ЗВІТ
про роботу Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики
та місцевого самоврядування
Верховної Ради України п’ятого скликання
Відповідно до Постанови Верховної Ради України п’ятого скликання №8-V 11 липня 2006 року було створено Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування у складі 20 народних депутатів України та затверджені його предмети відання. Рішенням Комітету від 20 липня 2006 року затверджено структуру Комітету та склад підкомітетів. З метою покращення професійної підготовки висновків Комітету на розгляд Верховної Ради України, оптимізації роботи та рівномірного розподілення навантаження, можливості всебічного вивчення та аналізу законопроектів 10 січня 2007 року було уточнено назви підкомітетів Комітету, внесені зміни до структури, складу підкомітетів та затверджені їх предмети відання. Станом на 20 жовтня 2007 року до складу Комітету входить 13 народних депутатів України. (додаток №1)
Шість підкомітетів Комітету здійснювали законопроектну роботу, вивчали, попередньо розглядали питання, готували на розгляд Комітету висновки, пропозиції до законопроектів, інших актів Верховної Ради України, забезпечували виконання рішень Комітету та доручень керівництва Комітету, здійснювали попередній аналіз практики застосування законів, інших актів Верховної Ради України. (додаток №2)
Основна робота Комітету з дня його створення була підпорядкована забезпеченню діяльності Комітету в реалізації питань подальшого розвитку правової бази органів державної влади, зміцненні та розширенні прав місцевого самоврядування, вдосконаленні питань організації виборів та референдумів, реформуванні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, розв’язанні проблем адміністративно-територіального устрою України, законодавчому забезпеченні адміністративної реформи, унормуванні питань законодавства щодо державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, врегулюванню найбільш актуальних і злободенних питань соціально-політичного характеру.
За час функціонування Комітету було проведено 34 засідання, на яких розглянуто 261 питання.
353 законопроекти та проектів постанов знаходились у вказаний період на розгляді в Комітеті. Верховною Радою України за пропозицією Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування прийнято 20 Законів України та 226 Постанов, які діють у правовому полі держави, що становить загалом близько 22 % відсотки від загальної кількості прийнятих Верховною Радою України V скликання нормативних актів.
Схвалено у першому та другому читаннях 5 законопроектів; Закон України, який повернуто з пропозиціями Президента України і який не вносився на повторний розгляд Верховної Ради України 1 - «Про внесення змін до статті 10 Закону України «Про державні нагороди України» (р.№ 2569); 61 законопроект залишився не розглянутим і вважається відкликаними у зв’язку із завершенням роботи Верховної Ради України п’ятого скликання; 4 закони України підписано Головою Верховної Ради України.
Законопроектна діяльність Комітету
1. Законопроектна робота з питань, де Комітет було визначено головним.
Народні депутати - члени Комітету та працівники секретаріату брали активну участь у діяльності робочої групи з опрацювання проекту Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (р.№ 2325) та проекту Закону «Про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади» (р.№ 2325-1). В складі робочої групи працювали представники Секретаріату Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції, народні депутати - члени комітету, які представляли різні політичні сили. Значна робота була проведена по узагальненню пропозицій та зауважень суб’єктів права законодавчої ініціативи до проекту закону при підготовці його до II читання, опрацьовано близько 600 пропозицій та поправок. У результаті Закон України «Про Кабінет Міністрів України» було ухвалено 21.12.2006 р. в цілому та направлено на підпис Президенту України. У січні 2007 року було забезпечено розгляд Комітетом 42 пропозицій Президента України до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» та підготовку необхідних матеріалів для розгляду пропозицій на пленарному засіданні Парламенту. 12.01.2007 р. Закон направлено на підпис Президенту України. В процесі підготовки законопроекту до розгляду спільно з Програмою сприяння парламенту України університету Індіани, Лабораторії законодавчих ініціатив, Центру політико-правових реформ, Фонду Конрада Аденауера в Україні, Фонду Євразія та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) Комітетом було підготовлено та проведено круглий стіл «Обговорення проектів Законів України про Кабінет Міністрів України: пошук місця і ролі уряду в контексті нової моделі політичного устрою України».
