Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування впродовж восьмої сесії Верховної Ради України VIII скликання значну увагу надавав виконанню контрольної функції, розглянувши на своїх засіданнях за цей період 18 питань відповідної спрямованості.
20 липня 2018, 10:43
Так, на засіданні Комітету 7 лютого 2018 року було заслухано інформацію народного депутата України - члена Комітету О.Березюка щодо проблеми неможливості здійснення об’єднаннями співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельними кооперативами розрахунків з оплати за електроенергію та житлово-комунальні послуги внаслідок відсутності належного механізму використання коштів субвенції з надання пільг та субсидій, наданих населенню на оплату житлово-комунальних послуг. За наслідками обговорення Комітет підтримав пропозицію звернутися до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України і Міністерства фінансів України щодо надання інформації з даного питання та проханням повідомити Комітет про заходи, які плануються міністерствами стосовно його вирішення.
За результатами розгляду на засіданні Комітету 28 лютого 2018 року інформації члена Комітету Л.Зубача щодо ситуації, яка мала місце 23 лютого 2018 року в приміщенні Печерської районної в місті Києві державної адміністрації та призвела до фактичного перешкоджання депутатській діяльності депутата Київської міської ради, порушення права членів територіальної громади столиці України на доступ до публічної інформації щодо діяльності місцевої державної адміністрації, Комітет вирішив звернутися до Міністра внутрішніх справ України та Київського міського голови, Голови Київської міської державної адміністрації взяти під особистий контроль з’ясування обставин даного інциденту.
14 березня 2018 року Комітет заслухав та обговорив інформацію Координатора з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Програма «U-LEAD з Європою») про результати моніторингу процесу реформування місцевого самоврядування у 2017 році (у частині фінансової децентралізації та результатів проведеної оцінки фінансової спроможності 366 об’єднаних територіальних громад) Я.Казюк. Як зазначила доповідач, з 2014 до 2017 року власні доходи місцевих бюджетів України зросли на 124 млрд грн. і ця тенденція зберігається у поточному році. При цьому частка фінансових ресурсів, які перебувають у розпорядженні органів місцевого самоврядування, в 2017 році вперше перевищила половину обсягу всього зведеного бюджету України та склала 51,2%. Що стосується динаміки надходжень до бюджетів об’єднаних територіальних громад, то вона випереджає показники зростання доходів відносно інших рівнів місцевих бюджетів. Так, надходження власних доходів місцевих бюджетів 366 об’єднаних територіальних громад за 2017 рік зросли на 87% та склали 9,3 млрд грн (+4,3 млрд грн), а темп зростання власних доходів 159 об’єднаних територіальних громад, які вже у 2016 році отримували зарахування 60% податку з доходів фізичних осіб до своїх бюджетів, становив 34,2% (+1,1 млрд грн), що на 3% перевищує середній показник по Україні.
Серед проблемних питань сфери місцевих фінансів, відзначених на засіданні Комітету, вказувалося на зменшення розміру субвенції з державного бюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад із розрахунку на 1-го сільського жителя: із 1107 грн. у 2016 році до 535 грн. у 2018 році. На сьогодні також відсутня чітка методологія, яка б визначала та закріплювала щороку розмір фінансового нормативу, що є демотивуючим чинником для створення нових об’єднаних громад – чим пізніше така громада створюється, тим меншим є розмір інфраструктурної субвенції. Крім того, потребує удосконалення також механізм зарахування акцизу з пального до місцевих бюджетів з метою забезпечення своєчасного надходження коштів та зацікавленості органів місцевого самоврядування щодо ефективної мобілізації цього податку.
На засіданні Комітету 21 березня 2018 року було заслухано інформацію народного депутата України - члена Комітету В.Гуляєва щодо ситуації, яка склалася у Таїровській селищній об’єднаній територіальній громаді Овідіопольського району Одеської області стосовно проведення першої сесії Таїровської селищної ради, обраної на перших виборах 24 грудня 2017 року. Частина депутатів не з’являється на призначену Таїровською селищною виборчою комісією першу сесію новообраної селищної ради, чим унеможливлює початок її роботи. З цього приводу Комітет звернувся до Голови Одеської обласної державної адміністрації з пропозицією надати наявну інформацію щодо ситуації, яка склалася навколо питання проведення першої сесії Таїровської селищної об’єднаної територіальної громади Овідіопольського району Одеської області, а також поінформувати Комітет про подібні випадки фактичного блокування роботи представницьких органів місцевого самоврядування, що мають місце на території Одеської області. Окрім того, народні депутати України - члени Комітету підтримали пропозицію Голови Комітету С.Власенка щодо скерування аналогічного змісту листів до всіх обласних державних адміністрацій з метою узагальнення відповідної інформації по всіх регіонах України та можливого реагування на такі обставини на законодавчому рівні.
Презентацію Shadow report (тіньовий звіт) щодо створення об’єднаних територіальних громад в Україні у період 2015 - 2017 років, підготовлену експертами Лабораторії законодавчих ініціатив, представила на засіданні Комітету 16 квітня 2018 року програмна координаторка Лабораторії Т.Чернуха. Зокрема, вона відзначила, що об’єднання територіальних громад насправді є процесом умовно-добровільним і досить часто фактор добровільності перешкоджає реформі. Особливо це стосується перспективних громад, в яких налічуються 2-3 рівнозначних за своїми можливостями населених пунктів, які можуть бути адміністративними центрами. Як правило, керівництво цих громад вважає, що адміністративний центр має бути розташований саме в їхньому населеному пункті та категорично відкидає пропозицію щодо створення адміністративного центру в іншому місці. В даному випадку можна говорити про конкуренцію, що також гальмує ефективність цієї реформи з огляду на потенційну спроможність. Також доповідач зазначила, що, на думку Лабораторії законодавчих ініціатив, 2018 рік має стати крайнім строком добровільного об'єднання територіальних громад. Перехід з 2019 року до адміністративного способу формування об'єднаних територіальних громад, з одного боку, має підштовхувати тих, хто раніше вагався, поквапитися із добровільним об'єднанням до кінця поточного року, а з іншого – вирішити проблеми з утворенням міських об’єднаних територіальних громад.
У рамках здійснення Комітетом контрольної функції, на його спеціальному засіданні 16 травня 2018 року, присвяченому поточному стану впровадження реформи державної служби та державного управління, народним депутатам України - членам Комітету було представлено інформацію Національного агентства України з питань державної служби щодо стану впровадження Закону України «Про державну службу» з моменту набрання ним чинності 1 травня 2016 року. На цьому ж засіданні було презентовано Тіньовий звіт (Shadow Report) «Реформа державної служби та державного управління в Україні у 2017 році», підготовлений експертами Лабораторії законодавчих ініціатив, та заслухано інформацію головного експерта групи Реформа публічної адміністрації Реанімаційного пакету реформ, Голови правління Центру політико-правових реформ І.Коліушка про аналіз виконання Кабінетом Міністрів України Стратегії реформування державного управління України на 2016-2020 роки. За наслідками розгляду надану інформацію було взято Комітетом до відома та скеровано звернення до Кабінету Міністрів України з проханням поінформувати Комітет впродовж дев’ятої сесії Верховної Ради України VIII скликання щодо проблемних питань та поточного стану виконання Стратегії реформування державного управління України на 2016-2020 роки з метою наступного комплексного обговорення даного питання.
На засіданні Комітету 6 червня 2018 року було заслухано та взято до відома інформацію Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України щодо стану виконання Рекомендацій парламентських слухань на тему: «Стратегія реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь: проблемні питання, шляхи, методи та способи», що відбулися 15 червня 2016 року. Зважаючи на необхідність продовження зусиль органів державної влади щодо деокупації та реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь, враховуючи актуальність виконання завдань, передбачених у вищевказаних Рекомендаціях, Комітет вирішив вважати за доцільне продовження моніторингу стану виконання даних Рекомендацій Міністерством з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України.
Також з метою активізації роботи органів виконавчої влади щодо реалізації передбачених Рекомендаціями заходів та налагодження співпраці у цьому напрямку з парламентськими комітетами, Міністерству з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України було запропоновано щоквартально інформувати Комітет про стан виконання даних Рекомендацій. Окрім того, під час обговорення інформації Міністерства народні депутати України - члени Комітету дійшли висновку, що стан імплементації зазначених Рекомендацій значною мірою залежить від внесення змін до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» або його скасування. Враховуючи загальносуспільний інтерес до зазначеного питання та необхідність системної координації дій центральних органів виконавчої влади щодо його вирішення, було підтримано пропозицію про звернення до Прем’єр-міністра України В.Гройсмана щодо необхідності внесення на розгляд Парламенту відповідного законопроекту та залучення представників Комітету до його розроблення.
На вищевказаному засіданні Комітету також було заслухано інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби на професійне навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, за період з 2016 по 2017 рік. Під час розгляду інформації Комітетом було встановлено, що на сьогодні окремі питання щодо професійного навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування нормативно не врегульовані та рекомендовано Кабінету Міністрів України вжити заходів щодо такого врегулювання.
