"Адміністративно-територіальний устрій" 3375

17 січня 2014, 09:19

Проект Закону України «Про адміністративно-територіальний устрій» (реєстр. №3373), поданий народним депутатом України В.Кутовим Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування пропонує  повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такий, що суперечить положенням Конституції України.

Члени Комітету зазначили, що до Комітету надійшли висновки Комітету з питань правової політики та Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», в яких зазначається, що законопроект суперечить положенням Конституції України.

Підтримуючи в цілому необхідність законодавчого врегулювання проблематики територіального устрою України, Комітет водночас констатував, що окремі положення законопроекту суперечать Конституції України. Так, згідно із частиною першою статті 11, частиною першою статті 12, частиною першою статті 13, частиною першою статті 14, частиною першою статті 15, частиною другою статті 18 законопроекту рішення про утворення, реорганізацію та ліквідацію громади, району, про реорганізацію областей, про утворення нового поселення, про віднесення поселення до категорії міст чи виведення його з цієї категорії, про найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць приймається Верховною Радою України у формі закону. Разом із тим, пункт 29 частини першої статті 85 Конституції України містить вичерпний перелік повноважень Верховної Ради України у сфері адміністративно-територіального устрою: утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів. Таким чином, Верховна Рада України не наділена повноваженнями щодо утворення, реорганізації та ліквідації громади, району, реорганізації областей, утворення нового поселення, віднесення поселення до категорії міст чи виведення його з цієї категорії, найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць (районів, областей).

Крім того, члени Комітету зауважили, що законопроект визначає такі види та рівні адміністративно-територіальних одиниць, як «громада» та «поселення», однак чинна Конституція України не передбачає існування таких адміністративно-територіальних одиниць.

Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у своєму висновку вказав, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів – законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства, але потребує приведення до вимог нормопроектувальної техніки.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловило ряд суттєвих зауважень та вважає доцільним за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.