2 cкликання
14 жовтня 2014, 16:36
Комітет з питань державного будівництва, діяльності Рад і самоврядування Про деякі питання діяльності Комітету Верховної Ради України питань державного будівництва, діяльності рад і самоврядування за період: червень 1994 року - березень 1998 року. За період XIII скликання (червень 1994 року - березень 1998 року) зазначений Комітет Верховної Ради України (до травня 1997 року Комісія) провів 98 засідань, на яких розглянуто 328 питань, в тому числі 99 - про проекти законів, 45 - щодо проблем адміністративно-територіального устрою України, ряд питань, пов'язаних з контрольною діяльністю, діяльністю місцевих органів влади (довідка додається). У тринадцятому скликанні в Комітеті було опрацьовано майже 30 проектів законодавчих актів, ініціаторами яких були народні депутати України - члени Комітету. Переважна більшість цих актів прийнята Верховною Радою України. Головний акцент у своїй діяльності Комітет робив на здійсненні законопроектної роботи, контрольних і аналітичних функцій. Всього за звітний період Верховною Радою України прийнято 21 закон і 59 постанов, які підготовлені в Комітеті з питань державного будівництва, діяльності рад і самоврядування (перелік зазначених документів додається). Вирішальним етапом в законотворчій роботі Комітету стало прийняття в червні 1996 року Конституції України. Нею визначено принцип децентралізації державної влади на рівні територіальних громад та органів, які вони обирають на основі загального, рівного і прямого виборчого права. Визначивши правові основи місцевого самоврядування, Конституція поклала край суперечливим підходам у цьому питанні і дала змогу прийняти ряд законодавчих актів, які визначають основи діяльності Виходячи з вимог Конституції України, Комітетом було підготовлено законопроект про місцеве самоврядування в Україні, який шляхом детального і, часом, суперечливого обговорення та всебічного доопрацювання було прийнято в травні 1997 року. Достатньо відзначити, що його доопрацювання (між першим і другим читанням) в Комітеті і Тимчасовій комісії тривало майже півроку. За цей час було проаналізовано понад п'ятсот різноманітних пропозицій і зауважень від місцевих рад, асоціацій та інших органів, більшість яких знайшла відображення у прийнятому Законі. Не менш важливим етапом роботи Комітету у звітному періоді була підготовка блоку виборчих законів. Зокрема Комітетом було підготовлено законопроекти про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, про Центральну виборчу комісію. Усі ці акти прийняті Верховною Радою. Причому, зважаючи на набуту практику їх застосування, в Комітеті оперативно опрацьовані і відповідні зміни до цих законів, що дало змогу уникнути суттєвих непорозумінь на місцях. У Комітеті підготовлено концептуальні положення до проекту Закону “Про вибори народних депутатів України", переважна більшість яких була врахована відповідною узгоджувальною комісією і прийнята Верховною Радою України. Приділяючи постійну увагу питанням відстоювання принципів місцевого самоврядування, Комітетом підготовлено законопроекти про внесення відповідних змін до законів про боротьбу з корупцією, про бюджетну систему України. За поданням Комітету Верховною Радою внесено зміни до Закону України “Про статус депутатів місцевих рад", якими скасовано недоторканість депутатів місцевих рад. Причиною внесення таких змін були масові звернення правоохоронних органів, громадян України, які вказували на ухилення від відповідальності перед законом частини депутатів місцевих рад безпідставний захист таких депутатів з боку окремих місцевих рад. Комітетом підготовлено також проекти законів про адміністративно-територіальний устрій України, про ратифікацію Європейської Хартії про місцеве самоврядування, про внесення змін до Закону про формування місцевих органів влади і самоврядування тощо. Члени Комітету брали безпосередню участь у підготовці законопроектів про місцеві державні адміністрації, про Кабінет Міністрів України, про столицю України - місто-герой Київ, про місцеві податки і збори, про комунальну власність. Реалізуючи свої контрольні функції, Комітет разом з відділом по зв'язках з місцевими органами влади і самоврядування Секретаріату Верховної Ради України проаналізував хід виконання на місцях окремих положень закону про місцеве самоврядування. До центральних органів виконавчої влади, органів Прокуратури України Комітетом направлено більше 50-ти листів, в яких зверталася увага на факти порушення Закону, проаналізовано матеріали щодо штатної чисельності та фонду оплати праці працівників органів законодавчої, виконавчої, судової влад та органів місцевого самоврядування. Відповідні пропозиції Комітету були надіслані до Кабінету Міністрів України. Комітетом було вивчено практику роботи Міністерства юстиції України та Інституту держави і права Національної Академії Наук у питаннях сприяння діяльності комітетам Верховної Ради України. У практику роботи Комітету увійшло направлення на місця проектів законодавчих актів для їх попереднього обговорення і одержання пропозицій і зауважень від депутатів місцевих рад, фахівців, практичних працівників. Саме так здійснювалася підготовка законопроектів про місцеве самоврядування, про вибори до місцевих рад, про органи самоорганізації населення. У полі зору Комітету постійно знаходились питання вдосконалення системи адміністративно-територіального устрою України. З цих питань Комітетом підготовлено, а Верховною Радою України прийнято 42 постанови. За звітний період в Комітеті розглянуто 3892 листів і звернень юридичних і фізичних осіб, на які готувалися ґрунтовні відповіді із залученням фахівців Юридичного і Науково-експертного управлінь Секретаріату Верховної Ради України. Окремі доручення Верховної Ради України та звернення розглядалися з виїздом на місця (проведення виборів Черкаського міського голови, законність припинення повноважень районних у місті Львові рад, конфліктна ситуація з достроковим припиненням повноважень Луганського міського голови, вивчення стану справ у Київській міській раді). Разом з тим, законотворча діяльність Комітету була б набагато ефективнішою, якби було раціонально вирішено питання організації процесу підготовки законодавчих актів і, зокрема, кадрового забезпечення секретаріату Комітету. На сьогодні штатний розпис секретаріату (в його складі лише три консультанти) не дає змоги плідно і ефективно виконувати величезний обсяг сфері законодавчого забезпечення проблем державного будівництва і місцевого самоврядування, в результаті чого вирішення ряду законотворчих питань значно ускладнюється. Вимагає, на нашу думку, більш активного залучення до процесу підготовки проектів законодавчих актів і Інституту Законодавства Верховної Ради України, який на сьогодні практично не займається проблемами законодавчого врегулювання діяльності органів державної місцевого самоврядування. Кількість питань, розглянутих на засіданнях Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, діяльності рад і самоврядування протягом XIII скликання
|