Протокол №15 від 24.04.2015р.

11 червня 2015, 11:32

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет

з питань державного будівництва, регіональної політики

та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 15

 

24 квітня  2015 року

13 год. 00 хв.

м. Київ

вул. Садова, 3 а, к. 416

 

Голова Комітету Власенко С.В.

Перший заступник Голови Комітету Ледовських О.В.

 

Присутні: члени Комітету: Курило В.С., Бойко О.П., Бублик Ю.В., Дехтярчук О.В., Федорук М.Т., Шкрум А.І., Березюк О.Р., Гуляєв В.О.

Відсутні:  Кудлаєнко С.В., Гончаренко О.О., Река А.О., Балога І.І., Добкін М.М., Матвійчук Е.Л.

 

Відповідальні  працівники  секретаріату  Комітету: заступники Завідувача  секретаріату  Комітету  Данилюк О.А., Маковський О.А.; головні консультанти Гарбуз Ю.П., Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф.; старші консультанти Падалко О.В., Степанян Г.С.

 

Запрошені:

 

Івченко В.Є. – народний депутат України;

Насалик І.С. – народний депутат України;

Андрійчук Ю.М. – Голова секретаріату Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад»;

Бережницький Я.В. – заступник директора Департаменту регіональної політики та адміністративної реформи Секретаріату Кабінету Міністрів України, завідуючий відділом експертизи і аналізу розвитку територій та виборчих прав;

Козак Ю.В. – начальник Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Вінницькій області;

Колісніченко В.Є. – заступник керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Кравченко В.В. – заступник директора Центру професійного розвитку та правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України»;

Кошова І.А. – головний спеціаліст Управління взаємодії з Верховною Радою України Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Кутовий Т.В. – народний депутат України;

Кучерявий Л.Г. – Димирський селищний голова Вишгородського району Київської області, представник Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад;

Матюшенко О.В. – голова Гадяцької районної державної адміністрації Полтавської області;

Мартиненко О.А. – заступник Керівника Апарату Верховної Ради України;

Машкін В.Г. – заступник Голови правління Пенсійного фонду України;

Негода В.А. – заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України - керівник апарату;

Нестеренко В.О. – заступник Гадяцького міського голови Полтавської області;

Савченко В.І. – заступник Керівника Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад по зв’язках з громадcькістю та міжнародними організаціями;

Савченко Т.М. – Гадяцький міський голова Полтавської області;

Шемелинець Л.М. – Перший заступник Голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

 

ПРОЕКТ ПОРЯДКУ ДЕННОГО

 

1. Про інформацію Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо практики застосування Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

2. Про проект Постанови про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Волноваського та Першотравневого районів Донецької області (реєстр. № 2059, н.д. Є.Фірсов).

3. Про проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 11 грудня 2014 року № 32-VII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Волноваського, Новоазовського та Тельманівського районів Донецької області» (реєстр. № 2321, н.д. С.Тарута).

4. Про проект Закону про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр. № 1661, н.д. І.Насалик).

5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо поновлення гарантій пенсійного забезпечення виборним особам місцевого самоврядування та науковим працівникам) (реєстр. № 2554, н.д. І.Кириленко, В.Івченко).

6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (щодо спрощення процедури відкликання депутатів) (реєстр. № 2123, н.д. М.Гаврилюк, О.Дубінін, С.Мартиняк, С.Лабазюк).

7. Про проект Закону про ініціативу громадян щодо прийняття нормативно-правових актів та інших рішень органами влади (реєстр. № 1140, н.д. І.Суслова).

8. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо гарантування виплат одноразової допомоги Матерям-героїням, а також запровадження строків розгляду документів і вручення державних нагород (реєстр. № 2043, н.д. С.Єремеєв, С.Івахів, С.Мартиняк, Я.Москаленко, В.Литвин).

 

***

 

СЛУХАЛИ: Голова Комітету С.Власенко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету, запропонував прийняти його за основу та висловити до нього свої зауваження і пропозиції.

Порядок денний прийнято за основу.

 

М.Федорук запропонував зняти з розгляду засідання Комітету проекти Постанов Верховної Ради України з реєстр. №№ 2059, 2351 на прохання їх авторів.

Пропозиції підтримано.

 

С.Власенко запропонував включити до Порядку денного засідання Комітету питання «Про віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення» та «Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області», а також низку організаційних питань.

Пропозиції підтримано.

 

Голова Комітету С.Власенко запропонував визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Про інформацію Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо практики застосування Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

2. Про проект Закону про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр.        № 1661, н.д. І.Насалик).

3. Про віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення.

4. Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області.

5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо поновлення гарантій пенсійного забезпечення виборним особам місцевого самоврядування та науковим працівникам) (реєстр. № 2554, н.д. І.Кириленко, В.Івченко).

6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (щодо спрощення процедури відкликання депутатів) (реєстр. № 2123, н.д. М.Гаврилюк, О.Дубінін, С.Мартиняк, С.Лабазюк).

7. Про проект Закону про ініціативу громадян щодо прийняття нормативно-правових актів та інших рішень органами влади (реєстр. № 1140, н.д. І.Суслова).

8. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо гарантування виплат одноразової допомоги Матерям-героїням, а також запровадження строків розгляду документів і вручення державних нагород (реєстр. № 2043, н.д. С.Єремеєв, С.Івахів, С.Мартиняк, Я.Москаленко, В.Литвин).

9. Організаційні питання.

УХВАЛИЛИ:

Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

Голова Комітету С.Власенко поінформував, що секретар Комітету О.Гончаренко відповідно до Розпорядження Голови Верховної Ради України №552 перебуває у відрядженні у м. Страсбург для участі у Другій частині сесії 2015 року Парламентської асамблеї Ради Європи та запропонував повноваження секретаря сьогоднішнього засідання покласти на народного депутата України, Першого заступника Голови Комітету О.Ледовських.

Пропозицію підтримано.

 

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо практики застосування Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», представлену заступником Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України - керівником апарату В.Негодою.

В.Негода відзначив, що за браком часу реальної практики застосування законодавчих норм ще не напрацьовано і до них доведеться повертатися ще неодноразово. Прикінцеві положення Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» надають Кабінету Міністрів України трьохмісячний строк для підготовки необхідних нормативно-правових актів. Першим документом, який дав старт об’єднанню, стала Методика формування спроможних територіальних громад, затверджена Урядом України 8 квітня цього року та опублікована буквально сьогодні, в день засідання Комітету. До цього моменту фактично тривав підготовчий (нульовий) етап реформи, а попереду нас чекає ще п’ять. При цьому основне навантаження лежить на обласних державних адміністраціях, покликаних підготувати перспективні плани формування громад в областях та подати їх на розгляд обласних рад. І тільки після затвердження цих планів Кабінетом Міністрів України, буде дано початок реальним юридично обґрунтованим ініціативам щодо об’єднання на рівні органів місцевого самоврядування. Що стосується вже проведених зустрічей, заходів, то їх можна вважати  попередніми етапами з елементами просвітницької роботи.

Заступник Міністра поінформував, що кущові наради, круглі столи, конференції тощо за участі представників Міністерства, асоціацій органів місцевого самоврядування пройшли в усіх регіонах України. Він наголосив, що в ході цих заходів детальне обговорення торкнулося трьох взаємопов’язаних проблем: реалізація Закону України «Про співробітництво територіальних громад», Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та питань фінансової децентралізації.

Членам Комітету було повідомлено про ініціацію Міністерством кадрових призначень з питань реформування та децентралізації влади в обласних державних адміністраціях, а також про утворення офісів реформ в усіх регіонах України, навчання їх персоналу, умови фінансування із позабюджетних фондів та перших кроках діяльності, яка повноцінно розпочнеться з 1 травня 2015 року.

В.Негода звернув увагу Комітету на різне розуміння перебігу часових періодів реформування у середовищі муніципальної громадськості та потребу надання Комітетом роз’яснення щодо власного бачення встановлених у законі строків тих чи інших етапів підготовки і проведення заходів із добровільного об’єднання територіальних громад.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету та запрошені.

У ході дискусії та обміну думками народні депутати України - члени Комітету, уповноважений представник Мінрегіонбуду, запрошені особи дійшли спільної позиції щодо необхідності посилення просвітницької компоненти для належного представлення цілей і завдань реформи, залучення до цього процесу засобів масової інформації центрального, регіонального та місцевого рівнів, можливостей депутатського корпусу парламенту, його профільного комітету. При цьому практично всі учасники обговорення наголошували на забезпеченні добровільного характеру об’єднання територіальних громад, намаганні не допустити волюнтаристских дій та адміністративного тиску в процесі децентралізації. Також не викликав жодних заперечень висновок Голови Комітету С.Власенка про те, що реформу місцевого самоврядування в Україні не вдасться провести до чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року. Як зазначив Голова Комітету, досвід європейських країн, зокрема прибалтійських і скандинавських, свідчить, що цей процес, насправді, не обмежується кількома місяцями, а триває по декілька років.

Підсумовуючи результати обговорення, Голова Комітету С.Власенко запропонував інформацію Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо практики застосування Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» взяти до відома.

Пропозицію підтримано.

 

2.

СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федорука про проект Закону про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр. № 1661), поданий народним депутатом України І.Насаликом.

Як відзначив М.Федорук, вибір суб’єктом права законодавчої ініціативи територіальної основи експерименту пов’язаний з тим, що громади міста Калуш та Калуського району Івано-Франківської області попри юридичне і організаційне розділення фактично виступають єдиним цілим громадським організмом, який реально розв’язує абсолютну більшість спільних проблем свого життєзабезпечення через спільне користування ресурсами міської інфраструктури, аграрним та трудовим потенціалом села.

При цьому, як зазначається в Пояснювальній записці, раніше проведені експерименти не мали успіху, оскільки жоден із них не був реалізований як державно-правовий експеримент, тобто не апробований на практиці, з тим, щоб довести свою спроможність, виявити концептуальні недоліки, напрацювати механізми їх усунення. Подібну апробацію можна провести на базі громад міста Калуш та Калуського району, оскільки тут фактично повністю відображається увесь спектр викликів і проблем, характерних для сфери місцевого самоврядування по всій Україні.

Голова підкомітету звернув увагу присутніх на експертні висновки низки установ, організацій та владних інституцій щодо законопроекту та зазначив, що створення укрупненої громади на базі міста Калуш та однойменного району видається цілком можливим, однак при цьому необхідно виконувати увесь спектр процедур, передбачених Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, І.Насалик.

Народний депутат України І.Насалик представив власний законопроект, поінформувавши присутніх про історію його створення та зазначивши, що вона розпочалася ще п’ять років тому. Особливу увагу він приділив аспекту спроможності новоутворених громад, їх фінансовим можливостям надавати якісні послуги жителям. При цьому, зокрема, вказувалося, що вже кілька років місто Калуш бере на себе забезпечення медичного обслуговування мешканців сільських громад району. На думку І.Насалика важливим аспектом реформування є також вдосконалення системи управління в об’єднаних громадах, що цілком узгоджується із ключовими завданнями урядової концепції.

У ході обговорення було висловлено точку зору щодо недоцільності локального експерименту в даний момент, коли стартувала реформа загальнодержавного значення. З іншої сторони ідея експерименту не заперечувалась, однак ключовою обставиною називалося дотримання принципу добровільності при об’єднанні існуючих сільських, селищної та міської громад у єдину об’єднану Калуську громаду. Між тим, стаття 13 законопроекту місить перелік населених пунктів, які мали б скласти майбутню громаду і цей факт можна тлумачити як об’єднання за законом, а не добровільним волевиявленням жителів даних населених пунктів.

Зважаючи на вищевказане, Голова Комітету С.Власенко запропонував авторові доопрацювати законопроект за участі його розробників із врахуванням висловлених зауважень та подати на заміну оновлений текст, який Комітет міг би розглянути на найближчому засіданні. Однак І.Насалик не погодився з такою пропозицією і С.Власенко запропонував зняти законопроект з реєстр. № 1661 з розгляду засідання Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету С.Власенка про віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення.

С.Власенка повідомив, що з поданням про віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення до Верховної Ради України звернулася Полтавська обласна рада. Питання підготовлено та погоджено в установленому законодавством порядку, розглянуто і схвалено на засіданнях Гадяцької міської, Гадяцької районної та Полтавської обласної рад. Отже Комітет має всі підстави для прийняття позитивного рішення з даного питання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, Т.Кутовий, Т.Савченко.

Гадяцький міський голова Т.Савченко повідомила, що місто Гадяч – районний центр Полтавської області, розташований в її північній частині на відстані 115 км від обласного центру. У місті проживає 24 тисячі мешканців.

Гадяч має давню історію. Виникнення міста пов’язують з будівництвом в Х-ХІІІ ст. Посольської оборонної лінії. На початку XVI ст., маючи зручне фортифікаційне розташування, поселення набуває статусу міста. У 1610-1616 роках Гадяч отримав права слободи та з часом стає великим торговим містом. У період з 1648 по 1782 рік місто було адміністративним центром Гадяцького полку Української козацької держави.

Провідною галуззю економіки міста є промисловість, яка представлена великими промисловими підприємствами. Це, зокрема, Північно Східне Регіональне Управління «Райз-Максимо», ПрАТ «Вентиляторний завод Горизонт», ТОВ «Гадяцький завод залізобетонних виробів», ТОВ «Гадяцький цегельний завод», ТОВ НВП «Нафтогазсервіс», КСП «Зелений гай», ТОВ «Гадячсир», ПАТ «Гадячгаз» та ін. Розпочата реконструкція виробничих приміщень ТОВ «Техмолпром» під цехи по виробництву сухих молочних продуктів потужністю 21900 тонн сухого молока та 32485 тонн у сухій сировині на рік.

У місті розвинута мережа медичних закладів, зокрема, діють центральна районна лікарня, центр первинної медико-соціальної допомоги, обласний протитуберкульозний санаторій, дві поліклініки, клінічна лабораторія, 10 стоматологічних лікарень, 16 аптек та аптечних кіосків. Крім того, на території міста діють Гадяцька районна лікарня ветеринарної медицини, ветеринарна лабораторія, аптечні кіоски ветмедицини.

У місті Гадяч функціонують освітні та соціально-культурні заклади, а саме, 5 загальноосвітніх навчальних закладів, серед яких 3 школи І-ІІІ ступенів, гімназія та школа-інтернат, 6 дитячих садочків, будинок дитячої творчості, дитяча музична школа, дитячо-юнацька спортивна школа, шахово-шашковий клуб, 3 стадіони, 2 спортивних майданчики, плавальний басейн, кіноконцертний зал, виставковий центр, дитяча і районні бібліотеки. Також працюють Полтавська філія інституту бджільництва  ім. П.І. Прокоповича, ДНЗ Гадяцьке аграрне училище, Державне училище культури    ім. І.П. Котляревського, Гадяцьке вище професійне аграрне училище.

Під час обговорення питання члени Комітету взяли до уваги, що віднесення міста Гадяч до категорії міст обласного значення надасть змогу збільшити надходження до міського бюджету, забезпечити фінансову та економічну самостійність, підвищити інвестиційну привабливість міста, що, в свою чергу, сприятиме розширенню потужностей в основних галузях виробництва, розвитку туризму.

Більшість учасників обговорення підтримали пропозиції щодо віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного.

УХВАЛИЛИ:

1. Підтримати подання Полтавської обласної ради щодо віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України відповідний проект Постанови Верховної Ради України.

2. Рекомендувати Верховній Раді України підтримати подання Полтавської обласної ради щодо віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення, прийнявши за основу та в цілому відповідний проект Постанови Верховної Ради України.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федоруку.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Утримався» – 1 народний депутат України, «Не брав участь у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету С.Власенка про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області.

С.Власенко повідомив, що з поданням про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району до Верховної Ради України звернулася Вінницька обласна рада. Питання підготовлено і погоджено відповідно до законодавства, розглянуто і схвалено Агрономічною, Бохоницькою, Вінницько-Хутірською, Луко-Мелешківською, Стадницькою сільськими, Стрижавською селищною, Вінницькою міською, Вінницькою районною, Вінницькою обласною радами. Отже Комітет має всі підстави для прийняття позитивного рішення з даного питання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Голова підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федорук зазначив, що пропонується збільшити територію міста Вінниця на 4448,97 гектара земель, за рахунок 158,20 гектара земель, що знаходяться у віданні Агрономічної сільської ради, 425,03 гектара земель – Бохоницької сільської ради, 947,35 гектара земель – Вінницько-Хутірської сільської ради, 495,19 гектара земель – Луко-Мелешківської сільської ради, 332,35 гектара земель – Стадницької сільської ради, 1134,39 гектара земель – Стрижавської селищної ради, 956,46 гектара земель – Якушинецької сільської ради Вінницького району, та затвердити територію міста Вінниця загальною площею 11316,97 гектара, територію Вінницького району загальною площею 91035,54 гектара.

Під час обговорення питання члени Комітету взяли до уваги, що земельні ділянки, які планується включити у межі міста, будуть використані під житлове та соціально-побутове будівництво, зони стаціонарної та регульованої рекреації, розміщення об’єктів транспортної інфраструктури, резерв для розміщення промислово-комунальних та складських об’єктів, кладовищ. Проект зміни меж міста Вінниця розроблений міським комунальним підприємством «Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури» з урахуванням перспективи розвитку міста, фактичного стану землекористування та генерального плану забудови міста.

М.Федорук запропонував для голосування на засіданні проект рішення Комітету щодо зміни і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області, підготовлений підкомітетом з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою.

УХВАЛИЛИ:

1. Підтримати подання Вінницької обласної ради щодо зміни і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області.

2. Рекомендувати Верховній Раді України підтримати подання Вінницької обласної ради щодо зміни і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області, прийнявши за основу та в цілому відповідний проект Постанови Верховної Ради України.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федоруку.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брав участь у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо поновлення гарантій пенсійного забезпечення виборним особам місцевого самоврядування та науковим працівникам) (реєстр. № 2554, н.д.І.Кириленко, В.Івченко).

А.Шкрум вказала, що метою прийняття даного законопроекту є поновлення гарантій пенсійного забезпечення для працюючих наукових працівників та осіб, які перебувають на виборних посадах в органах місцевого самоврядування, скасованих Законом України від 2 березня 2015 року № 213-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» на період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року, шляхом внесення відповідних змін до законів України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та «Про наукову і науково-технічну діяльність».

Голова підкомітету відзначила, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку на даний законопроект зауважує, що виходячи із конституційних положень, згідно з якими всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах, а також є рівними перед законом (статті 21 і 24 Конституції України), не досить обґрунтованим є виокремлення окремих категорій осіб, для яких пропонується скасувати запроваджені обмеження. Крім того, у висновку зазначається, що пропозиція щодо скасування обмеження виплати пенсій, призначених відповідно до статті 24 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» для осіб, які працюють на інших посадах/роботах, не призведе до досягнення мети законопроекту щодо «збереження кадрового активу для вітчизняної наукової та науково-технічної сфери», оскільки скасувати обмеження пропонується для осіб, які працюють на «ненаукових» посадах. Загалом Головне управління стоїть на позиції щодо доцільності перегляду вимог щодо обмежень розмірів усіх пенсій, що обчислюються виходячи із заробітної плати, з якої були сплачені всі податки, а також страхові внески із суми до сімнадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, або збільшення розміру пенсії, щодо якої застосовуються відповідні обмеження, оскільки чинним законодавством й так обмежено максимальний розмір пенсії десятьма прожитковими мінімумами, встановленими для осіб, які втратили працездатність.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Члени Комітету звернули увагу на те, що 21 квітня 2015 року парламент прийняв в цілому проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (щодо збереження науково-педагогічного кадрового потенціалу країни) з реєстр. № 2528, поданий народними депутатами України О.Ляшком, В.Галасюком, В.Курилом та ін. Даний законопроект підготовлено з метою збереження за науковцями під час роботи на наукових (науково-педагогічних) посадах права на отримання/призначення пенсії/щомісячного довічного грошового утримання в порядку та на умовах, передбачених Законом України «Про наукову та науково-технічну діяльність», та передбачає тимчасове (до 1 січня 2016 року) обмеження її розміру до 85%.

Також було зауважено, що у парламентському Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення розглянуто проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо забезпечення функціонування місцевого самоврядування) з реєстр. № 2639 від 22.04.2015 (доопрацьований), поданий народним депутатом України М.Бурбаком. У даному законопроекті пропонується скасувати заборону виплати пенсій пенсіонерам, які працюють на виборних посадах в органах місцевого самоврядування, до складення ними своїх повноважень після проведення чергових місцевих виборів у 2015 році. При цьому Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення як головний з опрацювання даного питання у своєму висновку рекомендує Верховній Раді України прийняти даний законопроект за результатами розгляду в першому читанні за основу та в цілому.

Крім того члени Комітету відзначили, що 23 квітня 2015 року Верховною Радою України було прийнято за основу за наслідками розгляду у першому читанні проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 2489 від 30.03.2015, у новій редакції), поданий Кабінетом Міністрів України, з прийняттям якого втрачатиме чинність Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування», до якого пропонуються зміни.

За підсумками обговорення у Комітеті визнано наразі існування порушеної проблеми, оскільки на виборних посадах в органах місцевого самоврядування працює значна кількість осіб похилого віку і низький рівень їх оплати праці та неможливість на сьогодні отримувати ними пенсії у період служби на таких посадах змушує їх припиняти свої повноваження та йти на пенсію. Причому до Комітету поступає інформація про непоодинокі випадки, коли одночасно із головою достроково складає свої повноваження і секретар ради. Негативними наслідками цього є розбалансування системи управління на місцевому рівні, дезорганізація роботи відповідної ради та її виконавчого комітету, унеможливлення здійснення радами як власних, так і делегованих повноважень. Також, відсутність очільників органів місцевого самоврядування унеможливить впровадження на місцях норм Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад».

А.Шкрум запропонувала проект висновку Комітету щодо законопроекту з реєстр. № 2554, підготовлений підкомітетом з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законів актів України (щодо поновлення гарантій пенсійного забезпечення виборним особам місцевого самоврядування та науковим працівникам) з реєстр. № 2554 від 06.04.2015, поданий народними депутатами України В.Івченком, І.Кириленком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування А.Шкрум.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брав участі в голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

6.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Ю.Бублика про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо спрощення процедури відкликання депутатів місцевих рад (реєстр. № 2123), поданий н.д. М.Гаврилюком, О.Дубініним, С.Мартиняком, М.Курячим, В.Романюком, Г.Кривошеєю, С.Лабазюком.

Ю.Бублик вказав, що за визначенням суб‘єктів права законодавчої ініціативи законопроект розроблений з метою посилення відповідальності депутатів місцевих рад перед виборцями. Зокрема, пропонується уточнити коло суб’єктів, які можуть ініціювати відкликання, перелік підстав для відкликання та інші зміни, пов’язані з організацією процедури відкликання депутатів місцевих рад.

