ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 151/14

13 червня 2012 року

10 год. 00 хв.

м. Київ,

вул. Садова, 3 а, к. 416

 

Голова Комітету Омельченко О.О.

За Секретаря Комітету Сінченко В.М.

 

Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Павленко В.В., Горбатюк А.О., Фомін О.В.

Відсутні: Гордієнко С.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф.,     Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету: Данилюк О.А.,       Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П.

 

Запрошені:

Кушнір О.В. – заступник начальника відділу доходів та міжбюджетних трансфертів Міністерства фінансів України;

Бандуров В.В. – заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України;

Доброханська Н.Є. – заступник директора Департаменту реформування публічної адміністрації Міністра економічного розвитку і торгівлі України;

Ус І.Г. – головний спеціаліст відділу правового забезпечення та представництва інтересів Нацдержслужби в судах, юридичне управління;

Репік В.М. – начальник Головного фінансового управління виконавчого органу Київської міської ради (КМДА);

Падалка В.М. – перший заступник начальника Головного фінансового управління виконавчого органу Київської міської ради (КМДА);

Гашев М.Х. – перший заступник Голови – Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України Державної інспекції ядерного регулювання в Україні;

Колісніченко В.Є. – завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Кравченко  В.В. – директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;

Матійчик Т.М. – заступник завідувача відділу – завідувач сектору Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Про призначення позачергових місцевих виборів.

2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто - герой Київ" (щодо призначення на посаду голови Київської міської державної адміністрації виключно особи, обраної Київським міським головою) (реєстр. № 10445, н.д. А.Павловський).

3. Про проект Закону про внесення змін до Законів України "Про Кабінет Міністрів України" та "Про центральні органи виконавчої влади" (щодо діяльності міністерств та центральних органів виконавчої влади) (реєстр. № 10457, КМУ, М.Азаров).

4. Про проект Закону про регулювання лобістської діяльності в Україні (реєстр. № 7269, н.д. В.Коновалюк).

5. Про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування) (реєстр. № 10446, н.д. О.Омельченко).

6. Про проект Закону про внесення змін до статті 7 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (щодо заборони державним службовцям входити до складу науково-методичних і консультативних рад) (реєстр. №10399,                      н.д. В.Деревляний).

7. Різне.

***

 

СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього.

Голова Комітету О.Омельченко запропонував виключити з порядку денного засідання Комітету питання про призначення позачергових місцевих виборів, оскільки на час проведення засідання Комітету голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний відсутній.

О.Омельченко запропонував розглянути дане питання на наступному засіданні Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:

1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" (щодо призначення на посаду голови Київської міської державної адміністрації виключно особи, обраної Київським міським головою) (реєстр. № 10445, н.д. А.Павловський).

2. Про проект Закону про внесення змін до Законів України "Про Кабінет Міністрів України" та "Про центральні органи виконавчої влади" (щодо діяльності міністерств та центральних органів виконавчої влади) (реєстр. № 10457, КМУ, М.Азаров).

3. Про проект Закону про регулювання лобістської діяльності в Україні (реєстр. № 7269, н.д. В.Коновалюк).

4. Про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування) (реєстр. № 10446, н.д. О.Омельченко).

5. Про проект Закону про внесення змін до статті 7 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (щодо заборони державним службовцям входити до складу науково-методичних і консультативних рад) (реєстр. № 10399, н.д. В.Деревляний)

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" (щодо призначення на посаду голови Київської міської державної адміністрації виключно особи, обраної Київським міським головою)                (реєстр. № 10445, н.д. А.Павловський).

Доповідач ознайомив присутніх з основними положеннями законопроекту та висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо нього, в якому Управління вважає доцільним за результатами розгляду в першому читанні повернути даний законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

В.Сінченко зазначив, що профільний підкомітет на момент розгляду даного питання не прийняв остаточного рішення і запропонував присутнім членам Комітету визначитися щодо даного законопроекту безпосередньо в ході його розгляду на засіданні Комітету.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

За наслідками обговорення більшість членів Комітету висловилася на користь відтермінування розгляду зазначеного законопроекту до отримання висновку Комітету з питань правової політики щодо його відповідності нормам Конституції України як того вимагає Регламент Верховної Ради України. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту підставами для повернення законопроекту, проекту іншого акта без його включення до порядку денного та розгляду на пленарному засіданні є висновок комітету, до предмета відання якого належать питання конституційного права, про те, що законопроект суперечить положенням Конституції України.

Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський вніс пропозицію рекомендувати парламенту за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект із реєстр. № 10445 за основу та доопрацювати його до другого читання. Дану пропозицію більшість членів Комітету не підтримала і було запропоновано поставити на голосування пропозицію щодо відтермінування розгляду даного законопроекту.

Пропозицію підтримано.

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Закону про внесення змін до Законів України "Про Кабінет Міністрів України" та "Про центральні органи виконавчої влади" (щодо діяльності міністерств та центральних органів виконавчої влади) (реєстр. № 10457, КМУ, М.Азаров).

Доповідач поінформувала присутніх про те, що метою прийняття проекту Закону є створення умов для впровадження у практику роботи міністерств інструментів стратегічного управління та підвищення відповідальності міністрів за стан справ у дорученій сфері державного управління шляхом:

законодавчого закріплення єдиної термінології щодо планування діяльності міністерств та центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через відповідних міністрів, зокрема в частині періоду планування;

затвердження Кабінетом Міністрів України починаючи з 2013 року планів діяльності міністерств – головних розпорядників коштів державного бюджету на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди, розроблених відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, та запровадження щорічного звітування міністрів про результати виконання таких планів;

надання повноважень Кабінету Міністрів України щодо визначення порядку розроблення та виконання планів діяльності міністерств – головних розпорядників коштів державного бюджету на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди.

Перший заступник Голови Комітету О.Боднар ознайомила присутніх членів Комітету із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління виступає за доцільність повернення законопроекту з реєстр. № 10457 на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи, вказуючи,  зокрема,  на   його   неузгодженість   із   конституційними   принципами взаємовідносин Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади, надмірну централізацію таких відносин, обмеження самостійності міністерств.  Також зазначається,  що замість  складання  планів роботи  по  всіх напрямках своєї діяльності міністерство буде планувати свою діяльність лише в якості суб’єкта бюджетних відносин, причому не самостійно, а через вищий орган виконавчої влади. Крім того, не враховано ту обставину, що прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо системи програмних документів, де передбачено, що основні напрями бюджетної політики на плановий і наступні за плановим два бюджетні роки визначаються у щорічному посланні Президента України, а щорічну Державну програму економічного і соціального розвитку України виключено з системи прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку.

Головне управління підкреслює, що частина друга статті 21 Бюджетного кодексу України вже містить приписи щодо складання всіма головними розпорядниками бюджетних коштів (у тому числі й міністерствами) планів своєї діяльності на плановий і наступні за плановим два бюджетні періоди (що включають заходи з реалізації інвестиційних програм (проектів)) відповідно до прогнозних та програмних документів економічного та соціального розвитку, державних цільових програм з визначенням очікуваних результатів діяльності. Тому у разі існування необхідності уточнення порядку регулювання вказаних питань відповідні зміни мають вноситись до положень бюджетного законодавства, а не тільки до законів, які пропонується змінити у проекті.

О.Боднар зазначила, що профільний підкомітет на момент розгляду даного питання не прийняв остаточного рішення та запропонувала присутнім членам Комітету визначитися щодо даного законопроекту безпосередньо в ході його розгляду на засіданні Комітету.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Члени Комітету відзначили, що законопроект фактично запроваджує у відносини між міністерствами та Кабінетом Міністрів України пряме адміністративне підпорядкування, яке виходить за межі конституційних приписів щодо контролю та координації, хоча міністерства разом із Кабінетом Міністрів України є елементами системи органів виконавчої влади, а не входять до його складу чи забезпечують діяльність. Наголошувалось також на необхідності чіткого розмежування питань планів діяльності міністерства та їх фінансових планів, де вони розглядаються як головні розпорядники бюджетних коштів. При цьому особливо акцентувалося на неприпустимості підміни понять і заміщення всієї багатогранної і змістовної діяльності міністерства лише єдиним фінансовим аспектом, попри всю його важливість.

Також у виступах членів Комітету йшлося про неналежну гнучкість запропонованої системи управління, її недостатню адаптованість до не прогнозованих викликів, позаштатних ситуацій, кризових явищ, відсутність достатніх законодавчих положень для регулювання процесу внесення змін до раніше затверджених планів, навіть невизначеність щодо виду юридичного акту, яким мали б затверджуватися плани діяльності міністерств як головних розпорядників бюджетних коштів.

Підтримуючи, загалом, намагання щодо покращення якості та ефективності планування, в тому числі середньострокового, вказувалося, що законопроект не відображає його індикативного, прогнозного характеру, особливо на два наступні за плановим періоди. Окрім того, не викликала заперечень точка зору, що реалізація задуму та ідей суб’єкта законодавчої ініціативи у поданому на розгляд конкретному нормопроектному матеріалі невдала і потребує суттєвого коригування та доопрацювання.

Враховуючи всі зауваження та пропозиції, що надійшли під час гострої дискусії, О.Боднар запропонувала поставити на голосування проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні повернути даний законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Законів України «Про Кабінет Міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади» (реєстр. № 10457), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання Першому заступнику Голови Комітету, народному депутату України О.Боднар.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 7 народних депутатів України, «Утримався» – 1 народний депутат України, «Не брав участі у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію члена Комітету А.Горбатюка про проект Закону про регулювання лобістської діяльності в Україні (реєстр. №7269, н.д. В.Коновалюк).

Доповідач зазначив, що даний законопроект внесений з метою врегулювання лобістської діяльності в Україні, що дозволить налагодити ефективну взаємодію між суспільством та органами державної влади і органами місцевого самоврядування.

А.Горбатюк ознайомив присутніх членів Комітету із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління зазначає, що законопроект потребує концептуального переосмислення і комплексної переробки та вважає за доцільне за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи. Він також запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні відхилити даний законопроект, підготовлений профільним підкомітетом.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Під час тривалої дискусії щодо даного питання члени Комітету відзначили, що законопроект спрямовано на розв’язання актуальної та водночас суперечливої для українського суспільства проблеми правової регламентації лобістської діяльності, яка на сьогодні існує як позаправове явище.

Однак законодавче регулювання лобіювання не може обмежуватись прийняттям спеціального закону. Необхідне внесення змін до ряду законодавчих актів, спрямованих на регламентацію діяльності посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування у відносинах із лобістами, запровадження процесуальних механізмів здійснення лобіювання, забезпечення відповідної відкритості органів державної влади тощо. Проте, в законопроекті таких положень не передбачено.

Міністерство юстиції України та Інститут економіко-правових досліджень НАН України наголошують на передчасності прийняття зазначеного законопроекту, мотивуючи своє рішення відсутністю готовності суспільства до створення інституту лобіювання, та відзначають, що норми законопроекту містять ознаки невідповідності положенням Конституції України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. № 7269 від 20.10.2010 р.), внесений народним депутатом України В.І. Коновалюком, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 5 народних депутатів України, «Утримався» –  1 народний депутат України, «Не брали участі у голосуванні» – 3 народні депутати України.

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленка про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування) (реєстр. №10446, н.д. О.Омельченко).

Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується внести зміни до статей 29, 65, 97 Бюджетного кодексу України та доповнити його новою статтею 107-1, якими регулюються питання розподілу податку на доходи фізичних осіб та здійснення міжбюджетних трансфертів. При цьому передбачається зміна існуючої пропорції рівного розподілу податку на доходи фізичних осіб (50:50) між Державним бюджетом України та бюджетом м. Києва і спрямування всіх 100 відсотків обсягів цього податку до бюджету м. Києва, тобто фактичне повернення до ситуації, що мала місце до 2011 року і була змінена без жодної мотивації, міркувань і пояснень Законом України від 23.12.2010 №2856 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких законодавчих актів України».

