Висновок Комітету про проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо персональної матеріальної відповідальності посадових та службових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування" (реєстр. № 3309 від 09.10.2015 р.)
03 березня 2017, 11:08
Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув на своєму засіданні проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо персональної матеріальної відповідальності посадових та службових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування" (реєстр. № 3309 від 09.10.2015), поданий народними депутатами України О.Ляшком, В.Галасюком, В.Вовком, О.Кіршем, А.Геращенком, О.Кужель, В.Кривенком, Б.Розенблатом.
Законопроектом пропонується внести низку змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Кодексу законів про працю України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Цивільного кодексу України, законів України "Про адміністративні послуги", "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", "Про державну службу", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з метою посилення цивільно-правової та адміністративної відповідальності посадових та службових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування у зв'язку з незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю цих осіб.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що даний законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Міністерство оборони України вказує, що в межах компетенції пропозицій і зауважень до законопроекту не має.
Вищий адміністративний суд України у своєму висновку зауважує, що на сьогодні існує достатньо законодавчих механізмів притягнення державних службовців до відповідальності за неналежне виконання ними своїх посадових обов’язків. У зв’язку з цим наголошується, що запровадження додаткової цивільно-правової відповідальності державних службовців без встановлення стимулюючого рівня оплати їх праці є передчасним, оскільки може призвести до відтоку висококваліфікованих фахівців з органів державної влади і, як наслідок, руйнації державної служби в цілому. З огляду на зазначене Вищий адміністративний суд України не підтримує даний законопроект.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" висловила зауваження концептуального характеру до даного законопроекту і вважає за доцільне запропонувати суб’єктам права законодавчої ініціативи доопрацювати його з урахуванням цих зауважень.
За висновком Комітету з питань правової політики та правосуддя законопроект не суперечить положенням Конституції України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України також висловило низку суттєвих зауважень до законопроекту і вважає за доцільне його відхилити.
Комітет в цілому погоджується із зауваженнями, висловленими Головним управлінням, і вважає, що покладення на посадових і службових осіб державних органів матеріальної відповідальності перед державою в порядку регресу в повному обсязі (що включає відшкодування не тільки реальних збитків, а й упущеної вигоди) не узгоджується із загальновизнаними умовами притягнення особи до юридичної відповідальності. Крім того, Комітет зауважує на недоцільності внесення змін до чинної редакції Закону України "Про державну службу", оскільки на сьогодні прийнятий Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII "Про державну службу", який набиратиме чинності з 1 травня 2016 року і положення якого щодо матеріальної відповідальності державних службовців не узгоджуються із запропонованими змінами.
Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, народного депутата України А.Шкрум, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Вищого адміністративного суду України, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" та всебічно обговоривши питання, Комітет ухвалив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо персональної матеріальної відповідальності посадових та службових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування" (реєстр. № 3309 від 09.10.2015), поданий народними депутатами України О.Ляшком, В.Галасюком, В.Вовком, О.Кіршем, А.Геращенком, О.Кужель, В.Кривенком, Б.Розенблатом, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум.