Стенограма засідання Комітету від 10.12.2014
10 грудня 2014, 11:09
засідання Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування
від 10 грудня 2014 р.
Засідання веде перший заступник голови Комітету
ЛЕДОВСЬКИХ О.В.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня, колеги! Я всіх вітаю з першим засіданням нашого комітету.
Мене звуть Олена Володимирівна Ледовських. Ви мене обрали, ми всі обради, першим заступником голови Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
На жаль, на сьогодні у нас немає Сергія Володимировича Власенка, він хворий. Але відповідно до частини другої статті 35 Закону "Про комітети Верховної Ради" у разі відсутності голови, його обов'язки виконує перший заступник. Якщо ви не заперечуєте, то я відкрию наше засідання і ми обговоримо нагальні питання, які потребують рішення Верховної Ради уже найближчим часом. Тому я пропоную сьогодні попрацювати дуже ефективно і взагалі надіюсь, що наш комітет буде самим продуктивним і відносини всередині комітету у нас будуть дуже комфортними для того, щоб всі рішення ми приймали дуже оперативно, правильно і взагалі все, що піде на користь нашій державі.
До складу нашого комітету входять 17 народних депутатів. Сьогодні на засіданні у нас присутні 13 народних депутатів. Для того, щоб прийняти рішення, нам треба буде 7 голосів народних депутатів, тому я пропоную, кворум у нас є, пропоную розпочати нашу роботу. Буду вдячна за те, що ми дуже сьогодні продуктивно, правильно і оперативно попрацюємо.
Я передам… Є декілька технічних, організаційних питань, які я б хотіла зазначити на початку нашого засідання для того, щоб ми організовано провели наше засідання.
До Протоколу засідання Комітету Верховної Ради обов'язково вносяться дані по голосуванню народних депутатів членів комітету. Вони вносять з позначкою "за", "проти", "утримався". Але є такі рішення, коли народні депутати можуть голосувати поіменно, це знакові питання, які розглядає той чи інший комітет. Тому я пропоную, ми можемо всі питання зазначати, які розглядає той, чи інший комітет. Тому я пропоную. Ми можемо всі питання зазначати в протоколі як поіменні голосування, а можемо визначитися тільки по окремих питаннях порядку денного сьогоднішнього і ті, які будуть наступні, для голосування в поіменному такому режимі.
В мене є пропозиція, щоб ми визначалися кожного разу на засіданні комітету по порядку денному, за яких питань ми будемо голосувати поіменно і зазначати це в протоколі. Якщо не має заперечень, то я пропоную таку форму нашої роботи, якщо ні, то прошу, в кого є з членів комітету до обговорення це питання, то прошу. Немає? Тоді пропоную так зазначити, щоб ми кожного разу, на початку засідання комітету, визначали питання, за якими ми маємо голосувати з вами, відповідно з нашим поіменним зазначенням в протоколі.
Так, ще один момент, теж технічно-організаційний. На початку засідання секретар комітету - це Гончаренко Олексій Олексійович, він визначає, хто з членів комітету сьогодні присутній. Все це можна робити: або він сам робить, або члени комітету розписуються в реєстрі хто присутній, хто відсутній і таке інше.
В мене є пропозиція по цьому питанню, щоб секретар комітету просто фіксував, хто сьогодні з членів комітету присутній і потім вже для протоколу, на реєстрацію завіряв це своїм підписом, і все. Якщо у членів комітету немає заперечень, приймаємо таку форму. А якщо є заперечення, то давайте будемо розписуватися кожного разу в реєстрі і підкладати це під протокол засідання нашого комітету. Так, я думаю, що це функція і загрузка для Олексія Олексійовича. Тоді приймаємо рішення таке. Так? Єдиний підпис в знак довіри Олексію Олексійовичу, що це буде додатком до протоколу засідання нашого комітету.
До початку розгляду порядку денного, який був узгоджений з головою нашого комітету, я трішки пізніше про це ще скажу, є пропозиція, вона такого термінового характеру, пов'язана з Погоджувальною радою, на якій Голова Верховної Ради оголосив деякі питання, пов'язані з формування порядку денного Верховної Ради України. Я надаю слово Гончаренко Олексію Олексійовичу.
ГОНЧАРЕНКО О.О. Дякую, Олена Володимирівна. Також представлюсь, мене звати Гончаренко Олексій Олексійович, разом в постанові про обрання голів і складу комітетів, і секретарів, був обраний секретарем нашого комітету. Також сподіваюсь на плідну роботу, співпрацю з вами і в нас, мені здається, дуже сильний склад комітету і, сподіваюсь, що ми зможемо багато чого корисного зробити.
Сьогодні яка є ситуація, що можемо поговорити. Вчора на пленарному засіданні Голова Верховної Ради України Гройсман Володимир Борисович надав усні доручення комітатам переглянути законопроекти, які зареєстровані в апараті парламенту, та внести терміново пропозиції. Вам всім розданий цей перелік, там, хочу звернути вашу увагу, що запропонувати включити до порядку денного засідання комітету таке організаційне питання про пропозиції комітету до проекту порядку денного першої сесії Верховної Ради України VIII скликання, це грудень 2014 і січень 2015 років. Коли ми підійдемо до порядку денному до цього питання, я зможу вам доповісти, яка є пропозиція, що ми будемо включати в порядок денний. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, я пропоную, вам розданий проект порядку денного засідання нашого комітету. До порядку денного пропонується внести два важливих нагальних питання це про проект постанови про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області із зміною встановлення меж Артемівського району, Донецької області (реєстраційний номер 1282) і про проект постанови про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області із зміною встановлення меж Волноваського, Новоазовського і Тельманівського районів, Донецької області (реєстраційний номер 1283).
Перед тим, як надати слово основному доповідачеві відносно цього питання, я хочу зазначити, що це ініціатива узгоджена була з Президентом України, з Кабінетом Міністрів і за поданням голови Донецької державної адміністрації, і за ініціативою чотирьох народних депутатів України – Геращенко, Іонової, Гриневич і мною.
На протязі цих двох днів я спілкувалася з Донецькою обласною державною адміністрацією, з заступниками, з цього питання. Тому хочу зазначити, що подібний проект рішення сесія… був прийнятий, була прийнята ця постанова минулим скликанням по Луганській області. І в зв'язку з таким терміновим прийняттям рішення я вважаю, що це сьогодні термінове вже таке рішення, яке ми маємо сьогодні розглянути і прийняти на засіданні нашого комітету для того, щоб вже завтра розглянути на засіданні Верховної Ради України.
Дозвольте мені тоді… Ми отримали всі документи, які маємо отримати. Я думаю, що основний доповідач зараз скаже про ці документи, які сьогодні потребують згідно з цією постановою відповідного законодавства України бути додатком до цієї постанови. Чому їх не має? Теж ми дамо пояснення. Але ми маємо доручення Голови Верховної Ради України Гройсмана щодо розгляду цих проектів постанов.
Якщо не має заперечень, я пропоную цей порядок денний прийняти за основу. Немає заперечень?
_______________. Немає.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді прошу проголосувати за те, щоб затвердити порядок денний, як за основу.
_______________. Віталій Олександрович, одноголосно.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Чи є пропозиції інші у членів комітету?
_______________. Крім цієї, що Олексій Олексійович…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да-да. Крім того, що вже сказав Олексій Олексійович відносно цих пропозицій.
Тоді прошу затвердити порядок денний нашого засідання, нашого комітету в цілому. Всім дуже дякую.
Я надаю слово Миколі Трохимовичу Федоруку відносно питань, які ми сьогодні зазначили на засіданні нашого комітету. Реєстраційний номер 1282 – про проект Постанови про зміну в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Артемівського району Донецької області.
ФЕДОРУК М.В. Олена Володимирівна і шановні колеги, можливо, поскільки ці аналогічні питання доповідати по кожному окремо чи по двох…
ГОЛОВУЮЧИЙ. У мене теж є така пропозиція – розглянути обидві постанови, а рішення ми будемо приймати окремо від кожної постанови.
ФЕДОРУК М.В. Окремо. Дякую. Шановні колеги, проектами постанов Верховної Ради України стосовно зміни адміністративно-територіального устрою Донецької області (реєстраційний номер 1282 і 1283) з метою упорядкування адміністративних зв'язків між окремими населеними пунктами Донецької області пропонується змінити межі Артемівського району та Волноваського, Новоазовського та Тельманівського районів Донецької області. Зокрема, збільшити територію Артемівського району на 17 тисяч
Відповідно до пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради належать утворення, ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.
Згідно з частиною другою статті 173 та частиною першою статті 174 Земельного кодексу України межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюється і змінюється за проектами землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць.
Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів. Рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад. Хочу звернути вашу увагу саме на це.
До проектів постанови Верховної Ради України щодо змін адміністративно-територіального устрою Донецької області, реєстраційний номер 1282 і 1283, не додано: подання Донецької обласної Ради; проект землеустрою; погоджувальних матеріалів від органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій в районі в Донецькій області, межі яких пропонується змінити.
Разом з тим голова Донецької обласної державної адміністрації Кіхтенко у зверненні на адресу Голови Верховної Ради Гройсмана та до народного депутата, уповноваженого Президента України з питань мирного урегулювання конфлікту в Донецькій та Луганській областях Геращенко, висловився щодо необхідності прийняття вказаних проектів постанов з метою упорядкування адміністративних зв'язків між окремими населеними пунктами Донецької області. Ну, якщо говорити прямо, це для того, щоб можливо було казначейству підключити ці населені пункти і фінансувати, і пенсії, і виплати соціальні, і фінансувати бюджетні установи, які знаходяться на території підконтрольній нашій державі, а не бойовикам.
Враховуючи складну суспільно-політичну та соціально-економічну ситуацію, що склалася на території Донецької області впродовж останніх місяців в умовах іноземної агресії та терористичних дій, прагнучи до вирішення найболючіших життєвих проблем мешканців району, в забезпеченні їх основоположних прав свобод та інтересів комітет, пропонується комітету рекомендувати Верховній Раді України відповідно до частини першої та другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проекти постанов Верховної Ради України щодо змін в адміністративно-територіальному устрою в Донецькій області, реєстраційний номер відповідний від 8.12.14 року, внесений народними депутатами України Геращенко, Іоновою, Ледовських і Гриневич, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому. Є така пропозиція.
За наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому, є така пропозиція, в мене все. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, чи є питання до Миколи Трохимовича?
_______________. Дозвольте, будь ласка. Микола Трохимович, я так розумію.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Вибачте, я тільки скажу, що в нас є присутні колеги, з якими ми можемо спілкуватися і надам вам слово. Ми сьогодні запросили на засідання комітету, відносно цих питань, заступника керівника секретаріату Голови Верховної Ради України у нас присутні Коваленко Віталій Леонідович, заступник міністра, керівник апарату Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Негода В'ячеслав Андронович і заступник директора Департаменту регіональної політики та адміністративної реформи секретаріату Кабінету Міністрів України, завідуючий відділом Бережницький Ярослав Володимирович. Дякую. Вибачаюсь. Будь ласка.
ОМЕЛЬЧЕНКО В. Василь Омельченко.
Дивіться, така ситуація, наскільки я зрозумів, що ми приєднуємо до району, який знаходиться у підпорядкуванні України сьогодні. Але, чи не даємо ми таким чином шлях і Україні всій, і всьому світовому товариству, що ми, міняючи або узаконюючи новий формат і межі району, що ми залишаємо от ті райони, від яких ми приєднуємо, можна сказати, поза межами України?
ФЕДОРУК М.В.Я так не думаю, що ми цим самим. Справа в тому, мені здається, в минулому скликанні ми вже приймали таке рішення, Верховна Рада голосувала по Луганській області, Москаль доповідав. Це, я підкреслюю, для того, щоб люди могли отримати сьогодні, вони знаходяться на території, підконтрольній. Якщо вони будуть, давати, вони можуть сьогодні отримувати кошти, наприклад, пенсії через казначейство і через банк іншого району. Зрозуміло, є і Указ Президента, доручення, і відповідні рішення, все, все.
Цього не можна зробити іншим шляхом. І не випадково ми це говоримо, ми це конституційно сьогодні зробити проект землеустрою, передати землі це треба півроку, мінімум, для цього.
Це саме… практики знають. А то й навіть більше, ну якщо ідеально це все зробити.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну те, що відбувається зараз в Донецькій області, то ми будемо рік, два роки тільки займатися цими питаннями.
ФЕДОРУК М.В. Так цим самим. Да. Тому це є… рішення яке пропонується воно є політико-правовим. Воно не є чисто правовим – це є політико-правове рішення, яке ми можемо, яке… Як казав один класик, що Верховна Рада може все. Да? Але тут той випадок, коли ми дбаємо про тих людей, які сьогодні могли б отримати соціальні виплати і так далі.
_______________. Ми це розуміємо. Усвідомлюючи, що Верховна Рада не все може те, що я вам скажу. Ну не можна просто функцію передати Казначейства, функцію інших соціальних служб, які відповідають за ці питання, делегувати або розширити на інші території.
ФЕДОРУК М.В. Ну так питання не стояло. І це потрібно вивчати. Просто я не готовий дати… Чи можливо, можливо при таких діях це ми порушимо більше, ще буде більше порушення і це буде питання для прокурора, скажімо так, більше. Тут здається це більш простіший шлях, хоч він не зовсім чистий, скажімо так.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олександр Володимирович.
ДЕХТЯРЧУК О.В. Дякую. З вашого дозволу. Олександр Дехтярчук. Таке запитання.
Перше. Тут присутні досить фахові люди, які дійсно те питання, яке ключове, мабуть, всім воно зараз пригадується, - це законність наших дій. На скільки дії нашого комітету відповідають Конституції. Щоб ми не мали потім наслідків, якщо якийсь з цих районів буде мати до нас питання, - перше.
Друге питання – це час дії постанови. Тобто, це українські території, як і ті території, які є тимчасово окуповані сепаратистами. Ми від них в жодному випадку не відмовляємося, і на мій погляд має бути вказано час дії постанови до, ну не хочу казати визволення, до завершення. Треба підібрати відповідне словосполучення, щоб це звучало. Це моя думка.
І третє. Звернути увагу на преамбулу. Де саме має бути в постанові і вказано мета прийняття так, як і говорив Микола Трохимович, мета прийняття саме цієї постанови. Щоб місцеві мешканці розуміли, що це робиться виключно не з політичною метою, а забезпечення їх соціальних прав. В мене все. Дякую.
_______________. Можна заперечити?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Сприймається. Будь ласка.
КУРИЛО В.С. Я все-таки з тих територій, Курило Віталій Семенович, Луганська область. Я б не ставив конкретну дату, ні в якому випадку. Бо … Пояснюю, чому, до якого терміну. Можуть іди домовленості, завтра, після завтра якісь домовленості, якісь буде перехідний період. І, якщо ми поставимо мету до завершення АТО, завтра оголосять про перемир'я, про завершення АТО, і тоді ті, з тієї сторони будуть претендувати на всю територію Донецької і Луганської області. Бо буде перехідний період, і буде дуже довго, буде дуже довго сіра зона. А люди, які живуть зараз поза територією цього реального АТО, вони не хочуть з тими мати зараз вже нічого спільного. Тому не ставимо ніяких меж. Відділили, переділили. Я думаю, наступний крок, який буде, то це утворення на базі Луганської і Донецької областей нових територій. Це буде наш наступний крок, який ми повинні розробити. Можливо, передача частини Луганської області до Харківської, яка залишилася зараз в Україні. А Донецької до Дніпропетровської і Запорізької. А оті Луганська і Донецька, що там зараз утворення, з них якоїсь особливої зони з особливим статусом для того, щоб зберегти оці землі, які зараз під ними, і зберегти людей від їхнього впливу. Тому, я вважаю, що нічого не ставимо.
І у мене, можна, відразу одне питання до працівників Кабінету Міністрів. Скажіть, до Артемівського району, я так зрозумів, місто Вуглегірськ відходить, так?
_______________. Так відходить.
КУРИЛО В.С. Місто Вуглегірськ іде до Артемівського зі своїми землями. Так?
(загальна дискусія)
_______________. Я пам'ятаю, що так. Відходить.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Там перелік іде всіх основних пунктів, які відходять до цих територій.
_______________. Я пам'ятаю, Вуглегірськ відходить. Я пам'ятаю і дивився Вуглегірськ відходить. Всіх населених пунктів, які відходять до території.
_______________. Вуглегірськ відходить, я пам'ятаю, дивився.
_______________. Вуглегірськ, …….., селище ……
Можливо тоді вживати поняття, що ці дії вимушені нашого комітету у зв'язку з такою-то ситуацією, якщо не вказувати де. Але я наприклад 9 років був головою районної ради району і я би не хотів, щоб в будь якій ситуації район розділився, і це теж питання. Я не думаю, що всі …..
ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз пріоритетним є те, щоб ми змогли допомогти людям, які знаходяться в біді і вирішити питання і фінансування, і соціальних проблем, і таке інше.
Дякую колеги.
Ще? Так, будь ласка.
БЕРЕЗЮК О.Р. Олег Березюк, "Об'єднання "Самопоміч".
Ну, насправді ми всі маємо розуміти, що це трагічна ситуація. Так? Тобто ми робимо таку повзучу демократію наших і вже не наших територій, хоча політично ми без сумніву говоримо про те, що це окуповані території нашої країни. Ну, це треба чесно собі говорити, що от навіть колега ….. вже там почав говорити, вже і про створення нових юридичних територіальних умов - це дуже серйозна постанова, колеги. І вона є, ключовими словами пана Федорука є те, що вона є політика-правова тобто вона, є не правова, будемо так говорити. І насправді мене цікавить питання від юристів. Без сумніву, ми робимо це зараз з метою, по великому рахунку, гуманітарною і правильно робимо, бо перш за все – це якість життя людей хоча б якась.
А з іншого боку, щоб ми за цією ситуацією, як нас оцінять юристи тих самих наших майбутніх опонентів за територією, які будуть боротися за цю територію. Де вони будуть судити нас? Як вони будуть нас бачити в правовому полі? Адже вони можуть через півроку подати на якийсь там Страсбурзький суд, чи Гаазький.
_______________. Гаазький.
БЕРЕЗЮК О.Р. Тому мене от цікавить бачення уряду і зокрема правову ситуацію цього моменту. Може нам якесь там треба дописати одне речення, яке зробить нам люфт для цього правового поля.
Пане Негода, ви напевно найбільший фахівець в цьому.
НЕГОДА В.А. Дуже дякую!
Ну, на жаль, так складалась ситуація, що тільки сьогодні ми отримали завдання ознайомитися з цими постановами, очевидно, вони і в комітеті нещодавно появилися. Тому глибокого аналізу стосовно них, звичайно, не відбулося. Але, з точки зору те, що відбулося в дискусії, звісно, давати зараз правову оцінку я не хотів би, тому що ті формальні речі, які сьогодні передбачені у нас законодавством, щоб їх виконати, це не реально з точки зору, що не діють ті органи, які мають це робити. Навіть, якщо взяти там обласна рада Донецька чи обласна рада Луганська, вони не діють, ми визнаємо, що вони бездіяльні і пройти ту процедуру, знизу до гори, неможливо. Так само і багато сільських рад не діють, нема сільських голів. До речі, по цьому в нас є завдання, взагалі треба терміново приймати закон про особливості управління такими територіями, у разі відсутності, фактично, органів самоврядування, які мають обиратися по даній процедурі.
Але, виходячи, знову ж таки, у нас вищий інтерес це не адмін. та устрій, а вищий інтерес – це інтереси людей. Якщо від тієї ситуації страждають люди, то, керуючись, знову ж таки, Конституцією і здоровим глуздом, ми не тільки маємо право, ми зобов'язані приймати подібне рішення. Про це, до речі, давно стояло питання, навіть варіант такий, як пропонували тут народні депутати, стосовно на період до завершення тих всіх процесів, з метою покращення управління територіями взагалі можна, розглядався варіант, у всяк випадку, я відпрацював для себе, щодо приєднання окремих районів і міст обласного значення до Харківської, до Дніпропетровської, до Запорізької областей. Це теж можна розглядати, але це вже зміна меж областей.
З іншого боку, єдиний орган, який компетентний це вирішувати, це Верховна Рада. Сьогодні у нас відсутній закон про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою. Тому посилання на якісь нормативні акти, вони правомірні. Ну, це не єдиний указ президії Верховної Ради УРСР, який є з точки зору, ну, права, він є нікчемний. Тому що вже давно немає УРСР, там багато питань уже не відповідають ні Конституції. Тому, я думаю наше міністерство, наш висновок такий, щоб підтримати оцю, проекти … постанов. Інша справа, що можна було б доручити Кабінету Міністрів відпрацювати оці питання пов'язані з землеустроєм і з містобудівною документацією, які передбачаються. Тобто спільно з органами місцевого самоврядування, щоб це все відкорегувати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Да, Олег Романович, будь ласка.
БЕРЕЗЮК О.Р. Я просто, я не зовсім погоджуюсь, але я не є експертом. Я просто думаю логічно, як каже пан заступник міністра, здорового глузду. Можливо, записати якесь пів-речення щодо тимчасовості процесу, не поставити терміни, бо терміни це абсурдно, ми не знаємо термінів. А показувати, що це рішення не є остаточним. Так? Ми це робимо у зв'язку з якимись форс-мажорними обставинами. Може воно й буде остаточним, Господь його знає, але я просто в юристів запитую це питання.
_______________. ……
_______________. ….. Верховна Рада завтра прийме рішення про зміни меж. Прийняла, межі перейшли до інших районів. Далі, якщо виникне питання повернення, Верховна Рада знову повинна буде повернутися і знову своїм рішенням це зробити. Хоч ми там напишемо, тимчасово, чи не тимчасово, все одно повинно бути рішення Верховної Ради. Правильно?
_______________. Правильно.
_______________. Коли воно буде, це вже ж буде залежати від загальної там політичної, різних ситуацій. Але це слово, воно, крім того, щоб заплутати людей, нічого воно не дасть. З правової точки зору воно нічого не змінить. От якби ми написали, що до якогось числа, але тоді того числа все одно Верховна Рада повинна приймати рішення. Що б ми не писали, все одно буде наступне рішення Верховної Ради. Внесення, точно так же, проходження комітету і внесення на засідання. Тому, хоч пишіть… Просто лишні слова тільки для заплутування ситуації.
(Загальна дискусія)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
________________. Можна технічне……? Працюють тільки 3 мікрофони, якщо вони включені разом, якщо 5, то не працює жоден.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Будь ласка.
________________. Я все ж таки хочу почути представника Казначейства, Міністерства соціального захисту. Чому неможливо Постановою Кабінету Міністрів розширити повноваження органів територіальних на місцях для того, щоб зареєстрованим на цих територіях людям надавати пільгу, функцію виконувати свою? Є у нас така можливість?
ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас, на жаль, немає сьогодні представника Казначейства. У нас сьогодні є заступник міністра Міністерства регіонального розвитку. Да, будь ласка.
БЕРЕЖНИЦЬКИЙ Я.В. (?) Можна я як, хоча я не маю таких повноважень від Кабінету Міністрів, але як заступник департаменту, який якраз веде ці питання і основні, я просто приєднуюся до думки свого колеги заступника міністра і народного депутата, до того, що непотрібно зараз якихось там тимчасові, не тимчасові, чи як. Основне, згідно частини другої статті 19, – це є чиї це повноваження. Чиї це повноваження, Верховної Ради? Значить рішення щодо утворення чи зміни меж, чи утворення, чи інші дії, - тільки Верховна Рада. Отже – ви.
Друге питання. Так само, з врахуванням тої ситуації, що йде війна і треба оперативно приймати рішення політико-правове, зрозуміло, що іншого, як тут говорять, що там Казначейство чи не що, це вже продумано і в адміністрації, і в Адміністрації Президента, і на місцях. Голова облдержадміністрації, який відповідальний є, згідно закону, за ті території, вони вже це продумали.
Третє. Я, як юрист, просто знаю, я маю великий досвід, що преамбула взагалі може не писатися і вона не є основною, основне це є рішення, вирішальна частина. Через те можна що хочеш там, хто хоче, йому не подобається чи що, але все одно суд буде дивитися не на преамбулу, а він дивиться на рішення ваше, це не має значення. Через те я, наприклад, з ……… повагою ставлюсь до депутатів, але просив би, щоб оскільки вже таке було рішення по Луганській області і ніяких не було заперечень, якби це було щось проблемно, зразу, зрозумійте, були б суди і були б проблеми у нас. Раз проблем немає, то давайте ми дозволимо тій адміністрації, яка зараз на тих територіях у дуже складних ситуаціях, просто робити свою справу і допомагати людям, просто чисто політико-правове рішення. Зрозумійте, Кабінет Міністрів не може прийняти політико-правове, а Верховна Рада має право. Дякую.
ГООВУЮЧИЙ. До речі, сьогодні є перший заступник голови адміністрації донецької, запрошував нас провести комітет в Донецькій області, сказав, що зустрічатися будуть і так, і так. Так що у нас є з вами нагода проконтролювати постанову вже на місці. Да, будь ласка.
_______________. Я тільки маленьку відповідь на це питання, яке стосувалося казначейства, воно, звичайно, не в компетенції нашого міністерства. Але, з точки зору, бюджетного процесу, міжбюджетних відносин, ви знаєте, що сьогодні розподіл бюджетних коштів йде через відповідну систему. Тобто особливо до сільських, селищних, міських рад, в тому числі і до районів, йде в район і тоді до сільських, селищних, міських рад, до міст обласного значення напряму. Тому не змінивши цей закон, зараз змінити міжбюджетні відносини буде важче. Але коли буде постанова, тоді вже напряму буде йти трансферт в той район, в якому знаходяться ось ці сільські, селищні ради. Тобто таке рішення потрібне для фінансової системи також.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, В'ячеслав Анатолійович, дякую.
Альона Іванівна, будь ласка.
ШКРУМ А.І. Альона Шкрум, "Батьківщина".
Колеги, я просто хотіла технічне таке теж питання. Ця ж ідея не нова, і ми про неї говорили ще місяця три назад, коли от був якраз наплив переселенців в ці регіони. І наскільки я пам'ятаю, там було дві пропозиції щодо тимчасового характеру. Тобто нам говорили або сказати "до відновлення контролю України над відповідними територіями", і юристи це забракували визначення, це не було можливим. І друга пропозиція була схожа на вашу. Тобто говорили "до закінчення проведення АТО". І тоді нам теж сказали, що так як немає офіційного відкритого визначення антитерористичної операції, теж це забракували. Тому, якщо є у когось з юристів, дійсно, пропозиції, озвучуйте. Але тоді от ми не знайшли жодних нормальних пропозицій.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, тут дуже досвідчені люди. от секретаріат пропонує нам внести додаток до нашої постанови. І контроль за виконанням цієї постанови однієї, другої, покласти на комітет. У нас тоді буде можливість з вами оперативно реагувати на ситуацію, яка відбувається там, і як буде працювати далі наша постанова.
Якщо нема заперечень, то тоді пункт ми можемо внести в наше рішення, в проект для Верховної Ради.
ФЕДОРУК М.Т. Іще є одне.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, Микола Трофимович. .
ФЕДОРУК М.Т. Якщо вже до постанови. Тут пропонується також вилучити пункт 2, встановити межі згідно з додатком. Оскільки додаток там не зовсім відповідає тим реальним межам, так кажуть фахівці. Пункт 2 вилучити.
_______________. (Не чути)
ФЕДОРУК М.Т. Можливо, те, що пропонував В'ячеслав Андронович. Якраз, що Кабінету Міністрів… Кабінету Міністрів, щоби …
_______________. Значить, Кабінету Міністрів забезпечити вирішення питань спільно з відповідними органами місцевого самоврядування щодо встановлення меж та коригування містобудівної документації. Це той експромт наш, який я здатний…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Підтримують. Ну, суть, сама суть, підтримується?
_______________. Да, підтримується. Потім…
_______________. Це питання знімає оці зауваження про що ми тут говорили. Це нібито невирішене питання остаточно. Тому що межі не встановлені і знімає …
(Загальна дискусія)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, дякую. Якщо не має більше пропозицій і ні в кого не має бажання прийняти участь в обговоренні, в мене є пропозиція перейти до прийняття рішення нашого комітету. Тому пропонується комітету прийняти рішення, що комітет рекомендує Верховній Раді України відповідно до частини першої та другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект рішення за реєстраційним номер 1282, за наслідками у розгляді в першому читанні прийняти за основу та в цілому.
______________. З двома поправками.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, поправка одна і про комітет.
Чи не має заперечень у колег? Не має. Тоді прошу проголосувати за перше питання порядку нашого денного. Хто "за"?
______________. В цілому.
ГОЛОВУЮЧИЙ. В цілому, да.
Хто проти? …………….. утримався.
І по другому питанню. Комітет рекомендує Верховній Раді України відповідно до частини першої та другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект постанови за реєстраційним номер 1283, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому з двома цими правками, які ми вже зазначили попередньо. Чи немає більше зауважень? Не має. Тоді прошу проголосувати. Хто "за"? Хто проти? Хто утримався? Один. Рішення прийнято.
Дуже, дякую, колеги. По питанню щодо, пропозицій щодо порядку денного …
______________. (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да. Вибачте колеги. Забула. Буду вибачатись перед вами, бо для мене це теж перший раз. Я пропоную тоді доповідачем на сесії від імені комітету з питань, які ми будемо вносити на сесію Верховної Ради зазначити Федорука Миколу Трохимовича. Немає заперечень? Треба голосувати? Треба.
Тоді хто – "за", прошу голосувати. Хто – проти? Утримався. Одноголосно.
_______________. ….Федорука, тому що людина володіє ситуацією.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, тоді переходимо до питання щодо пропозицій щодо проекту порядку денного Верховної Ради України від імені нашого комітету.
Я слово надаю Гончаренку Олексію Олексійовичу.
ГОНЧАРЕНКО О.О. Дякую, Олено Володимирівно.
Вам всі роздали перелік законопроекті, на які я хочу звернути вашу увагу. Перші три у нас – це перехідні з минулого скликання. Тобто це проекти законів, які вже були, розглядалися у минулому скликанні. Інші – це ті, які зареєстровані уже народними депутатами нової Верховної Ради, нашого з вами скликання.
І пропозиція така. Відповідно до статті 13 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" та вимог статті 21 Регламенту Верховної Ради України пропозиції щодо порядку денного сесії Верховної Ради узагальнюються Апаратом Верховної Ради за поданням комітетів (тобто від нас чекають це подання), тимчасових слідчих комісій та тимчасових спеціальних комісій про включення питань до того чи іншого розділу. Після їх обговорення та схвалення Погоджувальною радою проект Постанови про порядок денний сесії Верховної Ради вноситься Головою Верховної Ради України на затвердження Верховною Радою.
……..керівництво Верховної Ради України на підставі Регламенту Верховної Ради і визначено наш комітет головним щодо 14 проектів законів та двох проектів постанов. Постанови ми вже розглянули.
Пропонується взяти до відома цю інформацію та запропонувати включити до порядку денного першої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (це грудень 2014 – січень 2015 років) всі законопроекти, щодо яких наш комітет визначений. Не всі, які ви бачите, а всі, які були зареєстровані в минулому скликанні, тобто перші три. Перші три законопроекти, які були зареєстровані ще в Верховній Раді сьомого скликання. І з подальшим врахуванням змін та доповнень. Доручити секретаріату комітету направити узагальнені пропозиції до Головного організаційного управління Апарату Верховної Ради України для підготовки зведеного документа. Ну і контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря комітету Гончаренка.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Питання до Олексія Олексійовича? Не має. Хто з цього приводу хоче щось… Будь ласка, Олег Романович.
БЕРЕЗЮК О.Р. Ну я вважаю, що це дуже правильне рішення. Тільки один закон, який я справді не бачив - це про місцеве самоврядування в Україні щодо обліку та технічної інвентаризації.
І ще також до цього закону. Зараз буде…
ГОЛОВУЮЧИЙ. А є він.
_______________. Є. Це номер 0914.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Там все підготовлено…
_______________. Це 0914.
_______________. І я хочу ще також… Є міністр, є заступник міністра. Я би хотів також про це подумати. Бо ми, насправді, будемо багато законів приймати так, як Верховна Рада має намір про децентралізацію працювати.
Щодо Бюджетного кодексу, який буде зараз змінюватись. Насправді, в зв'язку з тим, нам потрібно буде приймати рішення до Закону про місцеве самоврядування, в залежності від змін, які будуть прийняті в Бюджетному кодексі і в Податковому. Як ми будемо працювати в цій сфері? І коли ми ці зміни будемо робити? Чи зараз, коли приймемо Бюджетний кодекс, чи ми будемо на наступну сесію перекладати? Питання дуже важливе.
_______________. Серйозне. Да.
_______________. (Не чути)
_______________. Ну, по-перше, нам треба дочекатися рішення уряду з приводу Бюджетного і Податкового кодексу. Вчора це питання розглядалося. В мене є неофіційна інформація, що не так, як на нашій нараді.
Тому тільки після того, як ці два законопроекти з'являться, зареєстровані будуть в парламенті, на основі цього тексту можна зразу внести ці необхідні зміни до проекту Закону про місцеве самоврядування, які ми можемо разом з вами, не обов'язково через уряд, швидко зробити. Просто нам треба розуміти, що? Ну логіка є, те, що ви пропонували, але давайте дочекаємося.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
БЕРЕЗЮК О.Р. Оце наступна ситуація. Дякую, пане заступник міністра, за інформацію таку. Я хочу, щоб цей проект Податкового і Бюджетного кодексу не був за п'ять хвилин в залі Верховної Ради.
Тому що міністерство пропрацювало масу роботи, зпрезентувало це людям. Люди про це дискутують і вже акцептують, а нам через ніч кажуть, що воно буде зовсім інакше. Шановні колеги комітету, від нашої з вами діяльності насправді, цього комітету, залежить реальне життя міських голів і людей в містах. Це, може, пафосно звучить, але будучи заступником міського голови, слава Богу, у нас є і міські голови в минулому, ви просто не розумієте, як це реально впливає на життя людей. Тому ці моменти я би хотів, щоб ми без рішення комітету в зал не заходили. Бо це буде просто, це буде просто, ну, популізм і непрофесійний популізм.
(Не чути)
_______________. Регламент у нас передбачає багато чого.
_______________. Ми заблокуємо з вами тоді трибуну.
БЕРЕЗЮК О.Р. Ну, це ми не хочемо також робити, бо це є … Не треба робити цього. Я просто пропоную зібратися вночі, вдень, в середу, вранці, в неділю, але ці питання без обговорення на комітеті не виносити під будь-яким приводом. Тому що нас завжди заганяють у цейтнот, і ми в кінці маємо в ім'я України голосувати невідомо що. Хочу вас запевнити, фракція "Самопоміч" щодо місцевого самоврядування в сліпу нічого голосувати не буде.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олег Романович. Дякую. Олексій Олексійович.
