семінар

16 липня 2015, 16:59

Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування спільно з ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» 13 липня 2015 року провів парламентський конституційний семінар «Зміни до Конституції України: відносини державної влади та місцевого самоврядування».

Семінар був присвячений обговоренню проекту Закону України «Про внесення змін до Конституції України» (щодо децентралізації влади) (реєстр. № 2217а), поданого Президентом України П.Порошенком. Зокрема, учасники семінару у своїх виступах торкалися питання системи місцевої влади, відносин органів державної влади з органами місцевого самоврядування, повноважень вищих органів державної влади та Президента України.

Відкриваючи обговорення змін до Конституції, Голова Комітету Сергій Власенко запропонував зосередити увагу на обговоренні найбільш контраверсійних питань законопроекту, а саме: запровадженні інституту префекта, який є новим для Конституції України, обговоренні його повноважень; наділенні повноваженнями Президента України щодо зупинки актів органів місцевого самоврядування з одночасним зверненням до Конституційного суду України, якщо вони суперечать Конституції України, створюють загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи загрозу національній безпеці; зазначенні в перехідних положеннях законопроекту, а не в перехідних положеннях Конституції України про особливий статус Донецької та Луганської областей, який визначається законом; обранні місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на найближчих чергових місцевих виборах на два роки.

Подякувавши за участь у заході представникам широкого експертного    середовища, С.Власенко передав слово співорганізаторам заходу – директору Програми USAID «Рада: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» А.Шевченку та голові ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» І.Когуту, які у своєму вітальному слові подякували Комітету за надану можливість провести захід в стінах Верховної Ради України та погодилися із запропонованим порядком денним.

Під час заходу зі своїми коментарями виступили запрошені експерти: В.Мусіяка, М.Теплюк, В.Пархоменко та І.Коліушко.

Професор кафедри галузевих правових наук Національного  університету «Києво-Могилянська академія», заступник голови Конституційної комісії В.Мусіяка висловив свою прихильність до закладеної в законопроекті ідеї, проте висловив конструктивні зауваження до механізму її реалізації. Щодо інституту префектів В.Мусіяка наголосив, що це нововведення не змінює статус-кво з огляду на текстуальне закріплення ролі префектів в системі виконавчої влади. Також він звернув увагу на те, що повноваження префектів можуть бути врегульовані законом, що дозволить парламенту на свій розсуд їх розширювати. В аспекті скасування актів префектів Президентом та Урядом, В.Мусіяка висловив побоювання про закладання конфлікту між цими двома суб’єктами. Також він скептично поставився до запровадження тимчасового державного уповноваженого на території із зупиненими повноваженнями місцевих рад та їх голів, адже в проекті змін до Конституції не розкрите питання про підконтрольність, підзвітність та відповідальність такої посадової особи.

Заступник   керівника   Апарату   Верховної   Ради – керівник Головного юридичного управління, член Конституційної комісії М.Теплюк, зосередив увагу присутніх на певних сторонах законопроекту. Зокрема, він згадав про оновлення засад функціонування органів місцевого самоврядування,  збереження  громади, формування районними та обласними радами власних  виконавчих органів та розмежування функцій місцевого самоврядування та державної влади на місцях. М.Теплюк зауважив, що реформа місцевого самоврядування на засадах децентралізації потребує прийняття ще низки законів та підзаконних нормативно-правових актів, і їх представлення до обговорення одночасно з проектом змін до Конституції значно б полегшило роботу та знизило ризики.

Заступник директора Центру аналізу та розробки законодавства «Асоціації міст України» В.Пархоменко висловив узагальнену позицію Асоціації, що законопроект, попри певні вади, не містить суттєвих прогалин, і тому Асоціація підтримує його прийняття Верховною Радою України.

Голова Правління Центру політико-правових реформ І.Коліушко відмітив помітну роль громадськості в підготовці законопроекту. Він зазначив, що законопроект загалом виконує завдання реформи та значно покращує правове регулювання місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою України. Втім вказав на деякі недоліки: суперечливість повноважень, якими пропонується наділити, префекта. Наприклад, якщо одними положеннями законопроекту передбачається, що виконавча влада на місцях здійснюється тільки префектами, інші положення проекту унормовують існування  територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Також він   зауважив, що префектові доведеться створювати свій штат з огляду на   повноваження щодо забезпечення виконання державних програм. Окремо   І.Коліушко вказав на необхідність укрупнювати теперішні райони і на те, що   варто надати Президенту України право припиняти повноваження органу місцевого   самоврядування без ускладненої процедури, закладеної в тексті законопроекту.

Свої думки щодо тексту також висловили  інші  експерти, науковці та народні депутати України. Співробітник Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України І.Кресіна звернула увагу на недоцільність підконтрольності префектів Кабінету Міністрів України, оскільки префекти не належать до урядової вертикалі. Ю.Ключковський, в свою чергу, схвально поставився до реформи адміністративно-територіального устрою, порядку делегування повноважень в рамках здійснення влади на місцях, проте також зробив зауваження щодо повноважень префектів. На його думку, префект не повинен забезпечувати виконання державних програм, і його функції можуть бути занадто розширеними через волю парламенту.

Участь у семінарі взяли народні депутати України, члени Конституційної комісії, представники органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій, експерти та науковці, представники громадськості.