Комітет за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув проект Закону України «Про вшанування героїзму і самопожертви Героїв Небесної Сотні іноземців та осіб без громадянства» (реєстр. №3432-1), поданий народним депутатом України Ю.Шухевичем, який є альтернативним до проекту Закону України «Про вшанування героїзму і самопожертви Героя Небесної Сотні Жизневського М.М.» (реєстр. № 3432 від 09.11.2015р.).
Законопроектом пропонується встановити порядок присвоєння звання Герой України іноземцям та особам без громадянства для відзначення їх героїзму та самопожертви під час подій Революції Гідності. При цьому також передбачається внесення змін до статті 6 Закону України «Про державні нагороди України» щодо звання «Герой України».
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції у своєму висновку щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи зазначив, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів, тобто законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету, розглянувши даний законопроект на своєму засіданні, дійшов висновку, що він має вплив на показники державного бюджету (може призвести до збільшення видаткової частини державного бюджету). При цьому Комітет акцентує увагу на висновку Міністерства фінансів України, яке за наслідками розгляду даного законопроекту зауважило, що при розширенні переліку підстав присвоєння знання Герой України реалізація законопроекту може вплинути на видаткову частину бюджету для виплати пенсій за особливі заслуги, а також для виконання встановлених членам сімей іноземців та осіб без громадянства, яким присвоєно звання Герой України, соціальних гарантій, пільг, довічних стипендій тощо. Однак, в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування та пропозиції щодо додаткових джерел проведення таких видатків з державного бюджету для досягнення збалансованості державного бюджету. Також термін набрання чинності, визначений у законопроекті, не відповідає частині третій статті 27 Бюджетного кодексу України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, розглянувши даний законопроект, висловило низку зауважень щодо нього, вважаючи, насамперед, що порушене у законопроекті питання доцільно вирішити шляхом внесення змін до статті 6 Закону України «Про державні нагороди України» (що частково і запропоновано у проекті), а не шляхом прийняття окремого нормативно-правового акту, який змістовно повторюватиме ті ж самі положення чинного Закону. Окремі зауваження Головного управління стосуються також Прикінцевих положень законопроекту, його техніко-юридичного змісту, оскільки даний законопроект має декларативний характер, його положення не наповнені конкретним нормативним змістом і не встановлюють права і обов’язки учасників відповідних суспільних відносин, що не узгоджується з природою закону, як нормативно-правового акту. Таким чином, Головне науково-експертне управління пропонує за результатами розгляду даного законопроекту в першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Враховуючи викладене, всебічно обговоривши дане питання, Комітет ухвалив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про вшанування героїзму і самопожертви Героїв Небесної Сотні іноземців та осіб без громадянства» (реєстр. №3432-1), поданий народним депутатом України Ю.Шухевичем, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород О.Дехтярчуку.