Про проект Закону України «Про громадські організації»

(реєстр. № 7262-1, друге читання)

 

За дорученням Верховної Ради України Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні 14 березня 2012 року зауваження і пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи до проекту Закону України «Про громадські організації» (реєстр. № 7262-1), прийнятого Верховною Радою України за основу 17 травня 2011 року за наслідками розгляду в першому читанні.

Комітет відповідно до пунктів 5, 6, 8 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» створив 6 липня 2011 року Робочу групу з підготовки зазначеного законопроекту до другого читання у складі народних депутатів України, представників Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Державної реєстраційної служби України, інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади, науковців та експертів Інституту законодавства Верховної Ради України, міжнародних та вітчизняних неурядових організацій. Робоча група провела близько тридцяти засідань, під час яких забезпечила належне опрацювання законопроекту з врахуванням положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам – членам стосовно правового статусу неурядових організацій у Європі (№ СМ/Rес(2007)14).

У ході роботи над документом було збережено концепцію і ключові положення ухваленого в першому читанні законопроекту, зокрема в частині:

- надання юридичним особам права об’єднуватися для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів;

- надання громадським організаціям права діяти на всій території України;

- спрощення державної реєстрації громадських об’єднань;

- приведення положень щодо контролю за діяльністю громадських об'єднань до європейських стандартів;

- спрощення ведення громадською організацією підприємницької діяльності для реалізації статутних завдань.

Водночас запропоновано змінити назву законопроекту та викласти її в редакції: «Про громадські об’єднання», оскільки у зв’язку з дискусією навколо конституційності права юридичних осіб приватного права бути членами громадських організацій, у законопроекті визначено більш широкий термін «громадські об’єднання», який охоплює громадські організації (об’єднання фізичних осіб) та громадські спілки (об’єднання юридичних осіб приватного права за можливості членства у них фізичних осіб).

У законопроекті передбачається також визначити право громадських об’єднань на участь у роботі консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, що утворюються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування для проведення консультацій з громадськими об’єднаннями та підготовки рекомендацій з питань, що стосуються сфери їхньої діяльності.

Законопроект суттєво розширив визначальні рамкові положення прийнятих за основу статей, внаслідок чого обсяг нормативного матеріалу набагато зріс порівняно з прийнятим за основу текстом та зазнав значної структурної обробки. Містить законопроект і низку інших новел, які були позитивно оцінені представниками громадськості.

Пропонується, щоб прийнятий закон набирав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводився в дію з 1 січня 2013 року. При цьому передбачається, що громадські організації, легалізовані на момент введення Закону в дію, мають протягом п’яти років привести свої статути у відповідність з цим Законом на безоплатній основі.

Окрім цього, під час обговорення законопроекту народні депутати України – члени Комітету зазначили, що у зв’язку з великим обсягом змін до інших законодавчих актів, необхідністю комплексного та повного врегулювання даного питання, недопущення колізій та суперечностей у законодавстві та виходячи з вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України частину третю статті 18 прийнятого за основу проекту слід виключити з його тексту та внести у вигляді окремого законопроекту про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з прийняттям цього Закону.

Керівник Робочої групи Комітету В.Демчишен підкреслив, що за результатами розгляду питання доцільно було б звернутися до Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України для надання попереднього висновку до законопроекту з можливістю його розгляду і врахування на одному з найближчих засідань Комітету.

З’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання представників органів державної влади та неурядових організацій, визнаючи прогресивний характер законопроекту, суттєве спрощення системи законодавчого регулювання діяльності громадських об’єднань та всебічно обговоривши питання, Комітет ухвалив:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про громадські об’єднання» (реєстр. № 7262-1) за результатами розгляду в другому читанні прийняти в другому читанні та в цілому, попередньо визначившись щодо змісту частини першої статті 23 остаточної редакції законопроекту, яка стосується права громадських об'єднань зі статусом юридичної особи на фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів і щодо якої Комітет не дійшов згоди.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань державного будівництва, народному депутату України В.Демчишену.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 142/05*”

26 квітня 2012 11:37
28 березня 2012 16:08
28 березня 2012 16:08
28 березня 2012 16:07
28 березня 2012 16:06
28 березня 2012 16:01
28 березня 2012 16:01
28 березня 2012 16:00
28 березня 2012 15:59