Законопроектом пропонується викласти в новій редакції частину першу статті 8 Житлового кодексу Української РСР передбачивши, що виконавчі органи сільської, селищної, районної, міської, районної у місті ради в порядку, визначеному відповідною радою, приймають рішення про переведення придатних для проживання жилих будинків і жилих приміщень у будинках державного, громадського та приватного житлового фонду в нежилі для розміщення об’єктів, які не заборонені чинним законодавством України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 22 грудня 2014 року № 16/3-1104/1322 висловлює низку зауважень та пропозицій до законопроекту.
Так, на думку Головного управління необмежене переведення придатних для проживання жилих будинків і жилих приміщень у нежилі, яке пропонується закріпити у новій редакції статті 8 Житлового кодексу Української РСР, шляхом вилучення з неї положення про виключний характер такого переведення суперечить визначеному у статті 6 цього Кодексу призначенню жилих будинків і жилих приміщень, яке полягає в тому, що жилі будинки і жилі приміщення призначаються для постійного проживання громадян, а також для використання у встановленому порядку як службових жилих приміщень і гуртожитків.
Крім того, Головне управління зазначає, що прийняття законопроекту може призвести до примусового виселення осіб, які проживають у відповідних будинках (приміщеннях), оскільки законопроект не передбачає надання цим особам іншого житла. Зазначене на думку Головного Управління означатиме порушення конституційного права на житло, яке може набути масового характеру.
З метою запобігти таким порушенням, Головне управління пропонує доповнити законопроект змінами, а саме абзац четвертий частини першої статті 110 Житлового кодексу Української РСР доповнити словами «або переведені у нежилі», а передбачені законопроектом зміни доповнити положенням, відповідно до якого рішення про переведення жилих будинків (приміщень) у нежитлові приймається лише після надання власником особам, які проживають у цих приміщеннях іншого житла або відповідної компенсації.
Також Головне управління зазначає, що законопроект захищаючи права власності громадян, які бажають використовувати належне їм житло для зайняття підприємницькою діяльністю, створює передумови для порушення прав власності інших громадян, які проживають у будинку, де має здійснюватися підприємницька діяльність, оскільки ця діяльність може завдавати їм певні незручності.
Виходячи з вищенаведеного, Головне управління пропонує за результатами розгляду у першому читанні повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» у своєму листі від 13 січня 2015 року № 5-4 підтримала прийняття законопроекту в першому читанні, зазначивши, що законопроект відповідає потребам органів місцевого самоврядування.
2. Надіслати цей висновок до Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства.