Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, до предмету відання якого відповідно до Постанови Верховної Ради України “Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання” (№ 11-VII від 25.12.2012 р.) належать питання виборів, референдумів та інших форм безпосереднього волевиявлення громадян, і який визначений головним з попереднього розгляду питань про призначення позачергових місцевих виборів, звернувся до голів обласних державних адміністрацій та голів обласних рад з наступним.
Протягом періоду після проведених 31 жовтня 2010 року чергових виборів до органів місцевого самоврядування Верховною Радою України шостого та сьомого скликань прийнято понад 500 постанов, якими було призначено позачергові вибори окремих місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у зв’язку з достроковим припиненням їх повноважень відповідно до статей 78 та 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
Однак, останнім часом до Верховної Ради України і безпосередньо до Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, надходять звернення, якими депутати окремих місцевих рад, представники територіальних громад, представники ЗМІ інформують про те, що в деяких місцевих радах припинено повноваження сільських, селищних, міських голів, та наголошують на тому, що Верховна Рада України протягом тривалого періоду не ухвалює рішення щодо призначення позачергових виборів відповідних голів.
У зв’язку з цим Комітет змушений висловити припущення, що секретарі окремих сільських, селищних, міських рад ігнорують свої обов’язки в частині направлення до Верховної Ради України клопотання про призначення позачергових виборів у разі дострокового припинення повноважень голови, чим порушуються норми Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (частина третя статті 42).
Проблематичним також залишається для Верховної Ради України отримати інформацію щодо оскарження в судовому порядку сільським, селищним, міським головою рішення відповідної місцевої ради про дострокове припинення його повноважень. Зазвичай, розгляд таких позовів у судах різних інстанцій відбувається упродовж довготривалого періоду, внаслідок чого Верховна Рада, зокрема й Комітет, не завжди поінформовані про остаточне рішення суду. У даному випадку приходиться констатувати, Верховна Рада України і Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування не можуть вчасно ухвалити рішення щодо призначення позачергових виборів того чи іншого голови, що передбачено пунктом 30 статті 85 Конституції України, відповідними положеннями законів України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” та “Про комітети Верховної Ради України”.
Підсумовуючи викладене, Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, керуючись статтею 119 Конституції України та статтею 25 Закону України “Про місцеві державні адміністрації”, відповідно до яких повноваження в галузі забезпечення законності, правопорядку, прав і свобод громадян на відповідній території належать до компетенції місцевих державних адміністрацій, звернувся з проханням здійснити аналіз та надіслати до Комітету інформацію щодо сільських, селищних, міських рад, в яких на сьогодні за різних обставин достроково припинені повноваження сільських, селищних, міських голів і Верховною Радою України не ухвалено рішення про призначення відповідних позачергових виборів. При цьому Комітет просив посадових осіб органів влади вказати причину дострокового припинення повноважень голови, дату направлення відповідного клопотання до Верховної Ради України, а у разі судового оскарження рішення ради – найменування суду, на розгляді якого перебуває відповідна справа.