Заступник Голови Комітету Юрій Ключковський та заступник Завідувача секретаріату Комітету Ольга Желтова 12 липня 2011 року взяли участь у засіданні круглого столу «Визначення кордонів для виборчих округів у змішаній системі виборів: проблеми та виклики», організованому Міжнародною фундацією виборчих систем (МФВС) та Громадським консорціумом виборчих ініціатив в рамках Програми реформування виборчого законодавства України.
Організатори запросили експертів в галузі виборів та виборчого законодавства для того, щоб обговорити питання, пов’язані з визначенням меж одномандатних округів для проведення наступних парламентських виборів в Україні, а саме:
- Які виклики та ризики закладені у визначення меж одномандатних округів за умови проведення парламентських виборів за змішаною системою, та які можливі при цьому маніпуляції з метою впливу на результати виборів?
- Які принципи мають лежати в основі визначення меж одномандатних округів, щоб запобігти таким маніпуляціям?
- До яких одномандатних округів можуть бути включені виборці, віднесені до закордонних виборчих дільниць?
Учасники дискусії, зокрема, зауважували, що система, яка передбачає створення одномандатних округів, в українських реаліях відкриває шляхи для маніпулювання голосами виборців. Тому положень, що передбачені у проекті Закону України про вибори народних депутатів України, підготовленому Робочою групою з питань удосконалення законодавства про вибори при Президентові України під головуванням Міністра юстиції України Олександра Лавриновича, для врегулювання цього питання недостатньо. Разом з цим, положення законопроекту, яким пропонується, щоб до законодавчого врегулювання питань територіальної організації виборів Центральна виборча комісія визначала ці питання своїми актами, не узгоджується з Конституцією України, оскільки Основним Законом чітко визначено, що організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України (пункту 20 статті 92). Водночас незрозумілим є передбачене у законопроекті доручення Кабінетові Міністрів України розробити проект Закону України про територіальну організацію виборів, в той час, як Верховна Рада України за результатами розгляду в першому читанні вже прийняла за основу законопроект про територіальну організацію виборів і референдумів (реєстр. № 2630 від 10.06.2008), що потребує лише незначного доопрацювання.
Під час обговорення порушеної теми також зазначалось, що необхідно законодавчо закріпити чіткі критерії, яким повинні відповідати одномандатні округи, щоб зменшити можливості зловживань у процесі їх утворення. Зокрема, пропонується унеможливити утворення одномандатних округів з територій, що не межують між собою; визначити, що адміністративно-територіальні одиниці, де компактно проживають представники національних меншин, не можуть бути поділені між різними округами; передбачити не тільки приблизно рівну кількість виборців у кожному одномандатному окрузі з певним відхиленням від середньої, а й залежність кількості одномандатних округів у окремому регіоні від кількості виборців у відповідному регіоні тощо. Водночас пропонується встановити, що округи мають бути утворені не пізніш як за 6 місяців до дня початку виборчого процесу, що дало б можливість громадськості обговорити рішення щодо їх утворення і, у разі необхідності, їх оскаржити.
Передбачається, що учасники засідання за наслідками обговорення порушеного питання напрацюють підсумковий документ, який буде запропоновано до обговорення більш широкому колу фахівців, експертів та громадськості.