Висновок Комітету про проект Закону про Державний бюджет України на 2015 рік (реєстр. №1000, доопрацьований, КМУ, А.Яценюк)

25 грудня 2014, 13:21


Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на засіданні 24 грудня 2014 року розглянув в межах предмету відання проект Закону України про Державний бюджет України (реєстр. №1000 від 12.12.2014 р., доопрацьований), поданий Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до законопроекту ресурс місцевих бюджетів на 2015 рік становить 262 100,8 млн. гривень, в тому числі за загальним фондом – 250 431,4 млн. грн., спеціальним фондом – 11 669,4 млн. гривень.

Як зазначається у Пояснювальній записці до проекту, формування доходів місцевих бюджетів здійснено з врахуванням змін, що передбачаються до Бюджетного та Податкового кодексів України в частині місцевих бюджетів.

Прогнозний обсяг доходів місцевих бюджетів на 2015 рік (без врахування трансфертів) розраховано у сумі 104 222,0 млн. грн., у тому числі загальний фонд – 93 354,3 млн. грн., спеціальний фонд – 10 867,7 млн. гривень.

Додатково місцеві бюджети до загального фонду згідно із законопроектом отримають 21 500,9 млн. грн., з яких 6 166,4 млн. грн. – за рахунок передачі з державного бюджету, 5 941,0 млн. грн. – введення нового акцизного податку з кінцевих продаж, 2 100,0 млн. грн. – розширення бази оподаткування податком на нерухоме майно та податком на розкішні автомобілі, 7 293,5 млн. грн. – за рахунок передачі окремих податків зі спеціального фонду місцевих бюджетів.

З урахуванням змін, що передбачаються до Бюджетного кодексу України, систему балансування замінено системою бюджетного вирівнювання, яка передбачає горизонтальне вирівнювання податкоспроможності територій залежно від рівня надходжень на одного жителя. При цьому, вирівнювання здійснюється лише за двома податками: податком на прибуток підприємств для обласних бюджетів, та податком на доходи фізичних осіб для бюджетів міст, районів та обласних бюджетів. Вирівнювання за іншими платежами не здійснюється, їх надходження в повному обсязі залишаться в розпорядженні місцевих органів влади.

Механізм вирівнювання передбачає, що місцеві бюджети з рівнем надходжень нижче 0,9 середнього показника по Україні отримують базову дотацію (80 відсотків суми, необхідної для досягнення показника 0,9), для підвищення рівня їх забезпеченості. Для місцевих бюджетів з рівнем надходжень в межах від 0,9 до 1,1 вирівнювання не здійснюється. Водночас із бюджетів із значним рівнем надходжень на одного жителя передбачена реверсна дотація до державного бюджету в обсязі 50 відсотків перевищення.

Обсяг міжбюджетних трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, передбачено у сумі 161 523,0 млн. грн., у тому числі субвенції із загального фонду на:

проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів – 1 210 млн. гривень;

виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги на догляд за інвалідами  І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу – 42 317,7 млн. грн.;

надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот – 11 457,3 млн. грн.;

надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого  пічного побутового палива і скрапленого газу – 806,4 млн. грн.;

підготовка державних службовців V-VІІ категорій, підвищення кваліфікації державних службовців І-ІV категорій, працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань запобігання і протидії проявам корупції на державній службі та службі в органах місцевого самоврядування, підвищення кваліфікації фахівців у сфері європейської та світової інтеграції, організація підготовки та виконання тренінгових програм і заходів з розвитку вищого корпусу державної служби – 30, 1 млн. гривень;

освітня субвенція – 42 577,8 млн. грн.;

медична субвенція  – 45 700 млн. гривень.

Державна підтримка соціально-економічного розвитку регіонів здійснюватиметься в межах коштів, передбачених за бюджетною програмою "Державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України", обсяг якої визначено на рівні 4 500,0 млн. гривень. В умовах обмеженого фінансового ресурсу концентрація капітальних видатків в одній бюджетній програмі сприятиме вирішенню нагальних питань розвитку як держави, так і регіонів, та ефективному використанню наявного ресурсу для задоволення суспільних потреб населення.

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України", у своєму висновку на законопроект зауважила, що проектом Державного бюджету України на 2015 рік не передбачається формування Державного фонду регіонального розвитку. Це не узгоджується з вимогами статті 24-1 Бюджетного кодексу України, відповідно до якої при складанні проекту Державного бюджету України державний фонд регіонального розвитку передбачається в обсязі не менше 1% прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на відповідний бюджетний період.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань регіональної політики, місцевих бюджетів та комунальної власності, взявши до уваги висновок Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України", з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету та враховуючи особливості процедури розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2015 рік, Комітет у х в а л и в:

1. Запропонувати Комітету з питань бюджету при доопрацюванні проекту Закону України про Державних бюджет України на 2015 рік (реєстр. №1000 від 12.12.2014 р., доопрацьований), поданого Кабінетом Міністрів України, передбачити формування Державного фонду регіонального розвитку в обсязі не менше 1% прогнозного обсягу доходів загального фонду Державного бюджету України на наступний бюджетний період.

2. Надіслати цей висновок до Комітету з питань бюджету, визначеного головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту.