Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування рекомендував парламенту за наслідками розгляду у першому читанні проект Закону України про місцеві ініціативи (реєстр. № 3740), внесений народним депутатом України С.Гордієнком, повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Народні депутати України ознайомились із висновками Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України, Національного університету «Юридична академія України ім. Ярослава Мудрого», Інституту законодавства Верховної Ради України, Інституту держави і права ім. В.М.Корецького НАН України, Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича, Академії муніципального управління Міністерства освіти і науки України, зауваження яких зводяться до того, що всі інститути погоджуються з ідеєю законодавчого врегулювання питання місцевої ініціативи, але разом з тим висловлюють низку зауважень майже до кожної статті законопроекту.
Члени Комітету звернули увагу на те, що у науковців викликає сумнів словосполучення «громадяни України», який краще вживати як «члени територіальної громади»; сумнівним також є положення частини другої статті 2, згідно якої місцева ініціатива може бути внесена до будь-якої сільської, селищної, міської районної, районної у місті, обласної ради або Верховної Ради Автономної Республіки Крим, оскільки надмірно розмивається предмет місцевої ініціативи, перевантажуються муніципально-ініціативні відносини з точки зору їх суб’єктивно - об’єктивного складу, ускладнюється механізм процесуально-процедурного забезпечення цих відносин тощо; надмірно ускладнений порядок внесення місцевої ініціативи; нівелюється роль і значення статутного регулювання у місцевому самоврядуванні; норми статті 3, 4, 7 не узгоджуються з положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з Положенням про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні, затвердженим Постановою Верховної Ради України від 17.12.1993 № 3748; у статті 3 проекту не визначено суб’єкта, який буде перевіряти зміст місцевих ініціатив; у статтях 6, 7, 8 не визначені мінімальні та максимальні вимоги стосовно складу, кількості членів відповідної ініціативної групи; не вказано, що особи, які утворюють ініціативну групу повинні бути членами територіальної громади; положення статті 9 не відповідають нормам Закону України «Про звернення громадян»; стаття 12 законопроекту закріплює достатньо широкий перелік підстав для відмови в реєстрації місцевої ініціативи, які, на думку фахівців, обмежують право членів територіальної громади на безпосередню участь у вирішенні місцевих справ.
Голова підкомітету Є.Карташов вказав, що Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» висловлює низку зауважень до законопроекту та пропонує за наслідками розгляду у першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Оскільки на думку Асоціації законопроект оформлено з порушенням вимог, передбачених Правилами оформлення проектів законів та основними вимогами законодавчої техніки, він суперечить статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і надто детальне законодавче регулювання процедури місцевої ініціативи не відповідає самій природі місцевого самоврядування, яка передбачає самоорганізацію та саморегуляцію.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад» пропонувала прийняти законопроект за основу, а також узагальнені поправки до нього.