«У залежності від територіальної громади строки призначення, проведення й організація виборів у післявоєнний період будуть відрізнятися»

22 грудня 2022, 10:31


Про це заявила народний депутат України, Заступник Голови Комітету, голова підкомітету з питань виборів, референдумів та інших форм безпосередньої демократії Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Аліна Загоруйко.

19 грудня на майданчику підкомітету з питань виборів, референдумів та інших форм безпосередньої демократії і підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету відбувся відкритий діалог на тему «Оптимізація адміністративно-територіального устрою та її вплив на територіальну організацію і адміністрування виборів».

Голова підкомітету Аліна Загоруйко зауважила, що «війна відкрила чимало непростих питань. Наприклад, якими мають бути передумови повоєнних виборів?, як провести голосування з огляду на значну кількість внутрішньо переміщених осіб або як реалізувати виборчі права громадян, яких підозрюють у колабораціонізмі?». Очільниця підкомітету закликала учасників долучатися до пошуку шляхів вирішення проблемних питань. « Важливо почути думку місцевого самоврядування, як вони бачать організацію виборчого процесу в себе на місцях, наскільки вони готові до організації виборів аби оптимізувати увесь цей процес», – вказала А.Загоруйко.

Член Центральної виборчої комісії Сергій Постівий нинішніми проблемами вважає відсутність оновленого обліку виборців, у тому числі внутрішньо переміщених осіб та осіб, які вимушено виїхали за межі України, руйнування «виборчої» інфраструктури, необхідність перегляду меж виборчих округів у зв’язку з суттєвими змінами чисельності населення територіальних громад та можливим переглядом меж адміністративно-територіальних одиниць, фінансування виборів. З огляду на всі ці виклики представник ЦВК запропонував розглянути варіант збільшення строку для призначення виборів у післявоєнний період «аби зробити ці строки більш реалістичними, адекватними, щоб і органи місцевого самоврядування мали можливість поновити власні реєстри територіальних громад».

Голова підкомітету А.Загоруйко наголосила, що «у залежності від територіальної громади строки призначення, проведення й організація виборів у післявоєнний період будуть відрізнятися. Одна справа провести вибори у громаді, яку війна прямо не зачепила, де вціліла інфраструктура, й загалом все нормально – там ми будемо намагатися вкластися у звичні строки. Якщо ж ми говоримо про території, які зазнали суттєвих втрат, де інфраструктура сильно пошкоджена, це вже мають бути зовсім інші строки».

     
Виконавчий директор Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» Олександр Слобожан, посилаючись на опитування, проведене Асоціацією, першочерговими завданнями, що потребують вирішення задля забезпечення організації та проведення виборів, назвав врегулювання безпекових та інфраструктурних питань та запропонував на деокупованих територіях провести перепис населення, аби оновити реєстр виборців. 

Начальник Коростенської районної військової адміністрації Юрій Тарасюк запропонував розглянути можливість запровадження на майбутніх виборах електронного голосування, як дієвого інструменту забезпечення реалізації виборчих прав переміщених осіб, які перебувають за кордоном.

Члени Комітету зазначали, що такий варіант активно обговорюється у політичному та експертному середовищі, однак він несе чимало ризиків, повязаних із порушенням основних принципів виборчого права. Член Центральної виборчої комісії С.Постівий зауважив, що в суспільстві поки немає довіри до використання цифрових технологій під час проведення голосування на виборах, а тому довести, що все відбулося правильно, буде складно.

 

Народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін зауважив, що «Є питання переміщених осіб, які були вимушені поїхати за кордон, і як забезпечити їхнє виборче право. Це проблема. Якщо ми кажемо про виборчі дільниці, це велетенські витрати. Звісно, з одного боку, питання онлайн-виборів могло б їх замістити. Але у випадку України є один ризик, і поки не буде гарантій того, що його можна нівелювати, мені здається, ідея дуже радикально смілива. Це ризик кібербезпеки та забезпечення результату без зовнішнього впливу. Ми прекрасно розуміємо, що після перемоги російська федерація навряд найближчим часом кудись дінеться як країна, і вона буде намагатися впливати на політичні процеси в Україні».

У обговоренні також брали участь представники громадського та експертного середовища.


Зокрема, представник Всеукраїнської громадської організації «Громадянська мережа «ОПОРА» Павло Романюк зазначив, що кількість виборців та їхнє переміщення є ключовим для виборчого процесу, тому вкрай важливо спершу точно визначити та верифікувати виборців.

Старший міжнародний радник IFES Гаральд Єпсен висловив свої застереження щодо питань люстрації та можливих політичних наслідків, а старший фахівець IFES з юридичних питань Сергій Савелій звернув увагу на те, що вже варто говорити про активну реєстрацію українців, які хочуть проголосувати за кордоном. «Війна в контексті виборів – це демографічний вибух та зсув, якого ще ніколи не було в Україні. Кожний аспект виборів, з яким ми працюємо, передбачає дуже складні відповіді та рішення», – сказав С.Савелій.

Виконавчий директор Центру дослідження верховенства права НАУКМА Володимир Венгер висловив думку, що критерії проведення виборів в регіонах України не мають бути універсальними й повинні залежати не тільки від безпекової ситуації, а й від особливості адміністративно-територіального устрою та роботи органів місцевого самоврядування. Також, на його погляд, критично важливо забезпечити справедливі умови політичної конкуренції: «Якщо виборчий процес триває два місяці фактично, то ця політична конкуренція повинна відновитися за кілька місяців до початку виборчого процесу, аби всі охочі могли взяти участь не тільки у виборчій агітації, а фактично у постановці проблематики кожної громади».

Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко вважає, що основою має бути диференціація територій (мирні, тилові тощо) у питанні проведення виборів, а електронне голосування не дотримує принципів виборчого процесу, як-от таємності та достовірності.

За наслідками діалогу по другій панелі, Заступник Голови Комітету, голова підкомітету Аліна Загоруйко закликала учасників долучатися до пошуку шляхів вирішення озвучених проблемних питань. «Я переконана, що все сьогодні обговорене знайде відображення у наших законодавчих ініціативах. Ми завжди готові до такого діалогу і, сподіваюся, продовжимо його в інших регіонах».

Відкритий діалог відбувся за сприяння та підтримки Проекту USAID «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» («ГОВЕРЛА»), Програми USAID «РАДА: наступне покоління», Міжнародної фундації виборчих систем (IFES).

 

Відеозапис відкритого діалогу в Житомирі можна переглянути за цим посиланням: https://bit.ly/3WbJ4r9