Про рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності
Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності, у відповідності до статей 13, 50, 52 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітет вирішив:
1. Схвалити рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності (додається).
2. Направити рекомендації Голові Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Міністерству юстиції, Міністерству фінансів, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним радам, Київській та Севастопольській міським радам, Державному фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні, всеукраїнським асоціаціям органів місцевого самоврядування.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря Комітету С.Гордієнка.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування
Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності
Учасники слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності, що відбулися 25 травня 2012 року, відзначають наступне.
Багаторічний досвід розвитку системи місцевого самоврядування в нашій країні засвідчив необхідність збалансування взаємовідносин органів державної влади та органів місцевого самоврядування – зокрема при виробленні та здійсненні бюджетної, соціальної, гуманітарної, природоохоронної політики, вирішенні інших питань, що впливають на місцевий і регіональний розвиток. Відповідно до вітчизняного та зарубіжного досвіду ефективним інструментом такого збалансування є інститут консультацій розробників проектів нормативно-правових актів з органами місцевого самоврядування, інтереси яких можуть представляти їхні асоціації.
Зазначений досвід, власне пропозиції асоціацій органів місцевого самоврядування було враховано в підготовленому за активної участі громадськості, науковців, експертів, представників асоціацій та прийнятому Верховною Радою України 16 квітня 2009 року Законі України «Про асоціації органів місцевого самоврядування». Він містить спеціальний розділ IV «Засади взаємодії асоціацій з органами державної влади», в якому передбачені механізми такої взаємодії як на центральному, так і на регіональному та місцевому рівнях публічної влади. До цих механізмів віднесено, зокрема, проведення консультацій органів державної влади з асоціаціями органів місцевого самоврядування з питань, що зачіпають місцевий та регіональний розвиток, надання висновків асоціаціями щодо проектів документів з цих питань.
Трирічна практика застосування Закону засвідчила не лише позитивні наслідки його прийняття, але й певні недоліки застосування на всіх рівнях публічної влади.
Так на загальнодержавному рівні він належно виконується лише Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, а на регіональному рівні станом на 1 січня 2012 року його переваги використовувалися прийнятною мірою лише у 28% регіонів.
Досвід 7 областей щодо надання регіональними відділеннями Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» висновків до проектів нормативно-правових актів, підготовлених місцевими державними адміністраціями, так і проведення консультацій між регіональними відділеннями Асоціації та місцевими державними адміністраціями з питань, пов’язаних із місцевим та регіональним розвитком, є корисним для врахування інтересів територіальних громад у програмах розвитку областей та районів.
На районному рівні можливості, які надає Закон, практично не використовуються у всіх регіонах.
Невиконання Закону більшою мірою пов’язане з нехтуванням керівництвом центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій вимог його положень, а також постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2009 № 531 «Питання посилення взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з підготовки та прийняття нормативно-правових актів». Водночас певну пасивність виявляють і частина регіональних відділень асоціацій, не ініціюючи відповідні питання перед керівництвом місцевих державних адміністрацій про їхні обов’язки у цій частині. Органи прокуратури також не надають достатньої уваги виконанню вимог цього Закону та зазначеної урядової постанови.
Під час консультацій, в т.ч. бюджетних, асоціації не мають достатніх інструментів впливу на партнерів. Тому вирішити належним чином хоча б найгостріші проблеми бюджетного забезпечення територіальних громад завдяки вказаним консультаціям поки не вдається. Позитивна практика реалізації положень Закону значною мірою пов’язана з тим, що в окремих органах державної влади важливі керівні посади посідають колишні працівники системи місцевого самоврядування, які розуміють його важливість та потреби.
Всебічно обговоривши та проаналізувавши напрацьовану практику застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування»,
констатуючи неоднакове та в багатьох випадках формальне ставлення до виконання цього Закону органів державної влади на загальнодержавному рівні, а також у регіонах, недостатню наполегливість асоціацій органів місцевого самоврядування та їхніх регіональних відділень у реалізації визначених Законом прав, а також відсутність контролю за дотриманням цього Закону зі сторони наглядових органів,
відзначаючи необхідність удосконалення практики застосування Закону для максимального досягнення цілей, задля реалізації яких він був прийнятий, зокрема в частині виконання в нашій країні ключових положень Європейської хартії місцевого самоврядування,
учасники слухань для більш повного використання можливостей, які надає Закон для захисту інтересів місцевого самоврядування на загальнодержавному, обласному та районному рівнях, р е к о м е н д у ю т ь:
1. Верховній Раді України:
- внести до розділу IV «Засади взаємодії асоціацій з органами державної влади» Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» норму, згідно з якою за письмовим зверненням всеукраїнської асоціації розгляд законопроекту, що не подавався на висновок асоціації, має бути призупинено, а сам законопроект має бути повернуто до головного комітету для отримання висновку асоціації.
2. Кабінету Міністрів України:
- передбачити в Регламенті Кабінету Міністрів України норми щодо обов’язковості погодження центральними органами виконавчої влади із всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування проектів актів законодавства, що стосуються місцевого та регіонального розвитку, інтересів органів місцевого самоврядування та територіальних громад для надання відповідних висновків і обов’язковості за письмовим зверненням всеукраїнської асоціації до Кабінету Міністрів України повернення розробнику проекту акта законодавства, що не подавався на висновок асоціації для отримання такого висновку, а також участі у засіданнях Кабінету Міністрів України їх представника з правом дорадчого голосу;
- вжити заходів контрольно-координаційного характеру з метою спонукання керівників місцевих державних адміністрацій в обов’язковому порядку направляти проекти місцевих нормативно-правових актів з питань місцевого та регіонального розвитку для надання висновків асоціаціям, їхнім регіональним відділенням, а також ініціювати консультації з відповідних питань;
- опрацювати питання щодо надання всеукраїнським асоціаціям державної підтримки для створення ними належної матеріальної та фінансової бази, яка забезпечила б ефективну роботу асоціацій щодо проведення експертизи законодавчих актів, поширення позитивного досвіду діяльності органів місцевого самоврядування та запровадження практики залучення асоціацій до розробки проектів нормативних актів з питань місцевого та регіонального розвитку, місцевого самоврядування.
3. Міністерству юстиції України:
- забезпечити дотримання норм Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» при підготовці висновків до проектів законодавчих актів, які розробляються центральними органами виконавчої влади.
- при державній реєстрації нормативно-правових актів з питань місцевого та регіонального розвитку, в тому числі актів місцевих державних адміністрацій, вимагати надання висновків асоціацій.
4. Асоціаціям органів місцевого самоврядування:
- провести навчання працівників секретаріатів, регіональних та місцевих відділень асоціацій щодо належного застосування Закону.