Висновок Комітету про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення права на пільговий проїзд найменш захищеним верствам населення) (реєстр. № 2919 від 04.06.2015 р., доопрацьований)
15 грудня 2015, 13:44
Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо забезпечення права на пільговий проїзд найменш захищеним верствам населення) (реєстр. № 2919 від 04.06.2015 р.), доопрацьований народними депутатами України О.Домбровським, Г.Заболотним, І.Споришем, І.Мельничуком, І.Насаликом, Р.Демчаком, Ю.Македоном, Я.Лесюком, О.Порошенком.
Зазначений законопроект спрямований на уточнення повноважень органів місцевого самоврядування, пов’язаних із забезпеченням пільгового (безкоштовного) проїзду окремих категорій громадян.
Автори законопроекту пропонують внести зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме: доповнити пункт «а» статті 30 підпунктом 4-1 та частину першу статті 43 пунктом 38. Відповідно до вказаних доповнень пропонується надати виконавчим органам місцевого самоврядування додаткові самоврядні повноваження щодо забезпечення пільгового проїзду ветеранів праці, пенсіонерів, осіб, які супроводжують інвалідів дитинства або інвалідів першої і другої груп, а також інших категорій осіб, визначених органами місцевого самоврядування. При цьому органи місцевого самоврядування самостійно встановлюють розміри і порядок відповідних виплат за рахунок місцевих бюджетів. Крім того, районним, обласним радам надаються аналогічні повноваження та додатковий обов’язок щодо забезпечення пільгового проїзду учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до місця навчання і додому.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції у висновку від 24.07.2015 р. № 04-19/17-3438 вказує, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету у висновку від 01.10.2015 р. № 04-13/8-2585 зазначає, що законопроект матиме вплив на показники бюджетів (призведе до збільшення видатків місцевих бюджетів). Крім того, у висновку звертається увага, що до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), а також пропозиції щодо скорочення витрат бюджетів та джерел додаткових надходжень бюджетів для досягнення збалансованості місцевих бюджетів, що є порушенням частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» у висновку від 08.12.2015 р. № 5-429 пропонує законопроект відхилити. Також у висновку звертається увага на те, що передача законом органам місцевого самоврядування окремих повноважень органів виконавчої влади, без надання державою відповідних фінансових ресурсів, суперечить частині третій статті 143 Конституції України, пункту 2 статті 9 Європейської хартії місцевого самоврядування та призведе до непосильного навантаження на місцеві бюджети.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 09.11.2015 р. № 16/3-1643/2919 висловлює низку зауважень та пропозицій до законопроекту та пропонує за результатами розгляду у першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Фахівці Управління вважають, що прийняття запропонованих змін виглядатиме як звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини і громадянина (частина третя статті 22 Конституції України). Крім того, у висновку зазначається, що відповідно до частини третьої статті 143 Конституції України при наданні законом органам місцевого самоврядування окремих повноважень органів виконавчої влади, держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевих бюджетів у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків. Однак, у проекті не пропонуються механізми реалізації цього конституційного припису. Це також не відповідає змісту пункту 2 статті 9 Європейської хартії місцевого самоврядування, згідно з яким обсяг фінансових ресурсів місцевих влад має відповідати функціям, передбаченим конституцією або законом.
Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевого самоврядування, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, комітетів з питань запобігання і протидії корупції, з питань бюджету, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та всебічно обговоривши питання,
Комітет у х в а л и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо забезпечення права на пільговий проїзд найменш захищеним верствам населення) (реєстр. № 2919 від 04.06.2015р.), доопрацьований народними депутатами України О.Домбровським, Г.Заболотним, І.Споришем, І.Мельничуком, І.Насаликом, Р.Демчаком, Ю.Македоном, Я.Лесюком, О.Порошенком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Ю.Бублика.