Протокол №6 від 21.08.08р.

12 березня 2015, 12:32

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 6

 

21 січня 2008 року

11 год. 00 хв.

м. Київ,

вул. Садова, 3а

кім. 416

 

Голова Комітету Омельченко О.О.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Пилипишин В.П., Черноморов О.М, Каськів В.В., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.

Відсутні:  - Петренко В.М., Поживанов М.О., Льовочкін С.В.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: завідувач секретаріату Комітету    Негода В.А., заступник завідувача секретаріату Малюга А.В., головні консультанти: Бережницький Я.В., Данилюк О.А., Желтова О.М., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Юрчук Ю.А., старші консультанти: Дмитрук Л.В., Шкуріна Л.Б., консультант Федоренко Ю.В.

 

 

ЗАПРОШЕНІ:

Каракай Ю.В. - Народний депутат України;

Усенко-Чорна Ж.І. - Заступник Голови Центральної виборчої комісії;

Ткачук А.Ф. - Радник Президента України;

Берназюк Я.О. - Керівник служби забезпечення зв’язків з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України Секретаріату Президента України;

Богашева Н.В. - Заступник міністра юстиції України;

Пітцик М.В.- Віце-президент з виконавчої роботи Асоціації міст України;

Стичинський О.Ф. - головний спеціаліст служби забезпечення зв’язків з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України Секретаріату Президента України;

Москаленко А.М. - головний спеціаліст Управління адміністративної реформи Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Трофімова Л.В. - Директор Департаменту Державної податкової адміністрації України;

Діденко Г.В. - Головний державний податковий інспектор Державної податкової адміністрації України;

Губа О.П. - начальник відділу взаємодії з громадськими об’єднаннями Департаменту забезпечення реформування органів місцевого самоврядування та територій Міністерства регіонального розвитку та будівництва;

Матвіїшин О.Я. - заступник начальника Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Новик В.П. - начальник відділу Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Лебединська О.Ю. - головний спеціаліст Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Фулей Т.І. - координатор з питань адміністративної реформи Програми сприяння Парламенту України.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

I.

1. 1.Про призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів

2. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо визначення взаємовідносин між місцевими державними адміністраціями та районними і обласними радами) (р. № 1313, Президент України В.Ющенко)

3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо питань організації, повноважень та порядку діяльності місцевих державних адміністрацій) (р. № 1311, Президент України В.Ющенко)

4. Про проект Закону про Кабінет Міністрів України (р. №1312, Президент України В.Ющенко)

5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України з питань місцевого самоврядування (щодо порядку формування рад) (р. №1129, н.д. Каракай Ю.В.)

II.

6. Про хід реалізації Закону України «Про Державний реєстр виборців» ( в частині формування списків виборців).

 

 

***

СЛУХАЛИ: Інформацію Голови Комітету О.Омельченка про запропонований порядок денний засідання Комітету та пропозиції до нього. Голова Комітету запропонував виключити із порядку денного питання про призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів в зв’язку з ненадходженням документів.

В обговоренні питання взяли участь: присутні члени Комітету.

Народний депутат України А. Матвієнко поінформував Комітет, що до нього звернувся народний депутат України В.Тихонов з проханням перенести розгляд питання про призначення позачергових виборів Білоріченського селищного голови Лутугинського району Луганської області у зв’язку із тим, що розгляд у суді справи про припинення повноважень Білоріченського селищного голови Нечипоренка М.Б. продовжено.

Доручення секретаріату Комітету: звернутись до народного депутата України Тихонова В.М. з пропозицією надати Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування документи, на підставі яких розгляд питання про призначення Верховною Радою України позачергових виборів Білоріченського селищного голови доцільно відкласти.

УХВАЛИЛИ:

Затвердити питання порядку денного засідання.

ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 10 народних депутатів.

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф. про проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (р.№ 1313, внесений Президентом України В.Ющенко).

Доповідач проінформував, що метою прийняття Закону є врегулювання низки проблем, що виникли в системі місцевого самоврядування в Україні, у взаємовідносинах громадян з органами місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій після внесення змін до Конституції України та впровадження пропорційної виборчої системи на виборах до міських, районних та обласних рад у березні 2006 року. Трайдук М.Ф. наголосив про відсутність висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України та запропонував Комітету проект висновку щодо можливості прийняття законопроекту за основу, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.

В обговоренні питання взяли участь: присутні члени Комітету, А.Ф.Ткачук, М.В. Пітцик

Ткачук А.Ф. - радник Президента України зазначив, що основними завданнями законопроекту є створення на законодавчому рівні можливості для участі громадян у здійсненні місцевого самоврядування через процедури і механізми безпосередньої місцевої демократії, розв'язання проблем у взаємовідносинах місцевих рад та місцевих державних адміністрацій, запровадження контролю за відповідністю нормативно-правових актів місцевого самоврядування Конституції та законами України.