ГОНЧАРЕНКО О.О. Дякую, Олег Романович. Ну, це не стосується напряму цього пункту порядку денного, який ми зараз розглядаємо. Але хочу висловити повну незгоду з вами, і також маю досвід, працював заступником голови, першим заступником голови та головою обласної ради, і все це розумію на власному досвіді так як і багато членів нашого комітету. Я думаю, що це є наша спільна позиція, що ми для того і прийшли в цей комітет, щоб працювати, а не для того, щоб просто щось там передавати, як бути такою поштовою скринькою. Тому, я думаю, що тут всі згодні. Прошу вас тоді, колеги, я так розумію, що нема зауважень до тої пропозиції, яку я дав по пункту порядку денного. Тобто хочу ще раз повторити, що включити до порядку денного першої сесії три законопроекти 0908, 0914 і 0915, зареєстровані ще у Верховній Раді сьомого скликання. Після того як ми це зробимо, відкривається 14-ти денний термін для подачі народним депутатами якихось там своїх поглядів, пропозицій, зауважень до цих законопроектів. Тому якихось там своїх поглядів, пропозицій, зауважень до цих законопроектів. Тому ми маємо це рішення прийняти.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, будь ласка.
_______________. Не знаю ситуації, але є рішення РНБО і указ Президента про особливий цей порядок в першочерговий розгляд. Та м не стояло питання?
_______________. Ні, нема.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, чи є, колеги, зауваження ще? Тоді пропонується прийняти рішення і внести пропозиції від імені комітету відносно цих трьох законопроектів щодо формування порядку денного сесії Верховної Ради України. Якщо немає заперечень, прошу проголосувати за це рішення.
Хто – за?
_______________. ….
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми їх, да, вони зареєстровані, вони є на сайті Верховної Ради.
Так, хто – за? Будь ласка. Хто – проти? Хто утримався? Одноголосно.
Дякую, шановні колеги.
_______________. ………
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка, Олег Романович.
БЕРЕЗЮК О.Р. Воно не стосується цього, але я би хотів. Так, як у нас сьогодні перше засідання, також запропонувати колегам … Дивіться, я просто, як керівник фракції 2 дні в шоці від так званих законів-метеликів, як їх називають в Верховній Раді. До комітету, до фракції прийшло 400 з чимось законопроектів, які треба розглянути. Тобто кожен депутат собі хоче там щось писати. Я пропоную, так як ми, наші законопроекти будуть впливати дуже серйозно на людей, прагматично, можливо, ми вперше в історії, не вперше в історії, до речі, але продовжимо добру традицію, що будемо важливі законопроекти для самоврядування, для міністерства, разом з міністерством робити таке разом. Наприклад, нас чекає комітет по житлово-комунальному господарству, нас чекає комітет про ДБК, нас чекає законопроект про багатоквартирні будинки. Давайте разом працювати, а не плодити 20 законів, які будуть відрізнятися одним реченням. Ну, це є реальна річ. Давайте, щоб наші помічники зійшлися, працювали, напрацювали, обговорили, винесли спільну на Верховну Раду, проголосували із закритими очима. Можна таке домовитись теоретично?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Дякую, я думаю, да. Да, будь ласка,…………..
________________. Підкреслю, якби у природи було стільки законів, як у держави, то сам Господь Бог би не зміг нею керувати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
________________. За 23 роки прийнято 90 тисяч законів і різних…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Якби ще порахувати, скільки законів з них, з цих 90 тисяч працює, це більш така…
________________. Результатом – розвалена держава. Хочу вам сказати, що в нас є справді дуже добре фахове лобі в міністерстві. Це люди – колишні мери, які розуміють ситуацію. І нам треба… А вже, до речі, відновили ці урядові комітети між цим…?
________________. Да, вони працюють.
________________. Вони дуже корисний орган для роботи.
________________. Я думаю, що тут було б непогано, щоб комітет визначився з уповноваженими особами на урядовому комітеті, щоб бути в курсі всіх подій.
________________. Ну, може, пан Федорук, як самий досвідчений мер?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. (Загальна дискусія)
Шановні колеги, в розвиток цього, я пропоную ще, що відповідно до Закону України "Про комітети Верховної Ради" протоколи і стенограми є основними офіційними документами засідання Верховної Ради щодо прийняття ними рішень. Є пропозиція, але технічні можливості, ну, як завжди, у нас дуже такі, обмежені. Є пропозиція на сайті нашого комітету розміщувати аудіофайли засідань нашого комітету, щоб всі могли подивитись, які питання обговорювались, які рішення приймалися і позицію кожного депутата відносно того чи іншого рішення. Якщо немає заперечень, я прошу прийняти це до відома і… Немає? Немає.
Так, колеги, порядок денний на сьогодні вичерпаний. Я прошу вашого дозволу закрити засідання нашого комітету.
________________. Ні, я вибачаюсь. До "Різного" давайте ще ……… Бо згідно всіх законів, які я прочитав у нас дуже багато заступників. Тому, якщо є можливість мене увільнити від заступника, від обов'язків, то я пропоную ще одного колегу когось. У нас повинен бути голова, перший і заступник, по кількості наших членів.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, у мене є пропозиція подякувати всім запрошеним, які сьогодні є, а комітету ще залишитись і обговорити інтимно-людські наші відносини. Да, дякую.
_______________. Я хочу звернутись до пана заступника міністра. Дякую. Я хотів вас попросити, щоб в розвиток того питання, будь ласка, інформуйте комітет про час проведення урядових комітетів, інших якихось заходів, які можуть бути цікаві членам комітету, щоб ми могли це, цю інформацію через секретаріат комітету надавати нашим народним депутатам. Дякую.
_______________. Дякую. Пропоную, як бюрократ, щоб комітет звернувся до Кабінету Міністрів, буде доручення, щоб вони інформували. Бо нас теж інколи запрошують, інколи ні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Починаємо дружити домами і сім'ями. Дуже дякую всім запрошеним, які були сьогодні на засіданні комітету. Зараз, колеги, щас всі вийдуть і ми….
_______________. ……
ГОЛОВУЮЧИЙ. Це помічники ваші і наші, це ті, хто сьогодні … у нас відкрите засідання, я думаю, що немає нічого страшного. Це помічники.
_______________. …..
ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз я все представлю зараз. Так.
Зараз ми все це зробимо, ми це і планували це зробити з Анжелою Володимирівною.
Так, колеги, перше засідання проведено. Я ще раз вибачаюсь, ну, перший блін він завжди комом. Я не знаю, дай Бог, щоб у нас все вийшло. Да, я не …. Дякую. Тому ще раз хочу подякувати всім, що ми практично всі сьогодні зібралися. Ще раз хочу сказати, Сергій Володимирович там серйозно хворий, він вчора намагався даже і приїхати сьогодні. Але це не зломана, як кажуть рука і нога, що можна на костилях було приїхати і головою думаючи… Я думаю, ми побажаємо йому здоров'я і будемо мати надію, що він скоро приєднається до нас і буде з нами працювати.
Але коли ми звернулись до нього вирішити питання, пов'язаного з організаційним забезпеченням роботи нашого комітету, він попросив дочекатися його і розподіл функцій і призначення на ті чи інші посади, я маю в виду підкомітети, попросив, щоб ми дочекалися його. Ми обговорювали це питання з багатьма народними депутатами-членами комітету. Це можна підтримати, якщо нас не буде підганяти, ну, ця ситуація, яка сьогодні відбувається з темпами роботи Верховної Ради і коли треба буде приймати більш нагальні питання, які будуть потребувати роботи уже і підкомітетів. Я думаю, що у нас буде можливість уже до кінця цього тижня поспілкуватися, побачитись з Сергієм Володимировичем. Я думаю, що ми уточнимо всі уже деталі нашої подальшої роботи. Якщо ви дозволите, то ми ще до кінця тижня почекаємо і, ну, визначимось далі, що будемо робити.
Да, Олег Романович?
БЕРЕЗЮК О.Р. Беззаперечно. І справді, передайте йому наші найщиріші побажання виздоровлення. Але, колеги, нас поставили в цейтнот як умови так і уряд. І я би хотів, щоб ми не були статистами в цій справі. Тому що уряд буде робити так, як йому вигідно. А нам треба так робити, як суспільству вигідно. І я думаю, що ми будемо мати серйозні, в мене передчуття, що ми будемо мати серйозний конфлікт з урядом. І я хочу, щоб цей конфлікт був не в залі, а тут. Розумієте? І тому треба просити Сергія Володимировича, можливо, він з дому, так, нам буде допомагати, чи, там, з лікарні, якщо він може, допомагати сюди запросити чи це першого віце-прем'єра, чи це Прем'єр-міністра, чи це якогось урядовця, які ми будемо дискутувати, чи міністра фінансів, чи заступника Уманського. Який насправді, Уманський є, за природою своєю, просто, як би так делікатно сказати, непідтримувач місцевого самоврядування, бо для нього це додаткова робота. А нам це треба зробить. І тому я би хотів вас просити, щоб ви координували це похвилинно. І комітет збирався похвилинно, тому що це основний комітет сьогодні для держави.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Домовилися. Я підтримую це.
БЕРЕЗЮК О.Р. Пропоную перед тим, як будем голосувати такі важливі закони на комітет покликати перших осіб, які робили ці пропозиції від уряду. І тут робити рейвах, ґвалт, дискусію, а не в залі з допомогою цих речей.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Сто відсотково. На сто відсотків підтримую.