Голова підкомітету поінформував, що Комітет з питань бюджету у висновку від 16 квітня 2015 року відмітив, що згаданий законопроект має вплив на показники місцевих бюджетів, що може призвести до збільшення видатків. Також законопроект неоформлений згідно вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, тобто не надано належного фінансово-економічного обґрунтування та пропозицій щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості державного бюджету.

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» у висновку від 21 квітня 2015 року висловлює зауваження до законопроекту, вказуючи, зокрема, що замість спрощення процедури відкликання депутатів місцевих рад вона, навпаки, фактично ускладнюється, та пропонує за результатами розгляду у першому читанні його відхилити.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 2 квітня 2015 року також рекомендує за результатами розгляду в першому читанні законопроект відхилити

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України - члени Комітету.

У ході обговорення народні депутати України - члени Комітету зазначили, що відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» відкликання депутата місцевої ради є невід’ємною складовою його статусу і визначається як дострокове припинення повноважень депутата. Було також взято до уваги ту обставину, що даний закон було прийнято у 2002 році і механізм відкликання депутатів місцевих рад був безпосередньо пов’язаний з чинним на той момент Законом України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 14.01.1998 року. Проте, даний виборчий закон втратив чинність згідно з пунктом 2 розділу XIV «Прикінцеві положення» Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 6 квітня 2004 року № 1667-ІV.

Члени Комітету зауважили, що на сьогодні основні засади, організація і порядок проведення місцевих виборів визначаються Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 10 липня 2010 року № 2487-VІ із внесеними до нього змінами.

З огляду на зазначене було констатовано, що зреалізувати запропоновані у законопроекті зміни буде не можливо, тому що організацію процедури відкликання депутатів місцевих рад, а саме ініціювання, підготовку і проведення голосування, внесення пропозицій про відкликання депутатів пропонується проводити згідно з виборчим законом 1998 року, який давно втратив чинність.

Ю.Бублик запропонував для голосування на засіданні проект рішення Комітету щодо законопроекту з реєстр. № 2123, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо спрощення процедури відкликання депутатів місцевих рад (реєстр. № 2123), поданий народними депутатами України Гаврилюком М.В., Дубініним О.І., Мартиняком С.В., Курячим М.П., Романюком В.М., Кривошеєю Г.Г., Лабазюком С.П за наслідками розгляду в першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань місцевого самоврядування Ю.Бублику.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брав участь у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

7.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів самоорганізації населення, місцевих виборів та інших форм безпосередньої демократії О.Бойко про проект Закону України «Про ініціативу громадян щодо прийняття нормативно-правових актів та інших рішень органами влади» (реєстр. № 1140), внесений н.д. І.Сусловою.

О.Бойко вказала, що законопроектом пропонується визначити порядок участі громадян України в управлінні державними і громадськими справами шляхом ініціювання прийняття нормативно-правових актів та інших рішень органами влади.

Голова підкомітету повідомила присутніх про висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 16/3-391/1140 щодо законопроекту. Не заперечуючи ідеї розширення можливостей впливу громадянського суспільства на діяльність органів влади та їх посадових осіб, експерти вказали на суттєві недоліки реалізації цієї ідеї у законопроекті. Так, було зауважено, що порушені у законопроекті питання не утворюють самостійного масиву суспільних відносин, достатніх для прийняття спеціального закону і можуть бути вирішені шляхом внесення змін до діючого законодавства. Крім того, запропонований законопроектом механізм ініціювання прийняття нормативно-правових актів не враховує особливостей організації і діяльності окремих державних органів та органів місцевого самоврядування. Численні зауваження викликає передбачений законопроектом порядок подання та розгляду поданих громадянами України ініціатив.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України - члени Комітету.

У ході обговорення члени Комітету одностайно висловилися на підтримку проекту висновку Комітету щодо законопроекту з реєстр. № 1140, запропонованого підкомітетами з питань місцевого самоврядування та з питань органів самоорганізації населення, місцевих виборів та інших форм безпосередньої демократії, яким пропонувалося відхилення даного законопроекту.

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань правової політики та правосуддя, який визначено головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про ініціативу громадян щодо прийняття нормативно-правових актів та інших рішень органами влади» (реєстр. № 1140 від 01.12.2014 р.), поданий народним депутатом України І.Сусловою, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Надіслати цей висновок до Комітету з питань правової політики та правосуддя.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брав участь у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

8.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород О.Дехтярчука про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо гарантування виплат одноразової допомоги Матерям-героїням, а також запровадження строків розгляду документів і вручення державних нагород (реєстр. № 2043), внесений н.д. І.Єремеєвим, С.Івахівим, С.Мартиняком та іншими.

