Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув на своєму засіданні проект Закону України про службу в органах місцевого самоврядування (реєстр. №2489 від 30.03.2015), поданий Кабінетом Міністрів України.
За визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи положення законопроекту спрямовані на встановлення нових правових та організаційних засад служби в органах місцевого самоврядування як професійної та політично неупередженої діяльності на благо держави і громади, а також для гарантування реалізації громадянами України права рівного доступу до служби в органах місцевого самоврядування.
Так, проектом передбачається створення правових передумов для: підвищення престижності служби в органах місцевого самоврядування; врегулювання статусу службовця органу місцевого самоврядування; рівного доступу до служби в органах місцевого самоврядування виключно на основі заслуг; прозорого прийняття на службу до органів місцевого самоврядування; стимулювання кар’єрного зростання; деполітизації; нової моделі оплати праці, що мінімізує суб`єктивізм керівника; впровадження ефективного механізму запобігання корупції; підвищення рівня соціального та матеріального захисту службовців.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень законопроекту з дня набрання чинності Законом (з 1 червня 2015 року) втрачає чинність чинний Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" №2493-ІІІ від 07.06.2001, крім статті 21 у частині пенсійного забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування, яка застосовується для службовців органів місцевого самоврядування до моменту введення в дію закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 15.04.2015 зауважує, що законопроект потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням висловлених щодо його змісту зауважень та пропозицій.
Зокрема, Головне управління зазначає, що застосований у проекті підхід до визначення правил проходження служби в органах місцевого самоврядування органами виконавчої влади викликає сумніви з точки зору відповідності правовій природі органів місцевого самоврядування та не відповідає положенням статті 6 Європейської хартії місцевого самоврядування, статті 143 Конституції України та статей 16 та 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якими гарантується право органів місцевого самоврядування самостійно здійснювати надані їм повноваження.
Крім того, Головне управління зауважує щодо встановлення заборони на членство у політичних партіях для посадових осіб органів місцевого самоврядування, запропонованої нової класифікації посад в органах місцевого самоврядування, встановлених вимог до професійної компетентності особи, яка претендує на зайняття адміністративної посади, запропонованого способу застосування інституту випробування при призначенні на посаду, а також щодо ряду інших положень проекту.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" у своєму висновку від 20.04.2015 підтримуючи прийняття законопроекту за основу, висловлює зауваження щодо запропонованого надання центральному органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, повноважень з надання методичних рекомендацій органам місцевого самоврядування, оприлюднення на своєму сайті інформації про вакантні адміністративні посади та оголошення про проведення конкурсу на їх заміщення.
Професійна спілка працівників державних установ України у листі на адресу Комітету від 30.03.2015 пропонує з метою забезпечення гарантій для посадових осіб органів місцевого самоврядування встановити в законопроекті розмір їх мінімального посадового окладу, а також звертає увагу на необхідності приведення положень законопроекту у відповідність із Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".
Заслухавши інформацію підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, з’ясувавши позицію народних депутатів України - членів Комітету, запрошених на засідання осіб та всебічно обговоривши питання Комітет ухвалив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про службу в органах місцевого самоврядування (реєстр. №2489 від 30.03.2015), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум.