Мати-героїня №1052
10 березня 2015, 09:18
Проект Закону України про державну підтримку жінок, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня" (реєстр. № 1052), поданий народними депутатами України О.Фельдманом, А.Денисенком, В.Мисиком, В.Писаренком, Д.Святашем, Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування рекомендовано Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Члени Комітету взяли до уваги, що законопроектом передбачається визначити основні напрями державної політики популяризації материнства, підстави та критерії присвоєння почесного звання України “Мати-героїня”, а також встановлюються додаткові соціальні пільги та компенсаційні виплати жінкам, яким присвоєно таке звання.
Підкомітет з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород поінформував народних обранців, що Комітет Верховної Ради України з питань бюджету, здійснивши експертизу законопроекту, зазначив, що всупереч вимогам статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України суб’єктом права законодавчої ініціативи не надано фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення його збалансованості. За інформацією Комітету з питань бюджету Міністерство фінансів України вважає прийняття даного законопроекту недоцільним, оскільки реалізація його положень потребуватиме додаткових витрат державного та місцевих бюджетів і не буде забезпечена фінансовими ресурсами. За орієнтовними розрахунками Мінфіну реалізація запропонованих законопроектом пільг та виплат жінкам, яким присвоєно таке почесне звання, потребуватиме щороку додаткового виділення майже 1,0 млрд. гривень бюджетних коштів. Окрім іншого, у висновку Мінфіну акцентується увага, що положення законопроекту, якими встановлюється можливість присвоєння жінкам почесного звання “Мати-героїня” посмертно, може призвести до отримання відповідних пільг та компенсаційних виплат родичами (спадкоємцями) померлих жінок, що також потребуватиме виділення додаткових бюджетних коштів. Проте, на даний час відсутні законодавчі підстави для визначення механізму отримання одноразової винагороди, пільг та компенсаційних виплат такими спадкоємцями, окрім того, що отримання родичами (спадкоємцями) винагород, пільг, компенсаційних виплат за це почесне звання не відповідає суті такої державної нагороди – безпосередня відзнака особистих заслуг жінок у народженні та вихованні дітей.
Отже, Комітет Верховної Ради України з питань бюджету вважає, що законопроект у разі його прийняття матиме вплив на показники бюджету (збільшуючи витрати державного та місцевих бюджетів) і у разі прийняття відповідного закону до 15 липня 2015 року він має вводитися в дію не раніше 01 січня 2016 року, після 15 липня 2015 року – не раніше 01 січня 2017 року. При цьому Комітет з питань бюджету рекомендує при доопрацюванні проекту Закону України про державну підтримку жінок, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня" (реєстр. № 1052), узгодити його положення з вимогами Бюджетного кодексу, насамперед забезпечивши дотримання вимог частини другої статті 85 Кодексу.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції у своєму висновку щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи зазначив, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів, тобто законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Інститут законодавства Верховної Ради України, здійснивши за зверненням Комітету експертний аналіз законопроекту, у своєму висновку висловив ряд зауважень і пропозицій до окремих його положень.
Науково-дослідний інститут державного будівництва та місцевого самоврядування НАПрН України, здійснивши на прохання Комітету науково-консультативний висновок до законопроекту, зазначив, що окремі норми законопроекту варті на увагу, зважаючи що у чинному законодавстві дійсно відсутній єдиний нормативно-правовий акт, який би стосувався соціальної підтримки жінок, яким присвоєно почесне звання України “Мати-героїня”. Однак, запровадження соціальної підтримки певної категорії осіб із почесним званням України в окремий Закон має цілковито відповідати діючим нормативно-правовим актам та не дублювати їх.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, не заперечуючи проти доцільності посилення уваги до стимулювання народжуваності та підвищення поваги до багатодітних матерів, вважає, що порушені у законопроекті питання значною мірою врегульовані як на законодавчому, так і на підзаконному рівні. Висловивши низку зауважень до законопроекту, Головне управління зазначає, що пропозиції щодо посилення соціального захисту жінок, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня», доцільно вносити до чинної системи законодавчих актів, що мають предметом регулювання вказані питання.
Головне управління також акцентує увагу, що реалізація запропонованої законодавчої ініціативи в частині пільг жінкам з числа нагороджених почесним званням України «Мати-героїня» потребуватиме бюджетних видатків. Тому відповідно до вимог частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України до законопроекту суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Потребує також уточнення термін набрання чинності законом. Отже, Головне науково-експертне управління вважає, що за результатами розгляду в першому читанні даний законопроект доцільно направити на доопрацювання.