ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 142/05

14 березня 2012 року

15 год. 00 хв.

м. Київ,

вул. Садова, 3 а, к. 416

           

Голова Комітету Омельченко О.О.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

 

Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В., Фомін О.В.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету: Данилюк О.А.,      Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П.

 

Запрошені:

Даниленко В.А. – народний депутат України;

Ємельянова І.І. – Перший заступник Міністра юстиції України;

Попов І.В. – Перший заступник Голови Національного агентства України з питань державної служби;

Романюк С.А. – Директор Департаменту регіонального розвитку Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;

Татусяк С.П. – голова постійної Комісії з  питань державного будівництва та місцевого самоврядування Української асоціації районних та обласних рад, голова Вінницької обласної ради;

Калюжний М.Н. – заступник Голови Державного агентства земельних ресурсів України;

Бова Ю.А. – Тростянецький міський голова Сумської області;

Пітцик М.В. – віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;

Кравченко  В.В. – Директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;

Тимкович Б.Р. – головний спеціаліст Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Семьоркіна О.М. – Директор Департаменту легалізації об’єднання громадян, державного реєстру, друкованих ЗМІ та інформагентств Міністерства юстиції України;

 Єфіменко Л.В. – Голова Державної реєстраційної служби;

Олійник В. – співробітник проекту ПРООН;

Мельничук Н.П. – Завідувач секретаріату Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів;

Ляшко І.В. – начальник відділу з питань діяльності органів державної влади та державного управління Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України;

Кагляк Я.О. – головний спеціаліст відділу законопроектування з питань конституційного законодавства та державного будівництва Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України;

Ільков О.М. – заступник Керівника Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Адміністрації президента України;

Рахімкулов Е.Р. – Заступник директора Прогарами сприяння Парламенту II;

Коваленко А.В. – позаштатний консультант Комітету;

Харитонський І.Д. – позаштатний консультант Комітету;

Захарченко С.В. – позаштатний консультант Комітету.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1.     Про призначення позачергових місцевих виборів.

2. Про проект Закону про об'єднання територіальних громад (реєстр. №9590, КМУ, М.Я.Азаров).

3. Про проект Закону про внесення зміни до статті 23 Закону України "Про державну службу" (щодо граничного віку перебування на державній службі) (реєстр. №9764, друге читання).

4. Про проект Закону про громадські організації (реєстр. №7262-1, друге читання).

5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (реєстр. №10043, н.д. В.Бевзенко, Р.Ткач, С.Мельник, С.Терещук).

       6. Про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проектів постанов Верховної Ради України про:

- відкликання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення процедури голосування на виборах та референдумах        (реєстр. №8100) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народним депутатом України Ю.Одарченком;

- відкликання проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" щодо обов'язкових теледебатів у разі призначення повторного голосування (реєстр. №7202) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України І.Геращенко, О.Третьяковим.

7. Про проект Рекомендацій комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.

8.    Про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області.

 

***

 

СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього.

Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний запропонував включити до порядку денного засідання Комітету питання про проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. № 10115, н.д. В.Даниленко, С.Гордієнко).

 

Пропозицію підтримано.

 

Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний запропонував перенести для узгодження позиції розгляд питання про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проекту Постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення процедури голосування на виборах та референдумах (реєстр. №8100) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народним депутатом України Ю.Одарченком, на одне з наступних засідань Комітету, оскільки Комітет вже 14 грудня 2011 року визначився щодо його підтримки.

 

Пропозицію підтримано.

 

Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:

1. Про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області.

2. Про призначення позачергових місцевих виборів.

2.1. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. №10115, н.д. В.Даниленко, С.Гордієнко).

3. Про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проекту Постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" щодо обов'язкових теледебатів у разі призначення повторного голосування (реєстр. №7202) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України І.Геращенко, О.Третьяковим.

4. Про проект Рекомендацій комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.   

5. Про проект Закону про об'єднання територіальних громад (реєстр. №9590, КМУ, М.Я.Азаров).

6. Про проект Закону про внесення зміни до статті 23 Закону України "Про державну службу" (щодо граничного віку перебування на державній службі) (реєстр. №9764, друге читання).

7. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (реєстр. №10043, н.д. В.Бевзенко, Р.Ткач, С.Мельник, С.Терещук).

8. Про проект Закону про громадські організації (реєстр. №7262-1, друге читання).

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

1.

       СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді.

Доповідач повідомив присутнім що до Комітету надійшло звернення Тростянецького міського голови  Ю.Бови, в якому йдеться про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області. В листі також міститься прохання з метою об‘єктивного та всебічного аналізу причин загострення ситуації в місті Тростянець створити робочу групу Комітету, рекомендації якої зможуть стати правовою базою для поновлення конституційного правопорядку в місті Тростянець.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, Ю.Бова.

Враховуючи дане звернення та відповідно до статті 15 Закону України “Про Комітети Верховної Ради України”, голова підкомітету М.Трайдук вніс пропозицію створити Робочу групу Комітету для вивчення вищезгаданої ситуації та про результати роботи поінформувати на одному з засідань Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Створити Робочу групу Комітету для вивчення ситуації, що склалася  в Тростянецькій міській раді Сумської області з виїздом на місце у наступному складі:

Керівник Робочої групи

Трайдук Микола Федорович – народний депутат України, голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування;

Члени Робочої групи – 

Подгорний  Сергій Петрович – народний депутат України, голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об'єднань громадян Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування;

 Даниленко  Володимир Андрійович – народний депутат України, член Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (за згодою);

Корнієнко Тетяна Миколаївна – головний консультант секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування;

Шкуріна Лідія Борисівна – головний консультант секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування;

Алексєєв Валерій Марленович – головний консультант Управління по зв'язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Кравченко Віктор ВіталійовичДиректор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України” (за згодою).

2. Робочій групі вивчити ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді, підготувати пропозиції з цього питання та подати їх на розгляд Комітету.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про призначення позачергових місцевих виборів.

Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів щодо питання призначення позачергових місцевих виборів та запропонований підкомітетом проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 27 травня 2012 року.

Загалом на розгляд подається 21 проект постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням  повноважень сільських, селищних, міських голів, а саме: 13 – за зверненнями з особистими заявами до відповідних рад про складення ними повноважень голови, 6 – у зв’язку зі смертю, 2 – за рішенням ради.

 

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори:

Дубовицького сільського голови (Дубовицька сільська рада Кролевецького району Сумської області),
Скитківського сільського голови (Скитківська сільська рада Липовецького району Вінницької області),
Кумарівського сільського голови (Кумарівська сільська рада Первомайського району Миколаївської області),
Текучанського сільського голови (Текучанська сільська рада Уманського району Черкаської області),
Мліївського сільського голови (Мліївська сільська рада Городищенського району Черкаської області),
Івано-Благодатненського сільського голови (Івано-Благодатненська сільська рада Кіровоградського району Кіровоградської області),
Котюржинецького сільського голови (Котюржинецька сільська рада Красилівського району Хмельницької області),
Воробіївського сільського голови (Воробіївська сільська рада Полонського району Хмельницької області),
Гюнівського сільського голови (Гюнівська сільська рада Приморського району Запорізької області),
Мар’янівського сільського голови (Мар’янівська сільська рада Бобринецького району Кіровоградської області),
Косенівського сільського голови (Косенівська сільська рада Новоград-Волинського району Житомирської області),
Кислівського сільського голови (Кислівська сільська рада Куп’янського району Харківської області),
Жукотинського сільського голови (Жукотинська сільська рада Коломийського району Івано-Франківської області),
Августівського сільського голови (Августівська сільська рада Козівського району Тернопільської області),
Шевченківського сільського голови (Шевченківська  сільська рада Березівського району Одеської області),
Старосільського сільського голови (Старосільська  сільська рада Лугинського району Житомирської області),
Загайпільського сільського голови (Загайпільська  сільська рада Коломийського району Івано-Франківської області),
Заліського сільського голови (Заліська сільська рада Ратнівського району Волинської області),
Кегичівського селищного голови (Кегичівська селищна рада Кегичівського району Харківської області),
Покотилівського селищного голови (Покотилівська селищна рада Харківського району Харківської області),
Новоазовського міського голови (Новоазовська міська рада Новоазовського району Донецької області) на неділю 27 травня 2012 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

 

Рішення прийнято.

 

Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний поінформував присутніх членів Комітету про ситуацію, що склалася в Малокопанській сільській раді Виноградівського району Закарпатської області.

Доповідач зазначив, що дана ситуація склалася у зв’язку з достроковим припиненням повноважень Малокопанського сільського голови М.Галаса на підставі його звернення з особистою заявою до відповідної сільської ради про складення ним повноважень голови. Представники територіальної громади села Мала Копаня звернулися до Комітету з проханням втрутитися у ситуацію, що склалася в сільській раді, та не приймати рішення про призначення позачергових виборів Малокопанського сільського голови.