Колеги, я хочу щоб ми познайомились з нашим секретаріатом, який допомагає в роботі комітету. Я відчула це за ці два дні, скільки роботи робиться і як вони сьогодні, відносно до кожного депутата, підходять до нашої роботи. Я дуже, дуже вдячна за те, що сьогодні от допомогли нам так швидко все розрулити і зробити, і написати, і підготувати нас до першого засідання.
Анжела Володимирівна, я особливо дякую вам за те, що ви допомогли нам все зробити. Якщо можна познайомте нас з секретаріатом, щоб ми розумілися до кого бігти, коли у нас зовсім нічого не получається.
_______________. Якщо дозволите, для зручності…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Сядьте в крісло голови і будете…
_______________. Ні-ні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ніхто не хоче відповідальність брати починаючи з мене.
МАЛЮГА А.В. Доброго дня, шановні народні депутати! Ми, по-перше, раді вітати вас в комітеті. Бажаємо вам плідної роботи і дуже раді, що саме ви є представниками нашого комітету, оскільки у багатьох із вас є попередній досвід роботи в органах місцевого самоврядування, досвід роботи з громадським сектором, і повірте ми будемо дуже активно залучатися до всіх ваших ініціатив, і повірте, оскільки у нас колектив – це більшість жінок, як ви бачите. Ми намагаємось збалансувати цей процес. Але, як ви розумієте, що… Але, якщо ви знаєте, що жінки люблять дуже коштовності, діаманти, а ви фактично, ви наші діаманти. Ми будемо вас любити, ми будемо вас шанувати. Повірте будемо всіляко сприяти вашій активності. Все, що в межах повноважень секретаріату комітету, повірте буде зроблено якомога швидше і в повному об'ємі.
Я би хотіла, по-перше, вас проінформувати, що ми вам кожному роздали папки попередньо для ознайомлення. Я думаю, що ви всі вивчили попередній досвід, ви вивчили історію питання, ви вивчили те навантаження фактично, яке було з комітетом сьомого скликання. Для порівняння ми вам теж роздали всю інформацію з попередніх скликань для того, щоб ви зрозуміли для себе, яка була тенденція щодо розвитку і предметів відання комітету, і збільшення повноважень, і збільшення роботи. Фактично питання статичні якісь. Яка кількість депутатів у нас зараз у радах, які питання проблемні в комітеті залишились, які нам треба буде з вами вирішити, тому що я думаю, ви почитали звіт і побачили про те, що дуже багато питань залишається невирішеними, тому що немає Закону про територіальний устрій. Питання реалізації концепції реформи місцевого самоврядування – програма амбітна фактично для Кабінету Міністрів. Ми вам роздали, щоб у вас під рукою були всі активні документи, які фактично можуть бути для нас дороговказом. Ми вам роздали Витяг з Коаліційної угоди для того, щоб у вас теж перед очима була вся інформація в повному об'ємі. Я думаю, що я не буду повторювати всю інформацію, яка була в цих папках. Єдине, хочу ще звернути вашу увагу, Олена Володимирівна сьогодні сказала, що в обов'язковому порядку комітет буде діяти на підставі і в межах повноважень та у спосіб, який передбачений Конституцією і законами України, повірте, ми будемо тому сприяти. Ми будемо намагатися залучати на засідання підкомітетів, після того, як буде здійснена перша організаційна функція, всіх представників органів влади. Це була традиція в комітеті. Повірте, ми залучали всіх, кого можна. Представники всеукраїнських асоціацій, вони не давали нам ступити кроку, тому що ми так себе вели, ми виконували Закон про Асоціацію органів місцевого самоврядування в повному об'ємі, як єдиний комітет в парламенті. Тому що повірте, ми дійсно були за збереження повноважень органів місцевого самоврядування, а не за те, щоб фактично кожного дня ці повноваження збільшувались, а фінансовий ресурс страждав. Тому ми теж стоїмо на цих позиціях, як ось сказав пан Березюк, залучати до діяльності комітету і міжнародних партнерів, і наших експертів. Є у нас така функція в комітеті – позаштатні консультанти. Ви теж можете подивитися попередню інформацію про те, що дуже досвідчені люди, які фактично розумілися на предметі місцевого самоврядування, державного устрою. Тому фактично, повірте, дуже великий пул експертів, який дає вам зрозуміти, яке ми рішення приймаємо. Наскільки воно правове, наскільки воно доречне, наскільки воно врегульоване з чинними законодавчими актами. Повірте, питання обговорення, як ви кажете, на засіданні комітету вже зменшується, тому що на підкомітетах з чинними законодавчими актами. Повірте, питання обговорення, як ви кажете, на засіданні комітету вже зменшується, тому що на підкомітетах, оскільки ми, згідно Закону про комітети, працюємо у відповідності. Така була традиція в нашому комітеті. Підкомітети попередньо обговорюють, залучають представників центральних органів виконавчої влади, експертів, асоціації – головна дискусія на підкомітеті. На засіданні комітету підкомітет, уже фактично як фаховий орган, несе рекомендацію для комітету. Додатково, Микола Трохимович, як досвідчений депутат попереднього скликання, скаже, що це дійсно правда, жодного слова… Тому повірте, ми дуже намагалися, щоб ці рішення були фахові, щоб вони врегульовували всі питання, щоб наслідки від прийняття наших рішень були зрозумілими для місцевих органів влади на предмет їх виконання.
Тому, по-перше, я ще хотіла звернути вашу увагу, що теж традиція в комітеті була така, що після того, як законопроекти включені в порядок денний сесії, вони, згідно 103 статті Регламенту, направляються, в обов'язковому порядку, на висновок до Головного науково-експертного управління. Для нас юридична експертиза – це дуже важливо. Але паралельно з цим процесом ми відправляли до асоціацій на предмет врахування не зменшення повноважень. Ми направляли цей висновок до наших міжнародних експертів Ради Європи. У ваших папках була інформація, що в комітеті є декілька партнерів, є декілька бенефіціарів, проектів, з яких комітет виступає бенефіціаром. Це саме ті проекти, які активно долучаються до роботи комітету. Це не лише експертна складова по законопроектам, це і участь у круглих столах, вони нам допомагають проводити виїзні засідання, круглі столи, видавати збірки. Фактично ми долучаємо цю громадську складову на предмет того, паралельної участі у комітеті. я думаю, що ви подивитесь всі сайт комітету, ми зараз почали його наповнювати. Ми активно стараємось розмістити всю інформацію, яка є в нашому розпорядженні для того, щоб дійсно виконувати норму Закону про доступ до публічної інформації щодо відкритості, публічності, гласності. Тому повірте, ми систематизуємо і архівуємо цю інформацію. Для довідки, громадянська мережа "Опора" проводила дослідження, і з комітетів попереднього скликання, яких було 29, трійку лідерів зайняли Комітет з питань корупції, наш комітет і Комітет з питань свободи слова. Єдина у нас була проблема щодо стенограми засідання, але зараз ми це питання врегулювали, аудіофайли ми будемо розміщувати на сайті. Я думаю це питання зникне однозначно, тому, в принципі, повірте ми намагаємося якомога активніше показувати діяльність комітету. Прохання велике до ваших помічників і щоб були ваші доручення, якщо ви берете участь у заходах, які сприяють діяльності комітету і пов'язані у сфері місцевого самоврядування, щоб вони нам надавали цю інформацію, ми будемо її розміщувати на сайті, фотографії, будь ласка, як ви себе активно будете вести так і ми будемо реагувати на всі ваші пропозиції. Тому залучайте активно працівників нашого секретаріату, залучайте своїх помічників до співпраці ми готові, ми відкриті. Хотіла би сказати, що на сьогодні у нас 13 працівників працює в секретаріаті комітету, ми маємо двох заступників Олег Анатолійович Данилюк, ми розподілили обов'язки, ми вам теж роздали таку довідку про функціональні обов'язки. Олег Анатолійович Данилюк у нас веде питання законодавчого забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, регіональний розвиток, засади територіального устрою.
Розподіл обов'язків в середині секретаріату відбувся вже в залежності від предмету відання комітету, який ви проголосували постановою. Тому що як ви знаєте, попередній склад комітету мав інші повноваження, трохи збільшені. Там були питання, в цьому скликанні, і законодавчого забезпечення всіх виборів: Президента, виборів народних депутатів. Питання діяльності політичних партій, громадських об'єднань, питання, нагадайте мені…
_______________. (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. … врегулювання – це все питання тепер Комітету правової політики. У нас дуже великий кусок забрати, тому в принципі ми повинні були трошки внутрішньо розподілити ці обов'язки для того, щоб збалансувати навантаження.
Олег Анатолійович Данилюк, будь ласка, він куратор напрямку в підпорядкуванні є ті працівники, які займаються безпосередньо предметом відання, пов'язаним із питаннями територіального устрою, місцевого самоврядування. Ви можете побачити, які законопроекти вони ведуть, повірте, двері завжди відкриті.
Ольга Миколаївна курує напрямок законодавчого забезпечення і реалізації форм безпосередньої демократії на місцевому рівні, функціонування державної служби та служби в органах місцевого самоврядування і адміністративних послуг.