Відповідно до законопроекту у Бюджетному кодексі України пропонується закріпити два види міжбюджетних трансфертів:

– субвенції бюджету міста Києва на виконання містом Києвом столичних функцій;

– додаткова дотація бюджету міста Києва на виконання містом Києвом столичних функцій.

Зазначені трансферти значаться у Законі України «Про столицю України – місто-герой Київ» ще з 1999 року, однак у базовому документі системи бюджетного законодавства, яким виступає саме Бюджетний кодекс України, що лежить в основі щорічного бюджетного планування, згадка про них відсутня.

Також у законопроекті, з метою посилення прогнозованості, стабільності бюджетного планування, стимулювання органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади до нарощування доходної бази місцевих бюджетів, пропонується вдосконалити механізм визначення розрахункового обсягу коштів, що передаються до державного бюджету з місцевих бюджетів та передбачити, що такий обсяг встановлюється як правило на три роки і щороку не може перевищувати обсягу, встановленого на попередній бюджетний період з урахуванням росту доходів, визначених відповідно до статей 64 та 66 Бюджетного кодексу України.

В.Павленко ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює низку зауважень до законопроекту та вважає, що було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо нього отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Голова підкомітету запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні прийняти даний законопроект за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування)        (реєстр. № 10446), поданий народним депутатом України О.Омельченком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Надіслати цей висновок до Комітету з питань бюджету, визначеного головним з підготовки і опрацювання вищевказаного законопроекту.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Не брав участі у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Закону про внесення змін до статті 7 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (щодо заборони державним службовцям входити до складу науково-методичних і консультативних рад) (реєстр. № 10399, н.д. В.Деревляний).

Доповідач зазначила, що прийняття даного законопроекту дозволить забезпечити умови для незалежної діяльності науково-методичних та консультативних рад, прийняття ними об’єктивних рішень щодо збереження та охорони об’єктів культурної спадщини.

О.Боднар ознайомила присутніх членів Комітету із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює низку зауважень до положень даного законопроекту і вважає, що за результатами розгляду у першому читанні його доцільно відхилити.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Під час обговорення законопроекту народні депутати України - члени Комітету в цілому погодились із висловленими у вказаному висновку зауваженнями. Зокрема, зазначалося, що запропоноване у законопроекті встановлення заборони державним службовцям входити до складу науково-методичних рад та консультативних рад з питань охорони культурної спадщини (рішення яких до того ж мають консультативно-дорадчий характер) не передбачено законами України «Про державну службу» та «Про засади запобігання і протидії корупції», які є основними з питань встановлення обмежень, в тому числі, щодо державних службовців.

Також констатувалося, що формування згаданих дорадчих органів має здійснюватись з огляду на рівень професійної компетентності осіб, а не на належність їх до певної категорії працюючих.

Члени Комітету наголошували, що доцільно передбачити у Законі України «Про охорону культурної спадщини» відповідне положення, яке б запобігало введенню до складу науково-методичних або консультативних рад посадових осіб (державних службовців) органів охорони культурної спадщини у такій кількості, яка б давала їм можливість мати вирішальний вплив при прийнятті рішень цими радами (наприклад, шляхом введення граничного відсотку на рівні 20-25 щодо кількості таких посадових осіб від загальної чисельності членів вказаних рад).

Перший заступник Голови Комітету О.Боднар, узагальнюючи всі озвучені на засіданні зауваження та пропозиції до даного законопроекту, запропонувала поставити на голосування проект висновку Комітету щодо його повернення суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання за наслідками розгляду в першому читанні.

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань культури і духовності, визначеному головним з опрацювання законопроекту, внести пропозицію Верховній Раді України - проект Закону України про внесення змін до статті 7 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (щодо заборони державним службовцям входити до складу науково-методичних і консультативних рад) (реєстр. № 10399 від 25.04.2012 р.), внесений народним депутатом України Деревляним В.Т., відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VІ, повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень.

2. Направити цей висновок до Комітету Верховної Ради з питань культури і духовності.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Утримався» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

                                                                      

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“10 сесія 6 скликання ”