 

Пітцик М.В. наголосив, що запропонована Президентом України нова редакція статті 59 Закону “Про місцеве самоврядування в Україні” породжує конфлікт між представниками місцевого самоврядування та державних адміністрацій, тому проект не можна підтримувати в першому читанні.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України законопроект про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (реєстр. №1313) при розгляді у першому читанні прийняти за основу.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України А.С.Матвієнку.

 ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 8 народних депутатів, “проти” - Черноморов О.М.,  Гордієнко С.В. (особлива думка додається).

Рішення прийнято.

 

2.

СЛУХАЛИ: Інформацію Першого заступника Голови Комітету Боднар О.Б.  про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо питань організації, повноважень та порядку діяльності місцевих державних адміністрацій) (р.№1311, внесений Президентом України В.Ющенко).

Доповідач наголосила, що законопроект №1311, внесений Президентом України та визначений як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України, охарактеризувала його основні положення. Особливу увагу звернула на новації проекту, конструктивність змісту багатьох із них. При цьому, однак, висловила низку зауважень, як редакційного так і юридичного плану. Зокрема, в частині, яка стосується чіткості виписаних норм щодо кваліфікації кандидатів на посади голів місцевих державних адміністрацій, окремих елементів механізму заміщення посад, втілення ідеї призупинення рішень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб рішеннями керівників відповідних місцевих державних адміністрацій. Поінформувала про засідання профільного підкомітету з цього питання та запропонований ним проект висновку Комітету щодо можливості прийняття законопроекту за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні члени Комітету, А.Ф.Ткачук

Ткачук А.Ф. провідною ідеєю, втіленою в законопроекті, назвав виведення посад голів місцевих державних адміністрацій з категорії політичних та надання їм суто адміністративного характеру. Дав пояснення щодо змісту окремих конкретних положень законопроекту.

Ключковський Ю.Б. відзначив, що запропоновані зміни покращують законопроект, дозволяючи усунути політичну нестабільність та конфліктність з призначенням голів місцевих державних адміністрацій. Позитивним кроком, на його переконання, є запровадження норм дієвого механізму кадрового резерву для призначення керівників місцевих державних адміністрацій. Суттєво також, що внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” узгоджується з одночасним внесенням змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Матвієнко А.С. нагадавши, що він є одним із авторів законодавчої ініціативи щодо внесення змін до Конституції України, якою передбачається реформування системи місцевого самоврядування, вказав, що даний законопроект, базуючись на чинній Конституції України, зміцнює вертикаль влади. Однак цього не варто боятися, оскільки пропозиції Президента України добре збалансовані і знаходяться виключно у правовій площині.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” (реєстр. №1311) прийняти за основу.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання Першому заступнику Голови Комітету, народному депутату України О. Боднар.

 ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 8 народних депутатів, “проти” - Черноморов О.М., Гордієнко С.В. (особлива думка додається).

 

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ:  Інформацію Першого заступника Голови Комітету Боднар О.Б.  про проект Закону про Кабінет Міністрів України (р.№1312, внесений Президентом України В.Ющенко).

Доповідач вказала на характерні особливості законопроекту, який, попри практично тотожну структуру, суттєво відрізняється за низкою ключових положень від аналогічних за предметом регулювання норм чинного закону. В першу чергу - це стосується тих його частин, які Президент України, народні депутати України та правознавці вважали невідповідними приписам Конституції України. О.Боднар навела приклади конкретних пунктів, частин, статей закону, зміна чи виключення яких дозволила усунути відповідні порушення, та зауважила окремі новації президентського законопроекту, запропоновані для врегулювання тих чи інших правовідносин за участю Уряду України. Вона також оголосила рішення профільного підкомітету щодо можливості прийняття проекту за основу при розгляді у першому читанні.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати, Я.О.Берназюк

Голова Комітету закцентував увагу присутніх на тому, що це один із найскладніших і найбільш резонансних у політичному сенсі законопроектів, які розглядаються сьогодні Верховною Радою України, і перед Комітетом постає завдання на високому фаховому рівні здійснити попередній його розгляд та підготовку до внесення у сесійну залу.

Берназюк Я.О. зазначив, що при розробці законопроекту було використано шлях внесення змін до норм чинного закону, тому їхні положення легко порівняти. Він повторив наведену у виступі О.Боднар аргументацію і особливо відмітив, що зміст окремих положень законопроекту є наслідком тривалого і серйозного опрацювання і погодження сторонами коаліційної угоди.

Матвієнко А.С. звернув увагу на те, що, за його підрахунками, чинним на сьогодні законом порушується щонайменше 16 норм Конституції України. Також  зазначив, що обговорюваний проект безумовно, потребує ретельного опрацювання у другому читанні з тим, щоб усунути суперечності та прогалини навіть у найменших деталях.

Гордієнко С.В. висловився за необхідність підведення конституційної бази під запропоновані у законопроекті норми, інакше це може викликати кризові наслідки. На його думку, аналіз змісту поданого документа дає змогу  дійти висновку про наявність тенденцій до розбалансування влади, необгрунтованого посилення однієї з її гілок, тому проект не можна підтримувати (особлива думка додається).

Черноморов О.М., відзначаючи недоліки надісланого проекту, додав, що цей факт визнають практично всі. Однак, суто з політичних міркувань, говориться про необхідність прийняття законопроекту за основу. За його оцінкою таке прийняття буде скоріше відображенням партійної доцільності, а не актом вищого законодавчого органу держави.

Ключковський Ю.Б. наголосив на тому, що він вже привертав увагу до відвертих порушень Конституції України, допущених у попередньому законопроекті. Головна відмінність нинішнього полягає в тому, що він усуває грубі та очевидні порушення Конституції України. Народний депутат України вказав на ту обставину, як змінилися місце і роль Програми Кабінету Міністрів України після проведення конституційної реформи, тому цілком логічно, щоб Програма формувалася на базі політичних платформ партій коаліції, що й пропонується Президентом України. Водночас, він відмітив необхідність досить жорсткого доопрацювання законопроекту у другому читанні. Зокрема, положень, що пов’язані з однозначним трактуванням таких понять як “складення повноважень”, “набуття повноважень”, “відставка” та деяких інших. Будь-які прогнозовані суперечності в майбутньому з цього приводу слід усунути ще на законопроектному  етапі.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні проект Закону України “Про Кабінет Міністрів України” (реєстр. №1312) прийняти за основу.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання Заступнику Голови Комітету, народному депутату України Ю. Ключковському.

ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 8 народних депутатів, “проти” - Черноморов О.М., Гордієнко С.В.

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорного С.П. про проект Закону про внесення змін до деяких законів України з питань місцевого самоврядування (щодо порядку формування рад) (р. №1129, н.д. Каракай Ю.В.)

Доповідач інформував присутніх, що даний законопроект зумовлює необхідність корекції низки нормативних актів, що регулюють діяльність органів державної влади на місцях, у тому числі Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”. С.Подгорний відмітив, що є спірні питання щодо змісту окремих положень законопроекту, тому рішенням профільного підкомітету є рекомендувати відправити законопроект авторові на доопрацювання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні члени Комітету, Каракай Ю.В.

Каракай Ю.В. погодився з аргументами голови підкомітету С.П. Подгорного та висновками Головного науково-експертного управління і погодився доопрацювати законопроект та подати його на заміну.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України законопроект про внесення змін до деяких законів України з питань місцевого самоврядування (реєстр.№1129) повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України - голові підкомітету з питань  виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.

 ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 10 народних депутатів.

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: Інформацію Заступника голови Комітету Ключковського Ю.Б. про хід реалізації Закону України «Про Державний реєстр виборців» (в частині формування списків виборців).

Доповідач інформував присутніх, що відповідно до статті 31 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” списки виборців для підготовки та проведення голосування з місцевих виборів складаються на основі відомостей Державного реєстру виборців. Відповідні органи ведення Державного реєстру виборців не пізніш як за 45 днів до дня виборів повинні подати сільському, селищному, міському голові або іншій особі, яка здійснює його повноваження, відомості щодо громадян, які проживають на відповідній території. Тобто для того, щоб організувати проведення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів, які були призначені Верховною Радою України на 16 березня, такі відомості потрібно подати до 31 січня 2008 року. Проте згідно зі статтею 36 Закону України “Про Державний реєстр виборців” доступ органів ведення Реєстру до бази даних забезпечується розпорядником Реєстру – ЦВК тільки після первинного формування бази даних Реєстру. Органи ведення Державного реєстру виборців вже створені, проте Державний реєстр виборців як автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система ще не функціонує. Це унеможливлює складання списків виборців на місцевих виборах у порядку, встановленому законами України. У зв’язку з викладеним виникла нагальна необхідність якнайшвидше внести зміни до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” та Закону України “Про Державний реєстр виборців”. Пропонується для врегулювання цього питання ухвалити закон, яким встановити, що списки виборців для проведення місцевих виборів та місцевих референдумів на час до утворення та уточнення персональних даних Державного реєстру виборців складатимуться органами ведення Державного реєстру виборців з використанням бази даних та програмних засобів, які застосовувалися під час підготовки списків виборців для останніх виборів народних депутатів України. При цьому пропонується, щоб на цей період часу Центральна виборча комісія визначала особливості порядку складання та уточнення списків виборців. До підготовки відповідного законопроекту залучено представників Центральної виборчої комісії та секретаріату Кабінету Міністрів України.

Враховуючи вищевказаний строк, доповідач наголосив на доцільності прискорення реєстрації законопроекту та розгляду питання на Комітеті.

В обговоренні питання взяли участь : присутні члени Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Доручити народним депутатам України Ключковському Ю.Б. та Подгорному С.П. доопрацювати, розглянутий Комітетом законопроект про внесення змін до деяких законів України у зв'язку з проведенням позачергових місцевих виборів в окремих адміністративно-територіальних одиницях та невідкладно подати його на розгляд Верховної Ради України.

ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 10 народних депутатів.

Рішення прийнято.

 

 

 

Голова Комітету                                                              О.О. ОМЕЛЬЧЕНКО

 

 

Секретар Комітету                                           С.В. ГОРДІЄНКО