На засіданні Комітету, яке відбулося 20 червня 2018 року, було розглянуто інформацію Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на створення і забезпечення функціонування центрів надання адміністративних послуг. Даний аудит проводився в період з листопада 2017 року по січень 2018 року і стосувався 4-х бюджетних програм, які виконувалися окремими органами місцевого самоврядування у Дніпропетровській, Львівській, Черкаській областях, містах Києві та Харкові. За результатами аудиту було відзначено, що у 2016 - 2017 роках відповідними центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування реалізовано низку заходів щодо створення нових центрів, розширення їх мережі та удосконалення системи надання адміністративних послуг, що дало можливість підвищити доступність, поліпшити умови, скоротити терміни надання адміністративних послуг населенню та одержати позитивні соціальні наслідки. Позитивний досвід у містах Києві та Харкові щодо створення центрів надання адміністративних послуг, які працюють за принципом «Прозорий офіс», свідчить про необхідність поширення його на інші регіони.
Водночас наголошувалося і на проблемних питаннях, серед яких було названо невідповідність низки центрів (переважно в сільській місцевості) деяким вимогам Примірного регламенту центру надання адміністративних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 588, окремим державним будівельним нормам. Незадовільною є ситуацію з підключення центрів надання адміністративних послуг до Єдиного державного демографічного реєстру – станом на 01.01.2018 підключено лише 7,6% центрів, Державного земельного кадастру – станом на 01.01.2018 підключено лише 15% центрів. Зокрема, у Дніпропетровській області, яка є лідером серед усіх регіонів України за кількісними показниками і де створено 56 центрів надання адміністративних послуг, не підключено до вищевказаних реєстрів 54.
Постійність характеру співпраці Комітету і Рахункової палати підтвердив і розгляд Комітетом інформації Рахункової палати щодо результатів аналізу формування та використання міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету України місцевим бюджетам у 2016-2017 роках, що відбувся 11 липня 2018 року. Предметом аналізу були кошти зазначених трансфертів, показники, що впливають на визначення їх обсягів, дані статистичної і фінансової звітності щодо надання, перерахування та використання вказаних кошті; нормативно-правові і розпорядчі акти та інші документи, які регламентують правові засади організації та функціонування системи міжбюджетних відносин, визначають механізми планування та розподілу трансфертів між місцевими бюджетами, їх перерахування та використання органами місцевого самоврядування.
У висновках, до яких дійшли експерти Рахункової палати, вказувалося, зокрема, що результати проведеної реформи міжбюджетних відносин забезпечили у 2017 році ріст доходів місцевих бюджетів у два рази (з 232 млрд. грн. у 2014 році до 502 млрд. грн. у 2017 році) та спрямування з державного до місцевих бюджетів більше 90 % трансфертів, які мають цільовий характер. У результаті набуття додаткових дохідних повноважень дохідна частина бюджетів об’єднаних територіальних громад суттєво збільшилась у порівнянні з бюджетами місцевих рад, що увійшли до складу громад. Так, наприклад, дохідна частина Калинівської об’єднаної територіальної громади у 2016 році становила загалом 104,2 млн. грн., що порівняно з попереднім роком у 3,6 рази перевищує дохідну частину бюджетів відповідних місцевих рад, які увійшли до складу цієї громади.
Водночас зазначалося, що система міжбюджетних відносин у 2016-2017 роках характеризувалася загальною нестабільністю і відсутністю збалансованої системи дотацій та субвенцій, оскільки надання і використання міжбюджетних трансфертів відбувалося за відсутності чіткого розмежування функціональних і відповідних видаткових повноважень між органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Як наслідок – неодноразовий перерозподіл видатків між місцевими бюджетами та державним бюджетом; зміна видів трансфертів і напрямів їх використання; непрогнозоване затвердження в держбюджеті посеред року нових субвенцій; запізніле затвердження порядків та умов використання низки трансфертів. Так, на цей час Бюджетний кодекс України містить норми щодо здійснення за рахунок коштів місцевих бюджетів видатків, які визначаються функціями держави і можуть бути передані місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш максимально можливого наближення надання гарантованих послуг до їх безпосереднього споживача. Однак Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» не містить чіткого і взаємовиключного переліку власних і делегованих органами виконавчої влади органам місцевого самоврядування повноважень за галузями бюджетної сфер, а Кодекс взагалі не розмежовує видатків на виконання власних повноважень органів місцевого самоврядування і делегованих їм державою.
Комітет взяв інформацію Рахункової палати до відома, рекомендувавши Кабінету Міністрів України та Міністерству фінансів України вжити заходів щодо нормативного регулювання порушених у звіті питань та вирішив продовжити контроль за використанням коштів трансфертів з державного до місцевих бюджетів.