Проект Закону України про особливості управління окремими територіями Донецької та Луганської областей (реєстр. №2435) рекомендовано Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
На засіданні вказувалось, що проектом Закону пропонується утворити на окремих територіях Донецької та Луганської областей, на яких тимчасово не здійснюються або здійснюються не в повному обсязі повноваження органів державної влади України, Міжобласне Територіальне об’єднання Донбас (далі - МТО Донбас), як невід’ємну складову території України, яке матиме статус міжобласного об’єднання з самостійною системою державного управління на принципах децентралізації та широких повноважень органів місцевого самоврядування. За визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи прийняття даного проекту спрямоване на збереження територіальної цілісності України, припинення збройного протистояння, захист законних інтересів, конституційних прав і свобод громадян, відновлення життєдіяльності в населених пунктах та функціонування діяльності органів влади, органів самоврядування, правопорядку, економічної та соціальної інфраструктури на території Донецької та Луганської областей, на якій тимчасово не здійснюються або здійснюються не в повному обсязі повноваження органів державної влади України.
Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Ю.Бублик наголосив, що до Комітету надійшли висновки: Комітету з питань бюджету, який вказує, що проект Закону матиме вплив на показники бюджету (призведе до збільшення видатків Державного бюджету), Комітету з питань запобігання і протидії корупції, який звертає увагу, що у проекті акта виявлено корупційні фактори – проект акта не відповідає вимогам антикорупційного законодавства. Голова підкомітету також звернув увагу на позицію Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити.
Доповідач поінформував членів Комітету про позицію Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», яка у своєму висновку висловлює низку зауважень до концептуальних положень законопроекту, які є неприйнятними з огляду на існуючий в Україні конституційний правопорядок.
Під час обговорення питання народні обранці вказали, що закладена в проекті Закону концепція регулювання в окремому законодавчому акті порядку організації та створення міжобласного територіального об’єднання на території Донецької та Луганської областей не тільки не має під собою конституційної основи, але й глибоко суперечлива за своєю природою. За змістом положень Конституції України спеціальним законом можуть визначатися особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування лише в містах Києві та Севастополі. Будь-яких інших винятків чинні положення Основного Закону України не містять. Члени Комітету дійшли висновку, що ідея проекту Закону про встановлення особливостей управління на окремих територіях Донецької та Луганської областей шляхом створення Міжобласного Територіального об’єднання Донбас (далі − МТО Донбас) є неконституційною.
На засіданні Комітету, яке відбулося 15 вересня 2015 року, було прийнято рішення підтримати позицію Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та рекомендували Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про особливості управління окремими територіями Донецької та Луганської областей (реєстр. №2435), внесений народними депутатами України В.Німченком, Ю.Воропаєвим, С.Матвієнковим, С.Сажком, С.Дунаєвим, Ю.Мороко, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.