За дорученням Верховної Ради України Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування розглянув на своїх засіданнях 1 та 15 липня, 2 вересня, 2, 5, 6 і 7 жовтня 2015 року зауваження і пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи до проекту Закону України «Про державну службу» (реєстр. № 2490), що був поданий Кабінетом Міністрів України і прийнятий Верховною Радою України за наслідками розгляду у першому читанні за основу 23 квітня 2015 року.

Цей законопроект був розроблений Національним агентством України з питань державної служби на виконання розпоряджень Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 року №452 «Про підписання Угоди про фінансування (Контракт для України з розбудови держави)» та від 17.09.2014 року № 847 «Про імплементацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», а також відповідно до Програми діяльності Уряду, якою передбачено розроблення та сприяння прийняттю у новій редакції Закону України «Про державну службу» у І кварталі 2015 року.

Крім того, прийняття нової редакції Закону України «Про державну службу» передбачалося Стратегією сталого розвитку «Україна – 2020», Угодою про Коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна», підписаною 27.11.2014 року учасниками коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України VІІІ скликання, Планом законодавчого забезпечення реформ в Україні, що схвалений Постановою Верховної Ради України від 4 червня 2015 року № 509-VIII.

 

Рішенням Комітету від 8 квітня 2015 року відповідно до пунктів 5, 6, 8 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» було утворено Робочу групу з опрацювання і підготовки зазначеного законопроекту до другого читання у складі народних депутатів України, фахівців Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, науковців і експертів Інституту законодавства Верховної Ради України та Національної академії державного управління при Президентові України, Профспілки працівників державних установ України, представників неурядових організацій. Керівником Робочої групи було призначено народного депутата України, голову підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум.

Протягом травня – червня 2015 року Робоча група провела близько десяти засідань, під час яких було розглянуто понад 1300 пропозицій та поправок до вказаного законопроекту, внесених суб’єктами права законодавчої ініціативи у встановлений Регламентом Верховної Ради України строк.

Питання сфери дії закону, деполітизації державної служби, посилення гарантій використання державної мови державними службовцями під час служби, формування складу Комісії з питань вищого корпусу державної служби та організації її роботи, окремих визначень та понять, що застосовуються у законопроекті були предметом розгляду підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування Комітету у період з липня по вересень 2015 року.

 

Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування у ході підготовки законопроекту до другого читання загалом збережено концепцію та ключові положення, ухваленої в першому читанні редакції, зокрема щодо:

-  сфери дії закону та виведення за його межі політичних посад та посад патронатної служби, а також посад працівників, які виконують функції з обслуговування та допоміжні функції;

-  політичної неупередженості державних службовців;

- поняття та визначення повноважень керівника державної служби у державних органах, яким здійснюватиметься управління державною службою у цих органах, та запровадження посад Державного секретаря Кабінету Міністрів України та державних секретарів міністерств;

- системної класифікації посад державної служби в залежності від характеру та обсягу повноважень державних службовців, їх кваліфікації та професійної компетентності;

-  єдиних умов вступу на державну службу шляхом проведення відкритого конкурсу;

-  створення Комісії з питань вищого корпусу державної служби;

-  введення щорічного оцінювання результатів службової діяльності державного службовця (замість нині існуючої атестації та щорічної оцінки), наслідки проведення якого впливатимуть на розмір призначеної державному службовцю премії та виявлення необхідності підвищення рівня професійної компетентності;

-  професійного навчання державного службовця;

-  нових підходів до оплати праці державних службовців шляхом посилення ролі посадового окладу в структурі заробітної плати державного службовця та оптимізації кількості інших її складових;

-  системи дисциплінарної відповідальності державних службовців з вичерпним переліком підстав щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності та порядком накладення стягнень за дисциплінарні проступки;

-  встановлення вичерпного переліку підстав для припинення державної служби тощо.

За результатами підготовки даного питання до розгляду Парламентом Комітетом враховано переважну більшість зауважень Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, наданих до розгляду законопроекту в першому читанні; Верховного Суду України та Вищого адміністративного суду України щодо необхідності врахування у законопроекті специфіки проходження служби в судових органах; Міністерства оборони України щодо необхідності врахування принципових відмінностей стосовно кадрового складу міністерства порівняно з іншими центральними органами виконавчої влади (в апараті Міністерства окрім державних службовців перебувають і військовослужбовці); Національного банку України щодо обґрунтування недоцільності поширення законодавства про державну службу на працівників даної установи тощо.

 

Після детального опрацювання Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування текст законопроекту зазнав суттєвого доопрацювання в частині:

-  більш чіткого окреслення сфери дії Закону та перерозподілу посад державної служби за категоріями;

-  зміни підходу від тотальної деполітизації державної служби до призупинення членства в політичних партіях лише для державних службовців, які займають посади категорії «А», та запровадження заборони для всіх державних службовців обіймати посади в керівних органах політичної партії;

-  скасування заборони на суміщення роботи на посаді державної служби з обов’язками депутата місцевої ради (за виключенням посад категорії «А»);

-  посилення гарантій використання державної мови державними службовцями під час проходження державної служби;

-  запровадження щорічного публічного звітування керівників органів виконавчої влади про підсумки діяльності відповідного органу;

-  деталізації положень, які регулюють дисциплінарну відповідальність державних службовців;

-  посилення ролі виборних органів первинних профспілкових організацій щодо захисту прав державних службовців;  

-  включення положень щодо особливостей проходження державної служби в окремих державних органах та положень щодо проходження патронатної служби;

-  закладення гарантій для державних службовців щодо суттєвого збільшення оплати праці та встановлення, що мінімальний розмір посадового окладу на найнижчій посаді державної служби не може бути меншим ніж два розміри мінімальної заробітної плати;  передбачення поступового збільшення з 1 січня 2017 року мінімального розміру посадового окладу державного службовця до зазначеного рівня.

 

Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за наслідками підготовки законопроекту у другому читанні до розгляду Парламентом підготовлено порівняльну таблицю.

 

З’ясувавши позицію народних депутатів України - членів Комітету,   обговоривши в цілому питання, Комітет ухвалив:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про державну службу» (реєстр. № 2490), доопрацьований Комітетом з урахуванням пропозицій, внесених суб’єктами законодавчої ініціативи, прийняти у другому читанні та в цілому. 

2. Доручити секретаріату Комітету доопрацювати текст даного законопроекту з урахуванням висловлених на засіданнях Комітету зауважень та здійснити редакційне і техніко-юридичне доопрацювання тексту законопроекту з урахуванням вимог законодавчої техніки.

3. У разі прийняття законопроекту за результатами розгляду в другому читанні та в цілому запропонувати Верховній Раді України доручити Комітету при підготовці відповідного Закону на підпис Голові Верховної Ради України здійснити його техніко-юридичне доопрацювання спільно з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України.

4. Визначити доповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум.

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол №26”

19 листопада 2015 12:04
17 листопада 2015 15:26
17 листопада 2015 13:48
17 листопада 2015 13:45
05 листопада 2015 17:34
05 листопада 2015 16:54
05 листопада 2015 16:53
05 листопада 2015 16:30
02 листопада 2015 17:56
02 листопада 2015 17:51