Законопроект з реєстр. №9518 було підготовлено Комітетом до другого читання з врахуванням результатів обговорень, що відбулися в рамках серії регіональних заходів, присвячених тематиці розвитку інституту старост, які проводилися Комітетом впродовж 2023-2024 років.
Допрацьований законопроект передбачає:
- закріплення принципу повсюдності старостинських округів у межах територіальних громад;
- забезпечення безперервності діяльності старост до затвердження новообраними місцевими радами нових старост;
- встановлення обов’язковості оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення кандидатури старости та інформації про його результати;
- можливість утворення старостинських округів у складі одного або декількох населених пунктів, на території яких проживає не менше 200 жителів, якщо показник густоти населення в цих громадах є вдвічі нижчим за показник середньої густоти населення в Україні;
- закріплення права старости на гарантований виступ на засіданнях органів самоорганізації населення, діяльність яких здійснюється в межах відповідного старостинського округу.
Також законопроектом пропонується встановити низку особливостей функціонування інституту старост у період дії правового режиму воєнного стану, зокрема:
- дозволити місцевим радам затверджувати старост на своїх відкритих пленарних засіданнях без проведення громадських обговорень з подальшим оприлюдненням відеозапису таких засідань;
- передбачити, що кандидатура старости може бути внесена на розгляд місцевої ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради, якщо рада не підтримала дві кандидатури старости, запропоновані головою територіальної громади;
- закріпити право голови громади одноосібно призначити старосту у випадку, якщо відповідною радою не підтримано три кандидатури старости поспіль, внесені на її розгляд, або якщо сесії ради не проводяться без поважних причин понад три місяці;
- запровадити можливість звітування старост перед жителями старостинських округів на відкритих зустрічах у режимі відеоконференції;
- врегулювати питання призначення головою громади тимчасово виконуючого обов’язки старости у разі тимчасової відсутності старости у зв’язку з проходженням військової служби за призовом під час мобілізації та в деяких інших випадках;
- протягом шести
місяців з дня припинення або скасування воєнного стану встановити уніфікований
підхід для всіх територіальних громад, незалежно від кількості населення, що
кандидатура старости вважається погодженою з жителями відповідного
старостинського округу, якщо її підтримали на громадському обговоренні не менше
15 відсотків голосів жителів відповідного округу.
Розгляд законопроекту відбувся на засіданні Комітету 20 травня 2024 року.