Комітет рекомендує Парламенту прийняти в другому читанні та в цілому проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо вдосконалення правового регулювання інституту старост та його діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. №9518)

22 травня 2024, 11:48

 

Законопроект з реєстр. №9518 було підготовлено Комітетом до другого читання з врахуванням результатів обговорень, що відбулися в рамках серії регіональних заходів, присвячених тематиці розвитку інституту старост, які проводилися Комітетом впродовж 2023-2024 років.

Допрацьований законопроект передбачає:

- закріплення принципу повсюдності старостинських округів у межах територіальних громад;

- забезпечення безперервності діяльності старост до затвердження новообраними місцевими радами нових старост;

- встановлення обовязковості оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення кандидатури старости та інформації про його результати;

- можливість утворення старостинських округів у складі одного або декількох населених пунктів, на території яких проживає не менше 200 жителів, якщо показник густоти населення в цих громадах є вдвічі нижчим за показник середньої густоти населення в Україні;

- закріплення права старости на гарантований виступ на засіданнях органів самоорганізації населення, діяльність яких здійснюється в межах відповідного старостинського округу.

Також законопроектом пропонується встановити низку особливостей  функціонування інституту старост у період дії правового режиму воєнного стану, зокрема:

-   дозволити місцевим радам затверджувати старост на своїх відкритих пленарних засіданнях без проведення громадських обговорень з подальшим оприлюдненням відеозапису таких засідань;

-   передбачити, що кандидатура старости може бути внесена на розгляд місцевої ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради, якщо рада не підтримала дві кандидатури старости, запропоновані головою територіальної громади;

-  закріпити право голови громади одноосібно призначити старосту у випадку, якщо відповідною радою не підтримано три кандидатури старости поспіль, внесені на її розгляд, або якщо сесії ради не проводяться без поважних причин понад три місяці;

-  запровадити можливість звітування старост перед жителями старостинських округів на відкритих зустрічах у режимі відеоконференції;

-  врегулювати питання призначення головою громади тимчасово виконуючого обов’язки старости у разі тимчасової відсутності старости у зв’язку з проходженням військової служби за призовом під час мобілізації та в деяких інших випадках;

-  протягом шести місяців з дня припинення або скасування воєнного стану встановити уніфікований підхід для всіх територіальних громад, незалежно від кількості населення, що кандидатура старости вважається погодженою з жителями відповідного старостинського округу, якщо її підтримали на громадському обговоренні не менше 15 відсотків голосів жителів відповідного округу.

Розгляд законопроекту відбувся на засіданні Комітету 20 травня 2024 року.