О.Дехтярчук вказав, що зазначеним законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та «Про державні нагороди України» з метою закріплення на рівні закону державної підтримки матерів-героїнь у вигляді одноразової державної допомоги, удосконалення механізму присвоєння та вручення державних нагород, а також закріплення вичерпного переліку підстав для позбавлення державних нагород.

Голова підкомітету повідомив, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, не заперечуючи необхідності удосконалення питань, пов‘язаних із визначенням заслуг багатодітних матерів, разом з тим не підтримує прийняття даного законопроекту, зважаючи на низку зауважень такого характеру.

Зокрема, слід враховувати, що почесне звання «Мати-героїня» входить у систему державних нагород України, визначену Законом України «Про державні нагороди України», згідно зі статтею 15 якого особи, нагороджені державними нагородами, користуються пільгами, передбаченими чинним законодавством. Процедура присвоєння почесного звання, загальні правила процесу представлення до нагородження та вручення державної нагороди визначені Указами Президента України. На підставі присвоєння почесного звання «Мати-героїня» багатодітним жінкам передбачено виплату відповідної винагороди на підставі Указу Президента України від 25 грудня 2007 року №1254 та постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2011 р. № 268.

Таким чином, законодавче удосконалення механізму присвоєння  почесного звання «Мати-героїня» і виплати пов’язаної з ним винагороди доцільно, на думку Головного управління, розглядати у змінах (чи доповненнях) саме до Закону України «Про державні нагороди України». Запропонована ж у змінах до Закону України «Про державну допомогу сім‘ям з дітьми» виплата у вигляді «допомоги матерям-героїням» має іншу від одноразової винагороди правову природу і процедуру призначення, а її запровадження потребуватиме додаткового фінансово-економічного обґрунтування.

Водночас, погоджуючись з можливістю уточнення підстав присвоєння почесного звання «Мати-героїня» у змінах до статті 10 Закону України «Про державні нагороди», Головне управління вважає недостатньо обґрунтованими положення щодо відмови у присвоєнні такого звання, оскільки при наданні відповідної державної нагороди враховуються рідні та усиновлені діти, а не діти, над якими встановлено опіку чи піклування, і основною заслугою при цьому нагородженні є вагомий особистий внесок у виховання дітей, що передбачає всебічну оцінку особистості багатодітної матері.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України - члени Комітету.

У ході обговорення члени Комітету одностайно висловилися на підтримку проекту висновку Комітету щодо законопроекту з реєстр. № 2043, запропонованого підкомітетом з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород, яким пропонувалося відхилення даного законопроекту.

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму, визначеного головним з опрацювання законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо гарантування виплат одноразової допомоги Матерям-героїням, а також запровадження строків розгляду документів і вручення державних нагород (реєстр. №2043), поданий народними депутатами України І.Єремеєвим, С.Івахівим, С.Мартиняком та іншими, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Направити цей висновок до Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брав участь у голосуванні» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

9.

9.1

СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету С.Власенка щодо клопотань окремих місцевих рад про призначення позачергових виборів відповідних сільських, селищних, міських голів.

С.Власенко повідомив, що до Комітету продовжують надходити клопотання окремих місцевих рад про призначення позачергових виборів відповідних сільських, селищних, міських голів. Так, станом на сьогоднішній день таких клопотань надійшло вже близько 150. Слід взяти до уваги, що таким чином органи місцевого самоврядування, діючи на підставі, в межах повноважень і в спосіб, які передбачені Конституцією і законами України (частина друга статті 19 Конституції України), виконують вимоги Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Зі своєї сторони Комітет, враховуючи визначений Конституцією термін проведення чергових місцевих виборів, який випадає на 25 жовтня цього року та вимоги частини третьої статті 83 Закону України про місцеві вибори, які унеможливлюють призначення та проведення позачергових місцевих виборів за шість місяців до згаданої дати, продовжує брати до відома інформацію місцевих рад щодо дострокового припинення повноважень окремих голів, не ініціюючи водночас перед Парламентом України розгляд питання про призначення позачергових місцевих виборів в окремих адміністративно-територіальних одиницях.

Враховуючи викладене, а також з огляду на велику кількість клопотань, що надходять з усіх регіонів України, С.Власенко запропонував про таку позицію Комітету інформувати місцеві ради у відповідь на їхні клопотання та з цією метою вніс пропозицію дати протокольне доручення секретаріату Комітету надсилати радам відповідну інформацію про позицію Комітету з даного питання за підписом Завідувача секретаріату Комітету Малюги Анжели Володимирівни.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

9.2

СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету С.Власенка щодо окремих питань підготовки до другого читання проектів законів України «Про державну службу» (реєстр. № 2490) та «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 2489).

