За дорученням Голови Верховної Ради України Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо механізму стимулювання подальшого процесу добровільного об'єднання територіальних громад (реєстр. № 3638 від 11.12.2015р.), внесений народним депутатом України М.Федоруком та іншими.
За визначенням суб’єкта законодавчої ініціативи зазначений законопроект внесений з метою створення спроможних внаслідок добровільного об’єднання територіальних громад та їх належного фінансування.
Законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про добровільне об'єднання територіальних громад», «Про місцеві вибори» та встановити порядок ініціювання добровільного приєднання до об’єднаних територіальних громад, порядок підготовки проекту рішення про добровільне приєднання до об’єднаної територіальної громади, особливості діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування територіальних громад, що приєдналися, в період після приєднання до набуття повноважень новообраною радою об’єднаної територіальної громади на чергових місцевих виборах, а також вдосконалити механізм державної підтримки добровільного об’єднання територіальних громад та приєднання до об’єднаних територіальних громад.
Крім того, законопроектом пропонується визначити, що вибори в сільську, селищну, міську раду об’єднаної територіальної громади депутатів від територіальної громади, що приєднуються призначаються Центральною виборчою комісією та відбуваються шляхом проведення повторних виборів депутатів у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку вказує, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань європейської інтеграції дійшов висновку про те, що зазначений законопроект не належить до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства ЄС, або регулюється національним законодавством країн-членів ЄС.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловлює ряд зауважень до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» підтримуючи мету законопроекту, спрямовану на прискорення реформування місцевого самоврядування шляхом посилення спроможності територіальних громад через їх спрощену добровільну консолідацію, однак, вважає, що відсутність, як у законопроекті, так і в чинному законодавстві, механізму забезпечення належного представництва жителів приєднаної території у місцевій раді об’єднаної територіальної громади не сприятиме реалізації поставленої мети. У зв’язку з цим, Асоціація пропонує повернути законопроект на доопрацювання суб’єктам законодавчої ініціативи.
Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, Комітет у х в а л и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо механізму стимулювання подальшого процесу добровільного об'єднання територіальних громад (реєстр. № 3638 від 11.12.2015р.), внесений народним депутатом України М.Федоруком та іншими, за наслідками розгляду в першому читанні повернути законопроект суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федорука.