№2174

11 листопада 2015, 09:20

Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування пропонує за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо реорганізації та ліквідації навчально-виховних закладів державної та комунальної форм власності за погодженням територіальних громад» (реєстр. №2174).

Голова підкомітету з питань регіональної політики, місцевих бюджетів та комунальної власності А.Река вказав, що даним законопроектом, за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи, пропонується шляхом внесення змін до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про дошкільну освіту», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві» передбачити, що реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за згодою територіальної громади.

Доповідач наголосив, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку в цілому підтримуючи позицію щодо необхідності збереження мережі загальноосвітніх навчальних закладів державної та комунальної форм власності, водночас вказує на деякі зауваження та пропозиції. На думку Головного управління є підстави вважати, що чинне законодавство вже містить правові передумови для вирішення порушеного у законопроекті питання шляхом місцевого референдуму, у зв’язку з чим виникає сумнів щодо доцільності встановлення імперативного припису, згідно з яким реорганізація та ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів має здійснюватись виключно за згодою територіальної громади. Разом з тим, Головне управління зазначає, що до вирішення питань збереження, реорганізації та ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості слід підходити диференційовано з урахуванням демографічної ситуації, ступенів загальноосвітніх навчальних закладів (І-ІІІ ступінь), наповненості класів, наявності матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів тощо.

Крім того, Головне управління звертає увагу, що зміни до абзацу другого пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (пункт 5 Розділу І законопроекту) не корелюються з предметом регулювання цієї статті, яка визначає коло питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільських, селищних, міських рад.

Голова підкомітету поінформував, що Комітет з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку вказав, що законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства; Комітет з питань бюджету наголосив, що реалізація законопроекту призведе до необхідності утримання малокомплектних шкіл з низьким рівнем наповнюваності класів, додаткових груп у позашкільних та дошкільних закладах, фінансове забезпечення яких здійснюється з державного та місцевих бюджетів, на що також звертає увагу Міністерство фінансів України. За результатами розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення, що законопроект має вплив на показники бюджетів (може призвести до збільшення видатків державного та місцевих бюджетів). У разі прийняття законопроекту до 15 липня 2015 року він має вводитися в дію не раніше 1 січня 2016 року, а після 15 липня – не раніше 1 січня 2017 року (або 1 січня наступного за цим року залежно від часу прийняття законопроекту). Натомість законопроектом передбачається набрання ним чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Заступник директора Центру професійного розвитку та правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» В.Кравченко вказав, що Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» пропонує відхилити законопроект, оскільки на думку Асоціації сільські, селищні, міські ради є представницькими органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси всієї територіальної громади, і відповідно уповноважені вирішувати питання місцевого значення. Крім того, при вирішенні питання ліквідації чи реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності необхідно враховувати фінансово-економічне, матеріальне та кадрове забезпечення належного функціонування освітнього закладу. Разом з тим, Асоціація вказує, що законопроект пропонуючи вирішувати питання реорганізації і ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності виключно за згодою територіальної громади, не визначає механізмів чи порядку надання такої згоди.

За результатами розгляду питання Комітет прийняв рішення вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань науки і освіти, який визначено головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо реорганізації та ліквідації навчально-виховних закладів державної та комунальної форм власності за погодженням територіальних громад» (реєстр. №2174), поданий народними депутатами України С.Лабазюком, В.Литвином, М.Гаврилюком, Б.Березою, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.