Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності»

(реєстр. № 10043 від 13.02.2012 р.)

 

За дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (реєстр. № 10043 від 13.02.2012 р.), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, Р.Ткачем, С.Мельником, С.Терещуком.

За визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи даний законопроект спрямований на вдосконалення законодавчого регулювання відносин, пов’язаних із розмежуванням земель державної та комунальної власності шляхом відмови від розроблення проектів землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності, проектів землеустрою щодо формування земель комунальної власності, та проведення розмежування земель державної та комунальної власності за принципом «в силу закону».

Погоджуючись з необхідністю прискорення процесу розмежування земель державної та комунальної власності, Комітет, водночас, звертає увагу на ряд недоліків, які містить зазначений законопроект.

Так, проектом Закону пропонується в нести зміни до статті 6 Земельного кодексу України та визначити, що до повноважень Верховної Ради України в галузі земельних відносин належить погодження питань, пов'язаних із зміною цільового призначення, припиненням права постійного користування особливо цінних земель, що суперечить Конституції України.

Виходячи з положень статті 85 Конституції України, повноваження Верховної Ради України виключно визначені Конституцією України. На цю обставину неодноразово вказував у своїх рішеннях Конституційний Суд України.

Таким чином, Верховна Рада України не наділена повноваженнями щодо погодження питань, пов'язаних із зміною цільового призначення, припиненням права постійного користування особливо цінних земель відповідно до закону.

Проектом Закону пропонується встановити, що у державній власності перебувають всі землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок комунальної та приватної власності. Таке положення законопроекту суперечить принципу повсюдності місцевого самоврядування, відповідно до якого місцеве самоврядування має здійснюватись на всій території України, що означає відсутність територій, на які не поширюється юрисдикція територіальних громад та відповідних органів місцевого самоврядування, а територія однієї адміністративно-територіальної одиниці межує з територією іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Під виглядом спрощення процесу розмежування земель державної та комунальної власності пропонується взагалі відмовитися від їх розмежування, а замість проектів розмежування визнати складовою частиною проектів землеустрою перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, цільового призначення), які переходять до комунальної власності. По суті запропоновано неконтрольований шлях розподілу земель, який не можна реалізувати у випадку, коли у земельному кадастрі немає сформованих ділянок зі своїми кадастровими номерами.

Спірним є принцип вторинності земельної власності відносно форми власності на будівлі і споруди, що на них знаходяться, закладений у проекті Закону. Практика розробки проектів розмежування земель свідчить, що цінність земельного ресурсу, особливо в центральних частинах великих міст, набагато перевищує значущість будівлі, споруди. Створення комплексу з єдиною формою власності на земельні ділянки і будівлі не має достатнього економічного обґрунтування.

Крім того, в законопроекті не визначений чіткий механізм розмежування земель державної та комунальної власності, порядок взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування при його здійсненні.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловлює ряд суттєвих зауважень та вважає доцільним за результатами розгляду у першому читанні законопроект направити на доопрацювання.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена, беручи до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб та обговоривши питання,  Комітет у х в а л и в:

1. Вважати за доцільне, запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (реєстр. № 10043 від 13.02.2012 р.), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, Р.Ткачем, С.Мельником, С.Терещуком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту.

 3. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голову підкомітету з питань державного будівництва, народного депутата України В.Демчишена.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 142/05*”

26 квітня 2012 11:37
28 березня 2012 16:08
28 березня 2012 16:08
28 березня 2012 16:07
28 березня 2012 16:06
28 березня 2012 16:01
28 березня 2012 16:01
28 березня 2012 16:00
28 березня 2012 15:59