С.Власенко нагадав, що 23 квітня 2015 року Верховною Радою України було прийнято за основу проекти законів України «Про державну службу» (реєстр. № 2490) та «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 2489) з дорученням Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування підготувати їх до другого читання з врахуванням зауважень та пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи. Він звернув особливу увагу присутніх на необхідність дотримання регламентних вимог до таких зауважень і пропозицій, граничний термін подання яких спливає 7 травня 2015 року.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Інформацію взято до відома.

 

9.3

СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету С.Власенка щодо участі представників Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування у роботі Урядового комітету з питань регіонального розвитку.

С.Власенко зазначив, що за дорученням Комітету він уже двічі направляв на адресу Віце-прем’єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Г.Зубка листи з проханням розглянути можливість включення до персонального складу Урядового комітету з питань регіонального розвитку представників Комітету С.Кудлаєнка, В.Курила, О.Бойко. Однак жодної відповіді надано не було, так само, як і інформації про роботу даного Урядового комітету. Користуючись нагодою, Голова Комітету звернувся до заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України - керівник апарату В.Негоди з проханням взяти під особистий контроль розгляд даного питання та довести пропозицію Комітету щодо співпраці до відома Г.Зубка. При цьому керівник Комітету зауважив, що мова йде про увесь можливий спектр взаємодії та співробітництва у сфері децентралізації і реформування місцевого самоврядування.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

О.Ледовських звернулася до В.Негоди з проханням інформувати Комітет про заходи, які проводяться у Мінрегіонбуді та висловила готовність брати участь у спільній роботі над питаннями, що розглядаються і викликають взаємний інтерес.

Пропозицію підтримано.

 

 

 

 

 

9.4

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федорука про список учасників робочої групи Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування по підготовці до комітетських слухань на тему: «Питання тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим».

М.Федорук нагадав про рішення Комітету щодо проведення зазначених комітетських слухань та запропонував затвердити персональний склад відповідної робочої групи (додається).

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

9.5

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород О.Дехтярчука про список учасників робочої групи Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування з підготовки комітетських слухань з питання проблем малих міст при проведенні реформи місцевого самоврядування та бюджетної децентралізації.

О.Дехтярчук нагадав про рішення Комітету щодо проведення зазначених комітетських слухань та запропонував затвердити персональний склад відповідної робочої групи (додається).

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

9.6

СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Курила про список учасників робочої групи Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування з підготовки виїзних комітетських слухань з питань впровадження Закону України «Про співробітництво територіальних громад».

В.Курило нагадав про рішення Комітету щодо проведення на Полтавщині зазначених виїзних комітетських слухань та запропонував затвердити персональний склад відповідної робочої групи (додається).

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Пропозицію підтримано.

 

 

 

 

ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,

ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ

24 квітня 2015 року

 

1. Про інформацію Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо практики застосування Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

2. Про проект Закону про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області  (реєстр. № 1661, н.д. І.Насалик).

3. Про віднесення міста Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення.

4. Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області.

5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо поновлення гарантій пенсійного забезпечення виборним особам місцевого самоврядування та науковим працівникам) (реєстр. № 2554, н.д. І.Кириленко, В.Івченко).

6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (щодо спрощення процедури відкликання депутатів) (реєстр. № 2123, н.д. М.Гаврилюк, О.Дубінін, С.Мартиняк, С.Лабазюк).

7. Про проект Закону про ініціативу громадян щодо прийняття нормативно-правових актів та інших рішень органами влади (реєстр. № 1140, н.д. І.Суслова).

8. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо гарантування виплат одноразової допомоги Матерям-героїням, а також запровадження строків розгляду документів і вручення державних нагород тр. № 2043, н.д. С.Єремеєв, С.Івахів, С.Мартиняк, Я.Москаленко, В.Литвин).

9. Організаційні питання:

1) щодо клопотань окремих місцевих рад про призначення позачергових виборів відповідних сільських, селищних, міських голів;

2) щодо окремих питань підготовки до другого читання проектів законів України «Про державну службу» (реєстр. № 2490) та «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 2489);

3) щодо участі представників Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування у роботі Урядового комітету з питань регіонального розвитку;

4) про список учасників робочої групи Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування по підготовці до комітетських слухань на тему: «Питання тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим»;

5) про список учасників робочої групи Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування з підготовки комітетських слухань з питання проблем малих міст при проведенні реформи місцевого самоврядування та бюджетної децентралізації;

6) про список учасників робочої групи Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування з підготовки виїзних комітетських слухань з питань впровадження Закону України «Про співробітництво територіальних громад».