Керівник Управління по зв'язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України Г.Скопненко, враховуючи складну ситуацію, виступив з пропозицією відрядити фахівця з Управління для попереднього вивчення даного питання.

Враховуючи звернення громади села Мала Копаня та Малокопанського сільського голови М.Галаса, а також відповідно до статті 15 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” та пропозицію Керівника Управління Г.Скопненка, Комітет вирішив створити Робочу групу для належного вивчення справи, з урахуванням опрацьованих Управлінням по зв'язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України документів.

УХВАЛИЛИ:

1. Утворити Робочу групу Комітету з вивчення ситуації в Малокопанській сільській раді Виноградівського району Закарпатської області у складі народних депутатів України – членів підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, фахівців Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування, представників Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад. 

2. Робочій групі вивчити з виїздом на місце ситуацію в Малокопанській сільській раді Виноградівського району Закарпатської області, підготувати пропозиції з цього питання та подати їх на розгляд Комітету.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

2.1

 

СЛУХАЛИ: інформацію народного депутата України, члена Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, автора проекту Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. №10115, н.д. В.Даниленко, С.Гордієнко) В.Даниленка.

Доповідач зазначив, що даним проектом Постанови пропонується призначити позачергові вибори Охтирського міського голови Сумської області на 27 травня 2012 року, у зв’язку з достроковим припиненням повноважень Охтирського міського голови О.Касьяненка на підставі пункту 1 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Голова підкомітету С.Подгорний ознайомив присутніх із висновком Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України, в якому Управління вважає, що за результатами розгляду даного проекту Постанови, Комітет може рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Охтирського міського голови Сумської області.

С.Подгорний запропонував до розгляду проект висновку Комітету підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, в якому пропонується за наслідками розгляду у першому читанні проект Постанови з реєстр. №10115 прийняти за основу та в цілому.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, В.Даниленко.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про призначення позачергових виборів Охтирського міського голови (Охтирська міська рада Сумської області) (реєстр. № 10115), поданий народними депутатами України В.Даниленком та С.Гордієнком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний поінформував присутніх членів Комітету, що 21 березня 2012 року передбачено включення до порядку денного сесії проекту Постанови про призначення позачергових виборів Чернівецького міського голови (реєстр. №10017), поданого народним депутатом України Г.Москалем.

Голова підкомітету С.Подгорний запропонував членам Комітету взяти до уваги інформацію Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України, що станом на 14 березня 2012 року у Вінницькому апеляційному адміністративному суді та Шевченківському районному суді міста Чернівці перебувають на розгляді позовні заяви Чернівецького міського голови М.Федорука до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення суб’єктів владних повноважень, поновлення на посаді, оплату вимушеного прогулу тощо.

Враховуючи викладене, голова підкомітету С.Подгорний запропонував дане питання взяти на контроль та повернутися до його розгляду лише після завершення судового процесу.

 

Пропозицію підтримано.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проектів постанов Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" щодо обов'язкових теледебатів у разі призначення повторного голосування (реєстр. №7202) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України І.Геращенко, О.Третьяковим.

Доповідач зазначив, що суб’єкти права законодавчої ініціативи подали заяву про відкликання поданого ними законопроекту з реєстр. №7202, який було включено до порядку денного десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання 7 лютого 2012 року. У зв’язку з цим для його зняття з розгляду потребується рішення Верховної Ради України, прийняте у формі  Постанови.

Підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян пропонує Комітету погодитися з пропозицією народних депутатів України І.Геращенко та О.Третьякова про відкликання поданого ними законопроекту та рекомендувати Верховній Раді України відповідно до частини другої статті 104 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" щодо обов'язкових теледебатів у разі призначення повторного голосування (реєстр. №7202 від 04.10.2010), зняти з розгляду.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

 

Пропозицію підтримано.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Рекомендацій комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.   

Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен нагадав присутнім, що 11 січня 2012 року у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відбулися слухання щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад. Відбулася надзвичайно важлива і зацікавлена розмова щодо пошуків розв’язання проблеми унормування діяльності самоврядної ланки влади так званих «міст-матрьошок». За наслідками слухань Комітету слід напрацювати та ухвалити їх рекомендації. Відповідний проект розроблено секретаріатом Комітету з урахуванням пропозицій учасників слухань, що прозвучали у виступах, а також надійшли у письмовому вигляді.

В.Демчишен ознайомив членів Комітету зі змістом проекту рекомендацій, в якому зазначається таке.

«Учасники слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відзначають наступне.    

