісії Ради Європи. 25 лютого у Комітеті відбулася конференція на тему «Публічна дипломатія та лобіювання громадських інтересів на місцевому рівні», поведена спільно з Інститутом політичної освіти та Посольством Королівства Нідерланди в Україні. Було розглянуто низку актуальних питань з проблематики доступу до місцевої інформації, використання інструментів та механізмів участі громадськості у прийнятті рішень на місцевому рівні, законодавчого регулювання лобіювання громадських інтересів. Результати роботи конференції було відображено у її підсумкових документах. 27 лютого Голова Комітету О.Омельченко провів зустріч у Комітеті з представниками органів місцевого самоврядування Чернігівщини – сільськими, селищними головами, головами і депутатами районних рад. Представників регіону було ознайомлено з поточною діяльністю Комітету, планами його роботи на найближчий період, зусиллями, які докладають члени Комітету з розвитку законодавства про місцеве самоврядування, захисту інтересів територіальних громад. 29 квітня 2009 року члени Комітету та керівник його секретаріату взяли участь у круглому столі з питань обговорення Концепції формування системи підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад та управління знаннями в секторі децентралізації, схваленої Урядом України 8 квітня 2009 року. Даний захід було організовано Міністерством регіонального розвитку та будівництва України за участі Академії муніципального управління, Швейцарсько-українським Проект ом підтримки децентралізації DesPro, Центром досліджень питань регіонального і місцевого розвитку та сприяння адміністративній реформі. 9 травня 2009 року у Комітеті відбулася зустріч представників міст-побратимів із місцевого самоврядування: м.Борщів (Україна), м.Еврон (Франція), м.Альверна (Польща). У ній взяли участь мери, бургомістри міст, міський голова, депутати органів місцевого самоврядування, представники посольств Польщі та Франції. Основною темою обговорення був обмін досвідом і планування співпраці з питань розвитку законодавства, кращих практик самоврядування, навчання і стажування на взаємовигідній основі. Члени Комітету і працівники секретаріату взяли участь у засідання Експертного клубу Журналу «Часопис «ПАРЛАМЕНТ» на тему «Розвиток Конституційного ладу в Україні: формування коаліції та Уряду», проведеного 26.06.2009 р. Лабораторією законодачих ініціатив, Фондом Конрада Аденауера та Академією правових наук України. У ході засідання обговорювалися проблеми існуючих правових механізмів формування коаліції та Кабінету Міністрів України, вироблялися рекомендації щодо напрямів їх подальших змін і реформування. На запрошення Ради Європи Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський взяв участь у засіданні Дорадчого комітету Форуму Ради Європи «За майбутнє демократії», який відбувся 25-27 червня 2009 року у м.Страсбург (Франція). Перший заступник Голови Комітету О.Боднар та Заступник Голови Комітету В.Сінченко за дорученням голови Комітету О.Омельченка 2 липня 2009 року зустрілися з Роберто Фасіно - керівником Департаменту місцевого самоврядування Секретаріату Ради Європи, Жераром Марку - експертом Ради Європи та Аліною Титаренко - координатором програм Секретаріату Ради Європи з метою налагодження співпраці комітету та Ради Європи та ознайомлення членів комітету з проектом Ради Європи «ПІДТРИМКА МІСЦЕВОГО ТА РЕГІОНАЛЬНОГО ВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ, 2009-2011». За підтримки Лабораторії законодавчих ініціатив, за участі та сприяння Генерального Директорату політичних справ Ради Європи, Центральної виборчої комісії України у партнерстві з Інститутом виборчого права та Одеською обласною організацією Комітету виборців України члени Комітету Ю.Ключковський та С.Подгорний 2-3 липня 2009 року у м. Одеса взяли участь у міжнародній конференції “Якість виборів як основа зміцнення демократії». Метою заходу було обговорення міжнародних стандартів демократичних виборів у контексті майбутніх президентських виборів в Україні, акцентування уваги політичної еліти та громадянського суспільства на проблемі гострої необхідності проведення президентських виборів в Україні у відповідності з міжнародними стандартами, забезпечення якісних суспільних змін через дотримання виборчого законодавства, прозоре фінансування виборчої кампанії та інш. Відповідно до Орієнтовного плану міжнародних обмінів Верховної Рад України на 2009 рік голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний взяв участь у тридцять третьому пленарному засіданні Генеральної асамблеї ПАЧЕС, яке проходило з 28 квітня по 1 травня 2009 року у м.Муніца (Турецька республіка) та 10 по 14 червня 2009 року у м.Бухарест (Румунія). Перший заступник Голови Комітету О.Боднар у складі делегації Верховної Ради України взяла участь у засіданні Міжпарламентської асамблеї України та Республіки Польща, яка відбулася з 12 по 14 березня 2009 року у м. Варшава. Працівники секретаріату Комітету брали участь у тренінгу «Аналітичні методи і стратегічне планування законотворчої діяльності», проведеної Програмою сприяння парламенту у травні 2009 року в Автономній Республіці Крим, тренінгу «Розробка і здійснення державної політики» в рамках проекту «Розбудова демократії та можливостей державної служби в Україні», поведеного у травні 2009 року Національним університетом «Києво-Могилянська академія» за участі Головного управління державної служби України, круглих столів з питань створення і впровадження стандартів професійної етики у публічній службі, механізмів виявлення і врегулювання конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців, проведеного у березні 2009 року в м. Чернівці, м.