Завідувач секретаріату Комітету Анжела Малюга та головний консультант секретаріату Комітету Юрій Гарбуз 31 жовтня були учасниками круглого столу “Концептуальні підходи удосконалення Конституції України в частині адміністративно-територіального устрою”, що був організований Ресурсним Центром зі сталого місцевого розвитку при Українській асоціації районних та обласних рад.
Засідання круглого столу було проведено у рамках обговорення проекту Концепції внесення змін до Конституції України в частині місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, з метою вирішення деяких дискусійних питань щодо специфіки організації управління на рівні району, регіону, а також статусу адміністративних центрів областей, доцільності включення їх до складу району. По цих питаннях були висловлені дві протилежні позиції.
Перша із позицій полягала у тому, що до складу району як адміністративно-територіальної одиниці входитимуть громади за виключенням міських громад, які є адміністративними центрами регіонів, а також громади, які на підставах та в порядку, визначених законом, прирівняні за статусом до району. До складу регіонів входитимуть райони, міські громади, які є адміністративними центрами регіонів, та громади, які прирівняні за статусом до району.
Представники іншої точки зору наголошували, що до складу району як адміністративно-територіальної одиниці повинні входити усі без виключення громади, у тому числі, міські громади, які є адміністративними центрами регіонів. До складу регіону входять райони.
Під час заходу зазначалось, що у процесі доопрацювання Концепції внесення змін до Конституції України в частині адміністративно-територіального устрою було визначено, що на зміну частин 1, 2 ст. 133 чинної редакції Конституції України пропонується запровадження трирівневої системи адміністративно-територіального устрою: регіони (Автономна Республіка Крим, області, місто Київ, Севастополь); райони; громади — одне або декілька поселень (зокрема, місто, село, селище) з прилеглими до них територіями. Запропоновано конституювання нової адміністративно-територіальної одиниці - громади, яка має утворюватися в порядку, визначеному законом, з урахуванням історично сформованої спільності соціально-економічної інфраструктури, наявності умов і можливостей для надання населенню публічних послуг у відповідності із встановленими стандартами і забезпечення належного функціонування місцевого самоврядування.
За результатами обговорення порушених питань було прийнято рішення про документацію висловлених учасниками круглого столу зауважень та пропозицій, які будуть передані Голові Комісії Конституційної Асамблеї з питань адміністративно-територіального устрою і місцевого самоврядування для подальшого врахування у роботі.