Комітет за дорученням Голови Верховної Ради України розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відзначення та встановлення додаткових гарантій добровольцям антитерористичної операції) (реєстр. №2837), поданий народними депутатами України М.Люшняком та А.Котом.
Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про державні нагороди України», запровадивши орден «Доброї Волі» для нагородження громадян України, які добровільно брали безпосередню участь у антитерористичній операції в районах її проведення та до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», прирівнявши осіб, нагороджених цим орденом до учасників бойових дій, а також визнати, що чинність цього Закону поширюється на сім’ї орденоносців ордена «Доброї Волі».
У пункті 2 пояснювальної записки зазначається, що «головним завданням законопроекту є покращення бойового духу добровольців антитерористичної операції та визначення правових і організаційних засад забезпечення реалізації прав добровольців антитерористичної операції і їх сімей».
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету за підсумками розгляду законопроекту у своєму висновку зауважив, що законопроект має вплив на показники відповідних бюджетів (зменшуючи надходження та збільшуючи витрати державного та місцевих бюджетів), у зв’язку з чим до законопроекту належало надати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення його збалансованості, як це передбачено частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України.
Крім того, Комітет зауважує, що Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку також зазначило, що реалізація законопроекту потребуватиме додаткових фінансових ресурсів. При цьому, у зв’язку з відсутністю вихідних даних щодо кількості осіб, які можуть бути нагороджені орденом «Доброї Волі» і набудуть відповідного статусу та права на пільги і гарантії, Міністерство фінансів позбавлено можливості надати фінансову оцінку законопроекту. Зауважено, що за попередніми розрахунками витрати з надання пільг в умовах поточного року становитимуть: близько 18 тис. грн. для учасників бойових дій та 15 тис. грн. для осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у середньому на одну особу в рік.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції за результатами здійснення антикорупційної експертизи даного законопроекту дійшов висновку, що у проекті нормативно-правового акту не виявлено корупціогенних факторів – проект акту відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет Верховної Ради України у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю у своєму висновку до законопроекту підтримав його ідею, проте зазначив, що Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» щодо статусу осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність» (№291 від 07.04.2015р.) комплексно врегульовано питання надання відповідного статусу особам, які брали участь в антитерористичній операції у складі добровольчих формувань, та членам їх сімей, тобто в частині внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» законопроект втратив актуальність. Таким чином, Комітет Верховної Ради України у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю вирішив рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Міністерство оборони України за результатами розгляду законопроекту поінформувало про відсутність пропозицій та зауважень щодо нього.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, проаналізувавши законопроект, висловило низку зауважень і пропозицій до його положень. Насамперед, Головне управління вважає, що нагородження громадян України, які брали безпосередню участь у антитерористичній операції в районах її проведення можливе без заснування нового ордена шляхом їх відзначення вже існуючими державними нагородами. Положення законопроекту, в яких пропонується визначити, що «орденоносці ордена «Доброї Волі» – громадяни України, які самовіддано добропорядно служили Українському народу, добровільно захищали Вітчизну, незалежність та територіальну цілісність України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством», на думку Головного управління, не належить до сфери правового регулювання статті 6 «Особи, які належать до учасників бойових дій» Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (п. 2 Розділу І проекту). Висловивши інші зауваження до змісту законопроекту, Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає за доцільне за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні його відхилити.
При розгляді даного законопроекту Комітет також взяв до уваги укази Президента України від 17 лютого 2016 року №53 «Про відзнаку Президента України «За участь в антитерористичній операції»» та №54 «Про відзнаку Президента України «За гуманітарну участь в антитерористичній операції»», які були видані з метою відзначення відповідно осіб – захисників суверенітету та територіальної цілісності України під час проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та працівників підприємств, установ, організацій, інших осіб, які залучалися або добровільно забезпечували проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях, здійснювали волонтерську діяльність, перебуваючи безпосередньо в районі проведення антитерористичної операції у період її проведення.
Враховуючи викладене, всебічно обговоривши дане питання, Комітет ухвалив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відзначення та встановлення додаткових гарантій добровольцям антитерористичної операції) (реєстр. №2837), поданий народними депутатами України М.Люшняком та А.Котом, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання..
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород О.Дехтярчуку.
3. Звернутися до Міністерства оборони України з проханням надати інформацію про кількість коштів, виділених з державного бюджету України у 2015 році на поліпшення житлових умов учасників Антитерористичної операції, та яка кількість коштів передбачена у державному бюджеті на поточний рік і які заходи передбачаються з їх використання задля забезпечення житлом осіб, що потребують державної підтримки, захищаючи цілісність України.