Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув на своєму засіданні проект Закону України про державну службу (реєстр. № 2490 від 30.03.2015 р.), поданий Кабінетом Міністрів України.
Даний законопроект розроблено Нацдержслужбою України відповідно до Угоди про фінансування Контракту для України з розбудови держави, підписаної у травні 2014 року у м. Брюссель, відповідно до якої здійснюється підтримка реформ Уряду, зокрема, з напрямку реформування системи державного управління; а також на виконання відповідних розпоряджень Кабінету Міністрів України та Програми діяльності Уряду, якою передбачено розроблення та сприяння прийняттю у новій редакції Закону України «Про державну службу» у І кварталі 2015 року.
Як вказується у пояснювальній записці до даного законопроекту, він враховує прогресивні вітчизняні напрацювання та успішний досвід реформ у європейських країнах, рекомендації та концептуальні засади професійної державної служби і визначений експертами програми SIGMA/ОЕСР за підсумками проведених експертних місій таким, що узгоджується з Європейськими принципами державного управління.
Метою розроблення законопроекту є встановлення нових правових та організаційних засад державної служби як професійної, політично неупередженої діяльності, а також гарантування реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби.
Заслухавши доповідь з цього питання підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, Комітет підтримав певні новації (у порівнянні із Законом України «Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-XII), запропоновані у даному законопроекті, а саме:
- чітке окреслення сфери дії закону та виведення за його межі політичних посад та патронатної служби, а також працівників, які виконують функції з обслуговування та допоміжні функції;
- введення поняття та визначення повноважень керівника державної служби у державних органах, яким здійснюватиметься управління державною службою у цих органах;
- введення більш зрозумілої та чіткої системної класифікації посад державної служби в залежності від характеру та обсягу повноважень державних службовців, їх кваліфікації та професійної компетентності;
- визначення єдиних умов вступу на державну службу шляхом проведення відкритого конкурсу;
- заміна атестації та щорічної оцінки виконання державним службовцем покладених на нього обов’язків і завдань на щорічне оцінювання результатів службової діяльності державного службовця, яке певним чином впливатиме на розмір призначеної державному службовцю премії та виявлення необхідності підвищення рівня професійної компетентності;
- встановлення нових підходів до оплати праці державних службовців шляхом посилення ролі посадового окладу в структурі заробітної плати державного службовця та оптимізації кількості інших її складових;
- встановлення системи дисциплінарної відповідальності державних службовців з вичерпним переліком підстав щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності та порядком накладення стягнень за дисциплінарні проступки;
- встановлення вичерпного переліку підстав для припинення державної служби та ін.
Комітет взяв до уваги зауваження, висловлені у висновках Верховного Суду України та Вищого адміністративного суду України, які вважають, що у законопроекті не враховано специфіку проходження служби в судових органах та у разі прийняття законопроекту в такій редакції відбудеться значне звуження обсягу прав державних службовців в частині оплати праці та соціальних гарантій, що суперечить частині третій статті 22 Конституції України. У цих висновках також вказується на положення (зокрема, в частині дисциплінарної відповідальності, пенсійного віку та пенсійного забезпечення), які потребують конкретизації та суттєвого доопрацювання. З огляду на це зазначається, що законопроект потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням висловлених у висновках зауважень і пропозицій.
Профспілка працівників державних установ України у своєму листі на адресу Комітету зазначає, що в даному законопроекті при збільшенні відповідальності державних службовців та звуженні їх прав та соціальних гарантій відсутні норми щодо компенсування встановлених обмежень. Зважаючи на зазначене, пропонується внести зміни до законопроекту щодо поетапного (впродовж 2015 - 2016 років) підвищення мінімального розміру посадового окладу на найнижчій посаді державної служби з метою досягнення його рівня двох розмірів мінімальної заробітної плати.
Міністерство оборони України у своєму висновку зауважує, що законопроект не враховує принципові відмінності щодо кадрового складу міністерства порівняно з іншими центральними органами виконавчої влади, оскільки в його апараті крім державних службовців перебувають військовослужбовці. У зв’язку з цим, Міністерство оборони України зазначає, що законопроект може бути підтриманий за умови обов’язкового врахування наданих пропозицій щодо статусу та повноважень Державного секретаря міністерства та Міністра оборони України.
Національний банк України у своєму висновку зауважує, що законопроект не враховує положення Закону України «Про Національний банк України», якими визначається його особливий статус, економічна самостійність та гарантії невтручання в діяльність. Таким чином розповсюдження на Нацбанк України вимог щодо оплати праці у спосіб, запропонований законопроектом, порушує інші норми національного законодавства та призведе до порушення відповідних міжнародних зобов’язань України.
Головне науково-експортне управління Апарату Верховної Ради України висловило численні зауваження до законопроекту як концептуального, так і техніко-юридичного характеру, та вважає, що законопроект потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень.
Підтримуючи необхідність встановлення нових правових та організаційних засад державної служби як професійної, політично неупередженої діяльності, всебічно обговоривши питання, з’ясувавши позицію народних депутатів України - членів Комітету та запрошених на засідання осіб, Комітет у х в а л и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про державну службу (реєстр. № 2490 від 30.03.2015 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум.