Протокол №14 від 18.03.08р.

12 березня 2015, 13:13

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет

з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 14

 

18 березня 2008 року

15 год. 00 хв.

м. Київ,

вул. Садова, 3а

кім. 416

 

 

Голова Комітету Омельченко О.О.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Черноморов О.М., Каськів В.В., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.

Відсутні:  Пилипишин В.П., Петренко В.М., Льовочкін С.В., Поживанов М.О.

Відповідальні працівники секретаріату: завідувач секретаріату Комітету    Негода В.А., заступник завідувача секретаріату Малюга А.В., головні консультанти: Бережницький Я.В., Данилюк О.А., Желтова О.М., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Юрчук Ю.А., старші консультанти: Дмитрук Л.В., Шкуріна Л.Б.

Запрошені:

Олійник С.В. - народний депутат України;

Антонюк В.М. - завідувач відділу Служби забезпечення зв'язків з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України.

***

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1.Про проекти Законів:

«Про всеукраїнський референдум» (реєстр.№1374, н.д. Лавринович О.В., Олійник С.В.)

«Про всеукраїнський референдум» (реєстр.№1374-1, н.д. Ключковський Ю.Б.), альтернативний

2. Про проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо особливостей виборів міських голів та проведення повторного голосування на місцевих виборах) (реєстр. №1060, н.д. Поживанов М.О., Каськів В.В., Подгорний С.П., Бондаренко В.Д.)

***

СЛУХАЛИ: Інформацію Голови Комітету О.Омельченка про запропонований порядок денний засідання Комітету та пропозиції до нього. Голова Комітету оголосив такі пропозиції:

1. За пропозицією голови підкомітету з питань державного будівництва В.Каськіва  змінити черговість розгляду питань, а саме: питання про проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо особливостей виборів міських голів та проведення повторного голосування на місцевих виборах) (р.№1060, внесений групою авторів-членами Комітету) розглянути першим у порядку денному.

В обговоренні питання взяли участь: присутні члени Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Врахувати пропозиції, озвучені Головою Комітету;

2. Затвердити питання порядку денного засідання.

ГОЛОСУВАЛИ: “За”- одноголосно

Рішення прийнято.

1.

СЛУХАЛИ: Інформацію авторів законопроекту С.Подгорного та В.Каськіва про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо особливостей виборів міських голів та проведення повторного голосування на місцевих виборах) (р.№1060, н.д. Поживанов М.О., Каськів В.В., Подгорний С.П., Бондаренко В.Д.)

Автори наголосили, що відповідно до рішення Комітету від 15 січня 2008 року (протокол засідання №4) доопрацювали законопроект, врахувавши зауваження, висловлені народними депутатами України - членами Комітету, та зареєстрували у Верховній Раді України один спільний законопроект. Проектом пропонується внести зміни до окремих статей Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" та, зокрема, запровадити обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості, а також виключити з зазначеного Закону положення, які передбачають можливість голосування виборцями проти всіх кандидатів.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати

Ю.Ключковський наголосив, що даний законопроект потребує техніко-юридичного доопрацювання (практично кожна стаття), в тому числі щодо узгодження з юридичною термінологією Закону, усунення внутрішніх неузгодженостей.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України Про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо особливостей виборів міських голів та проведення повторного голосування на місцевих виборах) (реєстр. № 1060) за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому відповідно до пункту 1 частини першої, частини другої статті 109 Регламенту Верховної Ради України.

2. Доручити Голові Комітету Омельченку О.О. звернутися до Голови Верховної Ради України з проханням включити зазначений законопроект до порядку денного одного з найближчих пленарних засідань Верховної Ради України.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання Заступнику голови Комітету – народному депутату України Ключковському Ю.Б.

ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 7 народних депутатів, «Утримались» -  О.Черноморов, С.Гордієнко

Рішення прийнято.

 

 

2.

СЛУХАЛИ: Презентацію народними депутатами України проектів законів:

 С.Олійником як одним із авторів проекту закону «Про всеукраїнський референдум» (р.№1374 н.д. Лавринович О.В., Олійник С.В.)

Ю.Ключковським як автором альтернативного законопроекту «Про всеукраїнський референдум» (р.№1374-1)

С.Олійник наголосив, що законопроектом пропонується визначити правові засади, організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму. Він звернув увагу на ключові позиції проекту Закону р.1374, які визначені в семи  його розділах а саме:

- Розділ І «Загальні положення», в якому визначається поняття всеукраїнського референдуму, основні його засади, а також встановлено  засади фінансового забезпечення підготовки та проведення.

- Розділ ІІ «Призначення (проголошення) всеукраїнського референдуму» встановлює особливості призначення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, всеукраїнського референдуму про внесення змін до Конституції України та схвалення її нової редакції, всеукраїнського референдуму про зміну території України а також визначає порядок оголошення про початок кампанії з проведення всеукраїнського референдуму, регулює право громадян вимагати проведення всеукраїнського референдуму.

- Розділ ІІІ «Організація забезпечення проведення всеукраїнського референдуму» визначає систему комісій з проведення всеукраїнського референдуму, їх статус, порядок утворення, повноваження, питання організації їх роботи, статусу та оплати праці членів комісій з проведення всеукраїнського референдуму, а також визначає питання оскарження рішень, дій, бездіяльності комісій та їх членів.

- Розділ ІV «Проведення голосування. Встановлення результатів всеукраїнського референдуму» визначає зміст, порядок виготовлення бюлетенів для голосування, організацію і порядок голосування, порядок підрахунку голосів на дільниці, встановлення підсумків голосування окружною комісією  та встановлення результатів всеукраїнського референдуму Центральною виборчою комісією.

- Розділ V «Про правові наслідки всеукраїнського референдуму» регулює питання набрання чинності рішеннями, що прийняті на референдумі.

- Розділ VІ «Заключні положення» визначає відповідальність за порушення законодавства про всеукраїнський референдум та окремі питання зберігання документації всеукраїнського референдуму.

- Розділ VІІ «Прикінцеві положення» регулює питання набрання чинності законопроектом та втрати чинності попереднім актом, який регулював це питання.

 

Ю.Ключковський зауважив, що Закон України «Про всеукраїнський і місцеві референдуми» був прийнятий ще в 1991 році. Потреба ухвалення нового Закону про всеукраїнський референдум виникла відразу після прийняття Конституції України у 1996 році, оскільки багато положень зазначеного Закону не відповідають її положенням. Народний депутат зазначив, що за цей час парламент працював над покращенням виборчого законодавства, при цьому було вдосконалено регулювання багатьох інститутів і процедур, які повинні бути також врегульовані законом про всеукраїнський референдум, а саме: збір підписів на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, формування комісій референдуму, процедури голосування і підрахунку голосів. Запропонований народними депутатами України Лавриновичем і Олійником законопроект реєстр. № 1374 пропонують регулювати близькі до виборчих процедури у спосіб, що не відповідає існуючим тенденціям уніфікації законодавства про вибори і референдуми, як це передбачено зобов’язаннями України перед Радою Європи та рекомендується місіями міжнародних спостерігачів.

Автор наголосив, що метою запропонованого законопроекту реєст. №1374-1 є встановлення узгодженого з Конституцією України та відповідного європейським стандартам правового регулювання всеукраїнського референдуму як вищої форми безпосереднього здійснення влади народом. При цьому законопроект містить дві великі частини:

- частина процедурна, яка стосується процедур: збору підписів, списків виборців, процедур голосування, утворення комісій, округів і так далі. Цю частину пропонується  максимально наблизити до тої, яка сьогодні  застосовується у виборчому законодавстві;

- частина інституційна, яка стосується питань призначення референдуму, предмету референдуму, питання референдуму, юридичних наслідків референдуму. В запропонованому законопроекті враховані рішення Конституційного Суду 2000 року у  справі про всеукраїнський референдум, а також 2005 року у справі про здійснення влади народом

Автор зазначив, що законопроектом пропонується визначити статус референдуму; визначити види референдуму за їх предметом, встановити певні вимоги до питання референдуму, юридичні наслідки референдуму. При цьому Ю. Ключковський зауважив, що законопроектом пропонується, щоб кожна партія, всеукраїнська громадська організація, яка хоче брати участь як суб’єкт процесу референдуму, реєструвалася в Центральній виборчій комісії як прихильник або опонент питання референдуму. Це дасть можливість формувати комісії з референдуму паритетно, що забезпечить об’єктивну діяльність цих  комісій і чесність процесу референдуму.

При цьому Ю. Ключковський визнав, законопроект містить певне порушення Конституції України в плані призначення референдуму Президентом, чого не передбачає Конституція. Проте на його думку краще це питання врегулювати Законом, ніж створювати умови, коли Президент змушений організовувати якусь ініціативну групу, що буде пропонувати формулювання Конституції України чи закону на референдум за народною ініціативою.

Автор виразив готовність обговорювати позиції законопроекту, які є спірними, і при взаємній згоді їх знімати.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати

УХВАЛИЛИ:

1.Вважати за доцільне повторно розглянути у першому читанні доопрацьований спільно суб’єктами права законодавчої ініціативи Лавриновичем О.В., Олійником С.В. та Ключковським Ю.Б. законопроект Про всеукраїнський референдум, який може бути поданий авторами на заміну раніше поданих законопроектів, оскільки зазначені законопроекти потребують доопрацювання.

2.Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань державного будівництва - народному депутату України Каськіву В.В.

ГОЛОСУВАЛИ: “За”- одноголосно

 

Рішення прийнято.

 

 

 

 

 

Голова Комітету                                                  О.О. ОМЕЛЬЧЕНКО

 

 

 

Секретар Комітету                                                    С.В. ГОРДІЄНКО