Голова Комітету Олександр Омельченко, голова підкомітету з питань державного будівництва Василь Демчишен та Завідувач секретаріату Комітету Анжела Малюга 1 листопада взяли участь у міжнародних муніципальних слуханнях «Розвиток належного врядування на місцевому та регіональному рівнях», що відбулися за участі Президента України Віктора Януковича у місті Києві.
Глава держави наголосив на важливості проведення реформи місцевого самоврядування, яка має на меті посилити розвиток регіонів України. Віктор Янукович закликав керівників регіонів брати активну участь у її впровадженні: «Саме Ви наближені до людей, знаєте їх потреби та наші можливості – як на рівні регіонів, так і на рівні держави. Наше з Вами завдання – зробити все, щоб поступово пішов процес децентралізації влади і передачі певних функцій у регіони. Зробити так, щоб регіони були самодостатні, економіка регіонів була якомога більше збалансованою».
Олександр Омельченко також привітав учасників слухань і виступив під час їх роботи. Голова Комітету відзначив, що згідно з Конституцією України районні та обласні ради визначені як органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, проте без власних виконавчих органів, повноваження яких вони вимушені делегувати місцевим державним адміністраціям. Постає закономірне запитання – а навіщо тоді територіальним громадам сіл, селищ, міст такі органи місцевого самоврядування, які мають представляти їх спільні інтереси, управляти, наприклад, об'єктами комунальної власності, що перебувають у спільній власності територіальних громад, однак самі не можуть здійснювати ці повноваження, а повинні делегувати їх державі в особі відповідних місцевих державних адміністрацій?
Відсутність власних виконавчих органів спричиняє невиправдано широкі повноваження місцевих державних адміністрацій, яким районні та обласні самоврядні представницькі органи зобов'язані відповідно до закону делегувати виконавчі функції місцевого самоврядування. Доповідач підкреслив, що особливістю української моделі організації влади на місцях є те, що місцеві органи виконавчої влади створюються і діють не з метою здійснення контрольно-наглядових функцій щодо законності діяльності місцевого самоврядування, як у західноєвропейських державах, а й беруть на себе основний обсяг повноважень щодо управління відповідними територіями. Фактично чинна система публічної влади на цьому рівні реалізується через систему політичного та економічного двовладдя: діють призначені з центру місцеві державні адміністрації і обрані громадами органи місцевого самоврядуваня. Це призводить до труднощів у розмежуванні повноважень між даними ланками владного механізму.
Олександр Омельченко вказав, що сьогодні в Україні йде активний пошук більш оптимальної моделі організації влади на так званому "регіональному рівні". Висловлюються, наприклад, пропозиції про надання регіонам (областям) більш широких повноважень і про відновлення на цьому рівні виконавчих органів районних, обласних рад, а також про уточнення у зв'язку із цим повноважень місцевих державних адміністрацій, про зосередження їх зусиль в основному на реалізації контрольно-наглядових функцій.
Голова Комітету закликав учасників слухань бути господарями на місцевому рівні та наголосив, що Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування завжди був, є і залишатиметься активним партнером і провідником інтересів територіальних громад та утворених ними представницьких органів місцевого самоврядування.
Також під час свого виступу Олександр Омельченко звернув особливу увагу голів місцевих державних адміністрацій, які відповідно до Конституції та Закону України “Про місцеві державні адміністрації” здійснюють контроль за додержанням законодавства на відповідній території, що Комітет почав отримувати численні заяви сільських, селищних, міських голів про складення ними повноважень за власним бажанням. Таких заяв після чергових місцевих виборів 2010 року надійшло більше 200, а всього лише за період із лютого по жовтень 2011 року після попереднього опрацювання в Комітеті Верховною Радою України призначено 196 позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів.
Оцінюючи сьогоднішнє законодавство держави у сфері місцевого самоврядування, Голова Комітету зазначив, що воно в основному відповідає загальновизнаним демократичним світовим нормам і вимогам, зокрема положенням Європейської хартії місцевого самоврядування, іншим міжнародним документам з цього питання, враховує історичний досвід розвитку місцевого самоврядування в Україні, досягнення сучасної вітчизняної та світової науки і практики у відповідній сфері. Життя незаперечно підтвердило дієздатність існуючих законів, абсолютної більшості норм, що стосуються місцевого самоврядування, їх позитивну роль в організації, зміцненні і розвитку цієї демократичної системи здійснення влади в Україні.
Разом із тим, цілком природно, що практика виявила слабкі місця, певні прогалини у законодавстві, які фактично притаманні кожній державі. І завданням єдиного органу законодавчої влади спільно з Президентом України є усунення цих недоліків та продовження плідної роботи з формування повноцінної та адекватної викликам часу правової основи здійснення місцевого самоврядування в Україні.