Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування впродовж роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання в постійно здійснював аналіз практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів та їх посадових осіб з питань, віднесених до предмету відання Комітету, та прийнятих з початку шостого скликання Верховної Ради України.
Так, з метою реалізації положень Закону України "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики", зокрема в частині продовження конструктивного партнерства України з Організацією Північноатлантичного договору, з усіх питань, що становлять взаємний інтерес, а також виконання рішень, прийнятих під час засідань Комісії Україна - НАТО 4 квітня 2008 року у м. Бухаресті та 3 грудня 2008 р. у м.Брюсселі, Президентом України В.Януковичем видано указ №468 від 13.04.2011 р., яким затверджено Річну національну програму співробітництва Україна - НАТО на 2011 рік та доручено Кабінету Міністрів України розробити та затвердити у місячний строк план заходів із виконання у 2011 році Річної національної програми, забезпечити координацію заходів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з реалізації зазначеної програми.
Також Верховною Радою України 17 березня 2011 року прийнято закони України «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади». Зазначені закони лежать в основі системи законодавчого забезпечення діяльності вищого та центральних органів виконавчої влади. При цьому, в текстах даних законів та їх Прикінцевих положеннях містилась низка доручень Кабінету Міністрів України, пов’язаних із деталізацією, конкретизацією та розвитком рамкових норм, закріплених у законах. Зокрема, це стосується частини четвертої статті 4, частини дев’ятої статті 5, частини четвертої статті 11, частини четвертої статті 13, частини шостої статті 14, частини третьої статті 20, частини п’ятої статті 21, частини п’ятої статті 22, статті 26, пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» та пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України».
Комітет звернувся до Кабінету Міністрів України з пропозицією повідомити про здійснені заходи на виконання даних законів. 20 травня 2011 року до Комітету надійшла інформація про здійснені Урядом України заходи з виконання вимог даних Законів України.
Зокрема, Кабінетом Міністрів України схвалено плани організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації зазначених законів, відповідно якими надані відповідні доручення міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади.
Міністерством юстиції України проводиться підготовка проектів актів Уряду щодо затвердження порядку здійснення заходів, пов’язаних з утворенням, реорганізацією та ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, типових положень про територіальні органи і про колегію міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади.
Головною державною службою розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку погодження з головами місцевих державних адміністрацій призначення на посади керівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади, керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади».
На даний час триває робота з підготовки міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади пропозицій щодо приведення актів Кабінету Міністрів у відповідність із законами України «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади», а також приведення їх власних нормативно-правових актів у відповідність із зазначеними законами.
Крім того, в Міністерстві юстиції України розробляється комплексний законопроект з метою узгодження законодавчих актів з проведеною адміністративною реформою стосовно назв і функцій відповідних центральних органів виконавчої влади. Складовою частиною законопроекту стануть також положення стосовно внесення змін до законодавчих актів у зв’язку із відсутністю права центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується міністрами, видавати нормативно-правові акти.
Зазначені проекти актів законодавства після узгодження із зацікавленими центральними органами виконавчої влади будуть внесені в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
Стосовно визначення Кабінетом Міністрів України вимог до формування структури апарату міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, а також умов оплати праці державних службовців та працівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, слід зазначити, що такі питання врегульовано постановами Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 року № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» та від 9 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органи виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів».
Комітет продовжував відслідковувати ситуацію щодо стану виконання центральними органами виконавчої влади рекомендацій парламентських слухань, схвалених Постановою Верховної Ради України від 5 червня 2003 року №939-IV «Про рекомендації парламентських слухань про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування». На виконання пункту 2 Постанови у січні 2011 р. Міністерство економіки надало Комітету узагальнену інформацію центральних органів виконавчої влади за друге півріччя 2010 року щодо стану виконання зазначених рекомендацій.
21 квітня 2011 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації». Зазначеним законом перелік повноважень місцевих державних адміністрацій, які вони виконували відповідно до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», доповнено повноваженнями у сфері опіки і піклування, які вони здійснювали на підставі положень Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». Комітет звернувся до Віце-прем’єр-міністра - Міністра соціальної політики України С.Тігіпка з прханням надання інформації щодо виконання місцевими державними адміністраціями повноважень, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації». У відповіді, наданій Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України зазначалося, що прийняття згаданого Закону не змінило існуючий стан справ у даній сфері і місцеві державні адміністрації продовжили виконання вже давно здійснюваних функцій. Однак було усунуто певні нормативні прогалини у законодавстві.