Повірте, дуже великий досвід є в працівників секретаріату щодо напрацювань, дуже є бажання реалізовувати напрямки концепції реформи місцевого самоврядування, яка говорить, що до моменту внесення змін до Конституції буде ряд законодавчих актів, які вже Кабмін подасть, органи самоорганізації населення, це місцеві ініціативи. Після змін до Конституції будуть пропозиції нової редакції Закону про місцеве самоврядування, територіальний устрій. Тому є над чим працювати. Є питання місцевих ініціатив, збори громадян за місцем проживання. Тому куратор цього напрямку Ольга Миколаївна, яка поділиться досвідом і, повірте, буде надана всіляка поміч і допомога.
Оксана Володимирівна у нас займається питаннями організації роботи комітету, питаннями висвітлення інформації на сайті. Це саме та людина, до якої убудуть приходити ваші помічники на предмет вашої активної діяльності, питаннями організації всіх круглих столів, комітетських слухань. Повірте, є частково якесь інтелектуальне навантаження, а є якесь технічне навантаження, яке інколи збільшує предмет інтелектуальної складової, але воно, ну, займає найбільше часу. Оксана Володимирівна дуже гарно справляється з цим предметом, тому повірте, всі ваші пропозиції будуть враховані.
Людмила Валентинівна Дмитрук, вона займається питаннями дуже актуальними для парламенту, тому що ви дуже часто тиснете кнопку з цього питання, – призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування. Саме безпосередньо Людмила Валентинівна вивчає питання, які надходять з місцевих органів влади на предмет призначення цих виборів. Якщо є якісь проблеми, якщо є якісь неузгодженість з чинним законодавством, від комітету, як правило, від секретаріату комітету, як правило, завжди йде пропозиція вивчити ситуацію на місці. Тому цікавим для вас теж буде виїхати на місце, побачити ситуацію, чому немає спільної згоди між радою і головою, яка в тому причина, чи є там якийсь конфлікт, чи дійсно він надуманий і чи в рамках він закону. Тому повірте, дуже питання об'ємні, тому що якщо ви побачите інформацію, яка є у вас у довідках, то понад 600 постанов лише за 2 роки сьомого скликання були подані на розгляд парламенту. Вивчити кожне питання, вивчити повністю документальну базу. Повірте, навіть на печатках, які приходять з місцевих органів влади, вишукуємо неправильні назви, фактично дає нам підставу повернути документи, тому що такої адмінтеродиниці на території України не існує, а вони перейменувалися з Петрівка на Петровка. А для нас навіть ця складова… Тобто ми як дослідники вивчаємо всі ці документи на предмет їх фаховості. Тому мені приємно, що Людмила Валентинівна тягне цей напрямок.
Тетяна Миколаївна Корнієнко, довготривалий час в секретаріаті комітету займається змінами до Закону "Про місцеве самоврядування", законодавство, яке стосується статусу міст безпосередньо столиці Києва. Тому, якщо будуть у нас пропозиції на предмет змін законодавчих до Закону "Про Київ" і про місцеве самоврядування, Тетяна Миколаївна.
Активно співпрацює з асоціаціями органів місцевого самоврядування, завжди на засіданнях підкомітету залучаємо представників для обговорення всіх ключових моментів, щоб вам було зрозуміло, які наслідки від прийняття того чи іншого акту.
Лідія Борисівна Шкуріна, займається у нас питаннями служби в органах і державної служби. Зараз дуже актуальні ці питання, питання адміністративних послуг, яке ми отримали згідно доручень Голови Верховної Ради попереднього скликання. Дуже багато ще питань етики, конфлікту, питання пов'язані з корупційними якимись питаннями, дотичними до нас. Питання попередньо було ще з 7 скликання у нас, очищення влади, оскільки комітет був попередній з іншими повноваженнями. Зараз ми, мабуть, це питання поставимо перед Головою, оскільки уже Комітет правової політики має таке навантаження щодо діяльності органів влади. Тому скоріше, буде мабуть, питання, або ви створите тимчасову комісію, яка буде за цим питанням слідкувати або контролю…
Мирослав Васильович Піцик у нас прийшов керівник виконавчої дирекції асоціації міст України. Не втримались, так?
_______________. (Не чути)
МАЛЮГА А.В. Олена Федорівна Рибак, займається у нас питанням статусу депутатів місцевих рад. Все, що пов'язане з Кримом..
_______________. (Не чути)
МАЛЮГА А.В. Всі питання, які пов'язані з Кримом, питання українського козацтва, все, що у нас зараз на піку, і в принципі буде вимагати внесення змін до цих законів. Олена Федорівна готова буде надати вам допомогу, поділитись попереднім своїм досвідом на предмет, які були законодавчі акти зареєстровані в попередніх скликаннях, показати, пропозиції, які лунали з цього приводу і як ми будемо з асоціацією ці питання вирішувати на майбутнє.
Олександр Анатолійович Маковський, займається у нас питаннями бюджетного забезпечення, законодавчого, фактично питаннями, які пов'язані на виконання Закону "Про асоціацію органів місцевого самоврядування", все, що пов'язано з місцевими бюджетами. Тому голова підкомітету, який для себе визначиться, повинен зрозуміти, що Олександр Анатолійович активно тримає зв'язок з Міністерством фінансів, з асоціаціями, з представником асоціації міст паном Слобожаном, ми чуємо місцеве самоврядування на підкомітету. Тому всі питання, будь ласка, якщо виникають в цьому напрямку, то ми готові підключатися. Єдине, що майте на увазі, наш комітет в даному випадку буде не головним – це Комітет бюджетний, тому наша функція буде свого роду рекомендаційно-дорадча і не вирішальна. Ми можемо туди делегувати представника комітету відстоювати нашу позицію, але це вже як вдасться.
Рабець Людмила Андріївна, займається у нас питаннями кореспонденції у парламенті, об'єми навантаження ви можете зрозуміти, оскільки за 5 скликання і 6 скликання, оскільки вони були повні п'ять років, то я вам хочу сказати за п'ять років до нас надійшло 22 тисячі звернень. Це крім тієї експертної складової, яку ми надаємо, фактично відповіді на звернення громадян. Ви розумієте, яке навантаження, кожен день як мінімум 7 листів треба опрацювати – це крім тієї поточної роботи, яка у тебе просто є, яку ти повинен виконувати. А звернення, як ви розумієте, інколи 30 питань, до нас один раз надійшло звернення в 47 питань, дисертацію мали написати за працівника, або за ту особу, яка до нас звернулась.
Тому, повинні ви теж зрозуміти, що об'єм інформації достатньо великий, я би попросили повідомити ваших помічників, що в приймальній голов и комітету буде стояти папка в якій будуть доручення вам розписані на те, щоб ви виконували, або до відому буде інформація, або до виконання. Людмила Андріївна, якраз і займається питаннями вхідної кореспонденції, яка надходить до комітету.
Ківоркова Олена Анатоліївна, займається питаннями вихідної документації, я вам теж скажу об'єм навантаження, якщо в інших комітетах ми з'ясовували ситуацію за два попередніх роки, у них вся інформація вхідна і вихідна була в одній папці, то Ірина Анатоліївна, коли за це скликання буде здавати документацію в архіві попросили виділити нам відсік, просто, цілий відсік для нашого комітету. Туму що об'єм інформації, яку ми здаємо до архіву, він просто непосильний. І інформація для здачі в архів потребує виконання усіх норм Закону про Регламент. А виконання норм Закону про Регламент – це роздруківка усіх актів, роздруківка усіх стенограм, роздруківка усіх документів, наявність усіх документів з мокрими печатками. І все це має бути правильно заархівоване, оскільки ви розумієте, що це для нащадків. Тому ми до цього теж дуже ставимося відповідально, розуміючи, що через 10 років хтось вашу діяльність захоче побачити.
Да, Гайк Самвелович Степанян займається у нас… Гайк Самвелович займається питаннями ведення законів про асоціацію органів місцевого самоврядування, про співробітництво територіальних громад (нещодавно ми його прийняли цей закон), питаннями державної символіки. Дуже багато громадян, яким є бажання вдосконалити чинний гімн України. Повірте, все, що не зреалізовано громадянами в якихось домашніх умовах, вони вирішують проінформувати органи влади про те, що їм наснилися нові рядки гімну.
Тому в коректній, дипломатичній формі пояснюємо, що це Конституція, історична довідка. Фактично, повірте, дуже багато цієї інформації. В толерантній формі інколи навіть дзвонять громадяни 80-річного віку і співають нам по телефону рядки гімну. Тому, повірте, дуже великий об'єм інформації.
Ми будемо раді прийняти всіх ваших помічників, тільки не 31. Бажано, щоб ви когось виділили для роботи в секретаріаті, фактично делегували для співпраці. Ми завжди відкриті, ми готові сприяти вашій роботі. Я думаю, що потім в робочому порядку ви з кожним із працівників ознайомитеся. І я думаю, що всі питання, які у вас будуть виникати, ми будемо їх знімати.
Рада вас ще раз вітати в комітеті.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, шановна Анжела Володимирівна. Питання?
