Питання правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад було обговорено під час слухань у Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Відкриваючі слухання, голова Комітету Олександр Омельченко, зокрема, зазначив, що Комітет впродовж декількох скликань Верховної Ради неодноразово звертався до проблематики сфери адміністративно-територіального устрою України. За його словами, опрацьовувалися питання щодо розробки базового закону, врегулювання і вирішення питань навколо зміни і встановлення меж адміністративно-територіальних одиниць, найменування та перейменування населених пунктів, віднесення їх до певних категорій тощо. "Сьогодні необхідно вивчити та з´ясувати можливі шляхи законодавчого врегулювання та розв´язання проблеми функціонування органів місцевого самоврядування в межах складних адміністративно-територіальних утворень".- наголосив народний депутат. О.Омельченко відзначив, що тема слухань є актуальною і важливою, оскільки продовжує започатковану в парламенті, інших органах влади та в суспільстві дискусію стосовно пошуку ефективної моделі оптимального узгодження інтересів держави, регіонів і територіальних громад в Україні. "Сьогодні потрібно прискорити розробку та прийняття закону про територіальний устрій, на часі нова редакція закону про місцеве самоврядування, не терпить зволікання робота і над низкою вже поданих проектів законодавчих актів",- підкреслив О.Омельченко.
Заступник голови Комітету Віктор Сінченко у своєму виступі зазначив, що ситуація, яка на сьогоднішній день склалася в Україні у сфері адміністративно-територіального устрою "дуже далека від досконалості, є складною і заплутаною". Доповідач звернув увагу на те, що сьогодні у підпорядкуванні 88 міст (республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення) перебувають 36 міст, 207 селищ міського типу, 128 селищ та 190 сіл, у яких діють 40 сільських (центр - село, селище), 119 селищних (центр - СМТ), 35 міських рад. "Наприклад, в межах території м. Ірпінь Київської області окрім Ірпінської міської ради діють Ворзельська, Гостемельська та Коцюбинська селищні ради, тобто у складі територіальної громади, яка об´єднує жителів всіх населених пунктів і обирає Ірпінського міського голову та Ірпінську міську раду, діють інші територіальні громади, які одночасно обирають відповідних голів та депутатів селищних рад",- наголосив народний депутат.
На його думку, проблемним у цій ситуації є те, що відповідно до Закону "Про місцеве самоврядування в Україні", інших актів законодавства Ірпінська міська, Ворзельська, Гостемельська та Коцюбинська селищні ради мають однакові повноваження, які одночасно реалізуються на одній і тій самій території, що породжує конфлікт компетенції та складну систему одночасного представлення інтересів територіальної громади кількома органами місцевого самоврядування базового рівня.
За словами В.Сінченка, такі моделі адміністративно-територіального устрою створюють значні проблеми на місцевому рівні та потребують нагального вирішення, що може бути виправлено двома способами: об´єднанням територіальних громад або виділенням територіальних громад із складу інших територіальних громад. "Проте головним чинником, який унеможливлює вирішення зазначеного питання є відсутність закону про територіальний устрій",- підсумував виступаючий.
Голова підкомітету з питань державного будівництва Василь Демчишен, зокрема, наголосив, що проблеми, пов‘язані із правовим статусом територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад, унеможливлюють надання якісних послуг відповідними органами місцевого самоврядування членам територіальної громади, захист на належному рівні їх прав та інтересів. Водночас, підкреслив він, більшість проблем не вирішуються своєчасно та належним чином у зв´язку з неузгодженістю дій та конфліктом компетенції кількох місцевих рад та їх виконавчих органів. За словами В.Демчишена, така система призводить до виникнення низки правових колізій стосовно визначення права на комунальну власність, особливо у процесі землевідведення, надання в оренду комунального майна, правомірності інших актів органів місцевого самоврядування, які стосуються соціально-економічного розвитку відповідних утворень, а також стосовно відповідальності органів та посадових осіб органів місцевого самоврядування за ухвалені/не ухвалені ними рішення.
Народний депутат звернув увагу присутніх на питання фінансування територіальних громад сіл, селищ, міст, що входять до складу інших територіальних громад. На його думку, оскільки бюджети більшості таких населених пунктів, які входять до складу інших міст, є дотаційними, а склад їх доходів визначається в порядку, затвердженому "вищестоящою" радою, це призводить до певної залежності територіальних громад сіл, селищ, міст, які входять до складу інших міст.
В.Демчишен сказав також, що ці проблеми можуть бути вирішені тільки за проведення адміністративно-територіальної реформи. За його словами, питання адміністративно-територіального устрою повинні вирішуватися в контексті проведення адміністративної реформи, реформування територіальних і місцевих органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування. На думку виступаючого, за наслідками цієї реформи має бути оптимізоване публічне управління, створено умови для вирівнювання економічного розвитку регіонів, підвищено якість публічних послуг, що надаються громадянам.
В.Демчишен також наголосив на необхідності якнайшвидшої розробки і прийняття важливих для здійснення зазначених реформ законів, зокрема, про територіальний устрій, про місцеве самоврядування, про місцеві державні адміністрації, про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, про місто зі спеціальним статусом Севастополь.
Виступаючі висловили також сподівання, що слухання у концентрованій формі висвітлять широкий спектр позицій і дозволять отримати достатню базу для підготовки виважених і необхідних країні, регіонам, громадам та громадянам рішень.
Заступник Голови Комітету Юрій Ключковський відзначив високу соціальну чутливість проблем складних адміністртивно-територіальних утворень. Він зауважив, що для дискусії навколо шляхів їх вирішення можна було б запропонувати низку пропозицій. Зокрема виокремлення «залежних» сільських, селищних, міських рад у повноцінно самостійні органи місцевого самоврядування, об’єднання відносно невеликих громад в одну зі створенням єдиного представницького органу місцевого самоврядування, створення на базі населених пунктів, що складають так звану «матрьошку» звичайного адміністративного району тощо. Особливу увагу Ю.Ключковський звернув на механізми врегулювання порушенних питань, в основі яких має лежати глибоко індивідуальний підхід, детальне і грунтоване вивчення, всебічне і повне врахування правових, соціальних, економічних, історичних, ментальних та інших чинників.
Слухання було ініційовано Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та проведено у співробітництві з Програмою Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні», Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» DesPro, Програмою сприяння Парламенту України II.
За наслідками комітетських слухань планується затвердити рекомендації органам державної влади та органам місцевого самоврядування.