Висновок Комітету про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реєстрації прав оренди земельних ділянок органами місцевого самоврядування сільських населених пунктів) (реєстр. № 1136 від 01.12.2014)

11 березня 2015, 15:12


За дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реєстрації прав оренди земельних ділянок органами місцевого самоврядування сільських населених пунктів (реєстр. № 1136 від 01.12.2014р.), внесений народним депутатом України С.Міщенком.

Законопроектом пропонується надати посадовим особам органів місцевого самоврядування сільських населених пунктів повноваження із здійснення функції державного реєстратора щодо реєстрації права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 29 січня 2015 року звертає увагу на те, що згідно з частиною 1 статті 9 Закону України  «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний  реєстратор має бути громадянином України, який має  вищу  юридичну  освіту,  стаж юридичної роботи не менш як два роки. У разі, якщо посадова особа органу місцевого самоврядування виконує функції спеціального суб’єкта, на якого покладаються  функції  державного  реєстратора  прав  на  нерухоме майно, щодо реєстрації прав спадкоємця, вона відповідно до статті 37 Закону України «Про нотаріат» повинна мати  вищу юридичну освіту, досвід роботи у галузі права не менше трьох років, пройти протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса, пройти навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України, та скласти іспит із спадкового права у порядку, встановленому Міністерством юстиції України. Проте, у зазначену законопроекті не визначені спеціальні вимоги до посадової особи органу місцевого самоврядування, яка буде здійснювати функції державного реєстратора права оренди земельних ділянок. Враховуючи зазначене, Головне науково-експертне управління вважає, що за результатами розгляду у першому читанні проект доцільно повернути на доопрацювання суб’єкту права  законодавчої ініціативи.

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» у своєму експертному висновку вказує, що зі змісту законопроекту незрозуміло до якої групи повноважень (самоврядних чи делегованих) виконавчих органів сільських рад пропонується віднести здійснення функцій державного реєстратора згідно із Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Останнє має суттєве значення з огляду на визначення джерел фінансування цієї функції.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», всебічно обговоривши питання Комітет у х в а л и в:

 

1. Вважати за доцільне, запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реєстрації прав оренди земельних ділянок органами місцевого самоврядування сільських населених пунктів (реєстр. № 1136 від 01.12.2014р.), внесений народним депутатом України С.Міщенком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту.