Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув проект Закону України про проект Закону України про внесення змін до законодавчих актів України (щодо особливостей статусу та здійснення повноважень військово-цивільних адміністрацій) (реєстр. № 3177-1 від 05.10.2015), поданий народними депутатами України Я.Безбахом, Р.Сольваром, Е.Матвійчуком.

Внесення змін до деяких законодавчих актів України, якими встановлено статус та повноваження військово-цивільних адміністрацій, на переконання авторів законодавчої ініціативи, обумовлено необхідністю усунення прогалин та суперечностей у правовому регулюванні статусу військово-цивільних адміністрацій та упорядкування їх взаємовідносин з органами державної влади і органами місцевого самоврядування. Народні депутати України вважають, що за багато років існування місцевих державних адміністрацій було вибудовано систему управлінських відносин зі сталими зв’язками. Створення нового органу влади з неясною правовою природою породжує безліч проблем у функціонуванні державних управлінських інститутів, що пов’язано з тим, що Законом України «Про військово-цивільні адміністрації» нечітко  визначено статус військово-цивільної адміністрації та її місце в системі органів влади.

З метою усунення існуючих прогалин та неузгодженостей, проектом, зокрема,  пропонується визначити, що районні і обласні державні адміністрації мають подвійний статус, який не передбачає їх перереєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. При цьому статус цих місцевих органів державної виконавчої влади як військово-цивільних адміністрацій є тимчасовим і втрачається за обставин, визначених законом.

Також з урахуванням того, що районні, обласні державні адміністрації в більшості виконують повноваження місцевих органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування і лише незначну частину повноважень в правоохоронній сфері, пропонується виключити положення законів України «Про військово-цивільні адміністрації» та «Про боротьбу з тероризмом», якими закріплено входження військово-цивільних адміністрацій до складу Антитерористичного центру при Службі безпеки України. При цьому в проекті закону залишається норма, яка передбачає  підпорядкування цих адміністрацій Антитерористичному центру при Службі безпеки України з питань, що стосуються забезпечення громадського порядку і безпеки. Крім того законопроект передбачає визначення додаткової підстави для утворення військово-цивільних адміністрацій населених пунктів, а саме – для здійснення додаткових повноважень у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки, – та містить деякі інші положення.

Народні депутати України – члени Комітету погодилися з тим, що даний законопроект дійсно усуває низку суперечностей і проблем законодавчого регулювання статусу військово-цивільних адміністрацій у чинному законі. Уточнені формулювання виключають можливість їх тлумачення як ліквідацію конституційних органів виконавчої влади на території областей і районів, котрими є обласні і районні державні адміністрації, так само не усувається із законодавства конституційно визначена посадова особа – голова місцевої державної адміністрації. Тобто вважається, що місцеві державні адміністрації, продовжуючи виконувати свої повноваження, за рахунок наділення їх додатковими повноваженнями набувають нового статусу, а не створюється новий тимчасовий орган державної влади. Аналогічне стосується голів місцевих державних адміністрацій, які до своєї основної посади отримують приставку «керівник військово-цивільної адміністрації». Такий підхід виключає необхідність створення нової юридичної особи, що й реалізовано у тексті змін. При цьому законодавче регулювання питань створення та організації діяльності військово-цивільних адміністрацій населених пунктів, попри окремі й цілком прийнятні корективи, залишається без суттєвих змін, оскільки на цьому рівні адміністративно-територіального устрою існування органів виконавчої влади загальної компетенції не передбачено і військово-цивільні адміністрації сіл, селищ, міст доводиться утворювати як нові тимчасові державні органи.

Разом із тим було зазначено, що законопроект з реєстр. № 3177-1 (так само як альтернативний законопроект з реєстр. № 3177) не носить комплексного характеру і не врегульовує всіх проблем нормативного забезпечення діяльності військово-цивільних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, розмежування повноважень та взаємодії між ними, питань припинення повноважень, правонаступництва, кадрових питань тощо на окремих територіях Донецької та Луганської областей за умов закінчення каденції місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, обраних у 2010 році, а також особливостей призначення та проведення місцевих виборів на вищевказаних територіях. Таким чином, завдання щодо формування чіткої, однозначної законодавчої основи для вирішення проблемних питань здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування на окремих територіях Донецької та Луганської залишається невирішеним і потребує спрямування додаткових зусиль народних депутатів України.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою, врахувавши зміст раніше поданого на розгляд Верховної Ради України альтернативного законопроекту та зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до його положень, з'ясувавши позицію народних депутатів України - членів Комітету, запрошених на засідання осіб та всебічно обговоривши питання, Комітет УХВАЛИЛИВ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до законодавчих актів України (щодо особливостей статусу та здійснення повноважень військово-цивільних адміністрацій) (реєстр. № 3177-1 від 05.10.2015), поданий народними депутатами України Я.Безбахом, Р.Сольваром, Е.Матвійчуком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Направити цей висновок Комітету з питань національної безпеки і оборони, визначеного головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту.
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол №26”

19 листопада 2015 12:04
17 листопада 2015 15:26
17 листопада 2015 13:48
17 листопада 2015 13:45
05 листопада 2015 17:34
05 листопада 2015 16:54
05 листопада 2015 16:53
05 листопада 2015 16:30
02 листопада 2015 17:56
02 листопада 2015 17:51