Проект Закону України «Про Державний земельний кадастр» (р.№8077), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, Р.Ткачем та Р.Лук'янчуком розглянув на своєму засіданні 6 квітня 2011 року Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
У законопроекті запропоновано визначити мету та принципи Державного земельного кадастру, систему органів, що здійснюють ведення цього кадастру, склад його відомостей, вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру та порядок користування його відомостями. При цьому законопроект передбачає суттєве оновлення базових положень з ведення Державного земельного кадастру, що містяться у Земельному кодексі України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку відзначило доречність багатьох запропонованих новел. Однак, разом із тим, вказує, що законопроект містить вади, які слід усунути, що в першу чергу стосується незавершеності варіантів законодавчого регулювання відповідних питань. Загалом пропонується за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відзначив, що у відповідності зі статтею 13 Конституції України від імені Українського народу права власника на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Статею 142 Конституції України запроваджено комунальну власність на землю і визначено, що земля, інші природні ресурси є матеріальною основою місцевого самоврядування.
Земельним кодексом України чітко визначено повноваження органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 33), відносить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних і міських рад реєстрацію суб’єктів права власності на землю; реєстрацію права користування землею і договорів на оренду землі; видачу документів, що посвідчують право власності і право користування землею, тобто ведення окремих складових кадастру.
У законопроекті передбачено передати всі повноваження щодо ведення земельного кадастру і земельно-кадастрової документації єдиному органу – центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, позбавивши сільські, селищні, міські ради права на ведення земельно-кадастрової документації.
Місцеві ради зможуть тільки запитувати необхідну інформацію про землю, вони не зможуть самостійно вирішувати питання регулювання земельних відносин і будуть залежні від центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Вказане позбавить ради можливості своєчасно виконувати свої конституційні повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності. Органи місцевого самоврядування втратять незалежність у галузі регулювання земельних відносин у державі. У зв’язку з цим необхідно передбачити у законопроекті повноваження щодо ведення земельного кадастру і земельно-кадастрової документації на рівні сільських, селищних і міських рад.
Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування “Асоціацією міст України” внесено пропозиції щодо необхідності запровадження системи ведення державного земельного кадастру з такою структурою, щоб оператором Державного земельного кадастру були визначені сільські, селищні, міські ради з повноваженнями реєстрації земельних ділянок, а держателем Державного земельного кадастру був центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Зазначена пропозиція забезпечить ефективність доступу до інформації одночасно і органів місцевого самоврядування і виконавчої влади, доступ до кадастрових відомостей, реєстрацію земельної ділянки і отримання рішення про її надання в одному органі, скорочення термінів на отримання зазначених документів. З метою ефективного управління територіями необхідно надати органам місцевого самоврядування права на постійний доступ до Державного земельного кадастру з правом отримання інформації в межах адміністративно-територіальної одиниці про власників (користувачів), зареєстровані документи, що посвідчують права на земельні ділянки, кадастрові номери, площу та адресу.