Калуш

01 квітня 2015, 09:47

Комітет звернувся до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України з проханням надати висновки щодо можливості запровадження державно-правового експерименту з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області в умовах дії норм Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Дане звернення викликане наступними обставинами.

На розгляді Верховної Ради України перебуває проект Закону України про державно-правовий експеримент з проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади на території Калуського району та міста Калуша Івано-Франківської області (реєстр. №1661 від 27.12.2014), внесений народним депутатом України І.Насаликом.

Як зазначається у Пояснювальній записці до законопроекту, він дозволить перевірити на практиці переваги і недоліки нової територіальної основи місцевого самоврядування, його реальну спроможність здійснювати функції виконавчої влади на своїй території, можливості та ефективність становлення такої важливої ланки місцевого самоврядування, як органи самоорганізації населення, матиме позитивний вплив на інші органи місцевого самоврядування стосовно необхідності їх реформування.

Головним комітетом з попередньої підготовки і опрацювання даного законопроекту було визначено Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Усвідомлюючи як актуальність, так і складність питання, необхідність всебічного вивчення пов’язаних із ним аспектів, особливо з огляду на прийняття Закону України «Про об’єднання територіальних громад», Комітет звернувся до низки наукових закладів, асоціацій органів місцевого самоврядування з проханням висловити власне бачення ситуації та надати пропозиції щодо можливостей запровадження експерименту за нинішніх умов.

На сьогодні до Комітету вже надійшли висновки Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної Академії правових наук України, Інституту законодавства Верховної Ради України, які перебувають на опрацюванні підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою.

Як свідчить навіть попередній аналіз, поданий законопроект містить низку неузгодженостей із тими підходами до логіки і послідовності децентралізації влади, які пропонує Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Так, у статті 4 законопроекту вказано, що державно-правовий експеримент є підготовчим етапом для реалізації в державі Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. У той же час, сама Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України 01.04.2014 р. передбачає інші етапи її реалізації, серед яких взагалі відсутнє проведення будь-яких державно-правових експериментів у цій сфері. Очевидно, що відповідні підходи слід узгодити. Аналогічного плану зауваження викликають положення щодо територіальної основи експерименту, відображені у статті 5 законопроекту.

Зважаючи на серйозне суспільне значення і державну вагу пропозицій народного депутата України І.Насалика, з огляду на коло завдань, покладених на Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України при реформуванні системи місцевого самоврядування в Україні, його провідну роль як методичного центру у процесі формування спроможних територіальних громад відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», Комітет вирішив з’ясувати позицію зазначеного Міністерства щодо даного питання при розгляді вищевказаного законопроекту.