Острог Рівненської області, м.Харкові, інших заходах та програмах співпраці та навчання. Протягом четвертої сесії Комітетом було розглянуто 30 питань, які належали до організаційних функцій. Серед них особливе місце займала діяльність створених Комітетом робочих груп з вивчення тих чи інших конфліктних ситуацій, які складалися в регіонах України і були пов’язані, як правило, з питаннями дострокового припинення повноважень чи позачергових виборів органів місцевого самоврядування і їх посадових осіб. Склад робочих груп формувався на базі підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, працівників секретаріату Комітету, Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України. Робочі групи Комітету виїжджали на місця, вивчали інформацію, документи, інші матеріали, проводили зустрічі з представниками органів місцевого самоврядування, виконавчої влади, громадських організацій, жителями громад. Після цього висновки робочих груп доповідалися на засіданнях Комітету і з відповідних питань приймалися виважені та обґрунтовані рішення. В якості прикладу можна вказати на такі складні й конфліктні ситуації, котрі вивчали робочі групи Комітету: - у Малинській міській раді Житомирської області; - у Коларівській сільській раді Жовтневого району Миколаївської області; - в Костичанівській сільській раді Новоселицького району Чернівецької області; - у Крутобалківській сільській раді Новосанжарського району Полтавської області; - у Великодорошівській сільській раді Жовківського району Львівської області; - у Деснянській районній раді міста Києва; - в Нагірянській сільській раді Чортківського району Тернопільської області. Комітет розглядав та вирішував питання щодо нагородження грамотами окремих працівників секретаріату, порушення клопотання перед Президентом України стосовного нагороджень членів комітету, змін у складі підкомітетів, ходу підготовки комітетських слухань, спільного засідання комітетів Верховної Ради України з питань бюджету і з питань державного будівництва та місцевого самоврядування стосовно проблематики місцевих бюджетів, заповнення вакантних посад у секретаріаті Комітету. Комітетом неодноразово виносилися на обговорення суспільно важливі звернення чи інформація, які надходили на його адресу. Зокрема можна вказати на розгляд звернення Харківської міської ради до Голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо повернення органам місцевого самоврядування повноважень у сфері містобудування, про звернення органів місцевого самоврядування до парламенту з приводу кризової ситуації, яка склалася в країні та регіонах, про інформацію, яка надійшла з регіонів України стосовно показників оплати праці виконавчих апаратів обласних та районних рад в порівнянні з апаратами місцевих державних адміністрацій, про звернення Львівської обласної ради до Президента України та Голови Верховної Ради України щодо заснування спеціальної державної нагороди України – орден Степана Бандери “Золотий хрест заслуги перед українською нацією”, про звернення Асоціації міст України та громад щодо створення консультативно-дорадчого органу при Голові Верховної Ради України, про звернення Тернопільської обласної ради щодо можливості призупинення фінансування проведення призначених позачергових виборів, про звернення народного депутата України Л.І.Грача про невідкладні заходи по відновленню законності та реалізації Конституційних повноважень Автономної Республіки Крим, про лист Міністра юстиції України Оніщука М.В. щодо перегляду раніше прийнятого рішення тощо. В плані реалізації контрольних повноважень можна вказати на розгляд 11 матеріалів аудитів і перевірок Рахункової палати загалом та висновків Рахункової палати “Про результати аудиту виконання програм – переможців Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування” зокрема. На основі аналізу Конституції України та виборчого законодавства Комітет надав роз’яснення щодо строку повноважень депутатів сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, обраних на чергових місцевих виборах 26 березня 2006 року, а також строку, на який обираються сільські, селищні, міські голови та депутати місцевих рад у разі проведення позачергових виборів. Також на прохання Конституційного Суду України було оголошено правову позицію Комітету стосовно питання, порушеного у конституційному поданні Харківської міської ради (щодо права органу місцевого самоврядування скасовувати свої рішення, прийняті раніше, чи вносити до них зміни). |
4 сесія 6 скликання
Опубліковано 15 жовтня 2014, о 09:44
Ще за розділом
15 жовтня 2014 12:43
15 жовтня 2014 12:24
15 жовтня 2014 10:39
15 жовтня 2014 10:38
15 жовтня 2014 10:34
15 жовтня 2014 10:16
15 жовтня 2014 09:45
15 жовтня 2014 09:44
15 жовтня 2014 09:43
15 жовтня 2014 09:43