Висновок Комітету про проект Закону України про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр. № 1661 від 02.06.2014)

08 липня 2015, 11:35

Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув доопрацьований проект Закону України про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр. № 1661 від 2.06.2014), поданий народним депутатом України І.Насаликом.

Як випливає зі змісту Пояснювальної записки до законопроекту, вибір територіальної основи експерименту пов’язаний з тим, що громади міста Калуша та Калуського району Івано-Франківської області попри юридичне і організаційне розділення фактично виступають єдиним цілим громадським організмом, який реально розв’язує абсолютну більшість спільних проблем свого життєзабезпечення через спільне користування ресурсами міської інфраструктури, аграрним та трудовим потенціалом села.

На переконання автора законодавчої ініціативи, раніше проведені експерименти не мали успіху, оскільки жоден із них не був реалізований, як державно-правовий експеримент, тобто не апробований на практиці, з тим щоб довести свою спроможність, виявити концептуальні недоліки, напрацювати механізми їх усунення. Подібну апробацію можна провести на базі громад міста Калуша та Калуського району, оскільки тут фактично повністю відображається увесь спектр викликів і проблем, характерних для сфери місцевого самоврядування по всій Україні.

 

Прийняття законопроекту, на думку автора, дозволить перевірити на практиці переваги і недоліки нової територіальної основи місцевого самоврядування, його реальну спроможність здійснювати функції виконавчої влади на своїй території, можливості та ефективність становлення такої важливої ланки місцевого самоврядування, як органи самоорганізації населення, матиме позитивний вплив на інші органи місцевого самоврядування стосовно необхідності їх реформування.

Свої доводи автор обґрунтовує значним обсягом аналітичної інформації щодо територіальних, демографічних, фінансово-економічних особливостей Калуського району та міста Калуша, покликаної посилити аргументацію на користь формування нової територіальної громади.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 15.06.2015 звертає увагу на те, що текст законопроекту зазнав певних змін порівняно з його редакцією від 27.12.2014. Зокрема, ініціатор відмовився від розуміння територіальної громади як території (а не жителів, які проживають на відповідній території). Замість Координаційної ради державно-правового експерименту, створення якої покладалося на Верховну Раду України, в проекті передбачено утворення Кабінетом Міністрів України Консультаційної ради.

Водночас експерти вказують, якщо у попередньому варіанті проекту не було чіткого визначення строку проведення експерименту, то поданий проект взагалі не містить жодних конкретних строків. Також фактично повторюються зауваження щодо декларативності окремих приписів, відсутності у них нормативного змісту, вразливості у концептуальному відношенні запропонованої у законопроекті системи органів місцевого самоврядування, яка не враховує цілої низки встановлених Конституцією України засад територіальної організації влади та здійснення місцевого самоврядування в Україні, неузгодженість із Конституцією України положень, що встановлюють додаткові до конституційних повноваження тощо.

Таким чином, з огляду на численні недоліки положень даного проекту, зокрема їх невідповідність конституційним приписам, необґрунтованість змісту та редакційну недосконалість Головне управління в узагальнюючому висновку вказує, що не підтримує його прийняття.

Під час обговорення члени Комітету порушили низку питань навколо пов’язаності норм даного законопроекту з положеннями чинного Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» в контексті заходів із його реалізації, що вже кілька місяців здійснюються як на центральному, так і регіональному рівнях. Не заперечуючи мети законопроекту, більшість народних депутатів України зауважили, що її вповні можна реалізувати через застосування механізмів об’єднання територіальних громад, передбачених Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» і потреби у новому законі з питання об’єднання територіальних громад міста Калуша та Калуського району на сьогоднішній момент немає. Тому за нинішніх обставин законопроект із реєстр.    № 1661, який раніше безумовно мав би перспективу на проходження і прийняття, фактично втратив актуальність.

 

Разом із тим, на засіданні Комітету висловлювалася пропозиція про прийняття вищезгаданого законопроекту за основу з можливістю усунення недоліків та його доопрацювання у ході підготовки до другого читання. Однак вона не знайшла підтримки більшості народних депутатів України.

Також одним із головних аргументів, які стали підставою для прийняття остаточного рішення щодо законопроекту, стали висновки членів Комітету за результатами аналізу змісту його статті 13, де перелічено абсолютно всі населені пункти Калуського району, жителі яких разом із жителями міста Калуша мають скласти нову територіальну громаду. Це, фактично, означає, що об’єднання здійсниться силою норми закону, а не волевиявленням громадян і рішеннями відповідних органів місцевого самоврядування на добровільній основі. Окрім того, в ході дискусії автор визнав, що попри підтримку значної більшості, повного погодження запропонованого ним варіанту об’єднання в усіх, без винятку, населених пунктах Калуського району на сьогодні не досягнуто.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою, взявши до уваги експертні висновки, що надійшли на адресу Комітету, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб та всебічно обговоривши питання, Комітет   у х в а л и в:

 

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр. № 1661, доопрацьований), поданий народним депутатом України І.Насаликом, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

 

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федорука.