Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на засіданні 24 грудня 2014 року розглянув в межах предмету відання проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. №1557 від 22.12.2014 р.), поданий Кабінетом Міністрів України.

Як зазначається у Пояснювальній записці, законопроектом пропонується врегулювати бюджетні правовідносини, пов’язані з впровадженням нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, стимулюванням громад до об'єднання, удосконаленням казначейського обслуговування бюджетних коштів, посиленням відповідальності головних розпорядників бюджетних коштів, функціонуванням бюджетної системи України в особливий період.

Так, розширення дохідної бази місцевих бюджетів передбачається шляхом:

передачі з державного бюджету плати за надання адміністративних послуг (крім 50% адміністративного збору за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців), державного мита;

збільшення відсотка зарахування екологічного податку з 35 до 80 %;

закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел – податку на доходи фізичних осіб за новими нормативами (бюджети міст обласного значення, районів – 60 %, обласні бюджети – 15 %, бюджет м. Києва – 40 %) та податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки (обласні бюджети – 10 %);

запровадження з 2015 року збору з роздрібного продажу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти) за ставкою в діапазоні від 2% до 5% вартості реалізованого товару замість збору за виноградарство, садівництво та хмелярство, який надходитиме до місцевих бюджетів;

розширення з 2015 року бази оподаткування податку на нерухомість шляхом включення до оподаткування комерційного (нежитлового) майна.

За попередніми розрахунками Кабінету Міністрів України зростання ресурсу місцевих бюджетів у 2015 році складе більше 30,0 млрд. грн.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, підтримуючи в цілому пропозиції законопроекту, висловило зауваження з приводу окремих його положень. Зокрема, управління зауважило, що у поданих до проекту документах відсутнє обґрунтування пропозиції щодо зарахування до бюджету міста Києва тільки 40% податку на доходи фізичних осіб, що сплачується на території міста Києва, а також стосовно встановлення вимоги, що бюджет розвитку місцевого бюджету повинен становити не менше 10% від доходів загального фонду такого бюджету.

Не обґрунтованою, на думку Головного управління, є також пропозиція щодо можливості при виконанні місцевих бюджетів обслуговування бюджетних коштів в частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ здійснювати установами банків. Це не повною мірою узгоджується з одним із основних принципів єдності бюджетної системи України (п. 1 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України). Крім того, за умови вибору банківської форми обслуговування місцеві бюджети відповідно до проекту втрачають право на отримання в органах Казначейства безвідсоткових позичок на покриття тимчасових касових розривів, що виникають за загальним фондом таких місцевих бюджетів (абз. 6 ч. 5 ст. 43).

Головне управління також звертає увагу, що положення законопроекту щодо можливості зберігання на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використання у наступному бюджетному періоді на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів залишків коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду потребують узгодження з вимогами  частини дев'ятої статті 78 та частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України, якими визначено порядок закриття рахунків місцевих бюджетів після закінчення бюджетного періоду.

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України", підтримуючи ідею посилення фінансової спроможності місцевого самоврядування, у своєму висновку на законопроект зауважила щодо необхідності додаткового врегулювання у законопроекті питань щодо списання заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками, оновлення фінансових нормативів бюджетної забезпеченості, вільного розпорядження залишками коштів освітньої та медичної субвенцій, встановлення граничних термінів проходження платіжних доручень місцевих бюджетів, розміщення власних ресурсів місцевих бюджетів у банківських установах.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань регіональної політики, місцевих бюджетів та комунальної власності, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України", з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету та враховуючи особливості процедури розгляду законопроектів, що пов’язані з прийняттям проекту Закону України про Державний бюджет України на 2015 рік, Комітет у х в а л и в:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. №1557 від 22.12.2014 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Надіслати цей висновок до Комітету з питань бюджету, визначеного головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол №3”

26 лютого 2015 11:54
25 лютого 2015 11:30
25 грудня 2014 13:23
25 грудня 2014 13:22
25 грудня 2014 13:21
25 грудня 2014 10:05