_______________. Питань немає. Справді, комітет важливий і об'ємний. Єдиний тільки нюанс – щоб ми один одного розуміли з самого початку. Ми ж розуміємо всі, що парламент за останні чотири роки був використаний, по великому рахунку, і ваша робота також була використана деколи не в той напрямок, коли робили.
Тому що об'єктивно є те, що за останні 10 років місцеве самоврядування втратило 60 відсотків своїх повноважень, щоб ви розуміли. І тепер буде непросто їх повертати, крім того, що бюджет втратили. Тому працюючи разом, маючи ваш неймовірний досвід в документах, в формулюваннях, в речах, ми сподіваємося, що ми ці повноваження їм плавно і природньо повернемо. Так? Бо працюючи 8 років в органах місцевого самоврядування я бачив, як руйнується місцеве самоврядування. І оця кількість перевиборів, які голосували, це ж не було тому що це було природній процес. Це були дуже серйозні, образно кажучи, рейдерські захоплення. Ми сподіваємося, що такого в нас не буде, тому що це не природньо переголосовувати десятки, або сотні голів міських великих, малих міст. Половина українських міст великих було без мерів останніх 2 роки, на в.о. Це є трагедія насправді місцевого самоврядування. Ми особисто налаштовані на таку працю дуже професійно-рутинну. Ви ж самі розумієте, в рутині успіх. І тому будемо вас просити нам допомогти, тому що досвіду в законотворчій, нормотворчій діяльності в нас невеликий, але ця нормотворчість впливає на сотні мільйонів людей, десятки тисяч.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую,…..
ГОНЧАРЕНКО О.О Дякую, ….. Я хочу, колеги, з вашого дозволу, в мене …. маю ефір на Громадському телебаченні, тому я з вашого дозволу, наше засідання вже завершено, хотів подякувати вам за початок і попрощатись. Але перед тим, як піти хочу попросити, щоб ми дали доручення нашому секретаріату. Те, що сказав пан заступник міністра, щоб ми надали листа до Кабінету Міністрів від імені комітету, що ми просимо інформувати комітет про всі заходи Кабінету Міністрів, засідання урядових комітетів чи засідання уряду, на якому обговорюється питання до нашого відома, які йдуть. І попросити наш секретаріат через вас, Анжело Володимирівно, щоб нас інформували заздалегідь, щоб ми знали про всі ці заходи, щоб ми могли приймати участь. Я не впевнений, що нам … визначати якогось особливу людину відповідальну, ….. що тут є люди які зацікавлені і завжди хтось буде від нашого комітету там слухати, чути а далі все це буде тут обговорюватись і опрацьовуватись. Дякую.
_______________. Олексій Олексійович, я прошу доповнити, вас, вашу пропозицію ще одним актуальним питанням, щоб нас образно кажучи похвилинно інформували про планування бюджету 2015 року і поправок до двох кодексів. Просто щоденно, вранці і ввечері – це також в листі вкажіть.
ГОНЧАРЕНКО О.О. Це те, що якраз Олег Романович казав нам в своєму попередньому виступі – це дуже важливо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олексій Олексійович.
Мирослав Васильович, два слова.
_____________М.В. Я дякую за надану можливість сказати декілька слів. Значить у нас в виконавчій дирекції, в Києві працює 30 фахових спеціалістів, аналітичний центр є свій. Ми дуже тісно співпрацювали з комітетом, тому я хочу підкреслити, що дійсно тут фахівці високого рівня, але рутинна робота їм не завжди дає можливість так глибоко вникати в аналітику. Тому ми готові надавати вам аналітичні матеріали, у нас є там регулярні, які виходять. Але окрім того, що у вас буде якась додаткова інформація, у нас є можливість оперативно зв'язатись з містами, отримати ту, чи іншу інформацію, ну і плюс до того аналітика.
Я є постійним представником на засіданнях уряду від асоціації органів місцевого самоврядування, тому можу так само на засіданнях ділитися своїм враження, що відбувалося на засіданні. Ну зокрема сьогодні якраз питання, яке пане Олег, ви задали, мова йшла про зміни до Бюджетного кодексу. На жаль, деякі сили в уряді, в новому вже уряді дещо ламають ту схему, яка була вже узгоджена, відпрацьована, а зокрема пан Розенко категорично проти, щоб субвенції по соціальному захисту йшли через його міністерство.
Чому для нас важливо, щоб через галузеві міністерства йшли субвенції? Тому що галузеві міністерства на сьогоднішній день мають назви там відповідно соціальний захист, загалом по всій Україні, освіту. Насправді Міністерство освіти відповідає за вищу освіту і їх та освіта, яка йде в школах не цікавить. І він теж категорично проти, щоб субвенція йшла через це міністерство. Але ми разом асоціація без допомоги галузевого міністерства, без допомоги вас, народних депутатів, провести ті реформи, які очікують люди в цих сферах, на жаль, не зможемо. Тому ми хочемо, щоб міністерство прямо порахувало в себе скільки на сьогоднішній день Міністерство фінансів дає грошей на одного учня. Багато хто не знає, до речі, я сьогодні це запитав на уряді міністра, чи хоч знає він скільки коштує один учень в школі?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Він знав?
______________М.В. Виявляється, що він не знає.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Не знав.
______________М.В. Не знає, а він коштує 10 тисяч 600 гривень відповідно до чинного нормативного законодавства. Насправді міста отримують 5 тисяч і от тепер питання, де взяти решту 5 тисяч. Тому з'являються оці побори з батьків, які не санкціоновані ніким, плюс до того місцеві бюджети змушені ділити 50 процентів тих коштів, які мали пускати на благоустрій кидати на школи, на соціальний захист і так далі.
Тобто міністерства категорично упираються, але на сьогоднішній день Прем'єр-міністр, все-таки, змусив одного – це освіти погодитися з тим, що буде йти галузева субвенція через нього, а Розенко категорично упирається і сказав, що він не прийме цю позицію. Тому я просив би вас, ми готові, ще за свої гроші утримати ці управління соціального захисту, бо розуміємо, що там за пару місяців ми це не перебудуємо. Але, субвенція хай йде, хай знають, скільки людей звільнено по перевезеннях, і скільки недодану пільг, скільки по житлово-комунальному господарству людей звільнено і скільки недодану нам субвенцій на покриття цих втрат. Таким чином ми разом хочемо з урядом провести серйозні реформи в місцевому самоврядуванні і сподіваємося, що ви нас підтримаєте. Дякую за увагу, готові до співпраці.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
_______________. Збереження соціальних захистів, хай дадуть не субвенцію на соціальний захист, а дотацію, ми візьмемо.
_______________. Скажіть, будь ласка, а є взагалі напрямок стратегічний на монетизацію пільг?
_______________. Розмови йдуть і ми теж двома руками за те, щоб її провести, але поки що крім розмов дуже повільно це рухається.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Альона Іванівна, будь ласка. Будь ласка, Альона Іванівна.
ШКРУМ А.І. Колеги, я просто теж хотіла перепросити. Мені вже треба бігти. Дуже дякую вам за, ну і фактично ідеї, і за співпрацю.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо вам теж.
_______________. Два слова, якщо, Олена Володимирівна. Я хочу також от сказати, просто підтримати і сказати те, що це дійсно фаховий наш комітет. Отут працюють фахові люди і допоможуть зробити все і вся. Так що спокійно можна працювати і бути впевненому в завтрашньому дні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. До речі, я була вражена тим, що практично наш комітет і має в своєму складі тих людей, які все це робили спочатку руками, а потім прийшли і ось сьогодні ми можемо поділитися досвідом. Ще раз дякую і теж маю надію, що все буде добре.
Сергій Володимирович. Да.
КУДЛАЄНКО С.В. Я ще хочу додати. Вінниця, Сергій Кудлаєнко. Стосовно того, що було доручення до секретаріату. Ми мали розмову з кандидатами на посади міністрів, там із Аваковим, із Петренком, і саме в Законі "Про адміністративні послуги", львів'яни мене зрозуміють, що там дуже є багато нюансів. Тому, якщо будуть розглядатися такі питання в міністерствах, то просимо також нас задіяти, тому що це надзвичайно важливо.
Ну, зокрема, це передання повноважень щодо паспортної еміґраціонної служби, послуг ДАІ, реєстрація автомобілів, ну і дуже, дуже багато. Самі профільні питання ті, які ми вивчали на місцях в себе. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую колеги. Є ще питання? Ні. Дякую.
_______________. От ви все хвилите їх, скажім наш секретаріат. Да? Я скажу, що не було жодного засідання комітету, а вже запросили нас на два круглих столи на науково-практичну конференцію. Вони вже починають іздіватись над…Слава Богу, над нашим комітетом. Дякуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Але всерівно, я їм дуже вдячна за перше засідання.
Колеги, дуже дякую і маю надію, що будь-який дзвіночок від будь-кого із вас я сприймаю навіть серед ночі, і будемо мати надію, що кожен з нас так буде працювати один з одним. Дякую.
Микола Трохимович, ви до цього вже звикли. Не суперечте.