З перших днів діяльності Парламенту в Комітеті з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування активно йшла робота по підготовці першочергових та актуальних проектів законів України: «Про Державний реєстр виборців», (р.№ 0901), “Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”(р.№ 1248),, «Про внесення змін до Закону України «Про Центральну виборчу комісію» (р.№3581), які в цілому прийняті Верховною Радою України та пропозицій Президента України до Закону України “Про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим” (р.№0802), які були повторно схвалені 22.12.2006 р.
У розкладі засідань другої сесії Верховної Ради України було передбачено розгляд проектів законів про опозиційну політичну діяльність (р.№1011, внесений народними депутатами України Р.Богатирьовою, М.Комарем, Т.Чорноволом, В.Бевзенком) та про парламентську опозицію (р.№1011-1, внесений народним депутатом України Ю.Тимошенко), з опрацювання яких Комітет було визначено головним. На виконання рішення Погоджувальної ради з метою підготовки єдиного узгодженого проекту закону про парламентську опозицію, розпорядженням Голови Верховної Ради України була утворена відповідна робоча група у складі депутатів від фракцій «Регіони України», фракції «Блок Юлії Тимошенко» та працівників апарату. 12.01.2007 р. було прийнято у першому читанні проект Закону України «Про парламентську опозицію» (р. №2885), що ґрунтується на нормах, напрацьованих робочою групою. Впродовж III сесії Комітетом узагальнено та опрацьовано близько 300 пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до прийнятого 12.01.2007 р. у першому читанні проекту Закону України «Про парламентську опозицію» (р. №2885). В процесі підготовки законопроекту до розгляду було підготовлено і проведено спільно з Програмою сприяння парламенту України університету Індіани, Лабораторії законодавчих ініціатив, Центру політико-правових реформ, Фонду Конрада Аденауера в Україні круглий стіл «Опрацювання пропозицій до проекту Закону України «Про парламентську опозицію» (р.№2885). З метою налагодження тісної співпраці усіх гілок влади, досягнення консенсусу та прийняття консолідованого рішення, до участі у роботі круглого столу були запрошені народні депутати України-члени всіх фракцій Парламенту, представники Секретаріату Президента України, Кабінету Міністрів України та інших органів державної влади, представники засобів масової інформації. Під час круглого столу обговорювались питання законодавчого врегулювання парламентської опозиційної діяльності.
На виконання статей Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та відповідно до доручень Голови Верховної Ради України Комітетом розглядались питання щодо призначення та звільнення з посад. Так, протягом вказаного періоду Комітетом було розглянуто питання щодо призначення 13 членів Кабінету Міністрів України та звільнення або відставки з посад – 8. Також, зусиллями Комітету забезпечено своєчасний розгляд Верховною Радою України питань щодо призначення/ звільнення з посад членів Центральної виборчої комісії.
За ініціативою Комітету та Головного управління державної служби України в період третьої сесії Верховної Ради України були прийняті в першому читанні (03.04.2007), а після доопрацювання Комітетом у другому читанні та в цілому (13.06.2007) два урядові законопроекти про внесення змін до статей 13 і 23 Закону України «Про державну службу» (р.№ 2553 та р.№ 3251). За рішенням Верховної Ради дані закони оформлені та подані на підпис Голові ВРУ та Президенту України як один закон, яким передбачено розповсюдження обов’язку заповнення усіх розділів декларації про доходи на всі категорії державних службовців; законодавчо закріплено проведення спеціальної перевірки відомостей, що подають кандидати на зайняття окремих посад державних службовців; встановлюється можливість призначення у разі необхідності на посади І – ІІ категорій посад державних службовців, призначення на які здійснюється ВРУ, Президентом України та КМУ, осіб після досягнення ними граничного віку їх перебування на державній службі, але до досягнення ними певного віку.
Також не менш важливим етапом роботи Комітету у звітному періоді було опрацювання та підготовка до розгляду блоку виборчих законів, метою яких є комплексне вдосконалення виборчого законодавства.
На розгляд Верховної Ради України V скликання було подано 172 проекти постанов про призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування, з них: 141 - сільських голів, 16 - селищних голів, 14 - міських голів та 1 - сільської ради. Верховна Рада України ухвалила в цілому та набрали чинності 154 Постанови про призначення позачергових виборів сільських, селищних та міських голів. Такі вибори були призначені у: 129 селах, 15 селищах та 10 містах.
У полі зору Комітету постійно знаходились питання вдосконалення системи адміністративно-територіального устрою України. Впродовж п’ятого скликання Комітетом підготовлено - 11 проектів постанов щодо затвердження меж населених пунктів, схвалено Парламентом - 7.
Контрольні функції Комітету
Реалізуючи свої контрольні функції, а також права щодо підтримки місцевого самоврядування, як інституту демократичних засад, протягом вказаного періоду Комітет багаторазово розглядав подання представників місцевих територіальних громад щодо порушення норм чинного законодавства, давав доручення членам Комітету вивчити стан справ в окремих сільських, селищних, міських радах, висловлював свою рішучу позицію щодо захисту представницьких органів.
До Комітету надходили звернення щодо ситуації, яка склалась на чергових виборах Черкаського міського голови. У зв’язку з цим, у Комітеті було підтримано утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питання порушення законодавства під час проведення виборів до органів місцевого самоврядування в м.Черкаси у 2006 році (проекти постанов р. №№ 1069, 1243).
У зв’язку з ситуацією, яка склалась у м. Кіровограді на позачергових виборах міського голови у Комітеті було підтримано утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань вивчення ситуації у зв’язку з проведенням 26 листопада 2006 року позачергових виборів голови м. Кіровограда та забезпечення конституційних прав громадян під час виборів, фактів порушення виборчого законодавства України (проекти постанов р. №№ 2651, 2651-1).
В процесі роботи Комітету зі зверненнями, що надходять від місцевих рад, були виявлені окремі випадки перейменування сільських рад у спосіб, що не відповідає вимогам чинного законодавства. Здійснюючи парламентський контроль, Комітет звертався до відповідних рад з пропозиціями щодо можливих шляхів виправлення зазначених невідповідностей. Також, в рамках здійснення контрольної функції та у зв’язку із зверненнями, заявами, листами громадян, організацій, установ, Комітет звертався до органів прокуратури України, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, органів внутрішніх справ, органів виконавчої влади з проханням провести аналіз та інформувати Комітет про висновки, пропозиції щодо порушення норм законодавства. На засідання Комітету під час розгляду питань неодноразово запрошувались представники КМУ, Головдержслужби України, Міністерства фінансів України, Центральної виборчої комісії, Рахункової палати, Міністерства праці та соціальної політики України, Державного комітету з земельних ресурсів та інші.
Окрім цього, з метою реалізації передбачених Конституцією України контрольних повноважень парламенту, Комітетом попередньо розглядалися проекти Постанов Верховної Ради України: “Про спроби маніпулювання Печерським районним судом м. Києва у впливі на діяльність Центральної виборчої комісії” (р.№3538), “Про Звернення Верховної Ради України до Генеральної прокуратури України з приводу необхідності додержання Центральною виборчою комісією вимог Конституції та законів України” (р.№3525).
За результатами розгляду Комітетом проекту Постанови про дострокове припинення повноваження члена Центральної виборчої комісії (р.№ 3699), поданого народним депутатом України Матюхою В.В., та інформації, що надійшла від Першого заступника Міністра юстиції України Бондика В.А. щодо незаконних дій члена Центральної виборчої комісії Магери А.Й., Комітет здійснюючи свої контрольні функції подав на розгляд Верховної Ради України доопрацьований проект Постанови про дострокове припинення повноваження члена Центральної виборчої комісії (р. № 3699-Д) .
***
У практику діяльності Комітету увійшло направлення на місця повідомлень про розгляд проектів законодавчих актів на засіданні Комітету і одержання пропозицій та зауважень від регіональних органів влади, експертів та фахівців з окремих питань до підготовки проектів рішень та обробки пропозицій та зауважень авторів внесення. Саме так здійснювалась підготовка законопроектів про місцеве самоврядування, про вибори до місцевих рад, про органи самоорганізації населення.
Народні депутати-члени Комітету, працівники секретаріату займають активну позицію щодо участі у роботі «круглих столів», конференцій, семінарів, присвячених питанням реформування державного будівництва, місцевого самоврядування та регіонального розвитку. За період трьох сесій п’ятого скликання проведено 11 семінарів, «круглих столів» та конференцій.
Важливим елементом в діяльності Комітету є робота з листами та зверненнями громадян, які надходять від місцевих рад та їх органів, громадських об’єднань, депутатів, виборців. Аналіз звернень свідчить про те, що причина масових надходжень не лише в неналежному виконанні законів. У певних випадках проблема полягає в тому, що деякі законодавчі акти не відповідають нормам Конституції, містять прогалини, протиріччя. Серйозні труднощі в практичній діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування викликає і неоднозначність тлумачення або розуміння окремих норм законів. Комітетом, відповідно до законів України, надаються ґрунтовні відповіді та роз’яснення.
Тісна співпраця налагоджена із засобами масової інформації, з інформаційним управлінням та прес-службою Верховної Ради України, представниками телебачення та радіо. У звітний період на офіційному веб-сайті Верховної Ради України було розміщено 112 повідомлень про діяльність Комітету, розміщувались он-лайн повідомлення на стрічках інформаційних агентств Інтерфакс-Україна, Укрінформ, УНІАН, Українські новини та анонс-події про заходи, «круглі столи», конференції. Статті народних депутатів та повідомлення про акції Комітету друкувались у газетах «Голос України», журналі «Віче». Матеріали про діяльність Комітету постійно розміщуються в газеті Української асоціації місцевих та регіональних влад «Воля-регіон».
Висновки та пропозиції
підвищити якість і результативність законотворчої діяльності Комітету можна за рахунок додаткового залучення висококваліфікованих фахівців, експертів до роботи в робочих групах Комітету по розробці проектів законів та їх підготовці до другого та наступних читань. Для цього необхідно створити відповідний фонд Комітету для фінансового заохочення фахівців, які залучаються до роботи над законопроектами. При цьому необхідно вирішити питання оплати праці експертам;
розширення практики підвищення кваліфікації відповідальних працівників секретаріатів, надання цьому процесові системного характеру;
кадрове забезпечення: законотворча діяльність Комітету була б набагато ефективнішою, якби було раціонально вирішено питання організації процесу підготовки законодавчих актів і, зокрема, кадрового забезпечення секретаріату Комітету. На даний час штатний розпис секретаріату Комітету не дає змоги плідно та ефективно виконувати великий обсяг роботи у сфері законодавчого забезпечення проблем державного будівництва, місцевого самоврядування та регіональної політики. Звернути увагу на раціональне збільшення штатів секретаріатів Комітетів відповідно до збільшення обсягу виконуваної роботи.
розвиток міжнародних відносин. Доцільно вивчити практику діяльності апаратів, їх структурних підрозділів у парламентах інших держав. Однією із пропозицій є питання про включення членів Комітету та працівників секретаріату, який є головним у питаннях державного будівництва та місцевого самоврядування, до складу офіційних делегацій по встановленню і розвитку міжпарламентських зв’язків;
покращення поширення інформації про діяльність Комітету, його функції, предмети відання шляхом розміщенням інформації в мережі Інтернет та створення сторінки Комітету на сайті Верховної Ради України, що буде у повній мірі сприяти реалізації права громадян на участь у законотворчому процесі і надасть можливість бути відкритими для громадськості;
покращення матеріально-технічного забезпечення секретаріату Комітету.