Висновок Комітету про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" від 16 вересня 2014 року № 1680-VII (реєстр. №1011 від 27.11.2014)

25 грудня 2014, 13:24

Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України розглянув проект Закону України про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» від 16 вересня 2014 року № 1680-VII (реєстр. № 1011 від 27.11.2014), поданий народними депутатами України О.Турчиновим, А.Парубієм, С.Пашинським

Зазначений законопроект, за визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи, спрямований на невідкладний перегляд рішень, що ухвалювалися Україною для забезпечення реалізації Мінського протоколу від 5 вересня 2014 року з метою деескалації конфлікту на сході України.

Законопроектом пропонується визнати таким, що втратив чинність, Закон України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» від 16 вересня 2014 року № 1680-VII.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 19.12.2014 р. № 16/3-1078/1011 вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.

Управління підтримує відповідну законодавчу ініціативу з огляду на те, що втілена в Законі ідея врегулювання окремим законодавчим актом особливого порядку організації та діяльності місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей викликала численні зауваження концептуального та змістовного характеру, в тому числі щодо її конституційності. Адже Конституцією України не передбачається можливість встановлення таких особливостей для окремих районів відповідних областей. За змістом відповідних положень Конституції України спеціальним законом можуть визначатися особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування лише в містах Києві та Севастополі (ч. 2 ст. 118, ч. 2 ст. 140).

Розглядаючи це питання народні депутати України – члени Комітету взяли до уваги таке.

         Закон № 1680-VII був прийнятий 16 вересня 2014 року під час проведення пленарного засідання Верховної Ради України в закритому режимі внаслідок підтримки проекту Закону України з реєстраційним  № 5081, що був внесений на розгляд Парламенту Президентом України.

Прийняття Закону стало одним із спрямованих на імплементацію Мирного плану Президента України заходів, про що було досягнуто згоди Тристоронньою контактною групою у складі представників України, Російської Федерації і Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) та зафіксовано у Мінському протоколі від 5 вересня 2014 року.

Закон визначив тимчасовий порядок організації місцевого самоврядування, діяльності органів місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей з метою створення умов для якнайшвидшої нормалізації обстановки, відновлення правопорядку, конституційних прав і свобод громадян, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, створення умов для повернення жителів до вимушено залишених місць постійного проживання, їх реінтеграції, а також для відновлення життєдіяльності в населених пунктах у Донецькій та Луганській областях та розвитку територій.

         Абзацом першим пункту 2 статті 10 «Прикінцеві положення» Закону були призначені позачергові вибори депутатів районних, міських, районних у містах, селищних, сільських рад, сільських, селищних, міських голів в окремих районах Донецької та Луганської областей на неділю 7 грудня 2014 року.

При цьому відповідно до частини першої статті 1 Закону перелік районів, міст, селищ, сіл, які належать до окремих районів Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування, мав бути визначений рішенням Верховної Ради України.

Рішення Парламенту з визначення переліку адміністративно-територіальних одиниць, в яких має запроваджуватися особливий порядок місцевого самоврядування, не приймалося.

Після проведення 2 листопада 2014 року всупереч Конституції та законам України так званих виборів в окремих районах Донецької та Луганської областей, Рада національної безпеки та оборони України 4 листопада 2014 року своїм Рішенням підтримала пропозицію Президента України щодо внесення ним у встановленому порядку на розгляд Верховної Ради України як невідкладного законопроекту про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей».

Розглянувши суспільно-політичну та соціально-економічну ситуацію в Донецькій та Луганській областях, Рада національної безпеки та оборони України цим же Рішенням запропонувала низку заходів для здійснення їх Кабінетом Міністрів України, Міністерством юстиції України, Міністерством фінансів України, Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Міністерством закордонних справ України, Національним банком України.

Зазначене Рішення Ради національної безпеки та оборони України було введене в дію Указом Президента України від 14 листопада 2014 року №875/2014.

Заслухавши інформацію, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та всебічно обговоривши питання,

 Комітет   у х в а л и в:

 1. Рекомендувати Верховій Раді України відповідно до пункту 1 частини першої та частини другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» від 16 вересня 2014 року № 1680-VII (реєстр. № 1011) за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому.

 

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України Голову Комітету - народного депутата України С.Власенка.