Законопроектом пропонується утворити на окремих територіях Донецької та Луганської областей, на яких тимчасово не здійснюються або здійснюються не в повному обсязі повноваження органів державної влади України, Міжобласне Територіальне об’єднання Донбас (далі - МТО Донбас) як невід’ємну складову території України, яке матиме статус міжобласного об’єднання з самостійною системою державного управління на принципах децентралізації та широких повноважень органів місцевого самоврядування. Крім того, у законопроекті передбачається, що МТО Донбас утворюється тимчасово та не є самостійним суб’єктом системи адміністративно-територіального устрою України. Зокрема, пропонується: створення вищого представницького органу влади в МТО Донбас – Представницького Зібрання МТО Донбас, яке здійснюватиме представницькі, нормотворчі, контрольні функції (у складі 75 депутатів, обраних строком на 5 років); визначення порядку його формування, компетенції та повноважень; створення виконавчого органу влади в МТО Донбас – Виконавчого Комітету МТО Донбас для здійснення виконавчих функцій; визначення порядку його формування, компетенції та повноважень; запровадження особливого порядку місцевого самоврядування на території МТО Донбас.
Комітет з питань бюджету у висновку від 28.05.2015 р. № 04-16/8-1419 зазначає, що проект Закону матиме вплив на показники бюджету (призведе до збільшення видатків Державного бюджету). На думку Комітету, необхідно узгодити пункт 2 статті 13 законопроекту з положеннями частини другої статті 5, пункту 1 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції у висновку від 09.07.2015 р. № 04-19/17-2097 вказує, що у проекті акта виявлено корупційні фактори – проект акта не відповідає вимогам антикорупційного законодавства. Зокрема, у висновку вказується, що у разі ухвалення законопроекту, створюються корупційні ризики зловживання владою з боку суб’єктів владних повноважень МТО Донбас, так і з боку вищих посадових осіб держави, оскільки вони дають можливість по різному вирішувати питання, визначені законопроектом: призначення керівників правоохоронних органів, визначення структури і чисельності загонів міліції тощо. Даний законопроект потребує узгодження з чинним законодавством України.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» у висновку від 10.09.2015 № 5-341 погоджуючись з думкою авторів законопроекту про нагальність законодавчого врегулювання тих проблемних питань, що виникли з управління окремими територіями Донецької та Луганської областей, в той же час висловлює низку зауважень до концептуальних положень законопроекту, які уявляються неприйнятними з огляду на існуючий в Україні конституційний правопорядок.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 24.06.2015 р. № 16/3-994/2435 висловлює зауваження та пропозиції до законопроекту та пропонує за результатами розгляду у першому читанні його відхилити.
Зокрема, у висновку вказується, що Конституцією України не передбачається можливості встановлення будь-яких особливостей для окремих територій вказаних областей. За змістом положень Конституції України спеціальним законом можуть визначатися особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування лише в містах Києві та Севастополі (ч. 2 ст. 118, ч. 2 ст. 140 Основного Закону). Будь-яких інших винятків чинні положення Основного Закону України не містять. За правовою позицією Конституційного Суду України (п. 4 резолютивної частини Рішення № 5-зп від 30.10.1997 р.) винятки з конституційних норм встановлюються самою Конституцією, а не іншими нормативними актами. З огляду на зазначене Головне управління вважає, що ідея проекту Закону про встановлення особливостей управління на окремих територіях Донецької та Луганської областей шляхом створення Міжобласного Територіального об’єднання Донбас (далі ? МТО Донбас) є неконституційною.
Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевого самоврядування, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та всебічно обговоривши питання, Комітет у х в а л и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про особливості управління окремими територіями Донецької та Луганської областей (реєстр. № 2435 від 19.03.2015 р.), поданий народними депутатами України В.Німченком, Ю.Воропаєвим, С.Матвієнковим, С.Сажком, С. Дунаєвим, Ю. Мороко, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.