№1661

13 березня 2015, 10:29

До проекту Закону України «Про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області» (реєстр. №1661) надійшов висновок Інституту законодавства Верховної Ради України, який перебуває на розгляді підкомітету з питань місцевого самоврядування.

Проект Закону України про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області, розроблений, як зазначено в пояснювальній записці, «з метою впровадження та відпрацювання нових організаційно-правових та фінансово-економічних механізмів, спрямованих на становлення і розвиток нових стандартів управління територіями, формування місцевого самоврядування базового рівня, спроможного створити та підтримувати сприятливе життєве середовище, необхідне для нормального життя людини, захисту її прав, надання жителям територіальних громад якісних і доступних публічних послуг».

Погоджуючись з необхідністю реформування системи місцевого самоврядування в Україні, запровадження нового адміністративно-територіального устрою та нових форм управління територіями, стосовно проекту Закону експерти Інституту зауважили, що:

- проект у цілому відповідає принципам Європейської хартії місцевого самоврядування та державній політиці децентралізації. Разом із тим, такий проект розробляється не вперше. В Україні є чималий досвід аналогічних експериментів, які проводились в інших областях України. Чи врахований   попередній  досвід  законопроектних робіт, а також  наявний практичний досвід у цій   сфері,  не  зазначено ні в супровідних документах до законопроекту, ні в самому законопроекті. Втрачається наступність і оцінка набутого досвіду;

- у проекті  передбачається  створення спроможних територіальних громад шляхом укрупнення, через зменшення кількості існуючих районів, сільських, селищних рад, створення нової адміністративно-територіальної одиниці. Втім, згідно з чинним законодавством України такі  адміністративно-територіальні зміни є можливими шляхом проведення місцевих референдумів. Проектом Закону ці заходи не передбачені, що є порушенням прав громадян, які проживають па території, на яку поширюється дія даного законопроекту та не сприяють реалізації ратифікованих міжнародно-правових стандартів місцевого самоврядування, зокрема Додаткового  протоколу  до  Європейської хартії місцевого  самоврядування про право участі у справах органу місцевого самоврядування.

- у проекті  Закону містяться  положення, наприклад у статті 16, виконати які на основі чинного законодавства України буде складно.