Багаторічні прагнення удосконалення системи адміністративно-територіального устрою, територіальної організації виконавчої влади та місцевого самоврядування на основі децентралізації та деконцентрації владних повноважень, зміцнення правових, організаційних, фінансово-матеріальних основ місцевого самоврядування  продовжують залишатися на рівні намірів і декларацій. Натомість на окремих напрямах державного будівництва та місцевого самоврядування спостерігаються зворотні тенденції до згортання місцевого самоврядування, відновлення адміністративної вертикалі управління, які знаходять відображення у законодавчих ініціативах та закріплюються у правовому полі держави.

Однією із надзвичайно складних, актуальних і неврегульованих проблем, яка стосується декількох сотень населених пунктів у більшості регіонів України, є проблема перебування територіальних громад сіл, селищ, міст у складі інших територіальних громад та на територіях інших адміністративно-територіальних одиниць (складні адміністративно-територіальні утворення – так звані «матрьошки»), що не лише суперечить положенням статей 133 та 140 Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», але й призводить до виникнення низки правових колізій, компетенційних спорів та проблемних питань у сферах бюджету, податків, власності, земельних відносин, соціальних та гуманітарних галузях тощо.

Зокрема, це стосується якості та своєчасності надання органами місцевого самоврядування таких сіл, селищ та міст адміністративних та інших послуг, їх спроможності здійснювати надані законом повноваження, захищати права та інтереси жителів територіальних громад, самостійно розробляти бюджети сіл, селищ, міст, оскільки їх діяльність значною мірою залежить від рішень міських рад «вищого» рівня.

В містах – «матрьошках» обирається та функціонує складна система представницьких органів місцевого самоврядування і сформованих ними виконавчих органів. Окрім міських рад та міських голів цих міст на одній і тій же території здійснюють повноваження сільські, селищні, міські ради, сільські, селищні, міські голови сіл, селищ, міст, що віднесені до їхнього складу. А в окремих містах з районним поділом жителі обирають ще й районні у місті ради, які, у свою чергу, обирають голів цих рад. З іншої сторони, власне міська громада великого міста, до якої віднесено інші громади, залишається без достатнього представлення свої інтересів, оскільки прямо не обирає міську раду та міського голову, а лише за участі жителів «прикріплених» сіл, селищ, міст.

Всебічно обговоривши та проаналізувавши проблемні питання організації та здійснення місцевого самоврядування у територіальних громадах сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад, констатуючи різноманітність історичних, географічних, економічних, соціальних передумов виникнення такої ситуації у всіх регіонах України та відзначаючи необхідність її врегулювання і приведення у відповідність із вимогами Конституції України, загальновизнаними демократичними принципами, закладеними у Європейській хартії місцевого самоврядування, учасники слухань рекомендують:

1.            Верховній Раді України та комітетам Верховної Ради України:

у разі внесення Кабінетом Міністрів України проекту Закону щодо порядку вирішення питань адміністративно-територіального устрою, забезпечити його публічну підготовку, опрацювання та розгляд із залученням органів місцевого самоврядування, їх провідних асоціацій, вітчизняних та міжнародних неурядових організацій, науковців, експертів;

сприяти законодавчим ініціативам, спрямованим на вдосконалення правової основи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, в тому числі шляхом внесення змін до Конституції України;

при підготовці, опрацюванні та розгляді законодавчих ініціатив, що зачіпають права та інтереси територіальних громад, сформованих ними органів місцевого самоврядування враховувати відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» пропозиції та висновки всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування;

не допускати звуження обсягу власних (самоврядних) повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, в тому числі в процесі законодавчого забезпечення вдосконалення адміністративно-територіального устрою України;

при прийнятті щорічних законів України про Державний бюджет України в обов’язковому порядку передбачати фінансування делегованих органам місцевого самоврядування повноважень за рахунок коштів державного бюджету в повному обсязі;

при прийнятті нових законів не допускати випадків надання органам місцевого самоврядування повноважень органів виконавчої влади без їх одночасного ресурсного (матеріального, фінансового, організаційного, кадрового тощо) забезпечення;

2. Кабінету Міністрів України:

розробити Методику врегулювання правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад з використанням варіантів створення  об’єднаних громад і утворення на їх місці єдиної адміністративно-територіальної одиниці або ж виділення зі складу міст – «матрьошок» сіл, селищ та міст з набуттям ними самостійного статусу суб’єкта місцевого самоврядування. Така Методика має базуватися на основі глибокого вивчення й комплексної оцінки внутрішнього природного, економічного, демографічного, трудового потенціалу, існуючих реалій і тенденцій розвитку кожної складної адміністративно-територіальної одиниці та можливостях вибору кращої стратегії розвитку;

прискорити розроблення проекту Закону про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою, в тому числі щодо встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів, віднесення їх до певних категорій тощо;

при моделюванні меж адміністративно-територіальних одиниць, в тому числі при реформуванні «матрьошок», виходити з необхідності використання механізмів прямої демократії, врахування інтересів кожної окремої громади, забезпечення її фінансової спроможності, чіткого визначення кола повноважень на основі принципу субсидіарності;

розглянути за участі всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування можливість удосконалення нормативного регулювання міжбюджетних відносин територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад;

3. Органам місцевого самоврядування та їх асоціаціям:

напрацювати та подати до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України підготовлені в ініціативному порядку пропозиції щодо врегулювання проблемних питань перебування територіальних громад сіл, селищ, міст у складі інших територіальних громад;

інформувати комітети Верховної Ради України про неузгодженості, суперечності, прогалини чинного законодавства, що стосується сфери компетенції і складає предмет інтересу місцевого самоврядування та ініціювати внесення необхідних змін до нормативно-правових актів;

Учасники слухань висловлюють впевненість у тому, що ці рекомендації буде враховано органами державної влади та місцевого самоврядування при врегулюванні комплексу проблем адміністративно-територіального устрою та організації місцевого самоврядування».

Голова підкомітету В.Демчишен запропонував обговорити проект рекомендацій комітетських слухань.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

За наслідками обговорення питання відповідно до статей 13, 50, 52 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» було запропоновано прийняти за основу оприлюднений В.Демчишеним проект рекомендацій комітетських слухань з можливістю його подальшого доопрацювання та внесення для остаточного розгляду на одне з наступних засідань Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Прийняти за основу проект рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад (додається).

2. Направити це рішення всеукраїнським асоціаціям органів місцевого самоврядування та іншим заінтересованим учасникам комітетських слухань з пропозицією подати свої зауваження до даного проекту рекомендацій до 1 квітня 2012 року.

3. Підкомітету з питань державного будівництва проаналізувати подані пропозиції та внести на одне з наступних засідань Комітету узгоджений проект рекомендацій.

4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря Комітету С.Гордієнка.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

5.

 

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про об'єднання територіальних громад (реєстр. №9590, КМУ, М.Я.Азаров).

Доповідач поінформував присутніх, що даний законопроект, за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи, внесений з метою створення правових умов та можливостей для укрупнення шляхом добровільного об'єднання територіальних громад, що є важливим фактором посилення гарантій місцевого самоврядування, підвищення його ролі у вирішенні питань місцевого значення, формування дієздатних територіальних громад, головним завданням яких має стати поліпшення забезпечення потреб громадян, оперативне та якісне надання їм базових соціальних і адміністративних послуг, поліпшення умов сталого розвитку відповідних територій, більш ефективного використання бюджетних коштів та інших ресурсів та створення передумов для удосконалення системи органів місцевого самоврядування на відповідній територіальній основі.

В.Демчишен наголосив, що всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування, підтримуючи в цілому ідею законопроекту, разом з тим вважають, що окремі його положення потребують доопрацювання, зокрема, в частині врегулювання всіх процедур об’єднання територіальних громад, чіткого розкриття участі державних органів у цьому процесі та визначення фінансової підтримки об’єднання з боку держави.

У проекті висновку до законопроекту, підготовленого за зверненням Комітету Радою Європи у співпраці з експертами Програми «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні» наголошується, що проект Закону України про об'єднання територіальних громад загалом відповідає Європейській хартії місцевого самоврядування та Європейським принципам доброго врядування на місцевому та регіональному рівні, однак містить ряд недоліків. Йдеться про неврегульованість часових рамок проведення об’єднання територіальних громад, суперечностей між принципами добровільного об’єднання, базованого на договорі та тим положенням, що процедура об’єднання може розпочатися тільки в рамках Перспективного плану формування громад підготовленого Кабінетом Міністрів України, недостатньо чіткого визначення державної фінансової підтримки об’єднання територіальних громад, а також незалучення органів місцевого самоврядування та їх асоціацій до розроблення перспективних планів формування громад тощо.

Голова підкомітету ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому воно висловлює ряд суттєвих зауважень до законопроекту, в першу чергу щодо його неузгодженості із положеннями Конституції України в частині утворення об’єднаних територіальних громад, які мають єдиний адміністративний центр, без одночасної ліквідації (реорганізації) існуючих адміністративно-територіальних одиниць та створення замість них нових укрупнених територіальних утворень, можливості об’єднання територіальних громад не тільки сіл, а й селищ та міст, запровадження посади сільського (селищного) старости тощо. Узагальнюючи всебічний системний аналіз законопроекту, Головне управління вважає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект з реєстр. № 9590 доцільно відхилити.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету.

У ході дискусії навколо законопроекту її учасники фактично відтворили аргументи «за» і «проти», які прозвучали під час «круглого столу» щодо законопроекту, котрий напередодні відбувся в Комітеті, а також нагадали висновки всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, наукової експертизи, експертний висновок Ради Європи щодо законопроекту.

Підсумовуючи у рейтинговому режимі пропозиції щодо прийняття за основу та щодо відхилення законопроекту з реєстр. №9590, Голова Комітету О.Омельченко зазначив, що жодна з них не набирає достатньої кількості голосів та запропонував членам Комітету визначитися шляхом голосування щодо пропозиції про його повернення на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про об'єднання територіальних громад» (реєстр. № 9590 від 14.12.2011 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голову підкомітету з питань державного будівництва, народного депутата України В.Демчишена.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 12 народних депутатів України, «Утримався» - 1 народний депутат України, «Проти» - 3 народних депутати України.

Рішення прийнято.

 

6.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка про проект Закону про внесення зміни до статті 23 Закону України "Про державну службу" (щодо граничного віку перебування на державній службі) (реєстр. №9764, друге читання).

Доповідач нагадав членам Комітету, що законопроект з реєстр. №9764, поданий Кабінетом Міністрів України, було прийнято Верховною Радою України за основу 21 лютого 2012 року з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

За цей час до законопроекту надійшло 7 пропозицій від суб’єктів права законодавчої ініціативи. Всі вони внесені до порівняльної таблиці та розглянуті на предмет врахування чи відхилення підкомітетом з питань органів виконавчої влади, який також підготував проект висновку Комітету з даного питання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету, І.Попов.

Перший заступник Голови Національного агентства України з питань державної служби І.Попов висловився на підтримку даного законопроекту та прийняття його в другому читанні та в цілому.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення зміни до статті 23 Закону України “Про державну службу” (реєстр. № 9764 від 31.01.2012 р.), доопрацьований Комітетом з урахуванням пропозицій, внесених суб’єктами законодавчої ініціативи, прийняти у другому читанні та в цілому як Закон (порівняльна таблиця додається на 2 арк.).

2. Визначити доповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 10 народних депутатів України, «Не брали участі у голосуванні» – 6 народних депутатів України.

Рішення прийнято.

 

7.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (реєстр. №10043, н.д. В.Бевзенко, Р.Ткач, С.Мельник, С.Терещук).

Доповідач поінформував присутніх, що даний законопроект, за визначенням суб’єктів законодавчої ініціативи, спрямований на вдосконалення законодавчого регулювання відносин, пов’язаних із розмежуванням земель державної та комунальної власності шляхом відмови від розроблення проектів землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності, проектів землеустрою щодо формування земель комунальної власності, та проведення розмежування земель державної та комунальної власності за принципом «в силу закону».

Погоджуючись з необхідністю прискорення процесу розмежування земель державної та комунальної власності, підкомітет, водночас, звертає увагу на ряд недоліків, які містить зазначений законопроект.

Так, проектом Закону пропонується в нести зміни до статті 6 Земельного кодексу України та визначити, що до повноважень Верховної Ради України в галузі земельних відносин належить погодження питань, пов'язаних із зміною цільового призначення, припиненням права постійного користування особливо цінних земель, що суперечить Конституції України.

Виходячи з положень статті 85 Конституції України, повноваження Верховної Ради України виключно визначені Конституцією України. На цю обставину неодноразово вказував у своїх рішеннях Конституційний Суд України.

Таким чином, Верховна Рада України не наділена повноваженнями щодо погодження питань, пов'язаних із зміною цільового призначення, припиненням права постійного користування особливо цінних земель відповідно до закону.

Проектом Закону пропонується встановити, що у державній власності перебувають всі землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок комунальної та приватної власності. Таке положення законопроекту суперечить принципу повсюдності місцевого самоврядування, відповідно до якого місцеве самоврядування має здійснюватись на всій території України, що означає відсутність територій, на які не поширюється юрисдикція територіальних громад та відповідних органів місцевого самоврядування, а територія однієї адміністративно-територіальної одиниці межує з територією іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Під виглядом спрощення процесу розмежування земель державної та комунальної власності пропонується взагалі відмовитися від їх розмежування, а замість проектів розмежування визнати складовою частиною проектів землеустрою перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, цільового призначення), які переходять до комунальної власності. По суті запропоновано неконтрольований шлях розподілу земель, який не можна реалізувати у випадку, коли у земельному кадастрі немає сформованих ділянок зі своїми кадастровими номерами.

Спірним є принцип вторинності земельної власності відносно форми власності на будівлі і споруди, що на них знаходяться, закладений у проекті Закону. Практика розробки проектів розмежування земель свідчить, що цінність земельного ресурсу, особливо в центральних частинах великих міст, набагато перевищує значущість будівлі, споруди. Створення комплексу з єдиною формою власності на земельні ділянки і будівлі не має достатнього економічного обґрунтування.

Крім того, в законопроекті не визначений чіткий механізм розмежування земель державної та комунальної власності, порядок взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування при його здійсненні.

Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому висловлюється ряд суттєвих зауважень до законопроекту та вважається доцільним за результатами розгляду у першому читанні направити його на доопрацювання. Аналогічної точки зору дотримується і підкомітет з питань державного будівництва, який підготував проект висновку Комітету щодо необхідності повернення законопроекту з реєстр. № 10043 суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне, запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (реєстр. № 10043 від 13.02.2012 р.), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, Р.Ткачем, С.Мельником, С.Терещуком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту.

3. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голову підкомітету з питань державного будівництва, народного депутата України В.Демчишена.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 15 народних депутатів України, «Не брав участі у голосуванні» – 1 народний депутат України.

 

Рішення прийнято.

 

8.

СЛУХАЛИ: інформацію керівника робочої групи Комітету, голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про громадські організації (реєстр. №7262-1, друге читання).

Доповідач нагадав присутнім, що законопроект з реєстр. №7262-1 за наслідками розгляду в першому читанні був прийнятий Верховною Радою України за основу     17 травня 2011 року з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

З метою належного виконання доручення парламенту Комітет відповідно до пунктів 5, 6, 8 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» створив 6 липня 2011 року Робочу групу з підготовки зазначеного законопроекту до другого читання у складі народних депутатів України, представників Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Державної реєстраційної служби України, інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади, науковців та експертів Інституту законодавства Верховної Ради України, міжнародних та вітчизняних неурядових організацій.

Робоча група провела близько тридцяти засідань, під час яких забезпечила належне опрацювання законопроекту з врахуванням положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам – членам стосовно правового статусу неурядових організацій у Європі (№ СМ/Rес(2007)14).

Доповідач звернув увагу на те, що у ході роботи над документом було збережено концепцію і ключові положення ухваленого в першому читанні законопроекту, зокрема в частині:

- надання юридичним особам права об’єднуватися для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів;

- надання громадським організаціям права діяти на всій території України;

- спрощення державної реєстрації громадських об’єднань;

- приведення положень щодо контролю за діяльністю громадських об'єднань до європейських стандартів;

- спрощення ведення громадською організацією підприємницької діяльності для реалізації статутних завдань.

Водночас запропоновано змінити назву законопроекту та викласти її в редакції: «Про громадські об’єднання», оскільки у зв’язку з дискусією навколо конституційності права юридичних осіб приватного права бути членами громадських організацій, у законопроекті визначено більш широкий термін «громадські об’єднання», який охоплює громадські організації (об’єднання фізичних осіб) та громадські спілки (об’єднання юридичних осіб приватного права за можливості членства у них фізичних осіб).

У законопроекті передбачається також визначити право громадських об’єднань на участь у роботі консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, що утворюються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування для проведення консультацій з громадськими об’єднаннями та підготовки рекомендацій з питань, що стосуються сфери їхньої діяльності.

Законопроект суттєво розширив визначальні рамкові положення прийнятих за основу статей, внаслідок чого обсяг нормативного матеріалу набагато зріс порівняно з прийнятим за основу текстом та зазнав значної структурної обробки. Містить законопроект і низку інших новел, які були позитивно оцінені представниками громадськості.

Пропонується, щоб прийнятий закон набирав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводився в дію з 1 січня 2013 року. При цьому передбачається, що громадські організації, легалізовані на момент введення Закону в дію, мають протягом п’яти років привести свої статути у відповідність з цим Законом на безоплатній основі.

В.Демчишен зупинився на результатах попереднього розгляду законопроекту на засіданнях Комітету 15 та 22 лютого 2012 року, коли народні депутати України – члени Комітету отримали змогу не лише ознайомитися та детально обговорити всі пропозиції і зауваження, але й визначитися зі своєю позицією щодо того чи іншого питання. Зважаючи на дану обставину, він запропонував перейти до постатейного розгляду законопроекту та відповідних пропозицій і зауважень суб’єктів права законодавчої ініціативи.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету.

Секретар Комітету С.Гордієнко висловив зауваження і пропозиції до змісту законопроекту та запропонував викласти його у формі двох законопроектів, а саме:

- перший з них повинен стосуватися лише реалізації конституційного права громадян України на об’єднання, що випливає зі змісту статті 36 Конституції України і має повністю відповідати її приписам.

- другий повинен стосуватися непідприємницьких організацій з можливістю врахування у ньому тих положень Рекомендацій CM/REC(2007)14 Комітету міністрів держав-членів Ради Європи щодо неурядових організацій, які відповідають Конституції та законам України, не суперечать фундаментальним інтересам держави та народу, не становлять загрози і не несуть ризиків для національної безпеки, громадського порядку, територіальної цілісності України. Даний законопроект не має штучно поширювати на юридичних осіб (які насправді виступають ширмою для суто приватних, не публічних і закритих інтересів певного кола індивідуумів) притаманні лише людині і громадянину права.

Також С.Гордієнко виклав свої пропозиції стосовно категоричного недопущення участі у заснуванні та діяльності громадських об’єднань іноземців та осіб без громадянства, а також неприпустимості здійснення громадськими об’єднаннями безпосередньої підприємницької діяльності.

Більшість пропозицій С.Гордієнка не знайшли підтримки членів Комітету.

Також у ході обговорення законопроекту виникла дискусія навколо права громадських організацій, які здійснюють діяльність без статусу юридичної особи виступати засновниками громадських спілок та брати участь у їх діяльності. Більшістю голосів присутніх була підтримана точка зору Заступника Голови Комітету Ю.Ключковського, за якою зазначені громадські організації не матимуть змоги як засновувати, так і брати участь у діяльності громадських спілок.

За пропозицією В.Демчишена було підтримано нову редакцію частини другої статті 12 законопроекту, якою визначено формулювання щодо органів виконавчої влади, котрі здійснюють реєстрацію громадських об’єднань.

Під час обговорення змісту частини першої статті 23 остаточної редакції законопроекту, яка стосувалася права громадських об’єднань зі статусом юридичної особи на фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, Ю.Ключковський запропонував, щоб таке право мали не всі громадські об’єднання, а лише ті з них, котрі не займаються підприємницькою діяльністю безпосередньо. Проте ця пропозиція не була підтримана Комітетом. Не знайшли підтримки також інші пропозиції щодо змісту вищевказаної частини, тому було вирішено внести її на розгляд Верховної Ради України для прийняття рішення безпосередньо в сесійній залі.

Крім того, майже всі присутні на засіданні народні депутати України – члени Комітету відзначали, що у зв’язку з великим обсягом змін до інших законодавчих актів, необхідністю комплексного та повного врегулювання даного питання, недопущення колізій та суперечностей у законодавстві та виходячи з вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України частину третю статті 18 прийнятого за основу проекту слід виключити з його тексту та внести у вигляді окремого законопроекту про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з прийняттям цього Закону.

Підсумовуючи обговорення керівник Робочої групи Комітету В.Демчишен підкреслив, що за результатами розгляду питання доцільно було б звернутися до Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України для надання попереднього висновку до законопроекту з можливістю його розгляду і врахування на одному з найближчих засідань Комітету.

Зважаючи на хід обговорення, позицію більшості народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання представників органів державної влади та неурядових організацій, корті визнавали прогресивний характер законопроекту, суттєве спрощення системи законодавчого регулювання діяльності громадських об’єднань, В.Демчишен запропонував для голосування проект висновку Комітету щодо прийняття законопроекту з реєстр. №7262-1 в другому читанні та в цілому.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про громадські об’єднання» (реєстр. № 7262-1) за результатами розгляду в другому читанні прийняти в другому читанні та в цілому, попередньо визначившись щодо змісту частини першої статті 23 остаточної редакції законопроекту, яка стосується права громадських об'єднань зі статусом юридичної особи на фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів і щодо якої Комітет не дійшов згоди.

2.Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва В.В. Демчишену.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“10 сесія 6 скликання ”