Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув проект Закону України про особливості управління окремими територіями Донецької та Луганської областей (реєстр. № 2435 від 19.03.2015 р.), поданий народними депутатами України В.Німченком, Ю.Воропаєвим, С.Матвієнковим, С.Сажком, С.Дунаєвим, Ю.Мороко.
Зазначений законопроект, за визначенням суб‘єктів права законодавчої ініціативи, спрямований на збереження територіальної цілісності України, припинення збройного протистояння, захист законних інтересів, конституційних прав і свобод громадян, відновлення життєдіяльності в населених пунктах та функціонування діяльності органів влади, органів самоврядування, правопорядку, економічної та соціальної інфраструктури на території Донецької та Луганської областей, на якій тимчасово не здійснюються або здійснюються не в повному обсязі повноваження органів державної влади України.

Законопроектом пропонується утворити на окремих територіях Донецької та Луганської областей, на яких тимчасово не здійснюються або здійснюються не в повному обсязі повноваження органів державної влади України, Міжобласне Територіальне об’єднання Донбас (далі - МТО Донбас) як невід’ємну складову території України, яке матиме статус міжобласного об’єднання з самостійною системою державного управління на принципах децентралізації та широких повноважень органів місцевого самоврядування. Крім того, у законопроекті передбачається, що МТО Донбас утворюється тимчасово та не є самостійним суб’єктом системи адміністративно-територіального устрою України. Зокрема, пропонується: створення вищого представницького органу влади в МТО Донбас – Представницького Зібрання МТО Донбас, яке здійснюватиме представницькі, нормотворчі, контрольні функції (у складі 75 депутатів, обраних строком на 5 років); визначення порядку його формування, компетенції та повноважень; створення виконавчого органу влади в МТО Донбас – Виконавчого Комітету МТО Донбас для здійснення виконавчих функцій; визначення порядку його формування, компетенції та повноважень; запровадження особливого порядку місцевого самоврядування на території МТО Донбас.

Комітет з питань бюджету у висновку від  28.05.2015 р. № 04-16/8-1419 зазначає, що проект Закону матиме вплив на показники бюджету (призведе до збільшення видатків Державного бюджету). На думку Комітету, необхідно узгодити пункт 2 статті 13 законопроекту з положеннями частини другої статті 5, пункту 1 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України.

Комітет з питань запобігання і протидії корупції у висновку від 09.07.2015 р. № 04-19/17-2097  вказує, що у проекті акта виявлено корупційні фактори – проект акта не відповідає вимогам антикорупційного законодавства. Зокрема, у висновку вказується, що у разі ухвалення законопроекту, створюються корупційні ризики зловживання владою з боку суб’єктів владних повноважень МТО Донбас, так і з боку вищих посадових осіб держави, оскільки вони дають можливість по різному вирішувати питання, визначені законопроектом: призначення керівників правоохоронних органів, визначення структури і чисельності загонів міліції тощо. Даний законопроект потребує узгодження з чинним законодавством України.

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» у висновку від 10.09.2015 № 5-341 погоджуючись з думкою авторів законопроекту про нагальність законодавчого врегулювання тих проблемних питань, що виникли з управління окремими територіями Донецької та Луганської областей, в той же час висловлює низку зауважень до концептуальних положень законопроекту, які уявляються неприйнятними з огляду на існуючий в Україні конституційний правопорядок.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від  24.06.2015 р. № 16/3-994/2435 висловлює зауваження та пропозиції до законопроекту та пропонує за результатами розгляду у першому читанні  його відхилити.

Зокрема, у висновку вказується, що Конституцією України не передбачається можливості встановлення будь-яких особливостей для окремих територій вказаних областей. За змістом положень Конституції України спеціальним законом можуть визначатися особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування лише в містах Києві та Севастополі (ч. 2 ст. 118, ч. 2 ст. 140 Основного Закону). Будь-яких інших винятків чинні положення Основного Закону України не містять. За правовою позицією Конституційного Суду України (п. 4 резолютивної частини Рішення № 5-зп від 30.10.1997 р.) винятки з конституційних норм встановлюються самою Конституцією, а не іншими нормативними актами. З огляду на зазначене Головне управління вважає, що ідея проекту Закону про встановлення особливостей управління на окремих територіях Донецької та Луганської областей шляхом створення Міжобласного Територіального об’єднання Донбас (далі  ? МТО Донбас) є неконституційною.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевого самоврядування, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та всебічно обговоривши питання,   Комітет   у х в а л и в:

 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про особливості управління окремими територіями Донецької та Луганської областей (реєстр. № 2435 від 19.03.2015 р.), поданий народними депутатами України В.Німченком, Ю.Воропаєвим, С.Матвієнковим, С.Сажком, С. Дунаєвим, Ю. Мороко, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

 

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Ю.Бублика.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол №22”

29 вересня 2015 16:16
28 вересня 2015 17:00
21 вересня 2015 14:52
16 вересня 2015 15:54
15 вересня 2015 18:15